Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، راه اندازی صنایع بالادستی نفت، رونق کسب و کارهای کوچک از طریق پرداخت تسهیلات بانکی، حمایت از واحدهای صنعتی راکد یا نیمه فعال و ایجاد فرصت مهارت آموزی حرفه‌ای از راهکارهای ایجاد فرصت‌های شغلی در گچساران است که در چهار ساله گذشته تلاش‌های گسترده‌ای در این مسیر انجام شده است.
هر چند هنوز تعداد زیادی از جوانان جویای کار در انتظار دستیابی به شغل برای به حرکت درآوردن چرخ زندگی خود هستند، اما شتاب بخشی به طرح ساخت مجتمع پتروشیمی، آغاز عملیات اجرایی لاستیک سازی در شهرک صنعتی خان احمد، اختصاص آب صنعتی از سد در حال ساخت چم شیر و معرفی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات تکمیل واحدهای نیمه تمام یا سرمایه در گردش امیدها را بهبود وضعیت موجود زنده کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** اقدام‌های عملی برای توسعه
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که تأمین بخش عمده‌ای از اعتبار مجتمع پتروشیمی گچساران، برنامه ریزی برای تأمین آب صنعتی این شهرستان از طریق سد چم شیر با توجه به مشکلات صنعتگران، اخذ مجوز و برنامه ریزی برای ساخت 2 پتروشیمی جدید، نیروگاه برق گچساران و شروع عملیات اجرایی کارخانه لاستیک سازی خان احمد از تلاش‌های انجام شده برای حمایت از اشتغال جوانان از سال 1392 تاکنون بوده است.
غلامرضا تاجگردون افزود که اعتبارات پتروشیمی گچساران به مبلغ 346 میلیون یورو و 6 هزار میلیارد است.
وی اظهار داشت: از این میزان 220 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی است.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمی گچساران تا سه سال آینده افتتاح می‌شود، افزود که تأمین زیرساخت‌های گاز و آب این طرح صنعتی و اشتغال‌زا نیز در حال انجام است.
تاجگردون گفت که عملیات ساخت کارخانه لاستیک سازی خان احمد سال گذشته در زمینی به مساحت 35 هکتار آغاز شده است.
وی بیان کرد که هفت هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت کارخانه لاستیک‌ سازی در شهرک صنعتی خان احمد اختصاص یافته است که در صورت بهره برداری از این طرح سالانه 50 هزار تن محصول لاستیک سبز سازگار با طبیعت تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح بزرگ 830 فرصت شغلی مستقیم و چهار هزار فرصت شغلی غیرمستقیم در این منطقه ایجاد شود.
** پرداخت تسهیلات رونق تولید
رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گچساران گفت که 95 میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح‌های تولیدی در حال ساخت یا واحدهای راکد در این شهرستان پرداخت شده است.
رضا شریفی افزود که این اعتبار به هشت واحد تولیدی پرداخت شد که 36 شغل جدید ایجاد کرده است.
وی بیان کرد که کارخانه بهنوش و روغن نباتی مهمترین واحدهایی است که تسهیلات رونق تولید دریافت کرده‌اند.
رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گچساران بیان کرد که 65 واحد دیگر تولیدی نیمه تمام و راکد این شهرستان برای دریافت تسهیلات رونق تولید معرفی شده‌اند که در مراحل تأمین وثیقه، عقد قرارداد یا در آستانه دریافت وام هستند.
وی ادامه داد: 35 طرح تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی این شهرستان وجود دارد که در صورت بازگشت این تعداد واحد به چرخه تولید بیش از 300 تن مشغول به کار خواهند شد.

** افزایش فرصت مهارت آموزی
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گچساران گفت: حرفه‌های آموزشی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای این شهرستان در دولت تدبیر و امید از 20 به 107 رشته افزایش یافت.
علی رضا گرامی اظهار داشت: این حرفه‌ها در قالب 10 رشته شامل عمران، معماری، صنعت نفت، پی ال سی، لوازم خانگی پیشرفته، ایجاد و مدیریت گلخانه و لوله کشی ساختمان به رشته‌های این مرکز افزوده شد.
وی بیان کرد: این دوره‌های آموزشی در رشته‌های نقشه خوانی، متره و تهیه صورت وضعیت راه سازی، اتوکد 2 و 3 بعدی، امور پیمان‌ها، تأسیسات برقی و مکانیکی، قوانین بیمه، اصول تخریب، گود برداری و اجرای سازه‌های نگهبان، معماری داخلی، نرم افزار، آمادگی آزمون نظام مهندسی، آشنایی با اصول مهندسی ارزش دوره پیشرفته و تخصصی نرم افزار و شبیه سازی مخازن نفت و گاز با استفاده از نرم افزار است.
وی هدف از آموزش‌های مهارتی را تربیت نیروی انسانی ماهر برای کمک به رونق اشتغال عنوان کرد.
گرامی اظهار کرد: 180 هزار نفر ساعت دوره آموزشی از سوی اداره فنی و حرفه‌ای این شهرستان در سال گذشته برگزار شد.
وی بیان کرد: در این زمینه یک هزار و 216 مهارت جوی مرد و زن زیر پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.
** توجه ویژه نهادهای حمایتی برای خلق فرصت اشتغال برای اقشار آسیب پذیر
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) گچساران گفت: 116 میلیارد و 280 میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان این نهاد حمایتی تاکنون پرداخت شده و این روند به‌طور جدی ادامه دارد.
قباد قربانی افزود: این تسهیلات در زمین‌های کشاورزی، باغداری، دامپروری، صنایع دستی و خدماتی در راستای توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش این نهاد به مددجویان واجد شرایط در این شهرستان پرداخت شده است.
وی بیان کرد: 2 هزار و 717 طرح اشتغال زایی در این زمینه برای مددجویان زیر پوشش این نهاد حمایتی تاکنون اجرا شد.
قربانی ابراز کرد: 982 مورد از این تعداد طرح‌های اشتغال زایی در دولت تدبیر و امید بوده است.
وی افزود: 36 میلیارد و 890 میلیون ریال در سال گذشته برای اشتغال زایی در اختیار مددجویان زیرپوشش این شهرستان قرار گرفته است.
مدیر کمیته امداد گچساران گفت: 267 طرح اشتغال زایی در زمینه‌های تولیدی شامل کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و خدماتی در سال گذشته برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد در این شهرستان اجراشده است.
مسئول مسکن، اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره بهزیستی گچساران گفت که تسهیلات بانکی اشتغال‌زا با کارمزد چهار درصد به 92 مددجوی زیرپوشش این نهاد حمایتی از سال 1392 تاکنون پرداخت شده است.
افشین بدخشان افزود که این تسهیلات به معلولان جسمی حرکتی، بهبود یافتگان از اعتیاد، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های بد سرپرست در چهار سال گذشته پرداخت شده است.
وی بیان کرد که به هر کدام از مددجویان بین 50 تا 150 میلیون ریال اعتبار تسهیلات بانکی برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک یا کارگاه‌های تولیدی پرداخت شده است.
مسئول مسکن، اشتغال و مشارکت‌های مردمی اداره بهزیستی گچساران بیان کرد که افزایش سقف تسهیلات بانکی اشتغال‌زا به سه برابر سال 1392 گامی ارزنده برای خودکفایی و توانمند شدن خانوارهای زیر پوشش بهزیستی است.

** تلاش برای رونق کسب و کارهای کوچک
مدیر صندوق کارآفرینی امید گچساران گفت: این صندوق در دولت یازدهم، 225 میلیارد و 504 میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است.
بیت الله افروشته افزود: این تسهیلات در قالب وام‌های اشتغال‌زایی به یکهزارو 921 نفر پرداخت شده است.
وی بیان کرد: این میزان تسهیلات نسبت به دوره چهار ساله دولت قبل، 34 درصد افزایش داشته است.
افروشته اظهار داشت: در دولت دهم بیش از 75 میلیارد و 14 میلیون ریال تسهیلات به یکهزارو 48 نفر پرداخت شد.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
آمار بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم چهار درصد کاهش یافت.
به گفته مسئول آمار بیکاری که در این استان سال 1394، 17 درصد بود هم اکنون 13 درصد است.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۴۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

گفتنی است، مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مؤسسات اعتباری و تمامی مدیران و کارکنان ذی‌ربط است. عدم اجرای هریک از بندهای این تبصره (مشتمل بر تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت فراتر از حدود این قانون) تخلف محسوب شده و در مراجع ذی‌صلاح قابل پیگیری است.

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن​

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

او افزود: این که بانک مطرح می‌کند دو ضامن برای تسهیلات قرض‌الحسنه نیاز است موارد استثنایی است که توجیهاتی مانند این دارد که گاهی ضامن اول که فرد معرفی می‌کند توان بازپرداخت ضعیفی دارد که در اینجا ممکن است بانک‌ها برخلاف مصوبه بانک مرکزی اعلام کنند که متقاضی یک نفر دیگر را هم معرفی کند تا دو نفر ضامن شوند.

در همین راستا و با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ هم روز گذشته اعلام شد: در رابطه با تسهیلات ازدواج پس از اعتبارسنجی متقاضیان و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنها، به منظور تأمین رکن ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آن‌ها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند.

امکان گزارش دهی تخلفات حوزه تسهیلات ازدواج فراهم است

بانک مرکزی هم اعلام کرده است: مردم می‌توانند هر گونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند و چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند و حتماً بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌کند که از جمله مواردی که افراد حتما باید آن را گزارش کنند درخواست ضمانت‌های فراتر از قانون و بخشنامه‌ها است.

گفتنی است، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به هیچ وجه دوبار پرداخت نمی‌شود و هر فرد تنها یکبار می‌تواند از تسهیلات ازدواج استفاده کند.

٢٢٣٢٢٢

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896817

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • پرداخت تسهیلات ازدواج به فرزندان اعضای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • پرداخت ۷۳ درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل
  • ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی
  • اشتغال بیش از ۴ هزار نفر در معادن شهرستان بردسکن
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام
  • افزایش ۱۰ برابری تولید و اشتغال با توسعه کشت گلخانه‌ای