Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- هدف اجلاس رياض تشکيل ائتلاف ضد ايران و سوريه است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، شبکه الميادين گزارش داد هدف اجلاس رياض تشکيل ائتلاف مشترک بين آمريکا، اسرائيل و بعضي کشورهاي عربي ضد سوريه و ايران است.
حسن عبدالله گزارشگر شبکه تلويزيوني الميادين، گفت: نشانه هايي از تشکيل ائتلاف اسرائيلي- سعودي - اردني- آمريکايي ضد سوريه و ايران در سفر دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا به منطقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقداماتي که در مرزهاي اردن با سوريه صورت مي گيرد، مقدمه اي براي عملي کردن تفاهم هاي جديد است. آمريکاييها که به تدريج دخالت خود را در صحنه سوريه گسترش مي دهند، از توافق هاي آستانه و نيز روند ژنو راضي نيستند. مسئوليت ناکام گذاشتن طرح هاي مختلف يکي پس از ديگري به گروه هاي مسلح واگذار مي شود.
در ادامه اين گزارش آمده است: مسئله تعجب آور آن است که واشنگتن هر بار که از ماشين نظامي خود ضد ارتش سوريه استفاده مي کند، سناريوهاي هاليوودي را هم مطرح مي کند. امروز ترامپ ميهمان رياض است تا ماشين جنگي با مشارکت دشمنان شمال و جنوب سوريه و با پرداخت چند ميليارد دلاري کشورهاي عربي حاشيه خليج (فارس) براي جنگي که براي آن برنامه ريزي مي شود، ساخته شود.

بررسي چگونگي مقابله با نفوذ ايران درمنطقه
شبکه اسکاي نيوز عربي هم در گزارشي مدعي شد: اجلاس رياض بين رئيس جمهور آمريکا و سران شماري از کشورهاي عربي، چگونگي مقابله با نفوذ ايران در منطقه را بررسي مي کند.
عماد الاطرش خبرنگار شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز عربي گفت: بيش از سي و هفت نفر از سران و رؤساي کشورهاي عربي و اسلامي و شش نخست وزير از اين کشورها به رياض مي آيند تا در اجلاس مشترک با حضور دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا شرکت کنند. پرچم هاي اين کشورها در خيابان هاي اصلي رياض نصب شده است. شمار زيادي از خبرنگاران آماده پوشش خبري اين اجلاس هستند. شمار زيادي از مديران عامل شرکت هاي بزرگ آمريکايي براي مشارکت در مجمع اقتصادي رياض، به پايتخت عربستان آمده اند. بنابراين مسائل اقتصادي هم به اندازه مسايل سياسي در سفر ترامپ اهميت دارد.
جاسر الجاسر مدير شبکه الاخباريه سعودي در اين باره گفت:«ماهيت متفاوت اجلاس رياض باعث شده است تا رسانه ها توجه گسترده اي به آن داشته باشند. به ويژه که ترامپ در نخستين سفر خارجي خود به رياض آمده است.»
در ادامه گزارش اين شبکه آمده است: پرونده هاي مشترکي در سه اجلاس رياض مطرح خواهد شد که مهمترين آنها مبارزه با تروريسم و محدود کردن دخالت هاي ايران است. پرونده در سفر به رياض حامل پرونده هاي متعددي است که چالش هاي را به علت جنگ ها و نبردها در منطقه ايجاد کرده است. در راس اين چالش ها افراط گرايي و تروريسم قرار دارد. به اعتقاد ناظران، ترامپ در ديدار با سران کشورهاي عربي تقويت همکاري امنيتي و نظامي را بررسي و تشکيل ائتلاف جديد بين واشنگتن و کشورهاي عربي را ضد گروه هاي تروريستي پايه گذاري خواهد کرد. در مورد اين پرونده، راه هاي مقابله ريشه اي با افراط گرايي و اتخاذ تدابير اضافي براي خشکاندن منابع تامين مالي تروريسم بررسي خواهد شد.
گزارشگر اين شبکه در ادامه گزارش خود مدعي شد: طمع ورزيهاي ايران و دخالت هاي تهران در منطقه هم همچنين در راس پرونده هاي مطرح در اجلاس رياض قرار دارد. شرکت کنندگان در اجلاس رياض درباره مقابله با خطر طمع ورزيهاي ايران توافق نظر دارند. در نشست هاي رياض، چگونگي محدود کردن نفوذ تهران و حمايت آن از شبه نظاميان مسلح در يمن، سوريه و عراق را بررسي خواهد کرد. ايران با حمايت از اين شبه نظاميان به دنبال برهم زدن ثبات اين کشورهاست که تهديدي براي امنيت منطقه و جهان است. با گذشت شش سال از جنگ در سوريه، پرونده اين کشور هم در اجلاس رياض مطرح خواهد شد. واشنگتن با متحدان عربش توافق نظر دارد که اين جنگ بايد با راه حل سياسي که در آن بشار اسد نقشي نداشته باشد، پايان يابد. در يمن هم ائتلاف سعودي تلاش مي کند به راه حل سياسي برسد که باعث برقراري صلح شود. اين مسئله هم در سفر ترامپ مطرح مي شود. بنابراين در اين سفر تاريخي، راهبردهاي جديدي براي تعامل با پرونده هاي بحراني در منطقه ترسيم خواهد شد و سرآغاز مرحله جديدي از روابط عربي- آمريکايي خواهد بود.

تشکيل «ناتوي عربي»
شبکه سعودي الحدث هم گزارش داد: اجلاس رياض با حضور رئيس جمهور آمريکا و سران شماري از کشورهاي عربي و اسلامي، تشکيل «ناتوي عربي» را بررسي مي کند.
محمد جمال گزارشگر شبکه تلويزيوني الحدث، گفت: دونالد ترامپ در شرايطي به عربستان سفر مي کند که تغييرات ريشه اي در خاورميانه ايجاد شده است. در آستانه سفر ترامپ، طرحي براي ايجاد تشکل جديد امنيتي در منطقه مطرح شد که مسئولان کاخ سفيد آن را «ناتوي عربي» توصيف کردند. ماموريت اصلي اين تشکل، مبارزه با تروريسم و مقابله با طمع ورزيهاي ايران در منطقه است. ايران اين طمع ورزيهاي خود را توسط بازوهايش در عراق، لبنان، سوريه و يمن پيگيري مي کند که اصلي ترين کانون هاي ناآرامي در جهان عرب هستند.
در ادامه اين گزارش آمده است: راهبرد جديد همکاري امنيتي که در اجلاس هاي رياض تثبيت خواهد شد، با امضاي بزرگترين قرارداد فروش تسليحات به عربستان همراه خواهد بود تا پايه اي براي تشکيل «ناتوي عربي» باشد. روزنامه واشنگتن پست امضاي اين قرارداد تاريخي تسليحاتي با عربستان را نشانه بازگشت واشنگتن به عنوان يک ابرقدرت به جهان دانست. نقش آمريکا در دوره باراک اوباما رئيس جمهور قبلي آمريکا ضعيف شده بود و اين مسئله به ايران اجازه داده بود تا برنامه موشک هاي بالستيک خود را توسعه دهد و به نقض گسترده تر حاکميت کشورهاي همسايه ادامه دهد. ايران با امضاي توافقنامه هسته اي، حمايت کشورهاي بزرگ را به دست آورد. دونالد ترامپ تاکنون بارها از توافقنامه هسته اي انتقاد کرده است و ماه گذشته هم خواستار بازنگري در آن شد.

حمايت ازسياستهاي آمريکا و اسرائيل براي مقابله با ايران، سوريه ومقاومت
در همين حال يکي از مسئولان حزب الله لبنان تاکيد کرد هدف نشست روزهاي آينده کشورهاي عربي و اسلامي در پايتخت عربستان سعودي، حمايت از سياست هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي براي رويارويي با ايران، سوريه و مقاومت است.
به گزارش پايگاه اينترنتي العهد لبنان، شيخ علي دعموش نائب رئيس شوراي اجرايي حزب الله در خطبه نماز جمعه گفت مسلما نشستي که عربستان سعودي با حمايت رئيس جمهور آمريکا حدود 20 کشور عربي و اسلامي را براي حضور در آن تا چند روز آينده در رياض دعوت کرده است براي پيروزي فلسطينيان يا حمايت از مطالبات اسراي فلسطيني پس از يک ماه نبرد آزادي و کرامت اسرا يا بررسي چگونگي نابودي تروريسم و گروه هاي تروريستي نيست؛ گروه هايي که خودشان آنها را ايجاد و با همه وسايل موجود از آنها حمايت کردند بلکه هدف اين نشست حمايت از سياست هاي آمريکا و اسرائيل براي رويارويي با ايران، سوريه و مقاومت، جلوگيري از نفوذشان در منطقه، کمک گرفتن از آمريکا در رويارويي ميان محور مقاومت و محور تسليم در عراق و سوريه، حمايت از پادشاهي متزلزل سعودي، تضمين ادامه حکومت آل سعود، موفقيت محمد بن سلمان در مقابله با دشمنان داخلي خود براي پادشاهي عربستان پس از پدرش و تاکيد بر مرجعيت و محوري بودن رژيم سعودي در دو جهان عرب و اسلام است.
شيخ دعموش افزود: «آمريکا و عربستان سعودي تلاش مي کنند تا با اين صف آرايي به اين اهداف خود برسند.» وي اظهار داشت تنها چيزي که براي آمريکا به ويژه رئيس جمهور اين کشور اهميت دارد تکميل سياست و تصاحب صدها ميليارد دلار از عربستان سعودي در مقابل حمايت از آل سعود و سازمان هاي وابسته به کشورهاي عربي حوزه خليج (فارس) است.
نائب رئيس شوراي اجرايي حزب الله تصريح کرد آمريکا از دو ماه پيش، دويست ميليارد دلار به عنوان سرمايه گذاري در زيرساخت ها از عربستان سعودي گرفت و در حال حاضر حرف و حديث هايي درباره به دست آوردن سيصد ميليارد دلار ديگر وجود دارد که يکصد ميليارد به منظور خريداري سلاح براي کشتار بيشتر مردم يمن و دويست ميليارد دلار هم به عنوان سرمايه هاي اضافي در آمريکا است، افزون بر آن (آمريکا) توافقنامه هايي به ارزش 150 ميليارد دلار با امارات دارد که به معناي افزوده شدن حدود 550 ميليارد دلار به دارايي هاي آمريکا است، رئيس جمهور آمريکا چه چيزي بهتر از اينها مي خواهد؟
وي پيوسته به طور علني تصريح کرده است که با عربستان و رژيم هاي خليج (فارس) معامله و در ازاي دريافت پول از آنها حمايت مي کند؟!!
شيخ دعموش گفت، اين صف بندي ها، بسيج کردن ها و کمک گرفتن از آمريکا هيچ سودي براي آنها نخواهد داشت، شما و آمريکا و همه جهان از شش سال پيش ضد سوريه توطئه و براي سرنگوني نظام سوريه تلاش مي کنيد، شما اين کشور را ويران کرديد اما شکست خورديد و امروز و در آينده نيز شکست خواهيد خورد، در حاليکه محور مقاومت در عراق و سوريه پيوسته پيروز مي شود و به دستاوردهاي جديد مي رسد، محور مقاومت هر روز براي ادامه نبرد تا نابودي تروريسم در منطقه قوي تر، مستحکم تر و مصمم تر مي شود.
وي تاکيد کرد محور مقاومت هرگز سکوت نخواهد کرد و اين محور تواناييهايي دارد و مي تواند با طرح ها و ابزارهاي تروريستي در منطقه مقابله کند. نائب رئيس شوراي اجرايي حزب الله درباره اوضاع داخلي لبنان اظهار داشت لبناني ها نبايد از احتمال توافق در خصوص قانون انتخابات نااميد شوند چرا که اگر عزم و اراده سياسي وجود داشته باشد رسيدن به توافق همچنان امکان پذير خواهد بود و گروه هاي سياسي درباره نگراني هاي يکديگر واقع بين تر شده اند.
وي تاکيد کرد: «با وجود جنگ ها، بحران ها و چالش هاي موجود در منطقه و خطراتي که ما را احاطه کرده است ثبات کشور براي حزب الله پايه و اساس است.»
شيخ دعموش گفت: «جايز نيست که در خلاء سياسي باشيم چون خلاء سياسي همه آرمان ها و روياهاي لبناني ها را نابود مي کند.»


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۹۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اعلام کرد که وزیر امور خارجه آمریکا قرار است طی سفری دو روز به عربستان با شرکت در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض با شرکای منطقه‌ای خود درباره تحولات منطقه و آتش بس در غزه رایزنی کند.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر دو روزه طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قرار است وزیر امور خارجه آمریکا در سقر دو روزه قریب الوقوع به عربستان سعودی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با شرکت در نشستی با شرکای منطقه‌ای خود مسئله آتش بس در نوار غزه و مذاکرات بر سر آزادی اسرای اسرائیلی را از نزدیک رایزنی و بررسی کند.

پایگاه خبری النشره لبنان به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که «سفر آتی بلینکن به ریاض بر سر ارائه تضمین‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تمرکز خواهد داشت.»

در این بیانیه تاکید شده است که «وزیر خارجه آمریکا در نشست ریاض درباره موضوعات اساسی منطقه از جمله تحولات منطقه و تلاش برای برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و تشکیل دولت مستقل فلسطینی با هدف تضمین امنیت اسرائیل با شرکای منطقه‌ای خود دیدار و رایزنی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز بلینکن قرار است روز یکشنبه با سفر به عربستان سعودی با وزیران شواری همکاری خلیج فارس و همچنین در نشست اقتصادی به میزبانی ریاض دیدار و رایزنی کند.

گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ابتدای این هفته به عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد.

کد خبر 6090416

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • بلینکن در ریاض ادعای ضدایرانی کرد
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه