Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@21:52:48 GMT

گفته های رایج در مورد بیماری سلیاک

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۴۴۸۴۲

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

 

برخی تصورات رایج در مورد بیمار سلیاک وجود دارد که می خواهیم در این بخش به بررسی آن ها بپردازیم .بیماری سلیاک برخی ممنوعیت های غذایی مهم دارد که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. برخی باورهای نادرست برای رسیدن به کاهش وزن در این بیماران وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه تغذیه می‌تواند به میدان تضادها و تفاوت‌های عجیب و غریبی تبدیل شود که افراد را سردرگم می‌کند و تصمیم‌گیری برای رژیم غذایی سالم را به کار سخت و طاقت‌فرسایی بدل می‌سازد. با توجه به اهمیت این موضوع، دکتر جکی لینچ (متخصص تغذیه)،‌ ما را با واقعیت‌هایی درباره تصورات نادرست و رایج درباره رژیم غذایی آشنا می‌کند.

۱. گلوتن برای من مضر است!‌ به نظر می‌رسد که رژیم غذایی فاقد گلوتن همچنان مُد روز است و بسیاری از افراد بدون هیچ بررسی مناسبی، تصمیم به حذف این ماده از رژیم غذایی خودشان می‌گیرند. این درحالی است که حذف کردن گروه مواد غذایی کامل از رژیم غذایی، بدون هیچ دلیل علمی و مناسبی، هرگز حرکت هوشمندانه و مثبتی نیست. گلوتن، پروتئین خاصی است که در گندم، چاودار و جو وجود دارد، و در محصولاتی مانند نان و ماکارونی یافت می‌شود. این مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های مفید هستند و از اهمیت ویژه‌ای برای تامین انرژی مورد نیاز بدن برخوردارند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک نمی‌توانند گلوتن را تحمل کنند و درنتیجه باید این ماده غذایی را کاملا از رژیم غذایی خودشان کنار بگذارند تا مانع از آسیب‌دیدگی سلول‌های روده شوند. در بین افراد سالم نیز کاهش دریافت گلوتن برای دوره‌های زمانی کوتاه (خصوصا در موقعیت‌های استرس‌زا) می‌تواند به کاهش علائم نفخ کمک کند. بنابراین، اگر به گلوتن حساسیت نداشته باشید، اصلا ضرورتی ندارد که گلوتن را از رژیم غذایی کنار بگذارید. توجه داشته باشید که محصولات فاقد گلوتن سالم‌تر نیستند و قرار نیست که به کاهش وزن شما کمک کنند. حتی بسیاری از محصولات فاقد گلوتن به‌اندازه محصولات معمولی حاوی قند یا افزودنی‌های دیگر هستند.

۲. مصرف کربوهیدرات، من را چاق می‌کند! بیشتر افراد بعد از شنیدن کلمه کربوهیدرات، یاد کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند نان، سیب‌زمینی و ماکارونی می‌افتند که عمدتا در رژیم‌های کاهش وزن باید کمتر مصرف شوند. با این‌حال، ‌کربوهیدرات‌ها یکی از گروه‌های غذایی متنوع و مهم در رژیم غذایی سالم هستند. همان‌طور که قندها و نشاسته‌ها از کربوهیدرات تشکیل شده‌اند، مواد غذایی دیگری مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حبوبات نیز در گروه کربوهیدرات‌ها قرار می‌گیرند و منبع مهمی برای دریافت انژی به شمار می‌روند. البته اگر انرژی دریافت‌شده به‌اندازه کافی مصرف نشود، کربوهیدرات‌های اضافی در بدن به سلول‌های چربی تبدیل می‌شوند. به همین دلیل است که متخصصان، کنترل حجم استفاده از کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای را از بخش‌های کلیدی برای کاهش وزن می‌دانند. بنابراین، حفظ تعادل و استفاده از کربوهیدرات‌های غیرنشاسته‌ای، واقعا به مدیریت وزن کمک می‌کند.

سلامتیسم

ارسال شده در 28 اردیبهشت 1396 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه | 20 بازدید

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۴۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود