Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حسن گنجی‌زاده زواره با بیان اینکه ویتامین D یکی از ویتامین‎های لازم برای بدن است که محلول در چربی است، اظهار کرد: ویتامین D به رشد و استحکام استخوان‏‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

وی با تاکید براینکه این ویتامین با افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند، افزود: منبع اصلی دریافت ویتامین D به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی نظیر ماهی ساردین و شیر٬ نور آفتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه کمبود این ویتامین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌شود، اضافه کرد: این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. همچنین در کودکان کمبود ویتامین D باعث مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان خواهد شد.

گنجی‌زاده زواره گفت: سطوح پایین ویتامین D می‌تواند اثرات فراتری از استخوان افراد را داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد کمبود این ویتامین، خطرات بیماری‌های قلبی و ابتلا به افسردگی را افزایش و منجر به بروز آسم شدید می‌شود.

وی با تاکید براینکه ویتامین D بسیار ضروری برای سلامت پوست است، یادآور شد: دریافت این ویتامین از طریق آفتاب باعث بروز سرطان می‌شود؛ چرا که اشعه ماوراء بنفش که منجر به تحریک سلول‌ها برای تولید ویتامین D می‌شود عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست تشخیص داده شده و افرادی که پوست تیره‌تری دارند سخت‌تر ویتامین D را جذب می‌کنند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین D بر تمام گروه‌ها، نوجوانان، کودکان، بزرگسالان و نوزادان تاثیر می‌گذارد، گفت: همچنین افرادی هستند که سن بالای 50 سال دارند، چاق هستند، داروی خاصی مصرف می‌کنند یا اختلالات گوارشی دارند بیشتر در معرض خطرند. این افراد باید مصرف ماهی قزل‌آلا و تخم‌مرغ خود را افزایش دهند.

گنجی‌زاده زواره با اشاره به اینکه ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می‌تواند کشنده باشد، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی هستند.

وی با بیان اینکه کمبود این ویتامین می‌تواند یک اخطار در زنان برای ابتلا به سرطان پستان باشد، خاطرنشان کرد: سرطان روده بزرگ و پروستات هم می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود: کمبود ویتامین D به خصوص در افراد مسن‌تر باعث می‌شود غدد پاراتیروئید هورمون‌های بیشتری تولید کند و سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمون‌های پاراتیروئید به شدت به افسرگی وابسته است.

گنجی‌زاده زواره تاکید کرد:پس از یائسگی بسیاری از زنان دچار افزایش وزن می‌شوند، اما مصرف مکمل‌ها، ویتامین دی و کلسیم ممکن است افزایش وزن را آهسته‌تر کنند. همچنین مصرف ویتامین D در کودکان باعث می‌شود کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرند؛ کودکان مبتلا به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می‌شوند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم یکی از راه‌های دریافت ویتامین D را استفاده از آن در رژیم غذایی ذکر کرد و با بیان اینکه بسیاری از شیرها و آب پرتقال‌ها با این ویتامین غنی می‌شوند، اظهار کرد: ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی‌های چرب، تخم مرغ،‌ پنیر، جگر گاو، مارگارین، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی منبع غنی از ویتامین D هستند، اما پنیر و بستنی حتما باید روی برچسب‌شان غنی بودن ویتامین D ذکر شده باشد.

گنجی‌زاده با اشاره به اینکه اکثر قرص‌های مکمل حاوی ویتامینD هستند، اضافه کرد: ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثر است.

وی با بیان اینکه چه میزان ویتامین D در روز نیاز داریم؟ افزود: این میزان بستگی به سن و فعالیت افراد در طول روز دارد، اما میزان مجاز توصیه شده 600 واحد در روز برای بزرگسالان تا سن 70، 800 واحد است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به دوز مصرف ویتامین D برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند، گفت: شیر مادر خود یک منبع غنی از ویتامین D است، اما دریافت آن باید حداکثر تا 400 واحد در روز باشد.

وی با بیان اینکه داروهای استروئیدی می‌تواند با ویتامین D ناسازگار باشد، بنابراین حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید، تاکید کرد: مصرف روزانه 4000 واحد از ویتامین D امن است، اما مصرف بیشتر از آن به کلیه‌ها آسیب می‌رساند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۷۲۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی

 متخصص عفونی با بیان اینکه تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی تأثیرگذار است، گفت: مصرف آب غیربهداشتی می‌تواند باعث افزایش انگل‌های روده‌ای شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسن صالحی امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آنها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: پرتوها و عوامل شیمیایی دارای اثراتی بر ژنتیک افراد هستند و می‌توانند منجر به بروز سرطان شوند.

وی با بیان اینکه بعضی از عوامل و بیماری‌های عفونی مانند بیماری مالاریا و سالک در شرایطی خاص، افزایش پیدا می‌کند و تخریب اکوسیستم، تجارت، حمل و نقل و مهاجرت نیز می‌تواند اثراتی مثبت و منفی داشته باشند، افزود: علاوه بر انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و جو زمین نیز در معرض آسیب قرار دارد.

متخصص عفونی تصریح کرد: افزایش حفره ازن در جو زمین می‌تواند اثرات زیست محیطی به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به بارش باران‌های اسیدی که بر بیماری‌های تنفسی تأثیرگذار هستند و آسیب‌های کلیه و کبد اشاره کرد.

صالحی با اشاره به اینکه عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی و دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت گوش میانی بیشتر مشاهده می‌شود، ادامه داد: تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی تأثیرگذار است و مهاجرت مردم از شهرهای آلوده می‌تواند تبعات منفی از جمله افزایش بیماری‌های اندمیک را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند وبا، تیفوئید، شیگلوز، آمبیاز و بعضی از بیماری‌های انگلی روده و بیماری انگلی خونی، شپش و گال در این مهاجرت‌ها بیشتر دیده می‌شود، گفت: افزایش دما می‌تواند افزایش تکثیر پشه آنوفل و مالاریا را در پی داشته باشد و تکثیر بعضی از جوندگان و پشه خاکی که سالک را بیشتر می‌کند، افزایش می‌دهد.

متخصص عفونی اضافه کرد: مصرف آب غیربهداشتی می‌تواند باعث افزایش انگل‌های روده‌ای شود و آلودگی هوا نیز افزایش تعداد arbovirus را در پی خواهد داشت که بعضی از این ویروس‌ها تب دانگی و بیماری زیکا را ایجاد می‌کند.

صالحی با بیان اینکه بیماری اسپیروکتی می‌تواند در اثر آلودگی هوا تشدید شود که این بیماری تظاهرات پوستی ، مفصلی ، قلبی و CNS دارد، افزود: با توجه به تعدد صدمات آلودگی هوا در بیماری‌های عفونی، توصیه‌های مرتبط باید مد نظر قرار گیرد و استفاده از اجاق گاز برقی و استفاده از گاز برای سوخت ماشین از جمله راهکارهای کاهش الودگی هوا و تأثیرات آن به شمار می‌رود.

کد خبر 751506

دیگر خبرها

  • پوکی استخوان و ضعف ایمنی بدن به‌دلیل کمبود این ویتامین
  • ویتامین‌هایی که کمبود آن‌ها سبب سر درد می‌شود
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • خطر ابتلا به سنگ کلیه با انجام این ۸ مورد
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی
  • ویتامین B روی عصبانیت چه اثری دارد؟
  • حقایق مهم در مورد مصرف ویتامینها و مکمل ها که نمی دانید
  • این ویتامین‌ها را بخورید و لاغر بمانید
  • ۶ علامت کمبود ویتامین که از چهره مشخص می‌شود