Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-30@06:24:28 GMT

مغفول ماندن صنعت گل و گیاه در نبود حمایت از تولید

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۵۶۸۸۰

مغفول ماندن صنعت گل و گیاه در نبود حمایت از تولید

بررسی اقتصادی صنعت گل و گیاه کشور و ظرفیت اشتغالزایی آن- بخش نخست


 گالیا توانگر

 قدیمی‌ترین گلخانه‌های موجود در ایران که در حال حاضر هم فعال هستند، قدمتی در حدود ۷۵-۷۰ سال دارند.
زمانی که بسیاری از کشورها نامی در زمینه پرورش گل و گیاه نداشته اند،کشور ما با داشتن گلخانه‌های خوب و قابل قبول وضعیتی مناسب داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران از لحاظ شرایط مساعد جهت تولید گل و گیاه جزو 15 کشور اول جهان است.
موطن بسیاری از گیاهان زینتی که در دنیا در زمینه تولید و پرورش آنها تلاش شده ازجمله گل‌های پیازی لاله، سنبل، زنبق، سیکلمه و شاخه بریده‌هایی چون پامچال، میخک،گلایل و برخی از درختچه‌ها و تعداد زیادی از درختان میوه بشمار می‌آید. در منابع علمی دنیا اسناد و مدارک مربوط به این موضوع موجود است؛ ولی از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا ندارد.
دسته دیگری از کارشناسان اهل فن معتقدند که حتی کشورهای طراز اول تولید گل نظیر هلند خاک و آب و هوایی به خوبی ایران ندارند، لذا کشورمان می‌تواند با داشتن یک برنامه مدون و اصولی به یکی از قطب‌های اصلی این صنعت در دنیا تبدیل شود و تعداد کثیری از جوانان مشغول به کار گردند.
براساس آمارهای جهانی سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی سالانه 200 شاخه و براساس آمارهای اتحادیه گل و گیاه سرانه داخل 5 تا 10 شاخه است. به دلیل نبود شرایط مناسب و امکانات برای صادرات سالانه تعداد زیادی شاخه گل در کشور از بین می‌رود. درحال حاضر ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه جهان است، اما رتبه صد وهفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است وعلی‌رغم بالا بودن کیفیت گل‌های تولیدی به دلیل بالا بودن قیمت آن مشتری در بازارهای جهانی ندارد.
دانش گل و گیاه ایرانی
شانه به شانه کلاس جهانی
کارشناسان عقیده دارند که ایران توانایی صادرات سالانه حداقل 300 تا 500 میلیون دلار گل‌های زینتی (به صورت شاخه بریده و گلدانی)، درخت و درختچه را دارد.
 باید این نکته را در نظر گرفت که قیمت هر 30 تا 40 شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است. بزرگ‌ترین مشتری‌های ایران برای خرید شاخه‌های گل از کشور عراق، آذربایجان، اوکراین، مولداوی، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه بوده‌اند. مشتریانی که تعدادی از آنها مانند گرجستان، روسیه و بلاروس در واقع محل ترانزیت گل‌های صادراتی ایران به کشورهای دیگر هستند و گل‌های ایران بعد از ورود به این کشورها دوباره در بسته بندی‌های جدید و به نام‌های جدید از سوی این کشورها صادر می‌شوند. بیشترین گل‌هایی که از ایران صادر می‌شود شامل گلایول، رز، میخک، داوودی، مریم، آنتوریوم، لاله، نرگس، سوسن، مارگریت، پرنده بهشتی، ژربرا و آلسترومریا است.
محمد محمدی یک تولید‌کننده گل لاله به شیوه هیدرو پونیک (کشت هیدروپونیک یا آبکشت شیوه کشت بدون خاک می‌باشد) سابقه همکاری با سازمان فضای سبز تهران، مشهد و تبریز را در زمینه لاله‌کاری دارد.
وی که یکی از تولید کنندگانی است که در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران حضور فعال دارد، در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ما دائما با گروه‌ها و فعالین خارجی نظیر تولید‌کنندگان کشور هلند در ارتباطیم و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند می‌شویم. اطلاعاتی که بیشتر تبادل می‌کنیم در زمینه کشت زایشی و رویشی است. کشت زایشی این‌گونه است که بافت یک گلبرگ از گل را کشت می‌دهند و با توجه به علم ژنتیک تکثیرش می‌کنند، اما کشت رویشی را از روی برگ یک گیاه تکثیر می‌کنند.»
ازاین تولید‌کننده گل لاله به روش هیدروپونیک سؤال می‌کنم: «آیا تولید صرفا با استفاده از آب در کشورمان که با کمبود آب مواجه است، مشکلی ایجاد نمی‌کند؟» وی پاسخ می‌دهد: «ما در زمستان و از طریق جمع‌آوری آب بارش‌ها کشت هیدروپونیک گل لاله را انجام می‌دهیم. در حال حاضر در هلند نیز مطلقا ازآب چاه استفاده نمی‌کنند و از جمع‌آوری آب بارش‌ها سود می‌برند؛ چرا که آب بارش اکسیژن بیشتری دارد و تاثیر مثبت تری بر محصول می‌گذارد.»
وی ضمن گلایه از اینکه همیشه در همکاری با سازمان‌ها برای گلکاری ضرر متوجه آنهاست، چرا که به تعهدات خود در زمانی که در قرارداد ذکر شده پایبند نیستند، می‌گوید: «پول را به موقع نمی‌دهند و دست ما برای شکایت به هیچ مرکز قانونی باز نیست. یکی از مشکلات اصلی صنف ما این است که تولیدکنندگان تک روی دارند و از حال و روز هم باخبر نیستند. هرکس کار خودش را می‌کند، بی‌آنکه نهادی نظارتی ویا انسجام دهنده بین تولیدکنندگان گل و گیاه وجود داشته باشد؛ در حالی که اگر با هم می‌بودیم و شانه به شانه هم می‌ایستادیم شاید می‌توانستیم خیلی راحت‌تر و سریع‌تر مطالباتمان را به مسئولان انتقال دهیم.»
این کارشناس اهل فن که هر چه می‌داند بر اساس تجربه در عرصه صنعت گل و گیاه است، می‌گوید: «من اگرچه تحصیلاتم پایین است،ولی چهار نسل، خانوادگی در این عرصه فعالیت داشته‌ایم. تنها راه پیشرفت این است که این صنعت از حمایت دولتی بیشتری برخوردار گردد. ما از لحاظ دانش گل و گیاه از خارجی‌ها هیچ کم نداریم که جلوتر هم هستیم، ولی باید تجهیزاتمان را به روز کنیم و تکنولوژی ابزاری در این صنعت وسعت پیدا کند.»
 علمی و با اعتماد به نفس کارمان را
معرفی کنیم
نرگس پور بابا مترجم که بیشتر برای ترجمه در جمع هیئت‌های خارجی عرضه گل و گیاه حضور دارد، به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «استقبال مردم چه از نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران و چه از خرید گل به ویژه گیاهان آپارتمانی سالانه رو به فزونی است. برگزاری همین دست نمایشگاه‌ها در آگاهی بخشی به مردم در زمینه تاثیرات ناشی از اُنس با گل و گیاه به ویژه در کلانشهرهای آلوده چون تهران شگرف بوده است.»
محمد محمدی تولید‌کننده گل در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «این صنعت واقعا پتانسیل اشتغالزایی بالایی دارد؛ به شرط آنکه فوت و فن بازاریابی و جلب نظر بازدید‌کنندگان خارجی را یاد بگیریم. همین چند روز پیش یک هیئت هلندی برای بازدید باغ گلی رفته بودند.گلکار با یک لباس بسیار کثیف و غیررسمی به استقبال این هیئت رفته بود. اگر می‌خواهیم کارمان جدی گرفته شود، باید خودمان کار را جدی گرفته و با اعتماد به نفس و علمی کارمان را معرفی کنیم.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل دارید از نیروی جوان فارغ التحصیل رشته‌های مرتبط با صنعت گل و گیاه در کارتان استفاده کنید، می‌گوید: «اگر کاری باشند و کاهلی نکنند، بله.اما متاسفانه جوان فارغ‌التحصیل ما نمی‌خواهد سختی بکشد و می‌خواهد همه چیز را به آسانی به دست آورد.»
قیمت پایین بیاید، گل مشتری دارد
براساس تحقیقات به‌عمل‌ آمده، افراد در هنگام هدیه گرفتن گل، رفتاری حاکی از ادب، احترام، تشکر، دوستی، صمیمیت و هیجان‌زدگی همراه با گفتاری متفاوت از خود نشان می‌دهند. تمام این واکنش‌ها تنها در پنج ثانیه نخست گرفتن گل بروز می‌کند که این نشان‌دهنده تأثیر عمیق گل در وجود انسان‌ها است. صرف نظر از تأکید تمامی روان‌شناسان به تأثیر روانی گل بر روی انسان‌ها، حضور آن در فضای مسکونی بستر بسیار مناسبی برای آرامش روح و روان ایجاد می‌کند. لاله، نیلوفر آبی، سروناز و گل‌محمدی، گل‌های ملی ایران هستند.
پروانه خدا دوستان به اتفاق همسرش عبدالمجید عقیقی در یک روز زیبای اردیبهشت ماه به پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران آمده تا از رنگ و بوی گل‌ها بهره‌مند شود.
خدا دوستان می‌گوید: «اینجا - در نمایشگاه - هرگوشه که سر بر می‌گردانم، گل و گیاهان زیبا و باطراوت می‌بینم. خیلی روحیه‌ام شاد شده است. من دوست دارم همیشه در خانه روی میزمان چند شاخه گل طبیعی داشته باشم، اما متاسفانه قیمت گل بالاست. ما بازنشسته‌ها وسعمان نمی‌رسد همیشه گل سر سفره‌مان بگذاریم. اگر قیمت گل ارزان می‌بود، مطمئنم هر خانم خانه‌داری در کنار خرید روزانه اش چند شاخه گل نیز می‌خرید.»
با خنده می‌گوید: «مثلا اگر قیمت یک دسته گل به اندازه یک کیلو گوجه فرنگی بود، من هر روز می‌خریدم. قیمت گل پایین بیاید، مشتری و خریدارش هست.»
عبدالمجید عقیقی همسر این بانو می‌گوید: «ایشان واقعا عاشق گل هستند. در خانه هم 30 ،40 تایی گلدان دارد. مردم ایران واقعا گل را دوست دارند، مانع استقبال بیشتر قیمت بالاست.»
کمبودهای نمایشگاه
از دید خانواده‌های بازدید‌کننده
لیلا حیدری یک شهروند بازدید‌کننده پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران در مورد نواقص این دوره که بعضا در دوره‌های قبل هم دیده شده، می‌گوید: «فروش تنها مختص یک روز و آن هم روز جمعه پایانی برگزاری نمایشگاه است. این برنامه‌ریزی سبب ترافیک گسترده در آن روز خاص می‌شود وهم بازدیدکنندگانی که در طول هفته با شوق و ذوق برای دیدن و خرید گل و گیاه به نمایشگاه می‌آیند،دست خالی روانه خانه می‌شوند.»
وی ادامه می‌دهد: «قیمت‌ها بسیار بالا هستند.یک گلدان کاکتوس متوسط، میانگین به قیمت 50 هزار تومان فروخته می‌شود. این رقم‌های بالا استفاده از گل و گیاه برای همه اقشار را محدود می‌کند.»
این شهروند به نبود باجه فروش اقلام خوراکی و آب معدنی در نمایشگاه اشاره کرده و می‌گوید: «بیشتر خانواده‌ها با فرزندانشان به نمایشگاه می‌آیند، بنابراین باید تسهیلاتی برای خانواده‌ها به ویژه در زمینه دسترسی آسان به آب آشامیدنی درفضای نمایشگاه فراهم شود.»
موانع پیش روی صادرات گل و گیاه ایران
مسئولان کشاورزی و بازرگانی به جای اینکه به فکر برنامه‌ریزی برای تولید گل باشند و فرهنگ استفاده از آن را در خانه دنبال کنند، اجازه واردات گل مصنوعی را می‌دهند در حالی که این نوع گل برای کشورهای حاره و شبه‌حاره‌ای مانند عربستان که نمی‌توانند هیچ‌گونه تولیدی داشته باشند، مناسب است. مناطق شمالی کشور ما بهترین شرایط را برای تولید گل‌های آپارتمانی دارند و باید از این طبیعت استفاده شود، ولی هنوز این امر در کشور ساماندهی نشده است و تولیدات ما همچنان سنتی است.
سالانه 2 میلیارد شاخه گل در کشور تولید می‌شود که تنها 500 میلیون شاخه آن با کیفیت مناسب است و می‌توان صادر کرد. در ایران گلخانه‌ها به صورت سنتی کار می‌کنند و هنوز به تولید انبوه و صنعتی گل نرسیده‌ایم. برای صادرات گل باید به تولید بیشتری برسیم تا بتوانیم آن را صادر کنیم. اکنون سطح زیر‌کشت گل در ایران هشت هزار هکتار است که نیاز داریم این میزان به 20 هزار هکتار برسد.
نکته دیگری که مانع رونق صادرات گل و گیاه در ایران می‌شود هزینه تمام شده نسبتا بالای تولید گل و گیاه است. درحالی که برای این که بتوانیم جای گل ایرانی را در بازارهای جهانی باز کنیم نیاز داریم هزینه تولید گل را به قدری پایین بیاوریم که حدود 20 سنت از قیمت جهانی آن ارزان‌تر فروخته شود. علاوه بر این، باید به بسته‌بندی محصولات نیز رسیدگی و همچنین بازاریابی شود تا ببینیم در کشورهای مختلف به چه انواعی از گل نیاز است تا تولید به آن سمت حرکت کند.
تجارت گل و گیاه در جهان تجارتی بسیار پر سود است و هم اکنون بیش از 80 درصد آن در اختیار کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و سوئیس است. کشور هلند سالانه بیش از 7 میلیارد دلار از محل صادرات گل و گیاه و بذر و پیاز گل درآمد به دست می‌آورد. براساس آمارهای جهانی سرانه مصرف گل در کشورهای اروپایی سالانه 200 شاخه و براساس آمارهای اتحادیه گل و گیاه سرانه داخل 5 تا 10 شاخه است. به دلیل نبود شرایط مناسب و امکانات برای صادرات سالانه تعداد زیادی شاخه گل در کشور از بین می‌رود.

-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۵۶۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده است و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به‌منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به‌خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر می‌شود و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو همچنین راجع به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی و‌ اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی بازمی‌گردد.

وی‌ با تأکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه ابراز کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم‌مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم‌مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به اقشار مختلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش‌آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان با تأکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تأمین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به‌منظور تأمین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با اعلام "انرژی مورد نیاز صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تأمین می‌شود."، گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث و تأمین نیروگاه‌های خود کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیروست که به‌صورت کلی در طول یک سال ما ۸۰ درصد صادرات و ۲۰ درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت‌های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تأکید بر اینکه گروه مپنا به‌طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، اضافه کر: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به‌روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • تولید ۱۳۶۲ مترمربع فرش توسط مددجویان امداد خراسان جنوبی
  • ژاوی: تصمیم‌ به ماندن در بارسلونا ساده بود؛ همه باید در فصل آینده پیشرفت کنیم
  • شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید