Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@22:23:42 GMT

حضور ایرانیان در 102 کشور، پای صندوق‌های رأی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۵۸۱۳

حضور با شکوه ایرانیان مقیم خارج از کشور در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران رسانه‌های خبری جهان را به حیرت انداخت. این انتخابات در 5 قاره جهان در 102 کشور برگزار شد و طی آن جهانیان شاهد بودند چگونه شهروندان ایرانی که کیلومترها دور از خانه و کاشانه خود در ایران هستند، دلشان برای وطن می‌تپد و با ایستادن در صف‌های طولانی بر آن هستند تا آینده خود را با دستان خویش رقم زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : نخستین قاره‌ای که ایرانیان مقیم خارج از کشور در آن رأی دادند اقیانوسیه و آخرین آنها امریکا بود.
آفریقا و امریکا
ایرانیان مقیم قاره سیاه نیز همچون سایر ایرانیان سراسر جهان شور انتخاباتی را به تصویر کشیدند. قبرس، الجزایر، آفریقای جنوبی و تونس شاهد این شور انتخاباتی بودند. در قاره امریکا نیز کشورهای کانادا و امریکا و شماری از کشورهای امریکای جنوبی به حضور پرشمار ایرانیان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اذعان داشتند.
آسیا
در شرقی‌ترین بخش آسیا نیز این ایرانیان مقیم ژاپن بودند که با حضور پرشور در مراکز اخذ رأی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. در ژاپن علاوه بر توکیو در دو شهر اوساکا و ناگویا نیز صندوق اخذ رأی برقرار شد.ایرانیان مقیم چین، کره جنوبی، هنگ کنگ، هند، بنگلادش، سریلانکا، سنگاپور، برونئی، فیلیپین، مالزی، ویتنام، تایلند، مالزی، پاکستان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان، کویت، لبنان، سوریه به پای صندوق‌های رأی رفتند. رأی‌گیری از ایرانیان مقیم روسیه، وسیع‌ترین کشور جهان نیز در شهرهای مسکو، آستراخان، قازان و سن‌پترزبورگ انجام شد.ایرانیان مقیم کشورهای همسایه ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان نیز از دیگر شهروندانی بودند که رأی خود برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را به صندوق انداختند. ایرانیان مقیم و زائران ایرانی عتبات عالیات و همچنین گردشگران ایرانی در کشور همسایه عراق، در 8 استان بصره، نجف، کربلا، بغداد، صلاح الدین، واسط، اربیل و سلیمانیه به پای صندوق‌های رأی رفتند.
اروپا
قاره سبز نیز که پذیرای شمار زیادی از دانشجویان و خانواده‌های ایرانی است، حضور با شکوه ایرانیان و مشارکت آنان در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران را شاهد بود. در این قاره شهروندان ایرانی در انگلیس، اتریش، اسلواکی، اسپانیا، ایتالیا، صربستان، فرانسه، ایرلند، نروژ، بلاروس و اوکراین رأی دادند.
اقیانوسیه
قاره اقیانوسیه در شرقی‌ترین نقطه نیم‌کره جنوبی زمین نخستین نقطه در جهان بود که رأی شهروندان ایران در آن به صندوق انداخته شد. نخستین شهروند ایرانی که در سراسر جهان رأی خود را به صندوق انداخت، یکی از ایرانیان مقیم نیوزلند بود که از جمله پژوهشگران ایرانی در حال تحصیل در دانشگاه ویکتوریای ولینگتون است. در این قاره همچنین ایرانیان مقیم استرالیا و اندونزی در کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های ایران در این کشورها به پای صندوق‌های رأی رفتند. در استرالیا شمار بالای رأی دهندگان که به گفته سفارت ایران افزایشی دو برابری را نسبت به یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌داد، مقامات سفارت ایران را واداشت رأی‌گیری را به مدت دو ساعت تمدید کنند.
شگفتی رسانه‌های جهان از مشارکت ایرانیان مقیم خارج در انتخابات
به گزارش ایرنا رسانه‌های مهم جهان که هفته‌هاست نگاه ویژه‌ای به انتخابات ایران دارند، دیروز حماسه حضور پرشور و گسترده ایرانیان را در انتخابات به تصویر کشیدند.شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان امریکا با پوشش خبر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط خبرنگار خود، از تهران گزارش داد: حضور مردم ایران در انتخابات بسیار بالا است. خبرنگار سی‌ان‌ان مسأله اقتصاد در این دور از انتخابات ایران را برای رأی دهندگان ایرانی بسیار پراهمیت خواند. شبکه تلویزیونی فرانس24 با قرار دادن خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران در صدر خبرهای دیروز خود نوشت: رهبر عالی ایران خواستار حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات شد. یورونیوز نیز به پوشش خبر انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت.خبرگزاری رویترز هم با اشاره به تشکیل صفوف طولانی مردم ایران در مقابل شعب اخذ رأی برای انتخاب رئیس جمهوری آینده کشور نوشت: «رهبر عالی انقلاب (رهبر معظم انقلاب) پس از دادن رأی گفت همه باید در این انتخابات مهم رأی دهند... در ساعات اولیه رأی گیری. مردم سرنوشت کشور را تعیین می‌کنند.»اصحاب رسانه و خبرنگاران الجزایری نیز درنخستین ساعات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران تصریح کردند که ایران تجربه بسیار خوبی در دموکراسی دارد و انتخابات مختلف را بدون شائبه و بسیار شفاف برگزار کرده و این انتخابات بخوبی درجریان است.
رأی‌گیری برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های ترکیه بازتاب وسیعی داشت و اغلب رسانه‌های خبری ترکیه این رویداد مهم را منعکس کردند.روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت: مردم ایران برای انتخاب رئیس جمهوری امروز پای صندوق‌های رأی رفتند. شبکه خبری و تلویزیونی تی.آر.تی.خبر و ان.تی.وی ترکیه نیز با اشاره به حضور و مشارکت رهبر معظم انقلاب در این انتخابات، سخنان معظم له را در خصوص دعوت به مشارکت و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی منعکس کرد.تلویزیون دولتی عراق، حضور رهبر معظم انقلاب در نخستین ساعات را مهم‌ترین حادثه انتخاباتی توصیف کرد تلویزیون دولتی عراق دربرنامه‌ای ویژه با عنوان «نگاهی به انتخابات ایران» روند دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را در ایران دنبال کرد.
شبکه خبری المیادین مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری وشوراهای شهر وروستا را در نخستین ساعات برگزاری انتخابات بسیار گسترده خواند و حضور رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین ساعت برای انداختن رأی خود به صندوق و تأکید ایشان بر اهتمام مردم به این امر را مایه دلگرمی ملت ایران دانست.
رسانه‌های لبنانی هم در مورد انتخابات ریاست جمهوری ایران به تحلیل و گمانه زنی‌ها درباره ابعاد و نتایج این انتخابات پرداختند. رسانه‌های جمهوری آذربایجان نیز با پیگیری روند این جریان سیاسی مهم کشورمان، گزارش‌هایی را منتشر و یکی از این منابع خبری در مطلبی زیر عنوان «انتخابات ریاست جمهوری ایران نشانه بارز دموکراسی اسلامی»، نوشت: ایران از کشورهای کم نظیر جهان است که در آن وحدت و همدلی ملت و رهبر حاکم بوده و این وحدت دلیل اصلی قدرت و ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌های طولانی غرب و رسیدن به خودکفایی، دستاوردهایی در حوزه فناوری‌های پیشرفته، اجرای برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز و تقویت قدرت دفاعی خود است.
منبع: روزنامه ایران

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۵۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق اخذ رای در دور دوم انتخابات مجلس در کرج

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077200 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در واقع تکریم هویت ملی ایرانیان است
  • پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق اخذ رای در دور دوم انتخابات مجلس در کرج