Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@16:03:34 GMT

زايمان با بي هوشي کامل بهتر است يا موضعي؟

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۸۰۰۷۴

خبرگزاري آريا -


تا چندي قبل حتي دليل اکثر عمل‌هاي سزارين با همه عوارضشان و خطراتي که براي جنين به همراه داشت، ترس مادران از درد زايمان بود، به همين دليل پزشکان به دنبال روشي براي کاهش اين درد بودند.

تا چندي قبل حتي دليل اکثر عمل‌هاي سزارين با همه عوارضشان و خطراتي که براي جنين به همراه داشت، ترس مادران از درد زايمان بود، به همين دليل پزشکان به دنبال روشي براي کاهش اين درد بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بي‌حسي اپيدورال يکي از اين روشهاست.

قديم تا مادر‌ها مي‌خواستند سختي‌هاي بزرگ کردن بچه را به روي کسي بياورند از‌‌ همان اول شروع مي‌کردند، از‌‌ همان دردي که هنگام زايمان کشيدند،‌‌ همان درد وحشتناک زايمان که هيچ دردي مثلش نيست، يعني اصلا هنوز هم اينطور است که وقتي مي‌خواهند شديد بودن دردي را مثال بزنند آن را با درد زايمان مقايسه مي‌کنند، شايد به خاطر همه اين به رو آوردن‌ها و به رخ کشيدن‌هاست که اين روز‌ها مادران پا به ماه از تحمل درد زايمان هراس دارند و از پزشکشان مي‌خواهند که به هر روشي شده اين درد را برايشان کمتر کند. تا چندي قبل حتي دليل اکثر عمل‌هاي سزارين با همه عوارضشان و خطراتي که براي جنين به همراه داشت، ترس مادران از درد زايمان بود، به همين دليل پزشکان به دنبال روشي براي کاهش اين درد بودند. بي‌حسي اپيدورال يکي از اين روشهاست.

قطع موقت خطوط پيام
درد تمام نقاط بدن از طريق سلولهاي عصبي به نخاع و از طريق نخاع به مغز منتقل مي‌شود تا درد در آنجا درک شود. در روش بي‌حسي اپيدورال، به وسيله مواد بيهوشي يا داروهاي بي‌حس کننده که اين سلولهاي عصبي را به طور موضعي و در‌‌ همان ايستگاه اولشان در نخاع بلوک مي‌کنند به طور موقت پيام‌هاي درد به مغز منتقل نميشود. تفاوت اصلي بي‌حسي اپيدورال با بيهوشي عمومي اين است که در اين روش لازم نيست براي از بين بردن درد فرد را به طور کامل تحت تاثير داروهاي بيهوشي قرار داد و مادر حين زايمان کاملا هوشيار است. از سوي ديگر داروهاي بيهوشي در جريان خون مادر قرار نمي‌گيرد و به بدن جنين وارد نمي‌شود و به او آسيب نمي‌رساند، اتفاقي که در بيهوشي‌هاي عمومي در سزارين‌هاي طول کشيده ممکن است رخ بدهد. اپيدورال، قسمت پاييني نخاع و تمام حس اندامهاي تحتاني را سرکوب مي‌کند.

بعد از عمل
بعد از انجام اپيدورال براي مادر سوند ادراري هم تعبيه مي‌شود چون در اثر اين بيحسي فرد کنترلي بر مثانه‌اش ندارد. تاثير اپيدورال بر بدن مادر در تمام مراحل زايمان توسط پزشک کنترل مي‌شود و اگر مادر نتواند براي زور زدن زايمان از انقباضات رحم استفاده کند مي‌توان با دادن داروهاي خاص عمق بيحسي را کم کرد و دوباره حس را به رحم برگرداند. به طور کلي اين روش بي‌حسي يکي از کم خطر‌ترين روشهاي بيهوشي براي مادر و جنين است و به راحتي توسط پزشک در تمام مراحل درمان قابل کنترل است. بعد از زايمان به تدريج اثر بي‌حسي اپيدورال طي يک تا 2 ساعت برطرف مي‌شود، مادر ممکن است تا مدتي احساس لختي در اندام تحتاني‌اش بکند و انگشتانش يا تمام پايش بي‌حس باشد، احساس سرما و لرز، احساس گز گز و بي‌حسي در يک سمت بدن و احساس درد در محل تزريق اپيدورال از عوارض شايع اين روش بي‌حسي است. در موارد خاص ممکن است فرد به دليل نشت مايع نخاعي بعد از بر طرف شدن بي‌حسي دچار سردرد شود که اين سردرد با دراز کشيدن و بعد از يک روز خود به خود از بين مي‌رود. طبيعي است که بعد از برطرف شدن اثر دارو، در محل زايمان و زخم‌ها و برش‌هاي آن درد وجود داشته باشد.

چطور اتفاق مي‌افتد؟
براي انجام اپيدورال داروهاي بيهوشي يا مسکن‌هاي قوي خاصي را از طريق يک سوزن مخصوص به فضاي اپيدورال -محيط بين ليگامان بين ستون مهره و خود نخاع در کانال نخاعي- وارد مي‌کنند. اين دارو‌ها اغلب ترکيبي از چند داروي مسکن و بيهوشي هستند و اغلب 15 دقيقه طول مي‌کشد تا اثر دارو‌ها کامل شود. در بعضي از روشهاي اپيدورال، ماده بي‌حسي به حدي داده مي‌شود که فرد حتي اسپاسم‌هاي شديد رحم را که دردهاي زايمان را ايجاد مي‌کند، حس نمي‌کند. معمولا انجام بيحسي اپيدورال بعد از شروع زايمان فعال (مرحله نهايي زايمان) و هنگامي که دهانه رحم به اندازه 4 تا 5 سانتيمتر باز شده باشد، انجام مي‌شود. انجام بيحسي اپيدورال بايد توسط متخصص بيهوشي انجام شود و براي جلوگيري از عفونت تمام اقدامات استريل اتاق عمل هم براي اين روش بيحسي انجام مي‌شود. موقعيت خاص مادر باردار براي دسترسي به فضاي نخاعي بايد توسط متخصص زنان هم کنترل شود. از مادر خواسته مي‌شود تا به پهلو بخوابد يا اگر برايش امکان داشت بنشيند و کمي به سمت جلو خم شود تا بين مهر‌هها فضاي مناسب براي دسترسي به فضاي نخاعي فراهم باشد. برخلاف تصور، وارد کردن سوزن به فضاي نخاعي درد چنداني ندارد چون ابتدا مسير اين سوزن را هم به وسيله بي‌حسي‌هاي موضعي کوچک‌تر بي‌حس مي‌کنند.

چه مواقعي نبايد از بيحسي اپيدورال استفاده کرد
اگر مادر از داروهاي رقيق کننده خون استفاده مي‌کند يا ميزان پلاکت پاييني دارد يا سابقه خونريزي و شوک داشته، نبايد از اين روش استفاده شود. بيهوشي اپيدورال به خاطر احتمال انتقال باکتري‌ها به فضاي داخلي کانال نخاعي در مادراني که دچار عفونت‌هايي در کمرشان هستند يا مشکلات پوستي خاصي در آن منطقه دارند يا عفونت خوني دارند هم نبايد استفاده شود. در افرادي که زايمان به سرعت دارد انجام مي‌شود و فرصت کافي براي اثر دارو وجود ندارد هم نبايد از اپيدورال استفاده کرد.

به غير از بيحسي اپيدورال روشهاي بيحسي ديگري هم براي کاهش دردهاي زايمان وجود دارد که اغلب مکانيسمي شبيه همين دارند. بلوک پودندال، بلوک خاجي و بلوک نخاعي تحتاني، همه روشهايي براي تزريق ماده بيحسي به مسيرهاي عصبي در نقاط مختلف کانال زايماني يا اطراف لگن هستند که با بي‌حس کردن موقت اعصاب آن مناطق درد زايمان را کمي کاهش مي‌دهند، اما تاثير هيچکدام از اين روش‌ها به اندازه بيحسي اپيدورال نيست.

براي برخي از مادر‌ان که دوست ندارند از هيچکدام از اين روشهاي بيحسي استفاده کنند، مي‌توان از تزريق عضلاني بعضي داروهاي ضد درد خفيف مانند دمورل و بيهوش کننده‌هاي ضعيفي مانند فنرگان يا داروهاي ضد اضطراب استفاده کرد. اين دارو‌ها مادر را فقط کمي به طور عمومي بي‌حس مي‌کنند تا به خاطر درد دچار استرس نشوند.

اپيدورال در سزارين
روش اصلي انجام بيهوشي در جراحي‌هاي سزارين مانند همه روشهاي جراحي ديگر، بيهوشي عمومي است، نکته متفاوت در سزارين با روشهاي جراحي ديگر اين است که پزشک در دقايق اوليه آن استرس زيادي دارد، چون بايد به سرعت به رحم دسترسي پيدا کند و جنين را از رحم خارج کند، در غير اينصورت ممکن است ورود داروهاي بيهوشي از طريق خون مادر به جنين باعث شل شدن بچه و بيهوشي و حتي خفگي جنين شود. وارد شدن اين دارو‌ها به بدن جنين مي‌تواند آسيبهاي مغزي خاصي را نيز براي نوزاد به وجود بياورد که اثرات آن ممکن است تا سال‌ها بعد خود را نشان ندهند، به غير از همه اين‌ها، خود بيهوشي عمومي هم مانند همه جراحي‌هاي ديگر خطرات خاص خود را براي مادر به همراه دارد از جمله عفونت‌هاي ريوي، آسيبهاي مغزي در اثر ماده بيهوشي و دردهاي شديد بعد از عمل جراحي که معمولا با برطرف شدن بيهوشي به وجود مي‌آيند.

به دليل همه خطرات فوق، پزشکان از روشهاي بيحسي موضعي اپيدورال يا نخاعي هم براي انجام سزارين استفاده مي‌کنند. در روش بيحسي نخاعي که ساده‌تر و سريع‌تر است، ماده بيهوشي به خود فضاي نخاعي تزريق مي‌شود، اما روش اپيدورال براي اين عمل جراحي کمي بيشتر طول مي‌کشد و دقت بيشتري را مي‌طلبد. نکته مثبت اين روش بيحسي، هوشيار بودن مادر حين انجام جراحي است. اگرچه مادر نمي‌تواند محل انجام عمل را ببيند اما به سرعت و بعد از خارج کردن جنين از رحمش مي‌تواند نوزاد را در آغوش بگيرد و اين از نظر روحي و ارتباط عاطفي مادر و نوزاد بسيار حائز اهميت است. سزارين معمولا وقت زيادي نمي‌گيرد و روشهاي بي‌حسي موضعي، زمان مناسبي در اختيار پزشک قرار مي‌دهند تا بدون استرس از آسيب‌هاي احتمالي به جنين، کار خود را انجام دهند.

با توجه به نکات فوق معمولا توصيه مي‌شود بيهوشي عمومي فقط در مادراني که امکان انجام روش بيهوشي موضعي وجود ندارد، انجام شود. انتخاب روش مناسب بيهوشي هم بايد با مشورت متخصص زنان و پزشک متخصص بيهوشي و با توجه به شرايط مادر انجام شود.

منبع:madarclub.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمایی مدیریت مالی بهتر در «دخل و خرج»

رادیو صبا با برنامه‌ای جدید تحت عنوان «دخل و خرج» با موضوع مدیریت مالی بهتر مخاطبانش را همراه می‌کند.

به گزارش ایسنا، «دخل و خرج» عنوان یکی از برنامه‌های جدید این شبکه رادیویی است که در فضایی متفاوت مخاطبان را دعوت به مدیریت مالی می‌کند.

امیر اکبری، تهیه‌کننده و مجری این برنامه در توضیح «دخل و خرج» خاطرنشان کرد: امروزه با افزایش تورم و تغییر شرایط اقتصادی به خصوص افزایش هزینه‌های اقتصادی نمی‌توانیم براساس آنچه خواسته‌ ما هست و مد نظر داریم، خرج کنیم به همین دلیل ممکن است با مسائل مالی مواجه شویم که برای برطرف کردنشان نیاز داریم روش‌های مدیریت هزینه زندگی را بشناسیم.

وی ادامه داد: پول، عامل مهمی است که می‌تواند در خوشبخت بودن یا نبودن انسان‌ها موثر باشد و همه افراد به دنبال افزایش پول خود هستند تا بتوانند کارهایی را که دلشان می‌خواهد، انجام بدهند تا در نهایت احساس رضایت و خوشبختی کنند. ما در این برنامه به دنبال این نیستیم که به مردم بگوییم خرج نکنید و پس‌انداز کنید، این برنامه راهکارهای ساده‌ای برای ترک عادت‌های بد اقتصادی ارائه می‌کند تا با درآمدی که داریم زندگی خوبی داشته باشیم.

این برنامه‌ساز یادآور شد: در این برنامه مردم را به مشارکت‌های اقتصادی دعوت می‌کنیم و به آنها راهکارهایی پیشنهاد می‌کنیم تا با سرمایه‌های اندکی که دارند کسب و کار راه بیندازند و به دنبال کسب درآمد باشند.

به گزارش ایسنا، «دخل و خرج» در هر قسمت یک موضوع اقتصادی را بیان می‌کند و از نگاه‌های متفاوت به نقد و بررسی آن می‌پردازد و در پایان نظر کارشناسان اقتصادی و روانشناسی را پخش می‌کند.

«دخل و خرج» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸ به تهیه‌کنندگی و اجرای امیر اکبری از رادیوصبا پخش می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طبیعت مچ ذوب‌آهن را خواباند
  • راهنمایی مدیریت مالی بهتر در «دخل و خرج»
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • زایمان در منزل با کمک نیرو‌های عملیاتی اورژانس دامغان
  • دی‌بروینه حتی از جرارد و لمپارد هم بهتر است!
  • زایمان موفق خانم دامغانی در خانه با کمک اورژانس
  • نمای سنگ بهتر است یا آجر نسوز نما؟
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • اولین فرزندان مرکز ناباروری ساوه پا به عرصه هستی گذاشتند
  • فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟