Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:32:14 GMT

تخصص و کارآمدی شوراها در پرتو انتخابی آگاهانه

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۴۱۵۴۵

تخصص و کارآمدی شوراها در پرتو انتخابی آگاهانه

مشارکت فراگیر مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از اهمیت بسیاری برخوردار است اما مهم تر از آن انتخاب فرد اصلح برپایه تخصص و توانایی بالای آن نامزد در مدیریت شهری محسوب می شود.

اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌ دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به تنوع اندیشه و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است که این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های استبدادی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی جمهوری اسلامی ایران این امر به شمار می رود که همواره به آراء، افکار و خواست مردم، توجه جدی داشته است.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از چند جهت اهمیت دارد. نخست اینکه پایه‌های یک نظام دموکراتیک را شکل می‌دهد و دیگر اینکه در غیاب احزاب کارآمد در کشور و در شرایطی که کارکرد حزبی بر انتخابات چندان حاکم نیست، شوراها در ساماندهی نیروها، تقویت رفتار مدنی در رای‌دهندگان و هماهنگی برنامه نامزدها با نیازهای موجود و سنجش عملکرد نمایندگان مجلس و ریاست‌جمهوری موثر هستند.

نقش شوراها در عمران و آبادانی روستاها و شهرها و امور رفاهی مردم تاثیر بسزایی دارد. بنابراین لازم است تا همگان برای پیشبرد اهداف خویش در زمینه رشد و توسعه شهر و روستای خود، فردی را برگزینند که پیشینه و جایگاه علمی آن نامزد در ارتباط با مدیریت شهری باشد تا بتواند در آینده به پیشرفت و آبادانی شهر و روستا کمک کند.

اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «امان الله قرایی مقدم» جامعه شناس و کارشناسان حوزه اجتماعی بپردازد.

قرایی مقدم با بیان اینکه تخصص گرایی در انتخاب نامزد اصلح یک اصل به شمار می رود، گفت: باید این نمایندگان از درون جامعه برخاسته و مردم شایستگی، تخصص و لیاقت آنان را در طول زمان برای پذیرش این مقام مشاهده کرده باشند و بدانند که آن شخص به سخنی که بیان می دارد عمل می کند و از پیشینه کاری خوبی برخوردار است، اینگونه انتخاب بهتری صورت می پذیرد. مردم باید فردی را انتخاب کنند که سفارشی، انتصابی و خانوادگی نباشند و افراد برپایه لیاقت، تعهد و تخصص برگزیده شوند و اینگونه نتیجه آرای مردم بهتر خواهد بود و دیگر نیازی به کنترل و نظارت بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا نیست چون اینگونه جامعه خود ناظر کار شوراها است و هنگامی که در فعالیت های آنان مشارکت داده شوند می توانند قدرت نظارت بیشتری بر عملکرد آنها داشته باشند البته قوه قضاییه و دولت نیز باید بر فعالیت این اعضا نظارت کنند و حرف مردم را به خوبی بشنوند و به آن جامه عمل بپوشانند، به یقین دستیابی به خودآگاهی اجتماعی زمانبر است و باید برای آن فرهنگسازی کرد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر تهران می توانند در توسعه شهری و روستایی موثر باشند، تصریح کرد: هنگامی که سخن از مشارکت جمعی به میان می آید، در واقع این امر به ذهن متبادر می شود که مردم در آن انتخابات حضور می یابند و نقش آنان در این عرصه موثر و تعیین کننده است و چنانچه اعضای شورا، جامعه را از تصمیم های خود آگاه سازند به این امر شیوه مدیریت غیر متمرکز گفته می شود، به این معنا که شهروندان هر استان، شهر و روستا می توانند در سرنوشت خود، فرزندان و آینده خویش مشارکت کند. یکی از مزایای مدیریت غیرمتمرکز به دلیل مشارکت مردم در فعالیت های اعضای شورا این امر محسوب می شود که چون جامعه دلسوزانه و متعهد عمل می کند و خود را در خوبی و بدی شریک می داند، نتیجه حاصل این مهم، خوب و مثبت خواهد بود اما در ایران شیوه متمرکز در شورای شهر و روستا رواج دارد و مقوله غیرمتمرکز صورت نمی گیرد.

در شیوه غیر متمرکز مردم نه تنها در شهر بلکه در روستا در ارتباط متقابل با یکدیگر می توانند در توسعه شهر، روستا، کشور و سرنوشت خود موثر باشند. جامعه باید برپایه عقل و منطق، تخصص و آگاهی؛ نامزد اصلح خود را انتخاب کند تا در پیشرفت و آبادانی کشور نقش داشته باشد که به این موضوع تئوری ساخت گرا می گویند؛ به عنوان نمونه اگر در سازمانی یکی از اعضای خدماتی آن نهاد بد یا خوب باشد بر فضا، کارایی و آرامش آن نهاد تاثیر می گذارد. بنابراین اعضای شورا نیز همین گونه خواهند بود و عملکرد آنان به ویژه در شهرهای بزرگ که الگوی شهرها و روستاها به شمار می روند، تاثیرهای همه جانبه ای دارد.

وی با تاکید بر اینکه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید برنامه های خود را برپایه امکان سنجی، نیازسنجی، چشم انداز خاص، آینده نگری، تئوری ساختار و فضای منطقه ارایه دهند، اظهار داشت: در هر شهر و روستایی امکانات، توانمندی ها و نیازمندی هایی وجود دارد که به آنها ساختار و سازمان فضایی منطقه گفته می شود. بر این پایه باید برنامه ریزی شورایاری ها، شوراها و شورای مرکزی مبتنی بر امکانات و نیازهای آن شهر یا روستا باشد. تاکنون در ایران 2 طرح در جهت بهره گیری از دانش متخصصان برای برطرف کردن مشکل های شهرها و روستاها اجرا شده است که طرح «ستیران» و «آمایش سرزمین جمهوری اسلامی» شامل آن می شود و اعضای شورا باید بر پایه این طرح در ارتباط با شهرها و روستاهای کل کشور برنامه ریزی کنند و امکانات و نیازهایی آن منطقه ها را به خوبی بسنجند. باید گفت جامعه چون پیکر انسان است و هر منطقه از آن تغییر کند در دیگر مکان ها نیز دگرگونی ایجاد خواهد شد.

قرایی مقدم در پایان درباره انتظارهای جامعه از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: انتظارها از اعضای شورا باید منطقی و عقلانی باشد که اعضا این نهاد بتوانند با امکانات و برنامه ریزی به تدریج در مسیر دستیابی به آن گام بردارند بنابراین سطح توقع ها باید برپایه عقل، منطق و مبتنی بر امکانات، توانمندی ها و کارایی مسوولان مطرح شود و شتاب زدگی و عجله نداشت. اعضای شورا نباید شعار دهند و باید مطالبات جامعه را دسته بندی کنند و مواردی که می توانند زودتر به سرانجام برسانند در اولویت قرار دهند و برای سامان دادن به دیگر موضوع ها به تدریج مردم را آگاه سازند و از نظرهای آنان نیز بهره مند شوند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**2002**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۴۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است

شهردار مبارکه گفت: بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های اخیر مدیریت شهری در اجرای پروژه‌ها و خدمت‌رسانی به شهروندان، نتیجه تعامل موثر اعضای شورای شهر و شهرداری است.

محمدمهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان با تبریک به مناسبت فرارسیدن روز شورا به همه منتخبین مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: پیشرفت و جهش سرانه‌های شهری نتیجه تنها بخشی از تلاش و همدلی اعضای شورای شهر با مدیریت شهری در دوره ششم است.

وی دغدغه‌مندی و کوشش مجدانه برای رفع نیازهای عمومی شهروندان را از مشخصه‌های اجتناب‌ناپذیر شورای شهر مبارکه در دوره ششم عنوان کرد و افزود: مدیریت شهری مبارکه در سال‌های اخیر به موفقیت‌های کم نظیری دست پیدا کرده و بطور قطع اگر در زمینه‌های عمرانی و فرهنگی شانه به شانه شهرهای بزرگ می‌زنیم نتیجه درایت و دقت عمل نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر است.

شهردار مبارکه، وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه‌ها را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطرنشان کرد: شوراها نماد بارز مردم سالاری دینی در کشور هستند و اهمیت روز افزون شوراها در عرصه مدیریت شهری بر هیچ کسی پوشیده نیست.

احمدی با اشاره به اینکه اتکا به آرای مردمی به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی نظام اسلامی در شوراها متجلی می‌شود، اضافه کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود برای رسیدن شهر به شرایط ایده آل حرکت می‌کنند.

وی با تبریک روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه ابراز امیدواری کرد: در سایه بهره‌مندی از خرد جمعی برای تحقق اهداف توسعه شهر و خدمت بیش از پیش به شهروندان، گام‌های بلندی برداشته شود.

کد خبر 748773

دیگر خبرها

  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • تاکید بر انجام اقدامات جهش زا توسط اعضای شوراها
  • اعضای شورای شهر و روستا در تحقق شعار امسال همت مضاعف داشته باشند   
  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند