Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-01@09:16:00 GMT

تضمین سلامت جسمانی با رفع مشکلات روحی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۵۵۲۵۷

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

 

برخی بیماری های جسمی منشا روحی و روانی دارندو می توانند باعث بروز بیماری های مختلف جسمی در بدنمان شوند. از جمله می توانیم به اختلالات خُلقی،اختلالات اضطرابی، سوء مصرف مواد، بیماری‌های قلبی و صرع اشاره کنیم. اگر می خواهید به بیماری‌های پوستی،زخم‌های گوارشی و اختلالات خوردن دچار نشوید پیشنهاد میکنیم به سلامت روحی و روانی خود بیشتر اهمیت دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان تا چند سال پیش، هنوز در مورد وجود رابطه بین سلامت روانی و سلامت جسمانی مطمئن نبودند. این‌که بیماری‌های روان‌پزشکی باعث ابتلا به بیماری‌های جسمانی می‌شوند یا برعکس، همواره یکی از سوالات اصلی آنان بوده است. با این‌حال، آنان در سال‌های اخیر متوجه شده‌اند که قطعا ارتباطات عجیب و خاصی بین این بیماری‌ها وجود دارد. در ادامه با مهم‌ترین این بیماری‌های مرتبط آشنا می‌شویم.

۱. اختلالات خُلقی، از عوامل پیش‌بینی‌کننده ابتلا به آرتریت و اختلالات گوارشی هستند. یافته‌های اخیر دانشمندان تایید می‌کنند که نوجوانان مبتلا به اختلالات خُلقی، مانند افسردگی و اختلال دوقطبی، بیش از دیگران با احتمال ابتلا به آرتریت و اختلالات گوارشی (مثل سندرم روده تحریک‌پذیر یا بیماری ریفلاکس معده) در سال‌های آتی زندگی‌شان مواجه هستند. حتی یکی از مطالعات علمی دیگر نشان می‌دهد که افسردگی، یکی از عوامل پیش‌بینی‌کننده ابتلا به زخم‌های گوارشی است.

۲. اختلالات اضطرابی می‌توانند به بیماری‌های پوستی منجر شوند. اختلالات اضطرابی (ازجمله اختلال اضطرابی و اختلال استرس پس از سانحه) در دوره جوانی، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را افزایش بدهند. برای تایید این نظریه،‌ محققان به دو مطالعه مهم اشاره می‌کنند. براساس این مطالعات، روان‌درمانی می‌تواند هم اختلال اضطرابی و هم بیماری‌های پوستی را در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک تسکین بدهد. درواقع، اثربخشی روان‌درمانی برای مقابله با بیماری‌های پوستی، نسبت به کرم‌های موضعی یا داروها بیشتر است.

۳. سوء مصرف مواد می‌تواند باعث ابتلا به آلرژی‌های فصلی شود. با این‌که محققان توانسته‌اند ارتباط محکمی بین سوء مصرف مواد (که با بیماری‌های روانی مرتبط است) و آلرژی‌های فصلی پیدا کنند، اما هنوز مدرک علمی و واضحی در دست ندارند که بتواند این نتیجه را بدون مشکل اثبات کند. برای توضیح این ارتباط، می‌تواند به دو دلیل مهم اشاره کرد: اول این‌که هیستامین‌های موجود در مواد می‌توانند واکنش‌های آلرژیک را تحریک کنند، و دوم این‌که آلرژی‌ها با کبد مرتبط هستند. درواقع،‌ کبد با هدف سم‌زدایی و دفع مواد سمی فعالیت می‌کند، اما اگر سموم بیش از حد در بدن جمع شوند، ‌کبد هم از تولید هیستامین‌های آلرژی‌زا برای محافظت از خودش کمک می‌گیرد.

۴. بیماری‌های قلبی می‌توانند به اختلالات اضطرابی منجر شوند. اگرچه محققان می‌گویند که بیماری‌های قلبی در نوجوانان، عامل خطر مهمی در ابتلا به اختلالات اضطرابی هستند، ‌اما هنوز مطالعات قطعی و محکمی در این زمینه وجود ندارند. البته مطالعات دیگری نشان می‌دهند که در فاصله ۱۲ ماه پس از حملات قلبی، ‌علائم افسردگی یا اختلال اضطرابی به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابند.

۵. صرع می‌تواند به اختلالات خوردن منجر شود. صرع در سال‌های نوجوانی درنهایت می‌تواند به اختلالات خوردن (مانند آنورکسیا و بولیمیا) منجر شود. طبق یافته‌های محققان، هر دوی این بیماری‌ها به سیستم لیمبیک در مغز مرتبط هستند. به زبان ساده، این سیستم باید واکنش‌های احساسی نسبت به غذا خوردن را کنترل کند و اختلال در این سیستم به اختلالات خوردن منجر می‌شود. به‌علاوه، وارد شدن ضربه به قسمت‌های مرتبط با سیستم لیمبیک هم می‌تواند تشنج ایجاد کند.

سلامتیسم

ارسال شده در 29 اردیبهشت 1396 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی | 8 بازدید

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۵۵۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • حرکات اصلاحی و ورزشی چطور به بهبود مشکلات جسمانی کمک می‌کند؟
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند