Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک روزنامه آمريکايي در گزارشي به فضاي سياسي ايران در آستانه دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري پرداخت.
به گزارش سرويس اخبار ويژه خبرگزاري آريا، کيم هلمگارد، در گزارشي در روزنامه سراسري يو اس اي تودي (امريکا) نوشت:
مردم ايران روز جمعه رييس جمهور جديد خود را انتخاب مي کنند.آقاي حسن روحاني براي پيروزي در دور دوم رقابت مي کند و در برابر رقيب محافظه کاري قرار دارد که منتقد توافق هسته اي با غرب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نتيجه اين انتخابات احتمالا پيامد فراگيري دارد، به ويژه که ترامپ، رييس جمهور امريکا، تهديد کرده است که اين توافق را که از آن به مثابه «بدترين توافق در تاريخ» ياد کرده است، پاره خواهد کرد. ترامپ ماه گذشته دستور بررسي اين توافق را- که در سال ٢٠١٥ حاصل شد- صادر کرد.
دولت ترامپ روز چهارشنبه، قانون لغو تحريم ها عليه ايران را تمديد کرد ولي جرايم اقتصادي جديدي را عليه آزمايش هاي موشکي ايران اعمال کرد. هدف ازهر دو حرکت فوق اين است که نشان دهد هم عليه ايران سخت گير است و درعين حال از توافق هسته اي هم تبعيت مي کند. در تحريم هاي جديد، مقامات نظامي ايران و افراد تامين کنند مواد و لوازم مورد نياز براي موشک هاي بالستيک هدف قرار گرفته اند.
آقاي روحاني ٦٨ ساله که دولت او با قدرت هاي جهاني در زمينه برنامه هسته اي به توافق رسيد، با وعده آزادي هاي اجتماعي بيشتر کارزار انتخاباتي خود را دنبال مي کند و احتمال دارد که برنده شود.
ابراهيم رييسي، رقيب اصلي او، فردي روحاني است. رييسي وعده داده که ميليون ها شغل ايجاد خواهد کرد و به فقرا يارانه قابل توجه پرداخت خواهد کرد و اقتصاد معيوب و نرخ بيکاري دوازده و هفت دهم درصدي آن را اصلاح خواهد کرد. او گفته است که مشاغل، رشد و سرمايه گذاري خارجي که آقاي روحاني در رابطه با توافق هسته اي وعده داده بود در زندگي مردم عادي تغييري پديد نياورده است.
رييسي در مناظره تلويزيوني در ماه جاري گفت «آقاي روحاني وعده داد همه تحريم ها را لغو خواهد کرد، اما آيا امروز وضع امرار معاش مردم تغيير کرده است»؟
محمد باقر قاليباف، شهردار تهران در اين مناظره ها گفت « کشور با بحران اقتصادي، بيکاري، رکود و تورم مواجه است. درختي که در چهار سال ميوه نداده ، در آينده هم ميوه نخواهد داد».
آقاي روحاني، ديپلمات حرفه اي تحصيل کرده در انگليس، براي حل مشکلات ايران همواره خواستار بردباري شده است.
انتخابات روز جمعه، احتملا رقابت فشرده اي خواهد بود و اگر کانديداها به بيش از ٥٠ درصد آرا دست نيابند، انتخابات به دور دوم کشانده خواهد شد. قرار است نتايج انتخابات اوايل روز شنبه اعلام شود.
سيد علي علوي، کارشناس امور ايران در دانشکده مطالعات افريقا و شرق در لندن گفت «آقاي روحاني چهار سال پبش که روي کار آمد به مردم گفت که مذاکرات هسته موفق خواهد شد و تحريم ها برداشته خواهند شد». اما ترديد ترامپ درباره اين توافق، موضع روحاني را تضعيف کرده است».
بيش از ١٦٠٠ نفر براي شرکت در اين انتخابات ثبت نام کردند که ١٣٧ نفر آنها زن بودند، اما در انتها فقط صلاحيت تعدادي کانديداي مرد تاييد شد.
از سال ١٩٨١ به بعد، هر رييس جمهور در ايران دو دوره رئيس جمهور بوده است. صلاحيت نامزدها توسط نهادي [شوراي نگهبان] که به مقام معظم پاسخگو است بررسي مي شود. ايران در سال ١٩٧٩ به جمهوري اسلامي تبديل شد. رهبران مذهبي در آن سال نظام پادشاهي ايران را که مورد حمايت امريکا بود سرنگون ساختند.
در حاليکه قدرت رييس جمهور در ايران براي تعين سياست هاي داخلي و خارجي محدود است،اما انتخابات دمکراتيک هستند ولي به دمکراسي که در غرب وجود دارد، شباهتي ندارد.
آيت الله خامنه اي [رهبر معظم انقلاب] در سخنراني زنده روز چهارشنبه، از مردم خواست با حضور گسترده خود در انتخبات به امريکا و متحدين آن و نتانياهو- که او را نخست وزير فلک زده اسراييل مي نامد- پيام دهد [ که در صحنه هستند].
آيت الله خامنه اي [رهبر معظم انقلاب] انتخابات را«حماسه بزرگ مردمي» ناميد و گفت در حاليکه منطقه خليج فارس گرفتار آشوب است، اما ايران در کمال صلح و آرامش انتخابات برگزار مي کند.
ناصر هاديان، استاد علوم سياسي در دانشگاه تهران که حامي آقاي روحاني است، گفت، اگر رييسي برنده شود، توافق هسته اي را حفظ خواهد کرد، اما قاطعانه تراز آقاي روحاني، خواستار لغو همه تحريم ها خواهد شد
مقامات ايران بعد از توافق هسته اي فرصت يافتند که نفت خود را به بازار هاي مهم صادر کنند و براي روزآمد ساختن ناوگاه حمل و نقل هوايي خود قراردادهاي چند ميليارد دلاري امضا کنند.اما قوانين بازدارنده اي عليه نظام بانکي و مراکز مالي اين کشور همچنان به قوت خود باقي هستند.
هاديان گفت «رييسي آگاه است که اکثر مردم حامي توافق هسته اي هستند و به همين علت مي گويد که ازآن تبعيت خواهد کرد. او فقط آن را جدي تر اجرا مي کند، بدين معنا که طرف مقابل[ غرب] بايد به وعده هاي خود جامه عمل بپوشاند.مهم نيست که ترامپ چه مي گويد، هر کدام ازاين دو، رييسي يا آقاي روحاني، که رييس جمهور شوند، از اين توافق پيروي خواهند کرد».
شادي بهزاد،٢٢ ساله از تهراني ،يکي از حاميان روحاني است که در رشته مديريت بازرگاني تحصيل مي کند. او گفت بعد از تماشاي مناظره ها تصميم گرفته که راي بدهد و معتقد است که رييس جمهور کنوني ، آقاي روحاني، به کاهش هزينه هاي خدمات سلامتي و ساير ضروريات زندگي کمک کرده است.
او گفت«اگرآقاي روحاني برنده نشود، فکر مي کنم که اوضاع در ايران بهتر نخواهد شد».
اما ابوالفضل زارعي ٢١ ساله، دانشجوي اهل تهران که در رشته زبان انگيسي تحصيل مي کند، گفت رييسي گزينه بهتري است.
او گفت« ديپلماسي مهم است، اما ما نبايد به کشور هاي خارجي بيشتر از مردم خودمان اهميت قايل شويم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۴۴۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در نشست هیئت دولت با استانداران سراسر کشور طی سخنانی خطاب به این مدیران عالی دولت بیان کرد: باید با مردم به‌صورت مداوم ارتباط داشته باشید؛ خصوصاً مردمی که در اجتماعات مسئولان شرکت هم نمی‌کنند که باید این عزیزان هم مورد رسیدگی قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: رئیسی ۲ قانون را برای اجرا ابلاغ کرد

وی درخصوص انتخابات ۱۴۰۲ افزود: مجریان، ناظران و عموم مردم همت کردند و انتخابات باشکوهی داشتیم و مولفه‌های مورد اشاره رهبر معظم انقلاب محقق شد. در این مرحله دوم نیز کاری بشود که این چهار اصل مورد تأکید قرار بگیرد. مردم ما در اجرا و نظارت دخیل هستند و امیدواریم این انتخابات هم باشکوه برگزار شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به شعار سال، خاطر نشان کرد: باید تمامی بخش‌ها برنامه داشته باشند و طبق آن به‌سوی تحقق شعار سال که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، حرکت کنند.

در حال تکمیل...

کد خبر: 1229493 برچسب‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق اهمیت مشارکت در انتخاباتِ دور دوم را تشدید کرد
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • در مرحله دوم انتخابات، نامزدی که اکثریت نسبی آرا را کسب کند، پیروز است
  • ببینید | نظر جالب رئیسی درباره برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان!
  • رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس از مرحله کمتر نیست
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعای حسن روحانی