Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@00:54:40 GMT

رونق بازار مسکن با شیب ملایم در بلندمدت

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۷۲۶۳۰

رونق بازار مسکن با شیب ملایم در بلندمدت

بیش از 4 سال است که مسکن در رکود قرار دارد. بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان بازار مسکن به امید ایجاد رونق و حرکت در بازار در انتظار اتمام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

حال که انتخابات با انتخاب مجدد حسن روحانی به‌عنوان دوازدهمین رییس‌جمهوری ایران به پایان رسیده است، برخی کارشناسان مسکن درخصوص تاثیر انتخاب دوباره روحانی بر این بازار، با اشاره به شور و نشاط ایجاد شده بین مردم، معتقدند تعداد معاملات ملک در این بازار طی چند هفته آینده تحت‌تاثیر هیجان مثبت ناشی از انتخابات قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، گروهی از دست‌اندرکاران بازار مسکن بر این باورند که ایجاد رونق و تحرک در بازار مسکن، تحت‌تاثیر مولفه‌های مختلف اقتصادی مانند افزایش گردش پول و در بازار مسکن، افزایش قدرت خرید طرف تقاضا و... است و تا زمانی که این بخش‌ها بهبود پیدا نکنند، وضعیت بازار مسکن نیز تغییر چندانی نخواهد کرد. از این رو، این دسته از کارشناسان، ‌انتخاب دوباره روحانی توسط مردم را بر این بازار بی‌اثر قلمداد می‌کنند.

درنهایت سومین گروه از فعالان بخش مسکن در کشور معتقدند که انتخاب دوباره حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری به معنای ادامه برنامه‌ها و تصمیم‌های گرفته شده در دولت یازدهم است. درنتیجه بازار مسکن نیز شامل این تصمیمات شده و تا زمانی که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دولت یازدهم اجرایی نشوند، بازار مسکن نیز تکانی نخواهد خورد و وضعیت پیش از برگزاری انتخابات را ادامه خواهد داد.

ایجاد شور و نشاط در بازار مسکن

عباس زینعلی کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه انتخاب مجدد حسن روحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری ایران تاثیر مثبتی روی بازار مسکن می‌گذارد، گفت: اما این تاثیر مثبت، به اندازه‌یی نیست که فعالان و دست‌اندرکاران بازار مسکن به‌دنبال آن هستند.

این فعال بخش مسکن ادامه داد: به نظر من انتخاب حسن روحانی باعث ایجاد شور و نشاط روانی در بازار مسکن خواهد شد. البته باید توجه داشت که تازه انتخابات به اتمام رسیده و نتایج اعلام شده است و هنوز از نظر اقتصادی اتفاقی در بازار مسکن تحت‌تاثیر این انتخاب نیفتاده‌ است تا از آن به‌عنوان ایجاد رونق در بازار یاد کرد.

زینعلی تصریح کرد: درست است که ایجاد رونق در بازار مسکن نیاز به تغییر سیاست‌های اقتصادی و پولی دارد، اما ایجاد شور و نشاط و نوعی امنیت روانی بین مردم می‌تواند موجب بروز تکان در بازار خرید و فروش مسکن شود.

زینعلی درخصوص تاثیر بروز تغییرات مثبت در بازار بورس به‌عنوان یکی از نشانه‌های موثر بر ایجاد رونق در بازار مسکن نیز گفت: باید درنظر داشت افزایش شاخص کل سهام در بازار بورس و تغییراتی که پس از انتخاب دوباره روحانی در این بازار افتاد به معنای ایجاد تغییر در چارچوب و محدوده بورس، اتفاق اقتصادی شکل نگرفته است که از آن به‌عنوان تحولی قابل‌ملاحظه‌ یاد شود، اما به هر حال رشد شاخص‌های بورس نوعی رویکرد تحت‌تاثیر انتخابات و شرایط به وجود آمده پس از آن است، زیرا معمولا بازارها در برابر شوک ناشی از رویدادهای سیاسی و اجتماعی، واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: اتفاقی هم که در بازار بورس رخ داد، تحت‌تاثیر یک رویداد سیاسی بوده و هنوز شوک اقتصادی لازم در زیرساخت‌های اقتصادی رخ نداده و نمی‌توان آن را تحول اقتصادی دانست، به همین خاطر نمی‌تواند تاثیر چندانی هم روی بازار مسکن داشته باشد.

زینعلی درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در تابستان نیز اظهار کرد: تا زمانی که طرف تقاضا به‌عنوان اصلی‌ترین و موثرترین عامل در ایجاد رونق در بازار مسکن مورد توجه قرار نگیرد و تقویت نشود، نمی‌توان به بروز تحرک در بازار مسکن امید چندانی داشت. در نتیجه لازم است سیاست‌های خاصی برای ایجاد رونق در بخش تقاضای مسکن به‌عنوان محرک بازار مسکن درنظر گرفته و اجرایی شود. اما در حال حاضر، این سیاست‌ها نه مورد توجه بانک‌هاست و نه مورد توجه مسوولان دولتی فعال در بخش مسکن، به همین خاطر بعید می‌دانم که تا پایان تابستان رونقی در بازار مسکن کشور ایجاد شود. اما در عین حال در ماه‌های آینده شاهد حرکت‌های مثبتی در بازار مسکن خواهیم بود.

بی‌تاثیر بودن انتخابات روی بازار

فرهاد بیضایی مدیر مرکز مطالعات دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس اقتصاد مسکن نیز با اشاره به اینکه نتیجه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و انتخاب دوباره حسن روحانی تاثیری روی بازار مسکن ندارد، گفت: بحث انتخابات و نتایج آن تنها اثر روانی و موقت روی بازارهای اقتصادی کشور می‌گذارد که این تاثیرات واقعی نیست و معمولا اتفاقاتی هم که در بازار بورس (رشد شاخص‌ها) و بازارهای اقتصادی دیگر می‌گذارد، موقتی است.

بیضایی ادامه داد: درواقع بازارهای اقتصادی چندان از اتفاقات سیاسی کشور تاثیرپذیر نیستند. بیشتر متغیرهای اقتصادی در این بخش‌ها تاثیرگذار واقعی است که فعلا در این متغیرهای اقتصادی کلان مانند گردش نقدینگی، بحث زمین و بحث بانک‌ها اتفاق خاصی رخ نداده است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که اتفاقی خاصی نیز در بازار مسکن بیفتد.

این کارشناس مسکن با اشاره به مشکلات موجود در بازار مسکن مانند بلوکه شدن بخش زیادی از املاک و مستغلات کشور توسط بانک‌ها، قدرت پایین مردم در بازار مسکن، پایین بودن ارزش ‌افزوده بخش مسکن که موجب می‌شود تا تولید از رونق چندانی برخوردار نباشد. تمام آنها در کنار یکدیگر موجب می‌شود تا بازار مسکن در رکود قرار بگیرد و تا زمانی هم که سیاست‌های دولت برای جبران این مشکلات تنظیم نشود بازار مسکن همچنان در رکود باقی خواهد ماند.

افزایش معاملات در چند هفته آینده

منصور غیبی، کارشناس مسکن نیز درخصوص تاثیر انتخاب دوباره حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری کشور گفت: دولت یازدهم در این انتخابات بار دیگر تثبیت شد ‌به همین دلیل ‌روند کشور نیز تحت تاثیر این انتخاب دوباره مانند پیش از انتخابات با شیب ملایم پیش خواهد رفت. در واقع این انتخابات تاثیر شگرف و هیجانی به بازار مسکن وارد نخواهد کرد. اما کارشناسان مسکن با دیدن مناظرات و نقطه نظر کاندیداها به این نکته پی بردند که هنوز هیچ نیت و برنامه‌یی برای خروج بازار مسکن به صورت عملیاتی در برنامه ششم توسعه و در شعارها و رفتارهای کاندیداها برای خروج بازار مسکن از رکود دیده نشد. در واقع تمامی کاندیدها به آیتم‌ها و نکات اورژانسی و درمانی بازار مسکن مانند افزایش تسهیلات بانک‌ها، افزایش تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن اولی‌ها و... و سبدهای حمایتی از مصرف‌کنندگان بخش مسکن اشاره می‌کردند که البته در دولت یازدهم در بخش مسکن ارتقا داده شد و در دولت‌های قبلی مورد توجه قرار نگرفته بود که باید بگویم در نوع خود بسیار خوب است.

این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت سبد حمایتی خوبی برای متقاضیان مسکن ایجاد کرد اما نکته‌یی که فعالان بخش مسکن را نگران کرده است، بحث فعال‌سازی حوزه مسکن است که صرفا به توانمند کردن افراد برای خرید مسکن محدود نمی‌شود. وی ادامه داد: هنگامی که بازار مسکن با چند صد آیتم اجرایی در خط تولید، ارائه خدمات فنی و مهندسی در گردش مالی و حوزه اقتصاد متاثر است باید بتوانیم این حوزه را شکل دهیم. باید بتوانیم اشتغال در این حوزه که راکد است را فعال کنیم. پیمان‌های عمرانی از طریق مسوولان ذی‌صلاح ارتقا پیدا کند و خط تولید در مصالح ساختمانی به حداقل رسیده ارتقا یابد.

منصور غیبی ادامه داد: اما امروز می‌بینیم که هنوز برنامه دقیقی برای فعال کردن این بخش‌ها و بخش‌های مرتبط دیگر وجود ندارد و به همین خاطر نمی‌توان امیدوار بود که بازار مسکن از رکود خارج شود.

وی افزود: آنچه که دولت طراحی کرده و در برنامه دارد، بحث مسکن اجتماعی در بافت‌های فرسوده و سبد حمایتی است و بعد از آنها برنامه‌های دقیق دیگری برای ایجاد رونق در بازار را نمی‌بینیم.

این کارشناس مسکن درخصوص تاثیر جو روانی مثبت ایجاد شده در بین مردم روی بازاز مسکن نیز گفت: تا پیش از انتخابات هیچ خریدار به خصوص فروشنده‌یی حاضر به ارائه ملک خود در بازار نبود زیرا منتظر نتایج انتخابات بودند. این انباشت به نوعی از سال 96و در 3ماه گذشته شکل گرفته است. در نتیجه منتظریم در چند روز آینده تکلیف روانی خریداران و فروشندگان برای خودشان مشخص شود و فایل‌های خرید و فروش خود را به بازار ارائه دهند در نتیجه تراکمی که در 3ماه گذشته به عنوان بازار آتی مسکن بود، شروع به سرازیر شدن به بازار می‌کند.

منصور غیبی تاکید کرد: البته این سرزیر شدن به معنای نوید رونق در بازار مسکن نیست. زیرا بازار دوباره در 3ماه آینده مانند یک فنر فشرده به حالت اولیه حود بازمی‌گردد. اما چون برخی خریداران و فروشندگان پس از انتخابات تصمیم قطعی برای ورود به بازار می‌گیرند در دو سه هفته آینده وارد بازار خرید فروش می‌شوند و میزان معاملات را افزایش می‌دهند البته همانطور که گفتم موقتی بوده و نمی‌تواند به معنای رونق بازار مسکن باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۷۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟

آفتاب‌‌نیوز :

چند روزی است که  تقریباً از ساعت ۱۰ شب به بعد یک سونامی از اخبار و شایعات، فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را در بر می‌گیرد و همگان انتظار دارند که تنش نظامی بین اسرائیل و جمهوری اسلامی وارد بعد جدیدی شود. با این همه این تنش روانی تاثیر خود را بر شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران بر جای گذاشت. نرخ دلار در روزهای اخیر به ۷۰ هزار تومان رسید(بعد از مدتی به کانال ۶۶ هزار تومانی بازگشت) که بی سابقه‌ترین قیمت در تاریخ کشور محسوب می‌شود. برخی صرافان پایتخت به خبرنگار آفتاب‌نیوز گفتند که بانک مرکزی  تلاش کرد با تزریق منابع از طریق چند صراف و دلال معتمد، یک ترمز موقت برای رشد نرخ ارز ایجاد کند، اما این تلاش‌ها در کل بی‌فایده بود و نمودار رشد ارز با تغذیه از تنش منطقه‌ای به مسیر تصاعدی خود ادامه داد.

در این بین سخنان بهادری جهرمی که اظهار نمود: «رشد نرخ ارز تاثیری بر سفره‌های مردم ندارد» با انتقاد عمومی مواجه شد. به ویژه آنکه تاثیر روانی این افزایش بر قیمت کلیه کالا و خدمات تاثیر مستقیم دارد. حتی رئیس اتحادیه گاوداران کشور نیز اعلام کرد که قیمت علوفه دامی نیز از ترکش‌های افزایش نرخ ارز بی نصیب نماند و صاحبان مراکز دامپروری در تامین علوفه  و نتظیم بهای تمام شده با چالش مواجه شده اند.

تابلو بورس خونین شد

تاثیر این تنش‌ها به محض بازگشایی بازار سرمایه در روز شنبه ۲۵ فروردین خود را نشان داد و بورس با ریزش سنگین مواجه شد. تنها طی چند ساعت ۵۲۸ میلیارد تومان سرمایه از بازار بورس خارج شد و نرخ خروج هفتگی خروج سرمایه را به ۲۲۱۸ میلیارد تومان رساند.

دولت سکه را با دلار ۹۰ هزاری و طلا را با دلار ۶۶ هزاری می‌فروشد!

عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در واکنش به سخنان محدرضا فرزین که گفته بود نرخ دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد، اظهار کرد: اگر این نرخ را قبول ندارید پس چرا دولت شمش طلا را با نرخ ۶۳.۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌کند.

سلامی، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به این تناقض عمل و گفتار مسئولین سوال کرد که چرا دولت سکه بهار آزادی را با دلار ۹۰ هزار تومانی عرضه می‌کند!

سکه آمپر چسپاند

نرخ سکه امامی نیز به اوج قیمت رسید و هر سکه در بازار آزاد به 46 میلیون نزدیک شده بود. این به این معنا است که یک مهریه ۱۰۰ سکه‌ای بیش از ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ارزش دارد. 

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر  نیز از افزایش ۱۰ درصدی قیمت نقره در بازار خبر داد.

با وجود افزایش بی سابقه قیمت‌ها در بازار رئیس جمهور و دیگر مسئولین کماکان بر موفقیت‌های اقتصادی دولت تاکید دارند.

علیرضا قدرتی رئیس هیئت مدیره سبد گردان هیوا در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: بازار سرمایه از ابتدای سال با ریسک سیاسی مواجه شد و این افزایش تنش نظامی و سیاسی باعث ترس سرمایه‌گذاران نسبت به آینده منطقه شد و بر همین اساس ما شاهد خروج سرمایه‌گذاران کوتاه مدت و حقیقی از بازار بودیم. از سوی دیگر رشد بازار‌های موازی نظیر، ارز، طلا و مسکن  این نگرانی‌ها را تشدید کرد.

مشاور عالی سازمان خصوصی‌سازی در ادامه افزود: در طول یک سال گذشته به دلائل متعدد بازار سرمایه نتوانست جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و نتوانست نسبت به بازار‌های رقیب رشد کافی را تجربه نمایید و به اصطلاح جا ماند. در سال گذشته بازار طلا، ارز، سپرده بانکی و بازار مسکن اولویت بازدهی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشتند، این عقب‌ماندگی در کنار افت سهام و دورنمایی که قیمت جهانی کامودیتی ایجاد کرد، وضعیت فعلی را رقم زد و نسبت P/E سهام شرکت‌ها را کاهش داد. اگر تنش‌های منطقه‌ای و ریسک سیاسی کاهش پیدا کند، بازار سرمایه رشد را تجربه خواهد کرد و می‌تواند این عقب ماندگی را به طور کامل پوشش دهد.

قدرتی در ادامه گفت: همانگونه که شعار سال جهش تولید با استفاده از مشارکت مردم بود، انتظار می‌رفت که سیاستگذار توجه ویژه‌تری نسبت به بازار سرمایه داشته باشد، ولی متاسفانه شاهد این بودیم که سیاستگذار‌ها توجه کمتری به بازار سرمایه داشتند تداوم قیمت‌گذاری دستوری، نسبت قیمت دلار نیما و دلار بازار آزاد و سیاست دولت در خصوص نرخ سوخت و نرخ انرژی شرکت‌های بورسی، همه افت فعلی را رقم زد؛ که به نوبه خود نشان‌دهنده عدم توجه سیاستگذار دولتی به بازار بورس بوده. ما نیازمند تغییر سیاست در این حوزه‌ها هستیم. رشد نرخ ارز هم نتوانست کمکی به رشد بازار بورس نمایید، چون جنس افزایش نرخ دلار ناشی از ترس و ریسک سیاسی بود و نه مولفه‌های اقتصادی. از سوی دیگر سیاست تثبیت نرخ ارز بانک مرکزی باعث شد که نرخ دلار نیمایی ثابت بماند و سود افزایش نرخ ارز به جیب واسطه و دلال سرازیر شود و شرکت‌های بورسی از این سود محروم بمانند.  

دیگر خبرها

  • رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران
  • نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند
  • تاثیر دلار تلگرامی روی کالاهای وارداتی چه قدر است؟
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ حق انتخاب با مشتری است سامانه خودنویس یا مشاور املاک؟
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ هزینه عقد قراردادهای اجاره بین مالک و مستاجر به صفر رسید
  • هزینه اضافی به بنگاه ممنوع؛ با سامانه خودنویس هزینه عقد قراردادهای اجاره بین مالک و مستاجر به صفر می‌رسد
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • تاثیر دامیننس بیت کوین بر بازار تتر
  • رونق اقتصادی در روز بازارها با مشارکت مردمی