Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@14:47:13 GMT

پیروزی جریان عقل محور - حسن سلامی*

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۷۶۲۳

پیروزی جریان عقل محور - حسن سلامی*

جریان عقل محور به رغم بها دادن و به رسمیت شناختن ِ منافع شهروندان، آنان را به تعادل و اعتدال در ملاحظات مربوط به دنیا و آخرت دعوت می کند. سطحی از این عقلانیت و عقل محوری به «عقل عملی» مربوط می شود که با تدبیر و چاره اندیشی ِ مردم و مسوولان در ارتباط با زندگی فردی و اجتماعی آنان مرتبط است.
از دیدگاه جریان عقلانیت، به جای آموزه های فقه سنتی، باید با تقویت فقه پویا و اجتهادی - که مورد نظر و تاکید امام خمینی بود - و نیز با تقویت فلسفه در دانشگاه و حوزه، دانشگاهیان و حوزویان را برای دفاع از اسلام رحمانی در برابر اسلام طالبانی و تکفیری و در مقابل مکاتب مادی و جریان های افراطی و خشونت طلب، تجهیز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به باور جریان عقل محور، هر فرد در قبال خود، خداوند، مردم، میهن، جامعه و طبیعت مسوولیت دارد. از این رو خودشناسی، خداشناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی و شناخت طبیعت و حفظ محیط زیست اهمیت فراوان دارد. هم چنین این جریان در قبال دموکراسی، حقوق زنان، احزاب سیاسی، رای مردم و انتخابات، حاکمیت قانون، وجود آزادی، تامین منافع ملی، امنیت و مصلحت عمومی موضع مثبت دارد.
از منظر جریان عقل محور، دین و دیانت برای تجدد و مدرنیته و خیلی از دستاوردهای آن، حُکم امضایی دارد. از دیدگاه این جریان، هر آن چه غیر اسلام است لزوما الحادی و کفر و نفاق نیست. رعایت مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر از نگاه جریان مورد بحث، ضرورت دارد. از این رو این جمله آیت الله «محمد تقی مصباح یزدی» رهبر فکری و فقهی بخشی از جریان اصولگرا که «ما خود را حق و دیگران را باطل می دانیم» (1) درست نیست.
جریان فقهی و اصولگرای مصباح و شاگردان ایشان، به دلیل فاصله گرفتن از عقلانیت فلسفی در سال 1384 کارش به جایی رسید که خیلی از مبلغان موسسه پژوهشی امام خمینی در قم را برای ترویج و تبلیغ «محمود احمدی نژاد» و جلب آرا به نفع او به سراسر کشور اعزام کرد (2). خود مصباح نیز پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 84 ویژگی های احمدی نژاد را برای مخاطبانش برشمرد و پس از انتخابات هم آن را «مشحون به کرامات و معجزات » (3) دانست و احمدی نژاد را «ذخیره ای خداوندی برای امروز جامعه ما » (4) برشمرد. هم چنین «اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خدا است» جمله ی معروف منسوب به مصباح است.
پس از آن انتخابات، موسسه مصباح تمام توان خود را برای نظریه پردازی حول تحقق «دولت اسلامی» به کار بست. از اشتغال برخی شاگردانش در برخی پست های مرتبط با نهاد ریاست جمهوری گرفته تا حضور در کارگروه های تخصصی و حتی نمایندگی مجلس برای حمایت از احمدی نژاد از جمله تلاش ها و اقدام هایی بود که نمی توانست بدون نظر آیت الله مصباح به نتیجه برسد؛ امری که از دید احمدی نژاد هم پنهان نماند و در نخستین ملاقاتش با او در تیر 84 از حمایتش و نقشش در انتخابات تشکر کرد.
با این همه، برخی از سردمداران و شاگردان جریان مصباح از سال 92 به بعد و پس از افشا شدن بسیاری از خطاهای راهبردی و تاکتیکی احمدی نژاد و تیمش از او فاصله گرفتند و حتی در ابتدای اردیبهشت امسال که شورای نگهبان احمدی نژاد و معاونش را رد صلاحیت کرد، از او حمایت نکردند.
در جمع بندی باید گفت که پیروزی سیاسی حسن روحانی و جریان عقلانیت و عقل محور نتیجه ی کار عمیق فکری و دانشگاهی جریان نواندیشی دینی و نواندیشی حوزوی در ایران و همرامی مردم کشورمان است و البته نواندیشی حوزوی زیر مجموعه نواندیشی دینی قرار می گیرد.
------------------------------------------------------------------------------------* پژوهشگر و خبرنگار
پی نوشت ها:
(1). مصباح یزدی، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، تهران ، سازمان تبلیغات اسلامی، 1379، ص 19
(2). رضا صنعتی، گفتمان مصباح، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1387، ص 862
(3). پیشین، ص 881
(4). همان، ص 886

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 «40 هزار هکتار؟ آن هم برای قوچ؟ آن هم ارمنی؟» این بخشی از واکنش محمود احمدی نژاد به درخواست اختصاص زمین برای گسترش این گونه ایرانی بوده است. روایت محمود درویش از نشست معروف شورای عالی محیط زیست را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • تصویری قدیمی از بوسه بر پیشانی احمدی‌نژاد روی باند فرودگاه
  • ببینید | اسکورت سنگین محمود احمدی‌نژاد به محض ورود به بوداپست مجارستان
  • تصاویر اسکورت محمود احمدی‌نژاد در سفر خارجی
  • احمدی نژاد به مجارستان رفت + عکس
  • (ویدئو) احمدی نژاد: ۴۰ هزار هکتار بدهیم؟ برای قوچ؟! اون هم ارمنی؟!
  • (ویدئو) واکنش عجیب «احمدی‌نژاد» به طرح حفاظت از قوچ ارمنی؛۴۰ هزار هکتار؟ برای قوچ؟! اون هم ارمنی؟!
  • واکنش عجیب احمدی‌نژاد به زیستگاه قوچ ارمنی!
  • تحسین احمدی‌نژاد از خوانندگی مریم امیرجلالی!
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند