Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، زهرا شاکری مدرس دانشگاه با تاکید بر این مطلب افزود: ایران یکی از کشورهایی است که نمودهای فرهنگ عامه در آن، به دلیل قدمت تاریخی، وجود آداب و رسو‌م‌ها و فرهنگ‌های مختلف، بسیار تولید می‌شود. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که ایران یکی از خاستگاه‌های اصلی فولکلور در جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در عین حال تصریح کرد:بنابراین لازم است موضوع فولکلور به عنوان موضوعی مهم و حقوقی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نمودهای فرهنگ عامه ابعاد مختلفی دارد که باید بررسی شوند.

وی افزود: به طور مثال باید بررسی شود که فولکلور را چگونه می‌توان مورد حمایت قرار داد؟ در چه قالبی می‌توان حمایت کرد؟ کدام قالب برای منافع دارندگان فولکلور مفیدتر است؟ و کدام قالب بیشتر به نفع جامعه است؟

شاکری در عین حال گفت: پرداختن به این ابعاد در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام مثبت تلقی می‌شود.

استادیار دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران ضمن تقدیر از متولیان برپایی این همایش گفت: برگزاری مستمر این همایش، اقدام شایسته ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی گفت: متولیان برگزاری این همایش می‌تواننددر حاشیه برگزاری آن، جشنواره و مسابقاتی با رویکرد محورهای مورد بحث در همایش، برگزار کنند.

این مدرس حقوق همچنین با اشاره به اهمیت پیوستن به کنوانسیون برن عنوان کرد: پیوستن به کنوانسیون برن در طول این سال‌ها، موافق یا مخالفان خود را داشته است که هرکدام برای دلایل خود مستنداتی نیز ارائه کرده‌اند.

شاکری تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که تصمیم‌گیری در این زمینه یک تصمیم‌گیری مدیریتی و بالادستی است و مسئولان دولت به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید در این زمینه پیشگام باشند.

وی توضیح داد: موضوع پیوستن به کنوانسیون برن ابعاد مختلف حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد. از بُعد حقوقی، عضویت در کنوانسیون برن به‌نفع اتباع ایرانی است. زیراآثارشان در سایر کشورها نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد و از امکانات کنوانسیون بهره‌مند می‌شود.

شاکری ادامه داد: اما چون پیوستن به کنوانسیون برن باید از ابعاد مختلف دیگری همچون اقتصادی بررسی شود، باید کارشناس حوزه مربوطه در آن زمینه تصمیم بگیرد.

هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، دوم خرداد ماه سال جاری از ساعت ٨ تا ١٧ در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود و شرکت برای عموم آزاد است.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود

 علی اصغر دریایی  در مراسم بزرگداشت امیرنظام گروسی امیرِ خوشنویس فرهنگ و هنر در شهر بیجار گفت: مردم قدرشناس کردستان، احترام خاصی برای مشاهیر و نامداران عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری قائلند که جزو میراث گذشتگان این سرزمین محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان  افزود: تجلیل و قدردانی از خدمات و آثار این مشاهیر، موجبات اعتلای فرهنگی و هنری را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی با مشاهیر و معارف فرهنگ و هنر سهمی ارزنده در هویت بخشی جامعه ایفا می‌کند،بیان کرد: برگزاری بزرگداشت امیرنظام گروسی از مشاهیر و نامداران بزرگ در همین راستا است.

دریایی ضمن اشاره به شخصیت و هویت ماندگار امیرنظام گروسی گفت: این شخصیت برجسته با وجود سفر به اروپا، هیچ وقت مجذوب ظواهر این فرهنگ نشد و در بازگشت به ترویج فرهنگ زیبای ایرانی و ایجاد خط تحریر ایران پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به بارش برنامه‌های فرهنگی و هنری در سال گذشته خاطرنشان کرد: از جمله خصیصه‌های برنامه‌ها و رویداد‌های سال گذشته تمرکززدایی و عدم نگاه کاریکاتوری به عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

وی بیان داشت: برگزاری همایش مستوره اردلان و بزرگداشت سارو بیرو بانه‌ای و ملاعبدالله باشماقی در شهرستان دهگلان از دیگر بزرگداشت‌های امسال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • دولت مسائل کشور را با کمک و حمایت از دانشگاهیان حل می‌کند
  • بی‌هویتی اراضی به یک ابرچالش تبدیل شده است