Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دولت يک‌تنه و با اختلاف 500هزار ميليارد توماني لقب بدهکارترين دولت تاريخ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مشرق، حسن روحاني 6 آذر 92 در تنها گزارش 100روزه، دولت قبل را با بيش از 200هزار ميليارد تومان بدهي بدهکارترين دولت ناميد، حال بعد از حدود 4 سال بدهي دولت بيش از 700هزار ميليارد تومان شده که روحاني براي رئيس‌جمهور دوازدهم به ارث خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تسنيم، حسن روحاني بعد از انتخابات خرداد 92، قدرت اجرايي کشور را به‌ دست گرفت و حاميان دولت تبليغات رسانه‌اي سنگيني ايجاد کردند که دولت گذشته در عين بهره‌مندي از منابع، مشکلاتي را براي ساختار اقتصادي کشور ايجاد کرده است، به‌عنوان مثال رئيس‌جمهور در گزارش 100روزه عملکرد خود که 6 آذر 92 ارائه کرد، به موضوع بدهي‌هاي دولت گذشته پرداخته و گفته بود: «کشور از لحاظ درآمدهاي ارزي حدود 750 ميليارد دلار درآمد داشته در طول 8 سال، دولتي که پولدارترين دولت بوده ولي متأسفانه بدهکارترين دولت بود، يعني دولتي که به ما به ارث رسيد». روحاني در گفت‌وگوي تلويزيوني خود به رقم دقيق‌تري هم درباره بدهي‌هاي دولتي اشاره مي‌کند و ادامه مي‌دهد: «بدهي دولت به سيستم بانکي در روزي که ما دولت را در مردادماه تحويل گرفتيم، بيش از 74هزار ميليارد تومان بوده است.
بدهي دولت به صندوق تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي 60هزار ميليارد تومان بوده است. آمار و ارقامي که بخش‌هاي مختلف دولت به من دادند، بدهي دولت به پيمانکاران و بخش‌هاي مختلف و بخش خصوصي، حدود 55هزار ميليارد تومان است، يعني شما همين 3 رقم را کنار هم قرار دهيد، 74هزار، 60هزار و 55هزار ميليارد تومان که ارقام ديگري هم هست، بدهي صندوق‌هاي بازنشستگي نيروهاي مسلح، رقم‌هاي عجيب و غريبي گزارش دادند که خودشان بعداً براي مردم توضيح مي‌دهند، رقم خيلي بالاتر از 200هزار ميليارد تومان است».
حالا در بهار 96 حدود 4 سال از روي کار آمدن دولت تدبير و اميد گذشته است، دولتي که براي نجات اقتصاد کشور قدرت را به‌ دست گرفته بود کارنامه‌اي را از عملکرد خود ارائه کرده که بررسي آن مي‌تواند زواياي پنهان‌مانده‌ عملکرد دولت را براي مردم روشن کند. بدهي دولت به بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله بانک‌هاي تجاري، بانک مرکزي، سازمان تأمين اجتماعي و... از جمله شاخص‌هايي است که همان‌طور که روحاني در گزارش 100روزه خود به آن پرداخت، مي‌تواند ماحصل عملکرد دولتمردان در حوزه اقتصادي را به مردم بدون رتوش نشان دهد.


جزئيات بدهي دولت محرمانه شد

در زمان آغاز به کار دولت، جز رئيس جمهور، افراد ديگري مانند وزير اقتصاد و معاون اول رئيس‌جمهور نيز به ارائه آماري درباره بدهي‌هاي دولت پرداختند، به‌عنوان مثال طيب‌نيا همان زمان به عدد 150هزار ميليارد تومان اشاره کرد، البته بعداً او اذعان کرد که برآوردش از اين رقم دقيق نبوده است. اما حالا بر اساس «آمار کلي» که از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي منتشر شده است، بدهي‌هاي دولتي آن هم تا پايان دي‌ماه سال 95 بيش از 700هزار ميليارد تومان بوده است.
هرچند وزارت اقتصاد با محرمانه دانستن جزئيات بدهي‌هاي دولتي اقدام به انتشار اين اطلاعات نکرده است اما يافته‌هاي خبرنگاران نشان مي‌دهد تا خردادماه سال گذشته وضعيت بدهي‌هاي دولتي به‌ قرار جدول بالا بوده است.

دولت بدهکار يا دولت ابربدهکار

تا اينجا دولت يک‌تنه و با اختلاف 500هزار ميليارد توماني لقب بدهکارترين دولت تاريخ را به خود اختصاص داده است. اما بيان چند نکته در ادامه مي‌تواند به آشکار شدن وجوه بيشتري از عملکرد دولت درباره انباشت و ايجاد بدهي دولتي مؤثر باشد.
رقمي به ‌بزرگي 400 تا 500 هزار ميليارد تومان بدهي‌ دولتي طي 4 سال مديريت حسن روحاني بر اقتصاد کشور تحميل شده است، در واقع دولت بدهکار، به دولت «ابربدهکار» تبديل شده است اما هنوز هيچ يک از مقامات دولتي درباره چگونگي ايجاد اين مگابدهي دولتي توضيحي ارائه نکرده‌اند.

ويراني‌هاي جبران‌ناپذير با سياست غلط اوراق‌فروشي

همچنين يکي از سياست‌هاي غلط تيم اقتصادي دولت، گسترش بازار بدهي بوده است. دولت تنها در بودجه 96 حدود 60هزار ميليارد تومان و به‌عبارتي 20 درصد کل بودجه را از طريق اوراق تأمين کرده است. به‌عقيده بسياري از مسؤولان و حتي مقامات نزديک به دولت، اين سياست نه‌تنها نفعي براي اقتصاد ندارد بلکه چالش‌هايي جدي را نيز براي دولت آينده ايجاد مي‌کند. لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفته بود: با انتشار 60هزار ميليارد اوراق مشارکت در لايحه بودجه سال آينده دولت بعد را بدهکار مي‌کنيم. اوراق مشارکت به چه ‌معناست؟
يعني منابع نداريم، اوراق مي‌فروشيم و بنابراين دولت آينده بدهکار خواهد شد. حالا بدهکارترين دولت تاريخ، مشکلات جدي را براي دولت بعد به ارمغان آورده است، جدا از بدهي 700هزار ميليارد توماني به پيمانکاران، تأمين اجتماعي، بانک‌ها و... که اين موضوع يکي از دلايل عمده رکود اقتصادي تلقي مي‌شود، دولت با اوراق‌فروشي تعهداتي را براي آيندگان ايجاد مي‌کند که تبعات آن ممکن است ويراني‌هاي جبران‌ناپذيري را براي کشور به‌همراه بياورد.

منبع: روزنامه وطن امروز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد

به گزارش ان بی سی نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس کنونی کاخ سفید را با پلیس مخفی آلمان نازی موسوم به گشتاپو مقایسه کرد.

ترامپ در یک مراسم رسمی شام که فایل صوتی آن در اختیار این شبکه تلویزیونی قرار گرفته، گفت: این افراد دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. 

وی در عین حال بایدن را فاسدترین رئیس جمهور تاریخ این کشور خواند.

ترامپ در مورد روند جنایی که علیه وی در حال انجام است اظهار نظر کرد: تیم بایدن بر این باور است که این تنها راهی است که به بایدن فرصت انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور را می‌دهد.

ترامپ پیش از این بار‌ها اعلام کرده بود که شکایت علیه وی مداخله در انتخابات آینده است.

دادگاهی در نیویورک در حال بررسی پرونده‌ای است که در آن ترامپ تحت ۳۴ ماده مربوط به جعل اسناد تجاری و پرداخت حق السکوت به دو زن، به دلیل رابطه ادعایی با آنها متهم شده است. ترامپ در چندین پرونده جنایی از جمله حمله به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده نیز متهم است. حداکثر مجازات ممکن برای مجموع اتهامات ترامپ ۱۳۶ سال زندان باشد. خود رئیس جمهور سابق اعلام کرد که بی گناه است و دلیلی برای تشکیل پرونده وجود ندارد.

انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. رقبای اصلی در رقابت انتخاباتی جو بایدن، رئیس فعلی دولت از حزب دموکرات و همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوری خواه هستند. هر دو نامزد قبلاً بر اساس نتایج آخرین رای گیری مقدماتی برای نامزدی از احزاب خود، آرای نمایندگان کافی را به دست آورده اند و تقریباً همه رقبای آنها انصراف خود را از رقابت اعلام کرده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ربودن دختر نوجوان؛ درخواست میلیاردی برای آزادی / جزئیات
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • قتل دایی و خاله به‌خاطر تقسیم ارثیه میلیاردی با ضربات سنگ
  • تحول از مجلس سنتی به نوین از مجلس یازدهم تا دوازدهم
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • قابل توجه دانش‌آموزان دهم، یازدهم و دوازدهم؛ سؤالاتی که در امتحان نهایی طرح می‌شود
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند