Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش روز ملی جمعیت و دومین کنگره بین المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری گفت: مسئولیت اصلی وزارت بهداشت تامین سلامت مردم است و آرزوی ما این است که جوانان، مادران و فرزندان سالمی داشته باشیم.

وی گفت: ایران در دوران طلایی جمعیت قرار دارد؛ یعنی با جمعیت مولد و درحال کار روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

30 درصد جمعیت کشور را جوانان و 60 تا 70 درصد را افرادی که آماده اشتغال هستند، تشکیل می دهند، لذا فرصت خوبی در اختیار کشور است تا از این فرصت که مانند ابری بر کشور سایه افکنده، استفاده کند .

دکتر سیاری ادامه داد: برای فرزندآوری و افزایش جمعیت، فرصت های زیادی پیش روی کشور قرار دارد؛ یکی اینکه جمعیت بالایی در سن باروری هستند و دوم، جوانانی که مایل به داشتن دو یا سه فرزند هستند.

وی گفت: اکنون با وجود اینکه نرخ باروری کاهش پیدا کرده، سالانه حدود یک میلیون و پانصد نفر به جمعیت کشور افزوده می شود که فرصت خوبی است و دغدغه وزارت بهداشت هم این بوده که این تعداد کودک، با زایمان آسان متولد شوند و از مرگ نابهنگام نوزادان جلوگیری شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت، در برنامه گسترده آموزشی برای بهداشت باروری و فرزندآوری در کشور، برای هر 2 تا 3 هزار نفر در کشور، یک کارشناس سلامت درنظر گرفتیم که دو سوم آنها ماما هستند.

دکتر سیاری با تاکید بر این که ماماها نقش مهمی در سلامت مادر و نوزاد ایفا می کنند، تصریح کرد: درحال حاضر هیچ ایرانی وجود ندارد که یک کارشناس سلامت نداشته باشد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی، آمار بالای 90 درصد زایمان ایمن است. زایمان طبیعی رایگان در کشور نیز فرصت خوبی را فراهم کرد تا مادران ترغیب به فرزندآوری شوند.

دکتر سیاری تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم در وزارت بهداشت، برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است. ما توانستیم از مرگ نابهنگام مردم در سن میانسالی به میزان 25 درصد تا 10 سال آینده پیشگیری کنیم.

وی گفت: فرصت دیگری که ایجاد شد، دسترسی همگانی مردم به سلامت و امکانات بهداشتی و درمانی است که در طرح تحول سلامت سه هدف؛ سهولت دسترسی، خدمات باکیفیت مناسب و محافظت مالی عملیاتی شد.

دکتر سیاری یادآور شد: سیاست های جمعیتی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری افق روشنی را برای سایر وزارتخانه ها در زمینه سیاست های جمعیتی فراهم کرد و همه متعهد هستند تا این سیاست ها را اجرا کنند و در راس آنها وزارت بهداشت قرار دارد که برای تحقق سیاستهای جمعیتی اهتمام دارد.

معاون بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر تمام مادران قبل از ازدواج، زمان ازدواج و بعداز ازدواج از مشاوره های لازم برخوردار می شوند، لذا مساله جمعیت و فرزندآوری با برنامه های مناسب روند خوبی را طی خواهد کرد.

دکتر سیاری با بیان اینکه 11 تا 13 میلیون نفر در کشور در سن ازدواج هستند ، ادامه داد: اگر فقط بر مقوله ازدواج کار شود، شیب کاهشی روند ازدواج متوقف شده و جوانان تمایل بیشتری برای همسرگزینی و فرزندآوری خواهند داشت.

دکتر سیاری با بیان اینکه 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در طرح تحول سلامت، زوج های نابارور تحت حمایت های مالی و درمانی قرار گرفته اند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره نامساعد بودن شرایط دسترسی مردم به پزشک متخصص در سطح کشور، گفت: وزارت بهداشت باید فکری به حال توزیع متناسب پزشک متخصص در استان‌ها کند. - اخبار سیاسی -

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره معضل کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها و مراجعه مردم به مراکز استان‌ها برای دسترسی به پزشک، گفت: متاسفانه علی‌رغم اینکه پیشرفت‌ها و توسعه‌های فوق العاده‌ای در حوزه بهداشت و درمان در کشور داشته‌ایم اما در حوزه دسترسی مردم به پزشک متخصص و فوق تخصص دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم.

وی افزود: در حوزه تربیت نیروی متخصص، دسترسی به تجهیزات، دارو و ... نقاط ضعفی داریم. در استان‌ها و مخصوصا مناطق محروم توزیع پزشک متخصص و فوق تخصص توزیع پزشک متخصص متناسب با جمعیت نیست. به عبارتی اگر تعداد پزشکان متخصص تهران را با سایر استان‌ها مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که چه درصد زیادی از پزشکان متخصص در تهران متمرکز شده اند.

طاهری با بیان اینکه میزان دسترسی به پزشکان متخصص در شهرستان‌ها خیلی محدود است، ادامه داد: رفت و آمد و مسافرت‌های درمانی در کشور فوق العاده زیاد است و ما حتی پزشک عمومی، پرستار و ماما را در خیلی از شهرستان‌ها در دسترس نداریم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: تربیت نیروی انسانی از نظر کمی در کشور نسبت به استانداردهای موجود جهانی دچار کمبود است ولی متخصصان سلامت معتقدند که دلیل این کمبود این است که این تربیت شده‌های حوزه سلامت اقدام به مهاجرت می‌کنند و در کشور باقی نمی مانند.

وی بیان کرد: ما باید معافیت‌ها و امکاناتی را در اختیار این افراد قرار دهیم تا مشتاق شوند که در کشور بمانند. راهکار حل خیلی از این مشکلات این است که نیروی انسانی به نحوی تربیت شود که نیاز کل کشور را پوشش دهیم. این امکان در حال حاضر وجود ندارد و باید وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس فکری برای حل این مشکل بکند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۱۱۰ هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور
  • چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • چرا قانون حمایت از فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • طاهری: سرانه پزشک متخصص تناسبی با جمعیت کشور ندارد
  • سهم بالای خانوار از هزینه‌های سلامت، مانع تحقق سیاست‌گذاری‌ها
  • ۲۷ میلیون نفر تا پایان سال زیر پوشش سلامت خانواده قرار می‌گیرند
  • بازدید وزیر بهداشت از ساخت بیمارستان موقوفه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران