Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@08:11:25 GMT

اميد، بزرگ ترين سرمايه ايرانيان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۷۴۸۹۲

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- روزنامه هاي يکشنبه 31 ارديبهشت محورهاي اصلي خود را به موضوع هاي «اميد، بزرگ ترين سرمايه ايرانيان»، «پايان مجادله؛ آغاز همدلي» و «پيام جهاني انتخابات ايران» اختصاص دادند.

«اميد، بزرگ ترين سرمايه ايرانيان»، «پايان مجادله؛ آغاز همدلي»، «پيام جهاني انتخابات ايران»، «٣٠ ساعت بيم و اميد»، «تبريک به روحاني از ٤ گوشه جهان»، «چشم انداز آينده دولت دوازدهم»، « تشکر از مردم تبريک به روحاني»، «ضرورت برجام ملي»، «هاشمي رفسنجاني در قامت روحاني»، «راي به روحاني، نه به پوپوليسم»، «اصلاح طلبان در جذب آراي خاکستري موفق شدند»، «لبيک به آقاي وکيل»، «گردش آزاد اطلاعات؛ برگ برنده آقاي رئيس جمهور»، «راي مردم به شفافيت و صداقت نه به فريب و نيرنگ»، «علي برکت الله»، «رأي به شفافيت»، «درس ‌ها و پيام‌ هاي حادثه روز بيست‌ و‌ نهم»، «روحاني، انتخاب مردم است»، «حماسه 96 درصدي ‌ها»، «درباره رقابتي‌ترين انتخابات»، «اصولگرايان واقعيت ‌ها را ببينند»، «پيروزي ليست اصلاح‌ طلبان در ١٨٠٠ صندوق»، «نبرد ليست ‌ها»، «چه کساني راهي بهشت مي‌شوند؟» و «پيشتازي اصلاح طلبان در شوراي شهر تهران» محورهاي اصلي روزنامه هاي صبح امروز به شمار مي روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




** اميد، بزرگ ترين سرمايه ايرانيان
روزنامه«ستاره صبح» با درج يادداشتي با عنوان«اميد، بزرگ ترين سرمايه ايرانيان» نوشت: حال که روحاني توانست با آراء بالاي مردمي به پيروزي دست يابد، شايد بد نباشد مروري داشته باشيم بر آنچه در مناظره‌ ها رخ داد و مخالفاني که امروز نتوانستند از مردم رأي اعتماد بگيرند، هرچه در توان داشتند بر دولت روا کردند و به هجمه پرداختند. اصولا بدتر نشان دادن وضعيت کشور جداي از آنکه اذهان عمومي را مشوش مي‌کند، بي‌ اعتمادي عمومي را نيز افزايش مي‌دهد. به باور اين قلم هم اکنون بزرگ ترين سرمايه ايران و ايرانيان اعتماد است. اعتماد جوانان، سرمايه گزاران، کارگران، کارخانه داران و…، که اگر قدر اين اعتماد عمومي دانسته نشود، دچار گسستي در جامعه خواهيم شد که هيچ ريسماني توانِ دوباره مستحکم کردن آن را نخواهد داشت. زماني که مخالفان دولت در مناظرات کشور را به 96 درصد و 4 درصد تقسيم مي‌کردند، از سر ندانستن و يا غرض ورزانه به اعتماد عمومي ايرانيان خدشه وارد مي‌کردند، چراکه چنين تقسيم بندي‌هايي نخستين پيامي که از خود متبادر مي‌کنند اين است که در گذشته هيچگونه گام مثبتي در کشور برداشته نشده است.

** پايان مجادله؛ آغاز همدلي
روزنامه«شرق» با درج مطلبي با عنوان«پايان مجادله؛ آغاز همدلي» به نقل از سردار غلامحسين غيب پرور رييس سازمان بسيج مستضعفين آورد: در روز جمعه ٢٩ ارديبهشت ١٣٩٦، ملت غيور ايران اسلامي با هر قوميت و گويش و مذهب و با هر سليقه سياسي و فرهنگي، در جاي جاي اين خاک سرافراز و اقصي نقاط گيتي، از ساعات ابتدايي روز تا آخرين لحظات شامگاه، براي اعلان وفاداري به نظام مقدس جمهوري اسلامي، صفوف متحد و به ‌هم ‌پيوسته ‌اي را تشکيل دادند تا در دوازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين انتخابات اعضاي شوراي اسلامي شهر و روستا، در تعيين سرنوشت امور اجرايي کشور و شهر و روستاي خود نقش‌آفريني کنند و سي‌ وپنجمين انتخابات تاريخ انقلاب اسلامي را رقم بزنند؟ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامي فرموده‌اند، برنده اصلي انتخابات، نظام جمهوري اسلامي و ملت شريف ايران و بازنده حقيقي آن، دشمنان قسم‌خورده اين نظام يعني استکبار جهاني و در رأس آنها آمريکا و رژيم صهيونيستي و هم پيمانان ‌شان هستند.

** پيام جهاني انتخابات ايران
روزنامه«ابتکار» در سرمقاله اي با عنوان«پيام جهاني انتخابات ايران» که به قلم جلال خوش چهره نگاشته شد،‌آورده است:‌ دونالد ترامپ روز گذشته (شنبه 30 ارديبهشت)درحالي نخستين مرحله سفر خود را به خاورميانه آغاز کرد که در آن سوي آب‌هاي مرزي کشور ميزبان، اتفاقي بزرگ رخ داد. دريک انتخابات باشکوه و با مشارکت 76‌درصد واجدان شرايط حسن روحاني براي بار دوم به رياست ‌جمهوري ايران انتخاب شد. اين انتخاب که محصول رقابت تنگاتنگ دو ديدگاه و نگرش متفاوت است، سرانجام با راي مستقيم و پيروزي اراده اکثريت مردم به نتيجه رسيد. به‌اين ترتيب ايرانيان بارديگر در اقدامي دموکراتيک، انتخاب غالب خود را پاي صندوق‌هاي راي و در سايه استحکام بنيان دولت _ ملت تثبيت کردند. اين انتخاب که به مفهوم اراده ملي براي تداوم رويکرد اعتدالي نظام سياسي در همه امور داخلي و خارجي است، يک پيام ويژه را براي جامعه جهاني، همسايگان منطقه‌اي و به‌ويژه دولت دونالد‌ترامپ دارد؛ اينکه نظام سياسي ايران و دولت آن از ماهيتي ساختاري با همه مختصات دولت _ ملت برخوردار است. نظام‌سياسي ايران داراي دولتي با چند مليت و بدون ملت نيست. پشتوانه امنيت سياسي دولت ايران، ملت آن است.

** ٣٠ ساعت بيم و اميد
روزنامه«شرق» در گزارشي با عنوان«٣٠ساعت بيم و اميد» نوشت: جمعه روز انتخابات، حال ديگري دارد؛ چه انتخاب شونده باشي، چه انتخاب‌کننده و حتي تحريمي؛ اما خبرنگار که باشي، روز انتخابات فقط روزي سرنوشت ‌ساز نيست؛ اين روز تو را مي‌برد تا عمق اتفاق‌ هاي ريز‌ و‌ درشت اين روز. مثل جمعه‌اي که گذشت، روزي که بايد دوازدهمين رئيس ‌جمهوري ايران را انتخاب مي‌کرديم که کرديم. در تهران که باشي و فرمان شروع اخذ رأي که صادر شود، جذاب‌ترين مکان براي تجريش ‌نشينان و علاقه‌ مندان به اصلاحات، حسينيه جماران است. با اينکه امسال اين حسينيه، آيت ‌الله هاشمي ‌رفسنجاني ميهمان هرساله‌اش را نديد؛ اما مثل هميشه از چند کوچه مانده به آن، شلوغي جمعيت را مي‌توان ديد که حضور بقيه ميهمانان شاخص اين حسينيه را به تأخير مي‌انداختند. روز جمعه حال ديگري بود که اگر خبرنگار هم مي‌بودي، بيم و اميد را هم‌زمان احساس کرده بودي و حال خوش شنبه‌ات، تا چهار سال بعد در يادت خواهد ماند.

** تبريک به روحاني از ٤ گوشه جهان
روزنامه«شرق» در گزارشي با عنوان«تبريک به روحاني از ٤ گوشه جهان» آورد: با اعلام نتايج اوليه انتخابات رياست‌ جمهوري در ايران، واکنش ‌هاي خارجي به آن هم آغاز شد. اگرچه فدريکا موگريني پيش از ديگران اين انتخاب را به حسن روحاني تبريک گفت؛ اما از بين رؤساي‌ جمهور، ولاديمير پوتين و بشار اسد بودند که گوي سبقت در ارسال پيام تبريک را از ديگران ربودند. امير کويت نيز جزء پيش‌قدم‌ها بود. همچنين خاوير سولانا، مسئول سابق سياست‌خارجي اتحاديه اروپا در توييتر به حسن روحاني براي انتخاب مجدد تبريک گفته است. از همسايه شمالي نيز خبر مي‌رسد که ولاديمير پوتين، رئيس ‌جمهوري روسيه با ارسال پيامي پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌ جمهوري را به او تبريک گفت. بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه نيز عصر ديروز با ارسال پيامي پيروزي حسن روحاني را تبريک گفت.

** چشم انداز آينده دولت دوازدهم
روزنامه«رسالت» در سرمقاله اي با عنوان«چشم انداز آينده دولت دوازدهم» که به قلم نگاشته شد، آورده است: روحاني برنده انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري شد. ادب و آداب مردم سالاري ديني حکم مي کند که بايد به رأي مردم احترام گذاشت و به او تبريک گفت و فصل جديدي را در اجرا با همکاران او تجربه کرد. روحاني در دور دوم با وعده هاي جديد و مواضع نو آمد. مردم به او رأي اعتماد دادند که وعده هاي قديم را تکميل و به وعده هاي جديد به عنوان کسي که به او اعتماد مجدد شد، عمل کند. او وعده داده با قوا براي رسيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي تعامل داشته باشد و با متخصصان مشورت کند و بر اساس خرد جمعي حرکت کند. او وعده داده است در ميان مدت، تحريم هاي ظالمانه آمريکا را بردارد. او وعده داده محيط امن و آزادي را فراهم کند که منتقدين بتوانند حرف خودشان را بزنند. او وعده داده است با فساد مبارزه کند و در اين باره خط قرمزي را جز مبارزه با فساد قبول نکند. او وعده داده وحدت ملي را حفظ نموده و انسجام اسلامي را پاس بدارد. او گفته است پاسخگويي را وظيفه خود مي داند. او وعده داده است در دور دوم، مديران لايق را براي اداره کشور فرابخواند و اگر اشتباهي کند با صراحت عذرخواهي کند و شايسته سالاري را در نوع انتخاب وزرا و مديران رعايت نمايد.

** تشکر از مردم تبريک به روحاني
روزنامه«شرق» با انتخاب گزارشي با عنوان«تشکر از مردم تبريک به روحاني» نوشت: شنبه سي‌ام ارديبهشت، روز پيام‌هاي شادباش اول به مردم و دوم به حسن روحاني بود. انتخاب قاطعانه روحاني براي رياست‌جمهوري دوره دوازدهم، فعالان سياسي و البته رقباي او به جز رئيسي را بر آن داشت تا دست ‌به‌قلم شده و هريک به زباني به تمجيد از حضور حماسي مردم بپردازند و از سوي ديگر در پيام‌هاي جداگانه خود، به حسن روحاني مسئوليت خطير او در برابر اين اعتماد عمومي را يادآوري کنند. اين فعالان سياسي، البته نگاهي هم به عدم حضور هاشمي‌رفسنجاني در اين انتخابات داشتند. اين چهره‌ها در پيام‌هاي خود از اينکه هاشمي نيست تا به گفته آنها بلوغ سياسي مردم را به چشم ببيند، ابراز تأسف کردند.

** ضرورت برجام ملي
روزنامه«شرق» با اشاره به عنوان«ضرورت برجام ملي» آورد: دو جريان عمده و قوي فکري- سياسي ايران امروز هر دو واقعيتي انکار‌ناپذيرند و بايد ياد بگيريم به جاي تلاش براي حذف ديگري، تعامل با يکديگر را به رسميت بشناسيم و براساس رأي و داوري مردم، يکي عهده‌دار مسئوليت اداره کشور و ديگري مسئول نظارت و نقد دقيق عملکرد آن ديگري شود تا اگر توانست، مردم را قانع کند در نوبت بعد اداره امور کشور را به او بسپارند. به فهم و انتخاب مردم احترام بگذاريم و باور کنيم ملت ايران به آنچنان رشدي رسيده‌اند که فرداي ايران را به نان سفره امروزشان ترجيح مي‌دهند. مسئولان بدانند گرچه مردم، سفره ملي را بر سفره شخصي ترجيح دادند، اما سفره اقشار محروم نبايد تهي بماند و تلاش کنند سفره آباد ايران، به سفره محرومان توجه جدي داشته باشد و بيش از پيش اين‌دست ولي‌ نعمتان خود را مخاطب برنامه‌هاي خود به حساب آورند.

** هاشمي رفسنجاني در قامت روحاني
روزنامه«ابتکار» در سرمقاله اي با عنوان«هاشمي رفسنجاني در قامت روحاني» که به قلم علي آهنگر نگاشته شد، آورده است: اگر حسن روحاني در انتخابات سال ٩٢ با پشتيباني عميق آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به قدرت رسيد، حالا در سال ٩6 خود تبديل به يک هاشمي رفسنجاني ديگر شد. در اين انتخابات، روحاني تماما خودش بود. عقلانيت بود و اعتماد به نفس. روحاني حالا نشان داد که به تنهايي استوانه‌اي براي نظام و تکيه‌گاهي براي مردم است. او راه عقلانيت را در پيش گرفت. او مي‌دانست که مردم راه عقلانيت را مي‌پذيرند و انتخاب مي‌کنند. بهار سال ١٣٩٢ فصل رويشي از نوع تعقل و خردگرايي را رقم زد. وعده‌هاي رنگارنگ و افزايش چند برابري يارانه‌ها اين بار نه از سوي مردم سوييس، که از جانب مردمي آگاه در غرب آسيا « نه» بزرگ شنيد. اين يک اتفاق نادر و تاريخي در روند رو به رشد عقلانيت در مسير بلوغ سياسي و اجتماعي است. کارگزاران سياست و مدنيت از هر طيف و گروهي در ايران، حالا ديگر بايد در ذهن نوشته‌هاي خود تغييراتي اساسي ايجاد کند. آنها بايد دريابند که ديگر هيچ راهي جز خرد، انديشه، تعقل ، تعامل و تفاهم در سپهر سياسي ايران پيمودني نيست. تفاهم در داخل، به حساب آوردن مردم به عنوان گزينه‌اي تعيين کننده در سمت و سوي سياست، تنش‌زدايي با جامعه جهاني و همکاري‌هاي بين‌المللي به جاي تقابل و برخورد، گزينه‌هاي ناگزيري است که مردم در اين انتخابات، پيش روي سياستگذاران کشور و ميهن نهادند.

** راي به روحاني، نه به پوپوليسم
روزنامه«ابتکار» در گزارشي با عنوان«راي به روحاني، نه به پوپوليسم» نوشت: مردم ايران روز جمعه با راي به حسن روحاني، براي چهارسال ديگر مسير عقل و خرد را جايگزين افراط و تندروي کردند. با شروع فرايند دوازدهمين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري شاهد بوديم که جريان رقيب با استفاده از تريبون‌ها و رسانه‌هاي تحت امر خود تخريب دولت و شخص حسن روحاني را آغاز کردند. بسياري معتقدند که انتخابات سال 96، رقابت ميان دو طرز فکر بود، يکي مسير خردگرايي را سرلوحه خود داشت و ديگري جنگ را لازمه اقتصاد مقاومتي مي‌دانست. ملت ايران اما به پاي صندوق‌هاي راي آمدند تا با راي به حسن روحاني، سايه پوپوليسم با استفاده از ابزاري همچون وعده‌هاي توخالي را از سر کشور دور کنند. حسن روحاني با سبد راي بيش از 23 ميليون توسط مردم ايران انتخاب شد؛ مردمي که آمده بودند به دروغي همچون شب ‌نامه ‌هاي 2030 و بي‌اخلاقي‌هاي دوران انتخابات و پيش از آن نه بگويند. مردم با اعتماد دوباره به دولت تدبير و اميد، اعتدالگرايي را ارجح دانستند.

** اصلاح طلبان در جذب آراي خاکستري موفق شدند
حسين کنعاني مقدم فعال سياسي اصولگرا در يادداشتي با عنوان«اصلاح طلبان در جذب آراي خاکستري موفق شدند» در روزنامه«آفتاب يزد» نوشت: پيروز اصلي انتخابات مردم بودند و نظام موفق شد امتحان خوبي را در مردمسالاري پس دهد، بنابراين شکست و پيروزي ديروز به اين معنا نيست که چه کسي حاکم و چه کسي محکوم است، اما بالاخره آقاي روحاني در اين انتخابات نشان داد، اين خاصيت را دارد که آراي خاکستري را به سمت خودش جذب کند. به هر حال هميشه بيش از 25 درصد آراي مردم، آراي خاکستري و مردد هستند که بيشتر به سمت اصلاح‌طلبان جذب مي‌شوند تا اصولگرايان. در اين انتخابات اصلاح طلبان تمرکز ويژه‌اي به آراي خاکستري داشتند و توانستند که اين بخش از آرا را به پاي صندوق بياورند، مجموع اصلاح‌طلبان و آراي خاکستري و البته گروه‌هايي که هرگز حاضر به راي دادن در انتخابات نمي‌شدند باعث شدند تا روحاني بيش از 23 ميليون راي آورده و اکثريت آرا را حفظ کند.

** لبيک به آقاي وکيل
روزنامه«ابتکار» در گزارشي با عنوان«لبيک به آقاي وکيل» آورده است: بسان عقابي، ابتدا به نظاره حريف نشست و تمام حرکات او را موشکافانه بررسي کرد. لبخند زد و آرام آرام پر و بالش را بياراست و تکاني به خود داد. پرهايش را گشود و به سوي هدف، پرواز را آغاز کرد و همينطور بر فراز آسمان ايران اوج‌گرفت. درست در زماني که با سنگِ تخريب و تيرِ اتهام او را نشانه مي‌رفتند، مانور قدرت مي‌داد و بي اعتنا به هجمه‌ها‌ همچنان تنها اما با تدبر ، در اوج به فرازهاي خود ادامه مي‌داد. در آنسوي سپهر سياسي اين سرزمين اما صورتگر قهاري در حال پر و بال زدن بود که سعي داشت رنگ سياه بر جامعه بزند و با وارونه نمايي حقايق و با سيطره بر تمامي امکانات، خود را زودتر از عقاب به سر منزل مقصود برساند. اما تزوير به کار نيامد و تدبير برگزيده شد. مردم ايران که چشم دوخته به آسمان، از دور نظاره‌گر پرواز عقاب تنها و صورتگر پر هياهو بودند، با آغشتن انگشتان اشاره خود به جوهر آبي به تنها خواسته عقاب که گفته بود« دلم به هواداري شما خوش است» لبيک گفتند و تبديل به پشتوانه حسن روحاني شدند که همانند عقابي مدبرانه و قدرتمندانه و بدور از نيرنگ و فريب در سپهر سياسي ايران به پرواز درآمد. روز جمعه آزمون انتخاب ميان تدبير و تزوير بود که بيش از 23 ميليون نفر گزينه نخست را براي دومين بار تَکرار کردند و بدين ترتيب حسن روحاني به پشتوانه تنها دارايي اش يعني ملت ايران يک بار ديگر کليدش را در قفل پاستور چرخاند.

** گردش آزاد اطلاعات؛ برگ برنده آقاي رئيس جمهور
حميد کارگر با درج يادداشتي در روزنامه«آفتاب يزد» با عنوان«گردش آزاد اطلاعات؛ برگ برنده آقاي رئيس جمهور» نوشت: حسن روحاني بار ديگر و قدرتمندانه تر از پيش رداي رياست جمهوري ايران را بر تن مي کند. در اين پيروزي بي گمان عوامل بسياري نقش داشته‌اند. از روشنگري هاي دلسوزانه آقاي معاون اول تا حمايت آشکار اصلاحات. از دافعه دسته بندي شهروندان به 4 درصدي‌ها و 96 درصدي‌ها تا ارائه شعارهاي بي‌برنامه و بي پشتوانه از سوي برخي نامزدها، از نگاه جانبدارانه صدا و سيما تا احساس تحقير مردم با مسابقه افزايش يارانه ها، از کارنامه نسبتاً قابل دفاع دولت تدبير و اميد در ماجراي برجام و طرح سلامت تا... اما بر اين باورم که همه اينها به يک کاتاليزور و شتاب دهنده نياز داشت که به تدبير دولت اين بار در اختيار همگان بود: «گردش آزاد اطلاعات و قدرت نمايي موثر شبکه هاي اجتماعي.» حتي تا آخرين لحظه هاي انتخابات و شامگاه آدينه نيز اين مردم بودند که به مدد شبکه هاي اجتماعي به کار اطلاع رساني و پر کردن خلاء وزارت کشور مشغول بودند. اين مردم بودند که فهرست شعب خلوت تر را عرضه مي کردند.

** راي مردم به شفافيت و صداقت نه به فريب و نيرنگ
عليرضا خامسيان در يادداشتي با عنوان«راي مردم به شفافيت و صداقت نه به فريب و نيرنگ» در روزنامه«ابتکار» آورده است: انتخابات رياست‌جمهوري ارديبهشت 96، ارتباطي معنادار با انتخابات سال 92 دارد، از آن جهت که حسن روحاني به عنوان عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز که تشکل راست سنتي در ساحت سياسي ايران محسوب مي‌شود، توانست در انتخابات گذشته با همراهي و هماهنگي جريان اصلاح‌طلب به پاستور راه يابد؛ حمايتي که به درب نهاد رياست‌جمهوري ختم نشد، بلکه جناح اصلاح‌طلب در طول اين دوره چهارساله همراهي خود با دولت تدبير و اميد را نشان داد. اگرچه حسن روحاني به عنوان رئيس دولت يازدهم در عملکرد دولت خود آنچنان که انتظار مي‌رفت، اصلاح‌طلبانه ظاهر نشد اما در مواضع شخصي و اظهارات خود در مجامع عمومي با گفتمان اصلاح ‌طلبي همسو بود و اين خود دليلي گواه بر حمايت همه‌جانبه اصلاحات از اوست. حال اگر برخي از وزراي دولت يازدهم قادر نبودند گفتمان اصلاح ‌طلبي را در برنامه‌هاي دولت عملياتي کنند، حاکي از ضعف اين افراد است و نه ناکارآمدي رئيس کابينه.

** علي برکت الله
روزنامه«شهروند» با درج گزارشي با عنوان«علي برکت الله» نوشت: «اگر رئيسي رئيس ‌جمهوري شد تعجب نکنيد، ملت ايران هميشه پديده آفرين هستندو دولت به او تبريک بگويد» اين توييت محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام است. شب انتخابات و حتي پيش از آن با چنين پيام‌هايي از سوي اصولگرايان گذشت. پيش از اتمام رأي‌گيري خبرگزاري‌هاي اصولگرا ظاهرا پس از آن‌که دريافتند نامزد مورد حمايت آنها نمي‌تواند لقب پيروز انتخابات را به خود اختصاص دهد گزارش‌هاي متعددي از تخلف‌هاي گسترده انتخاباتي اعم از اتمام تعرفه و رأي دادن پس از پايان ساعات رأي‌گيري منتشر کردند. اما طليعه پيروزي در انتخابات را پيش از هر خبر موثقي مي‌شد از واکنش‌هاي طرف مقابل پيگيري کرد. از بازديد سرزده ابراهيم رئيسي از وزارت کشور تا اعتراض‌هاي پرخاشگرانه صولت مرتضوي نماينده او به آنچه «تخلفات» انتخاباتي مي‌خواند. همه اينها پيش از هر چيز و بسيار قبل از آن‌که رئيس ستاد انتخابات کشور خبر پيروزي حسن روحاني را تأييد کند مشخص مي‌کرد که اوضاع انتخابات به سود طرف مقابل پيش نمي‌رود. شب انتظار هرچند دستاوردي براي خبرنگاران مستقر در وزارت کشور نداشت اما درنهايت با خبر پيروزي به پايان روحاني با ٢٣‌ميليون و ٥٠٠‌هزار رأي در برابر ١٥‌ميليون و ٧٠٠‌هزار رأي رئيسي از راه رسيد، علي برکت الله ...

** رأي به شفافيت
روزنامه«شهروند» با درج گزارشي با عنوان«رأي به شفافيت» آورد: انتخابات تمام شد و پيروزي نصيب اکثريت مردم ايران شد. در دوران انتخابات شايد کمتر کسي بوده که به فکر انتخابات و رأي نبوده است. انتخابات رياست ‌جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و مجلس خبرگان هر ٤‌سال يک‌بار در ايران برگزار مي‌شود و در هر دوره سوال‌ هايي باقي مي‌ماند که جوابش را هيچ‌کس نمي‌دهد. سوال‌هايي که بارها از مسئولان پرسيده شده‌اند. مي‌توان گفت که هر سازماني مي‌تواند اطلاعاتش را در اختيار يک مرجع بي‌طرف بگذارد و آن مرجع تشخيص دهد که اين اطلاعات محرمانه است يا غيرمحرمانه. اما اين‌که اين حق را در اختيار خود مرکز قرار بدهند و بگويند که خودشان تصميم بگيرند چه اطلاعاتي محرمانه است و چه اطلاعاتي را مي‌توان منتشر کرد و به همين دليل بسياري با اعلام کردن محرمانه بودن اطلاعات، آنها را منتشر نمي‌کنند. بنابراين نياز به يک نهاد واسط و بي‌طرف لازم است که در اين قانون ديده نشده است. بايد بتوان در اين قانون مصداق‌يابي کرد و محرمانه و غيرمحرمانه را از هم تفکيک کرد.

** درس‌ها و پيام‌ هاي حادثه روز بيست‌ و‌نهم
روزنامه«نوآوران» در سرمقاله اي با عنوان«درس ‌ها و پيام ‌هاي حادثه روز بيست ‌و‌نهم» نوشت:‌ حادثه بزرگ روز 29 ارديبهشت ماه داراي پيام‌ها و درس‌هاي بزرگي هم بود. مهم‌ترين درسي که از آن مي‌توان استنباط کرد؛ اين است که جامعه ايران با هرگونه تندروي، افراط، حرکت‌هاي غيرمنطقي و هيجاني مخالف و به دنبال منطق، اصلاحات، اعتدال، اميد، توسعه، پيشرفت و امثالهم است. همچنين درس بزرگ ديگري که مي‌توان از اتفاق مبارک روز جمعه گرفت؛ اين است که جامعه ايران از سطح بالايي از هوشمندي، فرهيختگي و بلوغ سياسي و اجتماعي برخوردار شده و ديگر تحت‌تأثير هر حرفي با هر لعاب و پشتوانه‌اي نخواهد بود. جامعه ايران با منطقي استوار سعي دارد تا با تحليل و بررسي راه درست را به خوبي انتخاب کند. پيام‌هايي که مي‌توان از دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گرفت؛ اين بود که مردم به کساني که درصدد بودند تا با روش‌هاي هيجاني و وعده‌هاي غيرواقعي جامعه را تحت‌تأثير قرار دهند، پاسخ منفي داده و اذعان داشته که بايد با آن‌ها با زبان منطق حرف زد.

** روحاني، انتخاب مردم است
روزنامه«رسالت» در يادداشتي با عنوان«روحاني، انتخاب مردم است» که به قلم محسن مهديان نگاشته شد، آورده است: روحاني انتخاب مردم است و همه ما وظيفه داريم کمک اين دولت باشيم. از امروز روحاني رقيب نيست و رئيس جمهور منتخب کشور ماست؛ اين از باخت. اما اين انتخابات براي ما توفيقات بزرگي داشت که با هيچ انتخاباتي قابل قياس نيست. نبايد بدون توجه به اين رشد سياسي اجتماعي، شکست و پيروزي را تنها روي تعرفه ها تحليل کرد. يکم. رشد جريان انقلابي رشد جريان انقلابي در اين دوره از انتخابات معنادار بود. رسيدن به وحدت واقعي و حقيقي، آرزوي جريان متدين و انقلابي بوده است. سالها بود وحدت هاي واقعي به ائتلاف هاي يک شبه و پشت درهاي بسته ريش سفيدي تقليل مي يافت. اين دوره وحدت جنس ديگري داشت. وحدتي خودجوش و دروني که دو سطح پيدا کرد؛ هم وحدت در راس و هم وحدت بدنه. وحدت در بدنه کمال و بلوغ وحدت هاي سياسي است که در اين انتخابات، بي سابقه و خودجوش رقم خورد. اين انتخابات با شکل گيري يک جبهه انتقادي 16 ميليوني متحد و منسجم پايان يافت. اين قدرت را دستکم نبايد گرفت. از اين جمع متحد کارهاي بزرگي ساخته است. دوم. رشد اجتماعي مردم در اين انتخابات خيلي از مسائل روشن شد. شناخت دقيقي از رويکردها و رفتارهاي اين دولت براي مردم شکل گرفت. اين شفافيت را نبايد دستکم گرفت. تصوير درستي از اين دولت در جامعه و در تاريخ ايجاد شده است. اين دولت از امروز با يک تصوير واقعي بايد کار کند.

** حماسه 96 درصدي ‌ها
روزنامه«قانون» در يادداشتي با عنوان«حماسه 96 درصدي‌ها» نوشت: کارزار دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري هم به ايستگاه آخر رسيد و حسن روحاني تا سال 1400 با ملت باقي ماند. او با همه کاستي‌ها و ضعف هاي چهارسال گذشته، موفق به کسب بيش از 23 ميليون و 500 هزار راي شد. ابراهيم رئيسي هم گرچه اين رقابت را واگذار کرد، اما با کسب بيش از 15 ميليون و 700 هزار راي، در قامت اقليتي مقتدر ظاهر شد؛ هرچند که برخي اقدامات وي و کمپين انتخاباتي او ، گروهي از هم‌قطارانش را دل‌چرکين کرد. آن‌ها بعد از همنشيني و هم‌پيماني نماينده جناح به اصطلاح ارزشي با خواننده زيرزميني، از اينکه اصولگرايان همه دارايي خود را بر روي رئيسي قمار کردند، ابراز پشيماني کردند.زيرا از اينکه مي ديدند کانديداي جناح اصولگرا دست به دامن ارتش به اصطلاح 4 ميليوني «تتليتيا» شده است، احساس حقارت مي کردند. کانديداي انصراف داده آن‌ها با دسته بندي کذايي 96 درصدي و 4 درصدي سعي کرد با دامن زدن به نزاع طبقاتي و راه اندازي جنگ فقير و غني ، خود را نماينده اکثريت مظلومي جلوه دهد که مورد استثمار اقليتي 4 درصدي قرار گرفته اند. قاليباف دانسته يا ندانسته با متهم‌کردن مديران اجرايي عالي رتبه جمهوري اسلامي به فساد و تباهي، عملا آب به آسياب دشمن ريخت. او با جستجو در تاريکخانه‌ها، به اصطلاح به افشاگري‌هايي روي آورد که چندان هم پايه و اساس نداشت.

** درباره رقابتي‌ترين انتخابات
روزنامه«جمهوري اسلامي» با درج سرمقاله اي با عنوان«درباره رقابتي‌ترين انتخابات» آورد: رقابتي‌ترين انتخابات را در 29 ارديبهشت 96 با بيشترين امنيت و سلامت، پشت سر گذاشتيم.اين، يعني اقتدار نظام جمهوري اسلامي، عظمت و نجابت ملت ايران و البته لطف خداي متعال که همواره شامل حال اين ملت بزرگ است. براي تشريح ابعاد اين رقابتي‌ترين انتخابات، مطالب زيادي براي گفتن و نوشتن وجود دارد که در فرصت مناسب بايد مطرح شوند و اکنون به بعضي از آنها مي‌پردازيم. آراء مردم در اين انتخابات نشان داد، سخن آيت‌الله هاشمي رفسنجاني که مي‌گفت مردم راه خود را پيدا کرده اند، کاملاً درست بود. همه ما نفس گرم اين يار صادق و مظلوم امام و انقلاب را در کنار تک تک صندوق‌هاي راي در روز 29 ارديبهشت احساس کرديم. هر چند در اين انتخابات جسم او در ميان ما نبود ولي روح او با ما بود و حق اين است که گفته شود پيروز اين انتخابات، تفکر آزادانديشانه و بلند و متدينانه و انقلابي آيت ‌الله هاشمي رفسنجاني بود. پيروزي اين تفکر البته پيروزي ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي نيز هست.

** اصولگرايان واقعيت‌ها را ببينند
صادق زيبا کلام در سرمقاله اي با عنوان«اصولگرايان واقعيت ‌ها را ببينند» در روزنامه«قانون» نوشت: اصول‌گرايان دفعه اولي نيست که ظرف سال‌هاي اخير با پديده شکست مواجه شده‌اند. اولين باري که اصول‌گرايان با «نه» بزرگ مواجه شدند دوم خرداد 1376 بود. اما از اين شکست چنان درسي نگرفتند و همچنان به همان سبک و سياق و روال گذشته ادامه دادند. بار ديگري که اصولگرايان با شکست مواجه شدند 24 خرداد سال 1392 بود و اسفند 1394 هم شکست ديگري در کارنامه اصولگرايان ثبت شد. حالا آن‌ها در 29ارديبهشت، بار ديگر طعم شکست را چشيدند. اصول‌گرايان در تمام اين موارد به جاي آنکه بنشينند و فکر کنند که آن‌ها را چه شده است که نسل‌هاي بعد انقلاب به آن‌ها باورجدي و اعتقاد ندارند و چرا ارزش ‌هاي آنان براي بسياري از دهه شصتي‌ها و هفتادي ‌ها زير سوال رفته، تقصيرکار را برگردن ديگران انداختند. يک‌بار سفارت انگلستان را متهم کردند و بار ديگرگناه را برگردن ديگران انداختند و اعلام کردند که بقيه قصد داشته اند کودتاهاي مخملي به راه بيندازند. آن‌ها به جاي ديدن واقعيت‌ها در پشت تئوري ‌هاي توطئه سنگر گرفتند ولي اين بار، آن‌ ها نه مي‌توانند فتنه‌گران و نه سفارت هيچ کشور ديگري را متهم کنند و بهانه کودتاي مخملي توسط ديگران را هم ندارند. آن ‌ها از امروز به جاي پذيرفتن پيام نتيجه، پشت تبريک ‌ها به نظام و جامعه بابت شرکت در انتخابات پنهان شده‌ اند.جريان اصول‌گرا پشت اين دست رفتارهاي سياسي سنگر گرفته‌اند و نمي‌خواهند که واقعيت‌ها را ببينند.

** پيروزي ليست اصلاح‌طلبان در ١٨٠٠ صندوق
روزنامه «اعتماد» در گزارشي با درج عنوان «پيروزي ليست اصلاح‌طلبان در ١٨٠٠ صندوق»، نوشت: پيروزي انتخابات رياست‌جمهوري ديروز حوالي ظهر بود که ديگر مسجل شده بود اما هنوز نتايج يک انتخابات بود که با وجود اهميتش روشن نشده بود؛ نتيجه انتخابات شوراهاي شهر که مردم در آن نيز مشارکت گسترده‌اي داشتند. ظهر ديروز بود که عليرضا رحيمي، رييس هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران با بيان اينکه تا روز دوشنبه نتايج انتخابات شوراها در شهرستان تهران اعلام مي‌شود، گفت: ٩٠ درصد نتايج انتخابات شوراها در استان تهران به جز شهر تهران مشخص شده است که بعد از تاييد هيات نظارت از طريق فرمانداري‌ها اعلام مي‌شود.

** نبرد ليست‌ها
روزنامه«شرق» در گزارشي با انعکاس عنوان « نبرد ليست‌ها»، نوشت: شوراي پنجم، شوراي ليست‌هاي غيرکارشناسي، سوخته و باورنکردني بود. يک ليست، ناشناس و غيرقابل اعتماد بود و ليستي ديگر از فرط تکراري و سوخته‌ بودن امتيازي نداشت. درس‌نگرفتن از اتفاقات و تجربيات قبلي هميشه گريبان جريان‌هاي مختلف را گرفته و اما در اين ميان مردم نشان دادند در هر دوره اگرچه انتخاب‌هاي اشتباهي داشته‌اند اما آن تجربه اشتباه را دوباره تکرار نکردند و به دنبال تکرارهاي ديگري هستند.

ليست اصلاح‌ طلبان شوراي شهر تهران که استثنائا در اين دوره و در غياب رد صلاحيت‌هاي گسترده مي‌توانست انتخاب‌هاي خوب و بي‌دغدغه‌اي داشته باشد به پرايرادترين شکل ممکن بسته شد. ليستي که از بالا تا پايين بدنه همه احزاب و گروه‌هاي منتفع و غيرمنتفع اصلاح‌طلبي و نزديک به آن، منتقد داشت و درعين‌حال بدنه اصلاح‌طلبي و جريان مردمي همراه با آن انواع و سؤال ابهام را داشتند. ليستي که اگر رئيس دولت اصلاحات روي آن مهري نمي‌زد، معلوم نبود از آزمون تکرار ليست سرنوشت شهر چگونه بيرون بيايد و اوضاع از هماني هم که بود چقدر خراب‌تر مي‌شد.

** چه کساني راهي بهشت مي‌شوند؟
روزنامه«شرق» در گزارشي با انتشار عنوان «چه کساني راهي بهشت مي‌شوند؟»، نوشت: شمارش معکوس براي انتشار اسامي منتخبان تهران که راهي خيابان «بهشت» خواهند شد آغاز شده است و به گفته ناظران، اعضاي فهرست اميد شانس بيشتري از رقبا دارند. انتخابات پنجمين دوره شوراهاي شهر و روستا در سايه سنگين انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شد، البته حضور بي‌سابقه و گسترده مردم در اين ماراتن سياسي رکوردي جديد در تاريخ مشارکت مردمي در انتخابات شوراهاي شهر هم بود. در پي استقبال مردم از پيام چهره‌هاي سياسي- مدني براي حضور در انتخابات فهرست‌هاي انتخاباتي احزاب را بيش از پيش مورد توجه قرار داد و سبب شد تا سبک ورود مردم به اين انتخابات به منوال چهار سال پيش، فهرست‌محور باشد.

**پيشتازي اصلاح طلبان در شوراي شهر تهران
روزنامه«آفتاب يزد» در گزارشي با انتشار عنوان «پيشتازي اصلاح طلبان در شوراي شهر تهران»، نوشت: با اعلام غيررسمي نتايج اوليه انتخابات شوراي شهر تهران، به نظر مي‌آيد که پيروزي دوم و شيرين ديگري در انتظار اصلاح طلبان است. ظاهرا بعد از آراي بالاي حسن روحاني، اکنون ليست انتخاباتي شوراي شهر تهران نيز پيشتاز در ميان ساير رقباست. آن قدر که گفته مي‌شود تمامي 21 نفر عضو آن ليست ممکن است تا انتهاي راي گيري به شوراي شهر راه يابند. اتفاقي مشابه با اتفاق مجلس شوراي اسلامي در تهران که تمامي 30 کانديداي آن راي آوردند. هرچند انتقاداتي بر اين ليست وارد شد و بسياري اين موضوع و همين طور ارائه ليست‌ها‌ي متفاوت و جعلي و بعضا موازي در کنار اين ليست را نشانه شکست تمام و کمال

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۷۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن محمودی روز چهارشنبه در اولین جلسه شورای اداری ورامین گفت: غفلت یاران پیامبر اسلام (ص) از تنگه احد موجب شهادت حضرت حمزه (ع) و مجروح شدن مولا علی (ع) شد.

وی با تجلیل از ملت ایران به خاطر هشیاری در صحنه‌ها و تنگه‌های انقلاب افزود: ۲۲ بهمن و انتخابات سال ۱۴۰۲ و خروش عمومی در روز قدس امسال تنگه‌هایی بود که ملت ایران سربلند بیرون آمد و رضایت رهبری معظم انقلاب اسلامی را به همراه داشت.

محمودی گفت: آقا فرمودند باید از این ملت تشکر کرد و تشکر زبانی کافی نیست و باید تشکر عملی کرد لذا باید مسئولان با خدمت هرچه بیشتر قدردان حضور مردم باشند.

امام جمعه موقت ورامین خطاب به مسئولان گفت: یک روزی بود آرزو می‌کردیم، در این جایگاه‌ها افراد دلسوز قرار گیرند و بهتر خدمت کنند و اکنون ما در این جایگاه‌ها قرار گرفتیم و نایب امام زمان (عج) از ما انتظار خدمت شایسته به مردم را دارند که اگر کوتاهی کنیم در قیامت باید پاسخگو باشیم.

محمودی با اشاره به قرار داشتن در آستانه دور دوم انتخابات مجلس در ورامین اظهار امیدواری کرد مردم دشت ورامین در مرحله دوم انتخابات نیز مشارکت خوبی داشته باشند و از تلاش‌های هیأت اجرایی و نظارت در برگزاری انتخابات تقدیر کرد.

کد خبر 6088184

دیگر خبرها

  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا
  • حرف‌های جالب عروس بزرگ امام: نمی‌خواستم ازدواج کنم اما.. /آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت
  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • اظهار امیدواری امام جمعه ورامین برای حضور پرشور مردم در انتخابات
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود