Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@15:03:08 GMT

بازدید از موزه تنوع زیستی پردیسان اول خرداد رایگان است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۴۲۹۲

بازدید از موزه تنوع زیستی پردیسان اول خرداد رایگان است

بازدید از موزه تنوع زیستی پارک طبیعت پردیسان به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی مصادف با اول خرداد ماه رایگان اعلام شد.

به گزارش ایسنا، طاهره افتخاری - سرپرست دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست- اظهار کرد: این اقدام با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم با محیط زیست و تنوع زیستی کشور و آگاهی‌رسانی به آنها درباره اهمیت حفظ حیات وحش کشور انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد موزه تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: خوشبختانه این موزه تا حد زیادی اهداف یک موزه را برآورده کرده و از لحاظ معرفی نمونه‌های رکورد و اجزای تنوع زیستی در خاورمیانه بی‌نظیر است. نمونه‌های رکورد یعنی اینکه اندازه شاخ یک کل که در این موزه وجود دارد در کشورهای خاورمیانه نظیر ندارد. در واقع رکورددار این گونه شاخ است.

به گفته افتخاری در ﻣﻮزه ﺗﻨﻮع زﻳﺴتی، ﺗﻘﺴﻴﻢ‌ﺑﻨﺪی ﺑﺮاﺳﺎس ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻗﺎره‌ای - زﻳﺴـﺘﮕﺎهی است. ﻧﻤﻮﻧـﻪ‌ﻫـﺎی ﻣﺘﻌـﺪدی در زﻳﺴﺘﮕﺎه‌ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪه‌اﻧﺪ که ﺷﺎﻣﻞ ﻏﺮﻓﻪ‌ﻫﺎیی از قبیل ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻣﻨﻘﺮض ﺷﺪه اﻳﺮان مانند ﻣﺠﺴﻤﻪ‌ﻫﺎی ﺷﻴﺮ اﻳﺮانی و ﺑﺒﺮ ﺧﺰری، ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻛﻤﻴﺎب اﻳﺮان شامل ﻳﻮزﭘﻠﻨﮓ آﺳﻴﺎیی، ﻛﺮوﻛﻮدﻳﻞ ﭘﻮزه ﻛﻮﺗﺎه اﻳﺮانی، ﻫﻮﺑﺮه، ﺳﻴﺎه ﺧﺮوس و ﺧﺮس ﺳـﻴﺎه آﺳـﻴﺎیی می‌شود.

وی افزود: غرفه ﺗﻨﻮع زﻳﺴﺘی اﻳﺮان شامل ﺗﻌﺪاد زﻳﺎدی از ﮔﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﭘﺴﺘﺎﻧﺪاران، ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن اﻳﺮان مانند ﮔﻮزن زرد اﻳﺮانی و ﮔﻮر اﻳﺮانی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﺷﺎﺧﺺ اﻳﺮان و ﻛﻞ ﺑﻴﺴﺘﻮن (ﻛﺮﻣﺎﻧﺸﺎه) می‌شود ﻛﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ دارای رﻛﻮرد ﺟﻬﺎنی است. ﻏﺮﻓﻪ ﺗﻨﻮع زﻳﺴتی ﺟﻬﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻨﻮع زﻳﺴتی ﮔﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﭘﺴﺘﺎﻧﺪاران و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن از ﺑﻴﺎﺑﺎن‌های آﻓﺮﻳﻘﺎ ﺗﺎ ﻗﻄﺐ ﺷـﻤﺎل، ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس شامل ﺗﻠﻔﻴﻖ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی آﺑﺰی و ﺧﺸکی‌زی ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﺎﻛﺘﻲ از ﻧﻤﺎی ساﺣﻠﻲ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﺗﺪاعی‌ﻛﻨﻨﺪه ﺗﻨﻮع زﻳﺴتی ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس، ﺗﻮﻧﻞ زﻳﺮ درﻳایی ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس شامل اﻧﻮاع ﻣﺎهی‌ها، ﻣﺮﺟﺎن‌ها و ﺳﺘﺎره‌ﻫﺎی درﻳﺎیی ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎرس و درﻳﺎی ﻣﺎزﻧﺪران شامل ﻓﻚ ﻛﻤﻴﺎب ﺧﺰری و اﻧﻮاع ﻣﺎﻫﻴﺎن درﻳﺎی ﺧﺰر برخی دیگر از غرفه‌های این موزه می‌شود.

به گفته افتخاری، ﻗﺎره آﺳﻴﺎ در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪه ﺗﻨﻮع زﻳﺴتی این ﻗﺎره‌ها و شامل ﭘﻠﻨﮓﺑﺮفی ﻛﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ای ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﻴﺎب و در ﺧﻄﺮ اﻧﻘﺮاض اﺳﺖ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺒﺮ ﺑﻨﮕﺎل ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﮔﻮﻧﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻛﺸﻮر ﻫﻨﺪ و ﻛﻞ ﻣﺎرﺧﻮر ﺑﻪﻋﻨـﻮان ﻧﻤﻮﻧـﻪ رﻛﻮرد ﻛﺸﻮر اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎن، ﻗﺎره اروپا، ﻗﺎره آﻓﺮﻳﻘﺎ، قاره آﻣﺮیکا شامل ﺷﻴﺮﻛﻮﻫﻲ (ﭘﻮﻣﺎ) و ﺟﮕﻮار، ﻗﺎره اﻗﻴﺎﻧﻮسیه شامل ﮔﻮﻧﻪ اﻣﻮ (Emu) ﺑﻪﻋﻨﻮان ﭘﺮﻧﺪه ﻣﻄﺮح ﻛﺸﻮر اﺳﺘﺮاﻟﻴﺎ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻣﺠﺴﻤﻪ ﻛﺎﻧﮕﻮروﻫﺎی ﺧﺎﻛﺴـﺘﺮی و ﻗﺮﻣﺰ و زﻳﺴﺘﮕﺎه ﻗﻄﺐ ﺟﻨﻮب از دیگر غرفه های موزه تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست می‌شود.

وی ادامه داد: موارد ارزشمند دیگری مانند قاب پوست ببر خزری ﻛﻪ در ﭘﺎرک ﻣلی ﮔﻠﺴﺘﺎن در ﺳﺎل ۱۳۲۹ شمسی ﺷﻜﺎر ﺷﺪ، ﻗﺎب ﭘﺮواﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮواﻧﻪ‌ﻫﺎی ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺘﻨﻮع و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺟﻬﺎن، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﺣﺸﺮات، اﺳﻜﻠﺖ ﻓﻴﻞ آﺳﻴﺎیی، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﺳﻨﮓ و ﻛﺎنی‌های اﻳﺮان ﺷﺎﻣﻞ اﻧﻮاع ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮجهی از ﻛﺎنی‌ها و سنگ‌های اﻳﺮان، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﻧﺮﻣﺘﻨﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﺻﺪف‌هایی ﺑﺴﻴﺎر بزرگ به ویژه از ﻧﺎﺣﻴﻪ ﺟﻨﻮب ﺷﺮقی آﺳﻴﺎ، وﻳﺘﺮﻳﻦ فسیل‌های ﮔﻴﺎهی شامل ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎیی از ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻓﺴﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺴﻴﺎر ﻗﺪﻳمی ﻛﺸﻮر، وﻳﺘﺮﻳﻦ ﻓﺴﻴل‌های بی ﻣﻬﺮﮔﺎن ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺮﺟﺎن‌ها، ﺑﺎزوﭘﺎﻳﺎن، ﺧﺎرﭘﻮﺳﺘﺎن، دوﻛﻔﻪ‌ای ها، ﺷﻜﻢ ﭘﺎﻳﺎن و آﻣﻮنیتها (ﻧـﻮعی ﻧﺮم ﺗﻦ) ﻛﻪ در اﻳﺮان ﻳﺎﻓﺖﺷﺪه اﺳﺖ. وﻳﺘﺮﻳﻦ فسیل‌های ﻣﺎﻫﻴﺎن آب ﺷﻴﺮﻳﻦ، ﺗﺎﺑﻠﻮی ﺑﺎزﺳﺎزی فسیل‌های ﻣﺮاﻏﻪ شامل ﻧﻤﻮﻧﻪ‌ﻫﺎی ﻓﺴﻴﻞ ﻣﻬﺮه‌داران ﻣﺮاﻏﻪ در ﻫﻔﺖ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺳﺎل قبل و وﻳﺘﺮﻳﻦ ﻓﺴیل‌های ﻣﻬﺮه داران ﻣﺮاﻏﻪ شامل ﻗﺎﻟﺐ فسیل‌های ﮔﺮاز، ﮔﺎوﻣﻴﺶ، اﺳﺐ، اﻻغ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻗﻄﻌﺎتی از فسیل ﻓﻴﻞ و ﻣﺪل ﺑﺒﺮ دﻧﺪان ﺷﻤﺸﻴﺮی که همه ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دوران ﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺗﺎرﻳﺦ هستند و ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی اﻣﺮوزی ﻣﺘﻔﺎوت هستند.

افتخاری در ادامه گفت: ﺗﻤﺎم ﻏﺮﻓﻪ‌ﻫﺎ در ﻣﻮزه تنوع زیستی ایران، ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎی فراوان ﻣﺎلی و اﻧﺴﺎنی در ﻣﺪت زﻣﺎن ﻃﻮﻻنی ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻗﺎدر اﺳﺖ اﻃﻼﻋﺎتی ﺑﺴﻴﺎر وسیع را در ﻛﻮﺗﺎه‌ترین زﻣﺎن ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺼﺮی ﺑﻪ ﻋﻼقه‌ﻤﻨﺪان ارائه کند.

سرپرست کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دوربین‌های پیشرفته و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎی ﭘﻴﭽﻴﺪه ﻧﺮم‌اﻓﺰاری، اﻳﻦ اﻣﻜﺎن ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮان ﺷﺒﻜﻪ اﻳﻨﺘﺮنت ﻓﺮاﻫﻢ شده است ﺗﺎ از اﻳﻦ ﻣﻮزه دﻳﺪن کنند. در اﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، دورﺑﻴﻦ ﻣﺘﺤﺮکی در اﺧﺘﻴﺎر ﺑﻴﻨﻨﺪه ﻗﺮار دارد، ﺑﻪ ﺻﻮرتی ﻛﻪ می‌ﺗﻮاﻧﺪ در راﻫﺮوﻫﺎی ﻣﻮزه ﮔﺮدش و از ﻏﺮﻓﻪﻫﺎ ﺑﺎزدﻳﺪ کند.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام) ااول خرداد ماه هر سال از سوی سازمان ملل روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده که شعار امسال «تنوع زیستی برای توسعه پایدار» تعیین شده است و نشان دهنده اهمیت تلاش‌های انجام شده در تمام سطوح برای ایجاد مجموعه ای از اهداف توسعه پایدار (SDGs) به عنوان بخشی از دستور کار توسعه سازمان ملل متحد پس از ۲۰۱۵ برای سالهای ۲۰۱۵-۲۰۳۰ بوده همچنین اهمیت نقش تنوع زیستی برای دستیابی به توسعه پایدار است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۴۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره قاچاق حیات وحش گفت: با حضور رییس سازمان محیط زیست و مقامات کشوری که دارای مسئولیت هستند از جمله فراجا، گمرک قوه قضاییه یک نشست هم اندیشی را در راستای مسئله حیات وحش برگزار کردیم.

او ادامه داد: در این نشست مسئله قاچاق حیات وحش را تبیین کردیم. قاچاق حیات وحش قاچاقی است که رتبه دوم یا سوم را به خود اختصاص داده است. قاچاق حیات وحش بسیار پر سود بوده که تمام کشور‌ها و به خصوص کشور خودمان به دلیل کریدور بودن مبدا قاچاقچیان قرار گرفته است.حیات وحش نقش اساسی و کلیدی در زندگی ما دارند که اگر بی تفاوت باشیم قطعا ژن‌های بی بدل را از دست خواهیم داد.

ابدالی تصریح کرد: امسال کمیته ملی قاچاق جانوری را تشکیل داده ایم که بتوانیم این رتبه را تغییر دهیم. 

او گفت: موضوع مهمی که تا به الان باید توجه شود آموزش است. آموزش لازم را به نیرو‌هایی که در ورودی‌های گمرک و فراجا هستند باید به خوبی ارائه شود تا بتوانند در کمترین زمان اقدام مناسبی را از خود نشان دهند. انواع و گونه‌های مختلف قاچاق را شناسایی بشناسند تا بتوانند موارد قاچاق را تشخیص دهند. 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست  تصریح کرد: فقر و بیکاری از علل قاچاق محسوب می‌شوند. ناآگاهی از عواقب قاچاق نیز باید مورد توجه قرار گیرد برخی از بازار قاچاق، حیوانات را خریداری می‌کنند و این موضوع‌ها باید فرهنگ سازی شود.

ابدالی بیان کرد: متولی اصلی در کشور ستاد مرکزی مقابله با کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری است. اما دستگاه‌هایی که می‌توانند به ما کمک کنند پلیس فراجا از جمله پلیس فرودگاه، راه آهن، قوه قضاییه، هستند که می‌توانند کمک کننده باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد
  • موزه‌ها امروز شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است
  • تکمیل زیرساخت‌های اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان تا مردادماه
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها
  • ارائه خدمات مشاوره و مددکاری رایگان به رانندگان تاکسی و خانواده هایشان