Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:11:32 GMT

تجلی دموکراسی مفاهمه ای در حماسه اردیبهشت - آرین قاسمی*

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۷۱۶۵

تجلی دموکراسی مفاهمه ای در حماسه اردیبهشت - آرین قاسمی*

در یکی از این مدل های متاخر دموکراسی برخی از نظریه پردازان از دموکراسی مفاهمه ای یا رایزنانه صحبت کرده اند که «جان الستر» از متفکران پیشتاز این عرصه است. در این مدل رایزنانه از دموکراسی، اساسا به معنای مباحثه، گفت و گو و بحث آزاد تاکید شده است.
بنیان دموکراسی مفاهمه ای در این مبناست که سیاست به حل و فصل تعارضات میان منافع جامعه محدود نیست بلکه به تحول افکار عمومی نیز مربوط است که این امر از طریق مفاهمه، گفت و گو و ترغیب حاصل می شود و چیزی که به دموکراسی ارزش های خاص آن را می دهد، امکانی است که برای بحث، گفت و گو و تغییر در اذهان در مورد مسائل مهم عمومی از طریق تبادل افکار فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جذابیت این الگو را باید در ارتباط وثیق آن با دیگر ویژگی های دموکراسی و محوریت گفت و گوی اجتماعی و مفاهمه میان شهروندان دانست. چنین امری با اعتقاد به فضیلت دستیابی به تغییر اجتماعی از طریق صلح، با این ایده که دموکراسی در جایی که مردم به دنبال متقاعد کردن یکدیگر از طریق معقول بودن استدلال های خود هستند، مشوق رفتار مدنی میان مردمان می شود.
دموکراسی رایزنانه با کثرت گرایی جوامع مدرن مطابقت دارد و به روشنی نشان می دهد حتی در جایی که شهروندان باورها و ارزش های بسیار متفاوت دارند، با تمسک به استدلال و گفت و گو می توان برای رسیدن به محل اشتراکی که تا جای ممکن همه را راضی کند، تلاش کرد همچنین رشد گفت و گو در جامعه، بالابردن همبستگی اجتماعی را فراهم می آورد و با حکم صریح قرآن کریم در استماع اقوال گوناگون و اتباع از احسن نیز مطابقت دارد.
نباید از یاد برد که براساس رهیافت هستی شناختی، دموکراسی شیوه زیست سیاسی اجتماعی است که توان خاموش آن هنگامی رخ می نماید که شهروندانی با کنش های مدنی و فرهنگ درونی سازی شده دموکراتیک وجود داشته باشد.
بی شک خود دموکراسی نیز محصول چنین انسان هایی است و می تواند عاملی برای تقویت چنین شهروندانی نیز باشد؛ واقعیت این است که اگر چه بی میلی به سیاست یکی از ویژگی های دموکراسی معاصر است اما بی تردید، دموکراسی در هیچ کشوری دوام زیادی نخواهد داشت مگر آن که شهروندان آن نظام دموکراسی بتوانند فرهنگ حمایت سیاسی را برقرار و حفظ کنند و به واقع یک فرهنگ حمایتی کلی برای آرمان ها و رویه ها باشند.
دموکراسی و خوانش ایرانی-اسلامی آن یعنی مردم سالاری دینی دیروز بیست و نهم اردیبهشت ماه 1396 تجربه ای جدید در مسیر حرکت ایرانیان به سوی تعمیق و توسعه مردم سالاری دینی را پیش گرفت و موجی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی به منظور اقناع دیگران به رای دادن از طریق گفت و گو ایجاد شد، در یکی دو روز منتهی به انتخابات به اوج رسید و نتیجه خود را ازدحام شدید در حوزه های رای گیری و اینک، آراء بیش از دوره قبل رئیس جمهوری محترم و منتخب نشان داده است که گواه بروز تجربه ای بی سابقه در تاریخ ایران است.
چنین اتفاقی نشان دهنده گامی بلند در مسیر دموکراسی ایرانی و تعمیق مردم سالاری دینی در ایران و بروز خودجوش و میان مردمیِ دموکراسی مفاهمه ای است.
انتخابات خاتمه یافته، اما آنچه باقی مانده است، تجربه جدیدی است که ایرانیان حاصل کرده اند. اینک باید برای بهره مندی از این تجربه برنامه ریزی کرد تا این قدم به پیش، تبدیل به گامی به پس نگردد.
-------------------------------------------------------------------------------------
**حقوقدان و عضو انجمن علمی حقوق اساسی ایران

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر

دمی همدم و همراه شدن با حضرت حافظ پیشینه‌ای چند قرنی در میان ایرانیان و فرهنگ ایرانی دارد. بدون شک همه ایرانیان از خردسالی با حافظ و فال این شاعر و عارف نامی آشنایی دارند.  

به گزارش «زی‌سان»، حافظ‌خوانی در مراسم‌های مختلف همانند لحظه سال تحویل و شب یلدا، بخشی از فرهنگ و سنت دیرینه جامعه ایرانی است. در کنار خواندن غزلیات، گرفتن فال حافظ نیز یک رسم همیشگی برای ایرانیان است.  

این باور قدیمی در میان ایرانیان وجود دارد که حضرت حافظ داننده عالم نهان و غیب است و در لحظات مختلف با رجوع فال حافظ می‌توان تصمیم درست را گرفت. فال دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به تفال حافظ بدین گونه است:‌

غمِ زمانه که هیچش کَران نمی‌بینم

دَواش جز مِیِ، چون ارغوان نمی‌بینم

به تَرک خدمتِ پیرِ مُغان نخواهم گفت

چرا که مصلحتِ خود در آن نمی‌بینم

ز آفتابِ قَدَح ارتفاعِ عیش بگیر

چرا که طالعِ وقت آن چُنان نمی‌بینم

نشانِ اهل خدا عاشقیست، با خود دار

که در مشایخِ شهر این نشان نمی‌بینم

بدین دو دیدهٔ حیران من هزار افسوس

که با دو آینه رویش عیان نمی‌بینم

قدِ تو تا بِشُد از جویبارِ دیدهٔ من

به جایِ سرو جز آبِ روان نمی‌بینم

در این خُمار کَسَم جرعه‌ای نمی‌بخشد

ببین که اهل دلی در میان نمی‌بینم

نشانِ مویِ میانش که دل در او بستم

ز من مَپرس که خود در میان نمی‌بینم

من و سفینهٔ حافظ که جز در این دریا

بضاعت سخن دُرفشان نمی‌بینم

تعبیر و تفسیر غزل

اندوه این دنیا بی‌پایان است و تنها راه چاره برای مقابله با آن بی‌اعتنایی و سخت نگرفتن اتفاقات پیش‌آمده است. مصلحت آن است که موقعیت فعلی خودت را تثبیت کنی زیرا زمان مناسب برای تغییر هنوز فرا نرسیده است. بهتر است در مورد کاری که شروع کرده‌ای فکر کنی. با مشورت و اندیشه بیشتر می‌توانی به نتیجه بهتری دست یابی. گاهی دنبال اهل دلی هستی اما نمی‌یابی؛ اگر اطراف خودت را از انسان‌های خیرخواه خالی دیدی، دست به زانوی خودت بگیر و بلند شو. برخی کارها هیچ نفعی که ندارند هیچ، باعث می‌شوند عمر و وقت خودت را هم تلف کنی، پس بیهوده به خاطر کاری که حاصلی ندارد، خود را به دردسر مینداز.     

  tags # فال حافظ سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • نتایج لاتاری ۲۰۲۵ اعلام شد
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ایران قدرتمند در مدرسه‌ای قوی تجلی پیدا می‌یابد
  • استعلام حضور اتباع و مهاجران خارجی از طریق سایت «سهما»
  • زمان مناظره‌ کاندیداهای پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز
  • شورا‌ها نماد تجلی خرد جمعی هستند
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • نقش وحدت در خنثی سازی سناریوی شوم دشمنان برای منطقه