Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@22:55:47 GMT

به چه زماني «بين الطلوعين» گفته مي شود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۰۹۸۴

خبرگزاري آريا -


اعمال «بين الطلوعين»

طلوع فجر صادق ابتداي وقت نماز صبح و «طلوع آفتاب» انتهاي وقت آن است و زمان واقع در بين اين دو طلوع را «بين الطلوعين» مي نامند.

« قرآن کريم با عبارت «وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس » تسبيح خدا در اين زمان را توصيه کرده و روايات فراواني نيز در زمينه عبادت در «بين الطلوعين» وجود دارد که در برخي از آنها اذکار و عبادات ويژه اي هم پيشنهاد شده است:

1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله): «هر کس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مصلّاى خويش بنشيند و به تعقيب نماز مشغول باشد، خداوند او را از آتش دوزخ محفوظ دارد.

2. رسول خدا(صلي الله عليه و آله): هر کس هنگام صبح، هفت بار اين آيات را بخواند، در آن روز از بلاها محفوظ باشد: «فَاللهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمينَ،انَّ وَلِيِّى اللهُ الَّذى نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ، فَانْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِى اللهُ لا الهَ الَّا هُوَ، عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيم پس [در هر حال] خداوند بهترين حافظ و مهربان ترين مهربانان است، ولىّ و سرپرست من خدايى است که اين کتاب را نازل کرده و او همه صالحان را سرپرستى مي کند، پس اگر آنها [از حق] روى بگردانند [نگران مباش] بگو: خداوند مرا کفايت مي کند، هيچ معبودى جز او نيست بر او توکّل کردم و او صاحب عرش بزرگ است.

3. هر کسي صبح کند و چهار نعمت خدا را ياد نکند، مي ترسم که اين نعمت هاى خدا از او زايل گردد؛ آن چهار نعمت و سپاس بر آن، چنين است: «الْحَمْدُ للهِ الَّذى عَرَّفنى نَفْسَهُ، وَ لَمْ يَتْرُکْنى عَمْيانَ الْقَلْبِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى جَعَلَنى مِنْ امَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى جَعَل رِزْقى فى يَدَيْهِ وَ لَمْ يَجْعَلْ رِزْقى فى ايْدي النَّاسِ، الْحَمْدُ للهِ الَّذى سَتَر ذُنُوبى وَ عُيُوبى ، وَ لَمْ يَفْضَحْنى بَيْنَ النَّاس»؛ سپاس مخصوص خداوندى است که خود را به من شناساند، و مرا کوردل به حال خود رها نکرد، سپاس مخصوص خداوندى است که مرا از پيروان محمّد -که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد- قرار داد، سپاس مخصوص خداوندى است که روزيم را در اختيار خويش قرار داد و آن را به دست مردم نسپرد، سپاس مخصوص خداوندى است که گناهان و عيب هايم را پوشاند و در ميان مردم رسوايم نساخت.

4. امير مومنان على(عليه السلام): «هر کس هرکدام از سوره هاى توحيد و قدر و آية الکرسى را يازده بار پيش از طلوع آفتاب بخواند، از خسارت هاى مالى محفوظ مي ماند.

5. اميرمومنان علي(عليه السلام): «ذکر خدا، بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب، حتّى از مسافرت تجارتى نيز، در جلب روزى موثّرتر است.

6. امام باقر(عليه السلام): «خواب صبح، شوم و ناميمون است؛ روزى را دور مي سازد، رنگ صورت را زرد و متغيّر مي کند. خداوند متعال، روزى را بين الطّلوعين تقسيم مي کند، از خواب در اين زمان بپرهيزيد و بدانيد که منّ و سلوى (دو غذاى لذيذى که براى بني اسرائيل نازل مي شد) در اين ساعت بر بني اسرائيل فرود مي آمد.

7. امام باقر(عليه السلام): «هر کس بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند، خداوند او را بيامرزد.

8. امام باقر(عليه السلام): «هر کس سوره "قدر" را پس از طلوع فجر هفت بار بخواند، هفتاد صف از فرشتگان بر او درود مي فرستند و هفتاد مرتبه براى او طلب رحمت مي کنند.

و در پايان، هر آنچه به عنوان تعقيبات نماز صبح در روايات ذکر شده را مي توان از اعمال بين الطلوعين دانست.

============================
منابع:
[1]. طه، 130 و ق، 39.
[2]. طبرسي، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 305، قم، شريف رضي، چاپ چهارم، 1412ق.
[3] . يوسف، 84.
[4]. اعراف، 196.
[5] . توبه، 129.
[6]. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 83، ص 298، بيروت، دار إحياء التراث العربي، چاپ دوم، 1403ق.
[7]. همان، ص 282.
[8]. شيخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 622، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ اول، 1362ش.
[9]. طبرسي، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 305.
[10]. طوسي، محمد بن حسن، تهذيب الاحکام، ج 2، ص 139، تهران، دار الکتب الإسلامية، چاپ چهارم، 1407ق.
[11]. شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 165، قم، شريف رضي، چاپ دوم، 1406ق.
[12]. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج 83، ص 161.

منبع: tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۰۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیع آخر ماه را رصد کنید

ماه دوازدهم اردیبهشت‌ به تربیع آخر می‌رسد، نیمه‌های شب طلوع می‌کند و قبل طلوع آفتاب در آسمان به صورت برجسته قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چهارشنبه -دوازدهم اردیبهشت- ماه وارد تربیع آخر می‌شود، نیمه‌های شب طلوع می‌کند و در آسمان قبل طلوع آفتاب ظاهر می‌‎شود، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۱:۲۲ تا ساعت ۱۱:۲۸ قابل مشاهده است؛ در این زمان از چرخه ماهانه، ماه تقریباً نیمه روشن به نظر می‌رسد.

ماه هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین می‌چرخد و موجب می‏‌شود فازهای آن از ماه نو، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار تغییر کند؛ ماه همان‌طور که در این چرخه پیشرفت می‌کند، در زمان‌های مختلف روز قابل مشاهده است، به طوری که در تربیع آخر نیمه‌های شب طلوع می‌کند تا سحر در بلندی آسمان ظاهر می‌‎شود و حوالی ظهر نیز غروب می‌کند.

ماه روزهای آینده هر روز دیرتر طلوع می‌کند، به‌طوری که قبل از طلوع خورشید برای مدت زمان کمتری قابل مشاهده است؛ همچنین زمانی که به ماه نو می‌رسد، حوالی سحر طلوع می‌کند و حوالی غروب نیز غروب می‌کند و تنها در طول روز قابل مشاهده است.

کد خبر 749487

دیگر خبرها

  • رهبر انقلاب در حاشیه نامه یکی از مسئولان امور قرآنی چه نوشتند؟
  • تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی
  • همه اقدامات دشمنان علیه انقلاب اسلامی شکست خورد
  • دشمنان هر اقدامی که علیه انقلاب اسلامی کردند شکست خوردند
  • خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • ۷۱۹ حمله حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی در یک ماه
  • تکریم زائران ایرانی در مدینه به خاطر حمله به اسرائیل
  • تربیع آخر ماه را رصد کنید