Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@14:40:26 GMT

8 راهنماي خودمراقبتي در مبتلايان به آسم

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۶۹۴۵۷

خبرگزاري آريا-بيماري آسم قابل درمان نيست و نمي توان از آن اجتناب کرد، مصرف ايمن داروها به طور منظم، بهترين راه براي جلوگيري از عود اين بيماري و دستيابي به يک زندگي عادي است.
به گزارش خبرگزاري آريا، براي کنترل اين بيماري تنفسي و کاهش علائم آن، علاوه بر مصرف دارو، 8 راه ايمن ديگر نيز وجود دارد:
جلوگيري از مواجهه با محرک ها: محرک هاي مختلفي منجر به تشديد علائم آسم مي شود، از محرک هاي خانگي، گرده ها، عطر، حيوانات خانگي گرفته تا ذرات آلوده در هوا، مايت ها و قارچ ها، دود سيگار، استرس و تغييرات روحي شديد، فعاليت بدني، و عفونت هاي تنفسي.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اجتناب از سيگار: دود سيگار مجاري هوايي را تحريک مي کند و سيگاري ها در خطر بيشتري براي ابتلا به آسم قرار دارند. همچنين افرادي که مادران آنها در دوران بارداري سيگار مي کشيده اند، در خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري قرار خواهند داشت و يا مواجهه با دود سيگار افراد ديگر نيز خطر ابتلا به آسم را زياد مي کند. دود سيگار همچنين اثرات داروهاي استنشاقي آسم را کاهش مي دهد و فرد را نيازمند دوزهاي بيشتر اين داروها مي کند. ابتلا به بيماري مزمن انسدادي ريه و برونشيت مزمن نيز در مبتلايان سيگاري آسم زياد است. بيماران مبتلا به آسم بايد هميشه در يک محيط عاري از دود زندگي کنند.
ورزش منظم: اگرچه فعاليت بدني مي تواند آغازگر حملات آسم باشد، اما فعاليت بدني متناسب در کنار استفاده از اسپري هاي استنشاقي براي مبتلايان ضروري است. ورزش منظم قلب، استخوان‌ها و سيستم گوارش را سالم نگه مي‌دارد و مانع افزايش وزن مي‌شود. ورزش سبب مي ‌شود که فرد احساس بهتري داشته و بهتر بتواند با استرس‌ هاي روزمره مقابل کند. همين‌ طور باعث بالاتر رفتن ظرفيت تنفس شده که اين خود بهبودي فرد مبتلا به آسم ار در پي خواهد داشت.
جلوگيري از چاقي: در بين کودکان و نيز در بين بالغين، افراد داراي اضافه وزن در خطر بيشتري براي ابتلا به آسم قرار دارند. اگرچه علت واقعي اين ارتباط هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما محققان بر اين باور اند که چاقي و اضافه وزن با افزايش التهاب در بدن، استعداد فرد براي ابتلا به اينگونه بيماري ها را افزايش خواهد داد.
مراقبت در هواي سرد: هواي سرد ماشه علائم آسم مانند خس خس سينه، و تنگي نفس است. در هواي سرد ماندن در خانه براي اين بيماران اهميت زيادي دارد. در صورت بيرون رفتن، پوشش کامل بيني و دهان ضروري است. مصرف منظم اسپري ها و داروها و به همراه داشتن آنها در بيرون از خانه نبايد فراموش شود.
غذا خوردن سالم: يک رژيم غذايي متعادل سرشار از ميوه و سبزيجات و اجتناب از مصرف خوراکي هاي حاوي مواد افزودني مناسب است. کمبود منيزيم اغلب در مبتلايان به آسم يافت مي شود. منيزيم مي تواند از اسپاسم ماهيچه ها جلوگيري کرده يا آن را متوقف کند. بنابراين رژيم غذايي غني از منيزيم مي تواند براي مبتلايان به آسم مفيد باشد. از منابع خوب منيزيم مغزها و غلات، حبوبات، سبزيجات برگ سبز تيره، ماهي و گوشت قرمز هستند. کمبود سلنيوم به ميزان قابل توجهي مي تواند خطر آسم را افزايش دهد. سلنيوم به عنوان يک آنتي اکسيدان از تخريب سلولها، آسيب کروموزومها و سرطانها جلوگيري مي کند. از منابع عالي سلنيوم عبارتند از قلوه، نان تهيه شده از آرد کامل، ماهي، جوانه گندم، سبوسها، ماهي تن، پياز، گوجه فرنگي و کلم بروکلي. اگر شما به مدت طولاني از کورتونها (قرصهاي استروئيدي) براي کنترل آسم استفاده مي کنيد، به منظور پيشگيري از اثرات جانبي اين داروها، مصرف نمک و مواد غذايي غني از نمک (سديم) را محدود کنيد و همچنين مقدار کلسترول و چربي دريافتي رژيم خود را کاهش دهيد. کورتونها باعث نگهداري نمک در بدن شده و چربي خون را بالا مي برند.
درمان عفونت هاي ويروسي: ابتلا به مشکلات ريوي در دوران نوزادي و کودکي مي تواند منجر به خس خس سينه و تنگي نفس شود. برخي کودکاني که عفونت هاي ويروسي ريوي را تجربه مي کنند به مرور زمان به آسم هاي مزمن مبتلا مي شوند و مهمتر آنکه، ناديده گرفتن اين بيماري هاي ريوي و عدم پيگيري درمان است که فرد را بيش از پيش مستعد آسم خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۶۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین

به گزارش خبرآنلاین،نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

مهر در خبری نوشت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901755

دیگر خبرها

  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند