Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:31:45 GMT

نخستين دستور کار پس از انتخابات

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۷۴۵۱۰

خبرگزاري آريا - گروه سياسي_رسانه ها: محمد امين قانعي‌راد - جامعه‌شناس - در روزنامه «ايران» مي‌نويسد: بعد از مدتي شور و شوق سياسي در شهر بالاخره مردم با شرکت در انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري هم بر تمايز خود و هم بر همبستگي ملي خود تأکيد کردند. منظور از شهر در اينجا همان معناي سياسي شهر است که هر از چند گاه عرصه رقابت‌ها و شوق‌هاي انتخاباتي بوده و خود را براي «شدني ديگر» آماده مي‌کند و در اين مسير به انبوهي از اميدها و اشتياق‌ها و گفت‌و‌گو‌ها وجدال‌ها دامن مي‌زند و همراه خود شادي‌ها وگاه بيم‌ها و اميدهايي را به بار مي‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين ميان برخي معتقد بودند که انتخابات در ايران فاقد معناي مشخصي است؛ آنان گويا تفاوت‌هاي معنادار کانديدا‌ها را احساس نمي‌کردند؛ اينان معتقد بودند هر گاه تفاوت‌هاي معناداري نيز در زمينه برنامه‌ها و شعارها احساس شود، بلافاصله بعد از انتخابات رنگ مي‌بازد و بر خلاف گفته‌ها چيزي در کردارها تغيير نمي‌کند و به قولي «سخن‌ها به کردار بازي بود.» تداوم اين احساس از اين نظر نامطلوب است که آميخته با «بيگانگي سياسي» و احساس ناتواني از ايجاد تغيير در سياست‌ها و راهبردها است.
اگر اين احساس در عرصه سياست لانه کند آن را از يک فعاليت لذت‌بخش به يک تکليف و مشقت تبديل مي‌کند و به همين دليل مبناي محرکه سياست دموکراتيک يعني مردم را از آن مي‌گيرد و به زوال سرمايه سياسي بين مردم و دستگاه کشورداري مي‌انجامد. يکي از وظايف دولت تازه مقابله با از خود بيگانگي سياسي در بين مردم است که از طريق تقويت فرآيندهاي تحزب و دامن زدن به گفت‌و‌گوهاي اجتماعي درباره سياست عمومي بدست مي‌آيد.
پس از يک دوره زماني تأکيد بر «تنور گرم انتخاباتي» گويا در اين دوره برخي از افراد اصولگرا و نهادهاي مسئول به اين نتيجه رسيده بودند که به ويژه در کلانشهر‌ها و ديگر مناطق شهري مي‌توان انتخابات را با مشارکت پايين تر، سردتر ولي از حيث نتيجه نهايي آن ايمن‌تر برگزار کرد. درک اين گرايش از سوي مردم به ويژه ساکنان کلانشهرها حتي به تمايل آنان براي حضور در پاي صندوق‌ها افزود.
مشارکت گسترده مردم در يکي از حساس‌ترين و جدي‌ترين انتخابات چند دهه اخير نشان داد که اهميت فرصت‌هاي انتخاباتي از طرف شهروندان ايراني به رسميت شناخته شده است. رفتار انتخاباتي يک رفتار آميخته به بيم و اميد براي تأثير‌گذاري است. در دموکراسي هر کس بيش از يک رأي ندارد و از يک رأي هم بيشتر ندارد. شهروندان بايد به حدود تأثير‌گذاري خود بر عرصه سياست آگاه باشند ودر عين حال به گونه هوشمندانه از اين توانايي بي‌بديل براي تغيير جامعه خود در سمت و سويي بهتر استفاده کنند.
هواداران روحاني از فرصت انتخاباتي براي دفاع از دستاوردهاي دولت او همچون برجام و تنش‌زدايي از مناسبات بين‌المللي استفاده کردند و حتي با رأي بالاتر از بار اول او را با انگيزه بيشتري به ميدان کشورداري روانه کردند. اکنون همراهانِ منتقد روحاني نيز بايد دلايل همراهي مشروط خود در فرآيندهاي انتخاباتي را آشکار کنند. اين انتخابات بايد به مثابه فرصتي براي پالايش و ارتقاي سطح سياستگذاري در کشور تلقي شود.
انتخابات فرصتي براي بازسازي انرژي اجتماعي و کارمايه سياسي شهروندان وسياستمداران جامعه فراهم ساخت. اهميت انتخابات در اين دوره فقط معطوف به نتيجه آن و پيروزي حسن روحاني نبود و خودِ فرآيندهاي انتخاباتي از جمله کمپين‌ها ومناظره‌هاي انتخاباتي نيز از اهميت برخوردار بودند.اين فرآيندهاي انتخاباتي در عين حال فرصت‌هاي دستيابي به شيوه‌هاي مطلوب رقابت و مبارزه مدني را نيز براي مردم و نمايندگان سياسي آنان فراهم ساخت.
نهادينه‌سازي فرآيندهاي انتخاباتي و افزودن اعتماد مردم به صندوق‌هاي رأي مي‌تواند به عنوان شاخص رشد وبلوغ سياسي تلقي شود. نه‌تنها گروه‌هاي مختلف مردم بايد در عين حفظ استقلال و تمايزهاي خود به فرآيندهاي اجتماعي حاصل از خرد جمعي تن بسپارند بلکه نهادهاي بخش عمومي نيز بيش از هميشه بايد بر لزوم شفاف‌سازي، ابهام‌زدايي و مدني کردن بيشتر فرآيندهاي انتخاباتي تأکيد کنند. اکنون بعد از يک دوره از گروه‌بندي مردم در پيرامون تب و تاب‌هاي انتخاباتي، با پيروزي حسن روحاني، فرآيند تازه‌اي از انسجام و همبستگي ملي آغاز مي‌شود.
رئيس‌جمهور روحاني که اکنون يک‌بار ديگر از جايگاه خود نزد گروه‌هاي مختلف مردم آگاه شده است، بايد بار ديگر برنامه‌هاي خود را براي تحقق خواسته‌هاي ملت تدبير کند. مسئولان و نهادهاي دولت جديد بايد بدانند که بستن پيماني دموکراتيک با مردم ايجاب مي‌کند که آنان ظرفيت‌هاي خود را براي پاسخگويي هوشمندانه ومبتني بر برنامه‌هاي حساب شده و پايدار به مطالبات مردم تقويت کنند.
به دولتمردان دولت دوازدهم توصيه مي‌شود که در اين ميان به ويژه تقويت زيرساخت‌هاي رفاهي و تأمين اجتماعي براي اقشار محروم و زحمتکش شهري و روستايي را در اولويت قرار دهند. اميد مي‌رود که دولت دوم حسن روحاني بتواند - فراتر از عملکرد خود در دور اول - به تقويت فرآيندهاي خردورزي و گفت‌و‌گويي از طريق افزايش مشارکت مردم و سازمان‌هاي غيردولتي و فعالان جامعه مدني در عرصه‌هاي تصميم گيري، ارتقاي شفافيت نهادها و کاهش فساد دستگاه‌ها و سازمان‌هاي بخش عمومي، تقويت شايسته‌سالاري و بهبود مديريت‌ها، کاهش حاکميت شبه‌سازمان‌ها وسازمان‌هاي موازي، استقرار بيشتر مغزها و سرمايه‌ها در کشور بپردازد و شرايط را براي يک جهش توسعه‌اي پايدار و سازگار با الزامات زيست‌محيطي فراهم سازد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۷۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن رضایی» در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

کد خبر 6096438 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • تشکیل ۱۰۰ فقره پرونده تخلفات انتخاباتی دور اول در مازندران
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • بازار انتخابات در تبریز داغ شد/ اوج هیجان در ستادهای تبلیغاتی
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند