Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعات اولیه رأی‌گیری، بیشترین استقبال در کشورهای دیگری همچون اتریش، ایتالیا، استرالیا، سنگاپور، چین، ژاپن، ترکیه و... بود که صف‌های طولانی از اول صبح، نشان از مشارکتی بی‌سابقه در سال‌های اخیر داشت. در ایران نیز تصاویری که از شهرستان‌ها و مراکز مهم اخذ رأی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد، نشان می‌داد شور انتخابات، محدود به پایتخت نمی‌شود و سایر شهرها نیز سهم زیادی در این مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صف‌های طولانی و فرایند کند رأی‌گیری

حوزه‌های شلوغ رأی‌گیری در تهران هم واکنش‌های زیادی در فضای مجازی داشت. کاربرانی که نوشته بودند فرایند رأی‌گیری به‌شدت کند بود و حداقل باید دو ساعت منتظر می‌ماندیم؛ تا جایی که یکی از کاربران نوشته بود: «من ساعت 7:30 در مدرسه بشرا واقع در شهرک آتی‌ساز داخل صف ایستادم که حدودا ٥٠ نفر هم جلوتر از من منتظر بازشدن حوزه اخذ رأی بودند. رأس ٨ شروع به کار کردند اما تا ساعت 8:45 فقط ١٠ نفر داخل شده بودند و بسیار کند بود.

من ساعت 9:50 بالاخره رأیم را داخل صندوق انداختم اما بابت کد نامزد دچار شک شدم و آنجا از هر مسئولی که سؤال کردم بابت اینکه کجا اسامی و کدها را نصب کردید که من هم استفاده کنم همه اصرار داشتند که به‌دلیل اینکه تشابه اسمی ندارند کد را ننویسید و احتیاجی نیست؛ تا اینکه بالاخره از اینترنت پیدا کردم اما اکثر مردم می‌پذیرفتند که بدون نوشتن کد رأی دهند.» در مقابل یکی از ناظران حاضر در حوزه‌ها نوشته بود: «روند کند احراز هویت و اخذ رأی واقعا تقصیر ما نیست.

بدون توقف کار می‌کنیم ولی چون کد ملی‌ها و تاریخ تولدها باید در سیستم وارد شود و هر شعبه فقط یک دستگاه برای این کار دارد و همچنین به این دلیل که اجازه نمی‌دن کدهارو دستی وارد کنیم، روند کار کند شده.» تذکر کاربران در فضای مجازی فقط محدود به نوشتن کد اسامی نامزدها نبود. بسیاری تذکر داده بودند که مردم دقت کنند تعرفه رأیشان حتما مهر داشته باشد؛ در غیر‌این‌صورت رأی باطله حساب می‌شود.

بعد از عکس‌های بسیار زیاد کاربران از برگه‌های رأیشان در فضای مجازی، برخی دیگر واکنش نشان داده بودند که عکس‌گرفتن از خود برگ رأی هم اشکال قانونی دارد و حتی ممکن است منجر به ابطال کل حوزه و کل انتخابات ریاست‌جمهوری شود. تذکرهایی از این دست در فضاهای مجازی نشان از حساسیت و نگرانی مردم و شهروندان بر مشارکت حداکثری در انتخابات داشت؛ فضایی که شاید بتوان نام بی‌سابقه بر آن گذاشت و به نوعی حماسه‌ای اردیبهشتی تعبیرش کرد.

عادت قدیمی رأی‌دادن در حوزه‌های نشان‌دار!

علاوه‌بر حساسیت کاربران در آگاه‌سازی شهروندان برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی و باطل‌شدن رأی‌هایشان، چالش حوزه‌های رأی‌گیری بود. چند روز پیش از انتخابات، رباتی تلگرامی ساخته شده بود که کاربران می‌توانستند ساعت و حوزه رأی‌گیری‌شان را مشخص کنند و به اشتراک بگذارند.

نکته قابل‌توجه، حوزه‌های تاریخی و قدیمی رأی‌گیری مانند حسینیه ارشاد بود که بسیاری از مردم این حوزه را انتخاب کرده بودند و طبق یک عادت قدیمی، رأی‌دادن در آنجا را به نوعی فعالیت سیاسی قلمداد می‌کردند؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد شاید کجا‌ رأی‌دادن اهمیتی نداشته باشد و چه‌بسا در حوزه‌های دیگر رأی‌گیری، وقت کمتری هم از مردم گرفته می‌شود. حوزه‌های دیگری همچون حسینیه جماران، مسجد ارگ و تعدادی از دانشگاه‌ها هم همین وضعیت را داشتند. یکی دیگر از حوزه‌های رأی‌گیری که واکنش‌های بسیار زیادی به‌همراه داشت، بیمارستان‌ها بود.

پیش‌ازاین نیز وزیر بهداشت درباره حضور صندوق‌های سیار در بیمارستان‌ها گفته بود که از شورای نگهبان، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، هیأت نظارت بر انتخابات، صداوسیما، نیروی انتظامی و همه کسانی که امکان رأی‌گیری در بیمارستان‌ها را فراهم می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌کنم. بسیاری از شهروندان که در بیمارستان‌ها بستری بودند هم ‌رأی دادند: «پدرم با اینکه مشکل ریه داره و وضعیت خوبی نداره ولی تو بیمارستان با کمک پرستارها رأی داد اما صف حتی در بیمارستان هم صف خیلی طولانی‌ای بود.» درحالی‌که زمان رأی‌گیری در بسیاری از کشورها تمام شده و نتیجه شمارش آرا به پایان رسیده است، در ۶ شهر استرالیا به ‌دلیل استقبال مردم چند ساعت دیگر تمدید شد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۳۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم باشند

ایسنا/فارس رئیس ستاد انتخابات استان فارس با اشاره به در پیش‌رو بودن مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند و با هم هماهنگ بوده و انتخابات طبق برنامه و جدول زمان‌بندی پیش رود.

اسماعیل قزلسفلی امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در نشست مشترک هیئات اجرایی و نظارت انتخابات شهرستان زرقان گفت: نهایت ظرفیت‌های شهرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات به کار گرفته شود تا میزبان خوبی برای حضور باشکوه مردم فهیم زرقان در انتخابات باشیم.

وی با اشاره به اینکه در دور اول انتخابات کار بزرگی انجام شد، افزود: به حمد الهی در دور اول، انتخابات با کمترین تخلف و در امنیت کامل برگزار شد و مردم نیز با مشارکتی بالاتر از متوسط کشور افتخاری دیگر برای استان رقم زدند و در این دور نیز با مشارکت گسترده بهترین و اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس دوازدهم کنند، یعنی کسانی که به دنبال رفع مشکلات مردم بوده و بتوانند در حوزه قانون‌گذاری و نظارت اقدامات موثری انجام دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اظهار کرد: انتخابات جلوه روشن مردم‌سالاری دینی است که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه با توجه به اینکه انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان تمام الکترونیکی است، افزود: ما باید با اجرای دقیق و صحیح الکترونیکی انتخابات زمینه را برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری به صورت تمام الکترونیکی در کل کشور فراهم کنیم که این امر مستلزم آموزش‌های لازم به تمامی عوامل اجرایی و همچنین چگونگی رای دادن با استفاده از صندوق های الکترونیک در روز انتخابات به مردم است و این مهم باید تا روز انتخابات ادامه داشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس گفت: همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند و با هم هماهنگ  و انتخابات طبق برنامه و جدول زمان بندی پیش رود و برگزار شود که لازم است عوامل اجرایی انتخابات در شهرستان زرقان کلیه شعب اخذ رای را در این حوزه رصد و مشکلات احتمالی فنی و کمبود تجهیزات را رفع کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • تمام عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم باشند
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • شور و حال انتخاباتی در تک حوزه استان اردبیل در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • افزایش مشارکت ۷ درصدی مردم مشهد در انتخابات
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • نامه نگاری های ارتقای آبسرد به بخش انجام شده است
  • آذری‌جهرمی پاسخ مالک شریعتی را داد