Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد ـ تبلیغات انتخاباتی اکنون در یزد متوقف شده و فردا زمانی برای انتخاب هزار و ۳۳۹ نفر از بین ۳ هزار و ۳۷۱ نفر برای ورود به شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهد بود.

خبرگزاری مهر ـ گروه استان‌ها: تب و تاب تبلیغات انتخاباتی اکنون در یزد فروکش کرده و همه برای شرکت در انتخابات آماده می‌شوند، از یک سو انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای تعیین سرنوشت کشور و از سوی دیگر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برای رقم زدن آینده‌ و چشم‌اندازی بهتر برای شهرها و روستاهای استان یزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا که این دوره در یزد پرشمار بودند، از انواع تبلیغات اعم از مجازی و حقیقی استفاده کردند و اکنون باید منتظر باشند تا مردم انتخاب خود را انجام دهند.

مردم یزد فردا کاری دشوار در پیش دارند و باید از بین ۳ هزار و ۳۷۱ نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا، در مجموع هزار و ۳۳۹ نفر را انتخاب و راهی شوراها کنند.مردم یزد فردا کاری دشوار در پیش دارند و باید از بین ۳ هزار و ۳۷۱ نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا، در مجموع هزار و ۳۳۹ نفر را انتخاب و راهی شوراها کنند

این رقابت بسیار نزدیک است و در واقع در کل استان برای هر صندلی شورا چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی، ۲.۵ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گرچه آمار انصرافی‌ها نیز قابل توجه بوده است اما هنوز ۳ هزار و ۳۷۱ نفر دیگر باقی مانده‌اند و به احتمال زیاد تا هشت صبح فردا، امکان انصراف تعداد دیگری از نامزدها وجود دارد.

در این دوره شوراهای استان یزد نیز پرتعدادتر وارد شده‌اند و هیچ روستایی نبوده که واجد شرایط تشکیل شورا باشد اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن داوطلبان ثبت‌نامی، انتخابات شوراها در آن لغو شده باشد.

از مجموع هزار و ۲۰۰ روستا و آبادی استان یزد، حدود ۶۰۰ روستا دارای سکنه است که از این میان ۳۹۵ روستا شورا خواهند داشت.

۲۱ شورای روستایی ۵ نفره و ۳۷۴ شورا ۳ نفره خواهند بود

دبیر ستاد انتخابات استان یزد در این باره به خبرنگار مهر گفت: شوراهای روستایی استان یزد هزار و ۲۲۲ کرسی دارند که تقریبا در روستاها به ازای هر صندلی شورا دو نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

محمدعلی طالبی بیان کرد: ۲۱ شورای روستایی استان یزد پنج نفره و ۳۷۴ شورا نیز سه نفره خواهد بود.

وی در مورد کرسی‌های انتخابات شورا در شهرها نیز بیان کرد: در شوراهای حوزه شهری در مجموع ۱۱۷ کرسی بر اساس قانون و با نظر به جمعیت ساکن در مناطق شهری، در نظر گرفته شده است.

یزد تنها شهر دارای شورای ۱۱ نفره در استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد عنوان کرد: در شهرهای استان یزد تنها یک شهر آن هم شهر یزد، شورای ۱۱ نفره دارد و به جز شهرهای اردکان، میبد و حمیدیا که شورای شهر هفت نفره دارند، ۱۷ شهر دیگر استان شورای پنج نفره دارند.

طالبی با اشاره به اینکه شورای شهر یزد در دور چهارم ۱۳ نفره بود، افزود: با توجه به سرشماری‌های اخیر و با توجه به جمعیت ساکن در شهر یزد، در دوره پنجم، ۱۱ کرسی به شورای شهر یزد اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: رقابت خوبی بین نامزدهای شوراهای شهری و روستایی وجود دارد و تقریبا از همه طیف‌ها و گروه‌ها افرادی برای شرکت در این رقابت انتخاباتی، داوطلب شده‌اند.

۱۰ درصد کاندیداها انصراف داده‌اند

گرچه در این دوره آمار داوطلبان به ویژه در شهرها قابل توجه بود اما آمار انصرافی‌ها نیز روند افزایشی دارد و تا این لحظه بیش از ۱۰ درصد کاندیداها از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی نصراف داده‌اند.

البته به طور قطع تا فردا که فهرست نهایی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراها توسط فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در شعب اخذ رای نصب می‌شود، احتمال افزایش انصرافی‌ها وجود دارد.

دبیر ستاد انتخابات در این باره به خبرنگار مهر گفت: مجموع داوطلبانی که در مناطق مختلف استان یزد برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند، ۳ هزار و ۸۰۳ نفر بوده است.

تنها ۱۹ نفر از ۳۸۰۳ داوطلب ثبت‌نام شده رد صلاحیت شدند

محمد محامدی افزود: از این تعداد ۱۹ نفر رد صلاحیت شدند و تا این لحظه ۴۱۳ نفر نیز انصراف دادند که ۶۸ نفر از آنها مربوط به نامزدهای شهر یزد بوده است.

وی عنوان کرد: با احتساب آمار رد صلاحیت شدگان و افراد انصرافی، هم اکنون ۳ هزار و ۳۷۱ نامزد در حوزه‌های شهری و روستایی استان یزد در عرصه رقابت باقی مانده اند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری یزد بیان کرد: از این تعداد در مجموع هزار و ۳۳۹ نفر وارد شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهند شد.فعالیت در ستادهای انتخاباتی استان شدت گرفته و همه برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، قانونمند و حفاظت از آرای مردم تلاش می‌کنند

در استان یزد همه شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم است و مجریان برگزاری انتخابات همچنان مشغول فراهم سازی الزامات برگزاری انتخابات هستند.

فعالیت و تکاپو در ستادهای انتخاباتی سراسر استان در ساعات پایانی تا رسیدن به زمان برگزاری انتخابات شدت گرفته و همه برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، حداکثری، پرنشاط، سالم و قانونمند و حفاظت از آرای مردم به عنوان «حق‌الناس» تلاش می‌کنند.

به طور قطع مردم استان یزد در همه نقاط شهری و روستایی در این انتخابات نیز مانند دوره‌های قبل حضوری پرشکوه خواهند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۴۴۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد

ایسنا/اصفهان رئیس دادگستری تیران و کرون گفت: قانون‌گریزی و یا خروج از وظیفه ذاتی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا به قانون‌مداری و توجه به اصل استقلال پارلمان محلی و مدیریت شهری اشاره و اظهار کرد: نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا موظف به اجرای قوانین بالادستی و آیین‌نامه‌های ابلاغی هستند و نباید از مسیر ذاتی خود دور شوند.

وی افزود: قانون‌گریزی و دخالت در امور غیرمرتبط مثل موضوعات اجرایی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، آسیب‌های جدی برای آنان به همراه دارد و مسیر خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

به اعتقاد رئیس دادگستری تیران و کرون، شوراهای اسلامی شهر و روستا نهادی برای هم‌افزایی بین بخشی و مشارکت مردمی در رفع نیازهای جامعه به حساب می‌آید و قوانین موجود استحکام این مراکز را تأکید می‌کند.

عباسی ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی نباید از مأموریت و وظیفه ذاتی خود دور شوند و از حاشیه پردازی و اختلاف افکنی بپرهیزند که آسیب‌های آن جامعه را دچار مشکل می‌کند.

شوراها زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند

همچنین فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا مصداق بارز دموکراسی در امور محلی هستند به ایسنا، گفت: اعضای این نهاد با همکاری دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و مشارکت بخش‌های دیگر اداری و خدماتی زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند.

علی محمدی کیا ادامه داد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شناسایی و بررسی مصادیق سرمایه‌گذاری در شهر و روستا توسط تیم‌های متخصص انجام و زمینه‌های مشارکت سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وی با بیان اینکه نیروهای کارآمد قادر به گره‌گشایی از مشکلات هستند، تصریح کرد: زمینه‌سازی فعالیت افراد صاحب‌نظر، کارشناس و سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف شهری و روستایی قادر به رفع بسیاری از گره‌ها و ایجاد فرصت‌ها خواهد بود.

به گفته فرماندار تیران و کرون اعضای شورای اسلامی در پیگیری امور به نظر مشورتی نیاز دارند که در این باره علاوه بر جلب نظر از متخصصان، خودشان نیز آگاهی و دانش خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه تجربه‌اندوزی و نگارش آن برای آینده شوراها لازم است، تصریح کرد: ثبت فرصت‌ها، آسیب‌ها و نیازها در هر دوره به تقویت این نهاد کمک می‌کند.

محمدی کیا معتقد است همین تجربه‌های دوره‌های گذشته تاکنون می‌تواند راه آینده و مسیر پیشرفت نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا را تقویت کند.

فرماندار تیران و کرون به قانون مداری و جلوگیری از اختلاف‌افکنی اشاره کرد و یادآور شد: بعضی از مطالبات عمومی شهروندان و یا اهالی روستاها جز اختیارات اعضای شورای اسلامی شهر و روستا نبوده و باید در دیگر نهادها پیگیری شود.

وی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا در مسائل دهیاری و شهرداری‌ها دخالت نکنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • تجلیل از اعضای شورا‌های اسلامی بخش سرفاریاب
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟