Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر ولایتی روز یکشنبه در پاسخ به خبرنگار ایرنا در محل بیمارستان مسیح دانشوری در نشست خبری روز ملی اهدای عضو افزود: امروز سالروز موافقت تاریخی حضرت امام(ره) با پیوند عضو از جسد (مرگ مغزی) است.
وی گفت: پس از درخواست دکتر ایرج فاضل وزیر بهداشت وقت در سال 1368، درباره اجازه اهدای عضو،حضرت امام(ره) در تاریخ 31 اردیبهشت سال 68 یعنی 14 روز قبل از رحلتشان با این درخواست موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**ایران از نظر پیوند عضو سرآمد کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقاست
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: پیوند عضو قله خدمات پزشکی است و کشوری می‌تواند در این زمینه موفق باشد که از نظر کادر پزشکی متبحر و با تجربه، در دانش و تکنیک پیوند و نیز از نظر داروها و تجهیزات لازم کامل باشد و خوشبختانه از این نظر ایران سرآمد تمام کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقاست.
وی گفت: بیمارستان مسیح دانشوری تنها مرکزی است که در این منظقه، پیوند ریه انجام می‌دهد، از سال 84 تاکنون 100 پیوند ریه در این بیمارستان انجام شده که بیش از 50 درصد آنها کاملا موفقیت آمیز بوده است. از 200 پیوند قلبی که تاکنون در این بیمارستان انجام شده نیز بیش از 60 درصد موفق بوده است.

**هر روز 100 بیمار نیازمند پیوند می‌میرند
ولایتی افزود: 27 هزار ایرانی در کشور پشت نوبت دریافت عضو پیوندی هستند و هر روز 100 نفر از این افراد به علت نرسیدن عضو پیوندی جان حود را از دست می‌دهند.
وی افزود: یکی از امتیازهای کشور ما این است که به علت فقه پویای شیعه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری فتوای پیوند عضو از جسد را صادر کردند اما در بسیاری از کشورها از جمله برخی کشورهای اهل سنت، همه مفتی ها با پیوند عضو از جسد موافق نیستند.
وی در پاسخ به خبرنگار گفت: هر سال 3 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که از این تعداد فقط هزار نفر شناسایی می‌شوند و فقط 80 درصد خانواده‌های این افراد با پیوند و اهدای عضو عزیزشان موافقت می‌کنند یعنی هر سال فقط از 750نفر فرد فوت شده(مرگ مغزی) در کشور اهدای عضو در کشور صورت می‌گیرد.
وی گفت: مرگ مغزی با کما فرق می کند، در مورد کما امکان بازگشت بیمار وجود ندارد اما تاکنون حتی یک مورد مرگ مغزی در دنیا نبوده که به زندگی بازگردد، زیرا فردی که دچار مرگ مغزی می شود، مغزش مرده است و فقط قلب برای مدت کوتاهی حداکثر تا دو هفته با دستگاه و دارو کار می‌کند.
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: هر فرد مرگ مغزی در صورتی که اعضای بدنش سالم باشد می‌تواند جان 9 نفر را نجات دهد و علاوه بر دو ریه و قلب، امکان اهدای دو کلیه،کبد،دو قرنیه و نسوج مختلف وی وجود دارد.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: برای انجام هر عمل پیوند یک تیم حدود 17نفره شامل متخصص داخلی،داخلی جراحی، دو نفر جراح، ایمونولوژیست، متخصص بیهوشی، آزمایشگاه، پرستار و نیروهای خدمات فعالیت می‌کنند.
ولایتی در پاسخ به این پرسش ایرنا که مهمترین مشکل در امر پیوند عضو در ایران چیست، پاسخ داد: هزینه عمل پیوند را تا بیش از 90 درصد وزارت بهداشت پرداخت می‌کند و شاید حدود 5 تا 10 درصد این هزینه را نیز خیرین می‌پردازند به عنوان مثال یک عمل پیوند ریه حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد در حالی که بیمار و دریافت کننده عضو پیوندی تقریبا هیچ پولی پرداخت نمی‌کند و عمل پیوند برای او تقریبا رایگان است.
وی ادامه داد: البته هزینه‌های بعد از پیوند مانند برخی داروها هستند که برخی از آنها تحت پوشش بیمه نیستند و ممکن است فرد گیرنده تا چندین ماه مجبور باشد، بیش از 5 تا 10میلیون تومان در هر ماه برای داروهای ضد پس زدن عضو پیوندی و ضد ویروس و ضد قارچ بپردازد.

**تامین اجتماعی به خانواده اهدا کنندگان عضو مستمری پرداخت کند
ولایتی به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مشکل در این زمینه معیشت خانواده‌ای است که برای اهدای عضو عزیزشان موافقت کرده و معمولا نان آور خانواده خود را از دست داده است، پیشنهاد ما این است که دولت با ارائه لایحه و تصویب قانونی در مجلس، سازمان تامین اجتماعی را موظف کند که از خانواده اهدا کنندگان حمایت کند و به خانواده آنان مستمری پرداخت شود تا معیشت آنان تامین شود.

**توریست درمانی در عرصه پیوند به مصلحت کشور نیست
ولایتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره امکان توریسم درمانی و جذب بیمار خارجی برای انجام پیوند در ایران با همراهی دهنده و گیرنده، گفت: هزینه پیوند ریه در ایران یک میلیارد تومان و در آمریکا 750 هزار دلار است، اما با وجود ارزان‌تر بودن این عمل در ایران به هیچ وجه به مصلحت نیست که از این امکان برای جذب بیمار خارجی و توریسم درمانی استفاده کنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مردم با نیت خالص برای اهدای عضو عزیزشان و نجات بیماران نیازمند موافقت می‌کنند اگر پای توریست درمانی و بیمارستان‌های خصوصی به این کار باز شوند، دلالان وارد این عرصه می‌شود و این حوزه اخلاقی و پاک را آلوده می‌کنند. در این صورت کار خراب می‌شود، جراحان و پزشکان به دنبال دستمزدشان خواهند بود و مردم می‌گویند ما عضو عزیزمان را داده‌ایم ولی جیب پزشکان پر می‌شود.
ولایتی گفت: اگر در امر پیوند عضو وارد پول گرفتن و پول دادن شویم، وارد سیکل معیوبی می‌شویم که ارزش اخلاقی این کار آسیب جدی می‌بیند و حتی اگر دهنده و گیرنده هر دو از خارج بیایند نیز این فضا به نفع کشور نیست. ممکن است به تجارت اعضای بدن متهم شویم که به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست. در حالی که الان این کار برای رضای خدا انجام می‌شود.
خبرنگار: افشین شاعری **انتشار: علی حبیبی
اجتمام(4)**3063 **1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۷۸۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی صبح ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در آیین افتتاحیه اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: برای من بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است که اولین برنامه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در دانشگاه آزاد اسلامی و بیمارستان فرهیختگان برگزار میشود و باعث افتخار ماست که میزبان شما هستیم.

بیشتر بخوانید: تولید ماهانه ۲۵ هزار گیاه زینتی در سرای نوآوری کشت‌بافت رفسنجان

وی ادامه داد: افتخار دیگر ما در دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی از پیشکسوتان عرصه پیوند عضو به ویژه پیوند کلیه است که امیدوارم همواره ادامه داشته باشد و توسعه پیدا کند و هر روز شاهد پیوندهای موفق بیشتر در کشور باشیم.

در ادامه این مراسم استاد ناصر سیم فروش رئیس انجمن علمی پیوند کلیه ایران نیز گفت: خداراشاکرم که بعد از گذشت ده سال و انجام ۵۰هزار پیوند کلیه در کشور، انجمن علمی پیوند کلیه ایران به عنوان انجمنی که هدف آن ارتقا علم پیوند کلیه است و دستاورد خوبی برای نجات جان بیماران خواهد بود؛ شکل گرفت.

انجام اولین پیوند کلیه ایران در سال ۱۳۴۷

وی ادامه داد: پیوند کلیه در کشور ما سبقه قدیمی دارد و این آوازه در دنیا و خاورمیانه تاریخ روشنی دارد و دکتر سنادی زاده که حدود ۶۰سال پیش اولین پیوند کلیه را انجام دادند در زمانی که کسی در خاورمیانه چیزی از پیوند کلیه نمی دانست.

سیم فروش خاطرنشان کرد: اما وقفه ای بعد از انجام اولین پیوند کلیه در کشور رخ داد و بعد از انقلاب اسلامی، پیوند کلیه از یک عمل لوکس و تجملی به عمل روزمره تبدیل شد.

وی افزود: در بیمارستان لبافی نژاد شروع آموزش را در کنار عمل پیوند کلیه در نظر گرفتیم که نتیجه کار را شما امروز می بینید.

سیم فروش اضافه کرد: با این آموزش ها پزشکان توانمندی چون دکتر تقی زاده افشاری دیگر پیشکسوت عرصه پیوند تربیت شدند که بیش از سه هزار عمل پیوند کلیه انجام داده اند.

وی تصریح کرد: پیوند کلیه در دنیا مورد توجه زیادی است و امروز در پیوند از مرگ مغزی ایران در خاورمیانه اول است. چرا این اتفاق افتاده است؟ به خاطر بستری که در پیوند زنده در کشور ما ایجاد شد.

رئیس انجمن علمی پیوند کلیه ایران خاطرنشان کرد: خداراشاکرم که انجمن علمی پیوند کلیه ایران ایجاد شده و در طول این سالها کار تیمی پیشرفت کرده و تجربیات هم بیشتر شده است در صورتی که اوائل که کار را شروع کردیم، دشواری های بسیاری داشتیم.

سیم فروش افزود: در شهر کوچکی مثل بابل بیش از هزار پیوند کلیه انجام می‌شود و امیدوارم روزی برسد که به چنان پیشرفتی دست پیدا کنیم که هیچ مریض دیالیزی نداشته باشیم.

پزشکان کشور برای نشان دادن توانایی‌های ایران مقاله تولید کنند

وی بیان کرد: امروز از سه قله ای که این درخت را در کشور کاشتند تقدیر میکنیم. امروز با وجود اینکه ایران بیشترین پیوند کلیه را در خاورمیانه انجام میدهد اما متاسفانه کمترین حضور را در انجمن علمی پیوند کلیه خاورمیانه دارد.

وی تصریح کرد: از همکاران میخواهیم مقالات خود را منتشر کنید اگر میخواهید بمانید و تجربه کشورمان را به دنیا نشان دهید.

گفتنی است در پایان این مراسم سه تن از پزشکان سرآمد و پیشکسوت عرصه پیوند کلیه کشور: دکتر محبوب لسان پزشکی ، دکتر محمد سنادی زاده و دکتر علی تقی زاده افشاری مورد تجلیل قرار گرفتند و از سالها تلاش و مجاهدت آنان در عرصه پیوند کلیه کشور تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

نرگس موذنیان کد خبر: 1228311 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • بررسی وضعیت عفاف و حجاب در برنامه «آرمان»
  • گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • کالبدشکافی یک پیوند نامبارک