Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@21:00:34 GMT

انتخابات شوراها ؛ توسعه پایدار شهری و روستایی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۵۴۴۶۸

جامعه>شهری - ایرنا نوشت: همزمان با برگزاری دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری که از بامداد امروز 29 اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شده ، مردم آرای خود را برای تعیین اعضای پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا به صندوق ها می ریزند .

از این رو انتخاب درست و آگاهانه شوراهای اسلامی شهر و روستا، نه تنها بر کارآمدی مدیریت متوسط و خرد جامعه می افزاید بلکه چشم انداز توسعه پایدار شهری را نیز در آینده نزدیک محقق می سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه گپ و گفت های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای کنونی غلبه دارد، اما اهمیت جایگاه و تاثیرگذاری شوراها در مدیریت شهری و روستایی کشور و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا امری انکارناپذیر است.

در اصل هفتم قانون اساسی آمده است که «طبق دستور قرآن کریم « و امرهم شوری بینهم»، «و شاورهم فی الامر»، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. طرز تشکیل و حدود اختیارات وظایف شوراها را این قانون معین می‌کند.»

نخستین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هفتم اسفند 77 برگزار شد و در نهم اردیبهشت ماه 78 نیز شوراهای منتخب مردم آغاز به کار کردند. از آن زمان تاکنون 4 دوره انتخابات شوراها برگزار شده است و 29 اردیبهشت ماه جاری نیز پنجمین دوره از این انتخابات همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

چنانکه گفته شد، شورا هم در اسلام و قانون اساسی و هم در مدیریت امور شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شوراها از یک سو مدیریت مردم بر مردم و از دیگر سو تقسیم مدیریت شهری در سطح محلی قلمداد می شوند. این موضوع بر اهمیت جایگاه شوراها در کشور می افزاید زیرا شوراها عرصه ای است که به وسیله آن مردم با توجه به شناخت و آگاهی درست و واقعی از محیط زندگی خود، می توانند در سطح خرد در سرنوشت شهر و محله تصمیم گیری کنند و با سیاستگذاری شهری و محله ای در عمران و پیشبرد وضعیت رفاهیِ منطقه و محله یا روستای خود تاثیرگذار باشند.

شوراهای شهر به ویژه با نقشی که در تعیین شهردار، تصویب امور و برنامه های شهرداری ها و همچنن نظارت و کنترلی که بر سیاست های پیاده شده از سوی شهرداری ها دارند، در مدیریت شهری تاثیری تعیین کننده و مستقیم دارند. از این رو کسانی که برای شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب می شوند اگرچه از میان مردم هستند، اما در انتخاب آنان باید معیارها و ویژگی هایی لحاظ شود که هم شرط لازم و هم کافی برای تصمیم گیری و سیاستگذاری درست و مناسب در مدیریت شهری باشد و بتوانند به مطالبات و مشکلات شهری جامه عمل بپوشانند.

هرچند مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشارکت فعالی دارند اما در انتخاب شوراها، آنگونه که باید و شاید، معیارهای انتخاب درست مد نظر قرار نمی گیرد. امری که پیامدهای آن بیش از هر چیز در مواقع بحران خود را نشان می دهد.

تخصص، کارآمدی، آشنایی به وظایف و شناخت الزامات عملی مدیریت شهری؛ نمونه هایی از معیارهایی هستند که توجه به آنها در انتخاب شوراها بسیار اهمیت دارد. متاسفانه در چند سال اخیر به ویژه در کلان شهرها کسانی به عنوان شورا انتخاب شدند که ملاک مردم در انتخاب آنان؛ شهرت هنری یا ورزشی بود در حالی که شورای شهر به دلیل ارتباط آن با مدیریت شهری بیش از هر چیز به افراد متخصص و کارآمد و کارشناس به امور نیازمند است.

نقش شوراها در قانون اساسی نیز تبیین شده است به طوری که در اصل یکصدم آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان، یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، یا استان صورت می‌گیرد، که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آن ها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می کند.

در سالهای اخیر اما آنچه در عمل بسیاری از شوراهای اسلامی شهر و روستا مشاهده شد، غلبه نگاهی سیاسی بر برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های شهری بوده است. شوراها باید با پرهیز از سیاسی کاری و پرداختن به وظایف خود، مدیریت شهری را در افق توسعه پایدار در نظر بگیرند. اما برای نمونه آنچه در شوراها و حیطه تحت نظارت آنها دیده می شود تخریب روز افزون محیط زیست شهری، افزایش ساخت و سازها و دامنه سازه های بتنی و فلزی است که نه تنها بر بد منظری شهرها افزوده بلکه نگاه معماری ایرانی- اسلامی نیز در آنها هیچ جایی نداشته است.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، رویدادی مهم در راستای مدیریت مردم سالارانه در جامعه است و مردم باید همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت آن قائل باشند و احتیاط لازم را در انتخاب شوراها در نظر بگیرند.

47237

کلید واژه‌ها : انتخابات شوراهای شهر و روستا - شورای شهر تهران -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۵۴۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالخالق برزگرزاده ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت به نام هفته شوراها نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌های مختلفی در سطح استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل شوراها نقش مهمی در تحقق مشارکت مردم در فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی دارد و ۹ اردیبهشت مصادف با فرمان تاریخی امام راحل (ره) در سال ۱۳۵۸ مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران در سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: ارتقای شأن منزلت و جایگاه شوراهای اسلامی پایه شامل عشایر، روستایی و شهری در بخش، شهرستان و استان هدف از برگزاری مراسم روز شوراها است.

وی اضافه کرد: این نهاد در تسریع و تسهیل فرآیندهای توسعه، تقویت ارتباط و تعامل مردم با حاکمیت، بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت، توان و قابلیت‌های مردم به‌عنوان بازیگران و کنشگران اصلی و صاحبان اصلی نظام در فرایند توسعه ملی نقش تأثیرگذاری دارد.

معرفی دستاوردهای شوراها

برزگرزاده بهره‌گیری از ظرفیت شوراهای اسلامی در تحقق شعار سال، پیشبرد اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی و معرفی دستاوردهای شوراهای اسلامی به مردم و سایر دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اهداف اجرا برنامه‌های هفته شوراها دانست.

وی هم‌اندیشی با صاحبان علم و تجربه، جوانان، زنان، نخبگان و اقشار مختلف مردم را از دیگر اهداف برگزاری این مراسم ذکر و بیان کرد: این هم‌اندیشی در راستای بررسی آسیب‌ها و چالش‌های پیش‌روی شوراهای اسلامی و راهکارهای برون‌رفت از آنها برگزار می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تجلیل از برترین‌های خانواده بزرگ شوراهای اسلامی و شهروندان نمونه برتر در تعامل با شوراها را از دیگر امور در این هفته دانست و اضافه کرد: در هفته شوراها ضمن برگزاری همایش با حضور منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا در سطح استان بوشهر و شهرستان‌ها، از اقدامات و فعالیت‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلیل می‌شود.

وی تعداد اعضای شوراهای استان را هزار و ۴۶۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر ۱۰ شورای اسلامی در سطح شهرستان، ۲۵ شورا در بخش‌ها و ۴۰ شورا در سطح شهرها تشکیل شده است.

برگزاری برنامه‌های متنوع

برزگرزاده با بیان اینکه در مجموع هزار و ۲۵۰ نفر عضو شوراهای روستایی این استان هستند، تصریح کرد: ۱۵۰ نفر اعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان بانو و مابقی آقایان هستند.

وی تعداد اعضای شورای اسلامی شهرهای استان بوشهر را ۲۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: در هفته شوراها برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، عمرانی و اجتماعی تدوین شده و در این هفته از طرح‌های مختلف در شهرها و روستاهای استان بوشهر بهره‌برداری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر جایگاه شوراها در قانون اساسی را بسیار رفیع دانست و افزود: اعضای شوراهای اسلامی طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم و به‌صورت مستمر پیگیر حل مشکلات مردم در بخش‌های مختلف هستند.

وی، عناوین هفته شوراها را برشمرد و گفت: ۹ اردیبهشت به‌عنوان شوراها، تولید با مشارکت مردمی، ۱۰ اردیبهشت، شوراها و مشارکت اجتماعی زنان، ۱۱ اردیبهشت شوراها و ارتقای سرمایه اجتماعی، ۱۲ اردیبهشت شوراها و شاخص‌های کیفیت زندگی، ۱۳ اردیبهشت شوراها و شادابی و نشاط اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت شوراها و رونق تولید و کارآفرینی و ۱۵ اردیبهشت شوراها و درآمد پایدار محلی نامگذاری شده است.

رئیس شورای اسلامی استان بوشهر تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستاها را یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی ایران نام برد و افزود: تشکیل شوراهای اسلامی را نشان از ظرفیت سیاسی ایران برای جلب مشارکت بیشتر مردم در اداره امور کشور، تحقق مردم سالاری دینی و تمرکززدایی دارد.

کد خبر 6089946

دیگر خبرها

  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • توسعه شهری و روستایی باید مبتنی بر سامانه‌های مدیریتی باشد
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است