Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت‌الاسلام احمد شرف‌خانی در همایش طلایه‌داران وقف و تبلیغ که در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، با اشاره به سهم کم حوزه‌های علمیه کشور از موقوفات مردم، اظهار داشت: از کل موقوفات مردمی تنها کمتر از دو درصد کل موقوفات و نسبت به درآمد حاصل از موقوفات کمتر از نیم درصد به حوزه‌های علمیه اختصاص می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کل موقوفات اختصاص یافته به حوزه‌های علمیه در کل کشور کمتر از 2 هزار و 700 مورد است که از این تعداد دو هزار و 205 مورد در اختیار اداره کل اوقاف و برخی که غیرمتصرفی بوده در اختیار متولی هستند و حوزه‌های علمیه هیچ‌گونه دخل‌وتصرفی در آنها ندارد.

شرف‌خانی با اشاره به انجام اصلاحات ارضی در زمان رضاخان و تصرف موقوفات و بدبینی مردم نسبت به اداره اوقاف در آن دوره، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه موقوفات به دست رضاخان نیفتد بسیاری از علما و مردم موقوفات خود را در آن زمان به صورت قانونی ثبت نکرده‌اند که تعداد آنها الان به دو هزار مورد می‌رسد که با توجه به تغییر حکومت و تاسیس نظام جمهوری اسلامی باید موقوفات ثبت شوند که تاکنون در این زمینه کوتاهی شده است.

وی در ارتباط با موقوفات تصرف شده در زمان رضاخان هم عنوان کرد: دولت باید آن موقوفات را شناسایی کرده و اگر در اختیار افرادی قرار گرفته‌اند با پرداخت پول آن موقوفات را از صاحب آن گرفته و به اوقاف بازگرداند.

شرف‌خانی با انتقاد از کم‌کاری علما در جذب صدقات و نذورات مردم در موسسات خیریه، گفت: بعد از پیروزی انقلاب بسیاری از افرادی که عالم دینی نبودند با تشکیل موسسات خیریه صدقات و نذورات مردم را جمع‌آوری کردند و حتی گاهی برخی از این موسسات به گروه‌های معاند نظام هم کمک کرده و در کشور آشوب ایجاد کردند.

وی ادامه داد: عالمان دینی باید احکام اسلامی را به مردم بگویند و باطل بودن نماز و روزه در ساختمان‌های مسکونی موقوفی غصبی را به مردم یادآور شوند و در خطابه‌های خود برای ایجاد وقف به عنوان ماندگارترین و جامع‌ترین احسان در بین مردم مروج و مشوق باشند.

شرف‌خانی تصریح کرد: تا قبل از سال 88 به طور متوسط هر سال 200مورد وقف در کشور ثبت می‌شد که با تبلیغات صورت گرفته در رسانه‌ها و آگاهی مردم در مورد اهمیت ایجاد وقف و ثواب آن تعداد موقوفات ایجاد شده در پنج سال اخیر برابر با موقوفات 30 سال بعد از انقلاب بوده است.

وی با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در کل کشور، افزود: در ایام تبلیغی 50 درصد این مساجد تعطیل بوده و هیچ فعالیتی در آنها صورت نمی‌گیرد و این جای تاسف دارد که چرا از ظرفیت‌های مساجد به این راحتی چشم‌پوشی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه در ارتباط با موفقیت حوزه علمیه نجف در گذشته نیز تصریح کرد: موفقیت حوزه علمیه نجف به دلیل مدیریت قوی آن بود که مبنای درآمد حوزه علمیه نجف را برپایه موقوفات برنامه‌ریزی کرده و درآمد حاصل از آن نیز بیشتر خرج افراد بااستعدادی که توان مالی کافی برای ادامه تحصیل نداشته، می‌شد.

شرف‌خانی ادامه داد: حوزه‌های علمیه پا برجا بودن و اگر در علوم فقه و اصول حرفی برای گفتن دارد همگی مدیون حوزه علمیه نجف هستند که با وجود تغییر در ساختار و عملکرد حوزه‌ علمیه نجف ولی اصول و پایه فقه حوزه‌های علمیه دیگر نیز همان اصول و فقه حوزه علمیه نجف است.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین حسینی در جلسه مشترک اداره اوقاف و امور خیریه استان با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: عملی کردن تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در چند بحث تعریف شده که بحث اول مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به خصوص مساجد تاریخی، امامزاده‌ها و… می‌باشد که در سطح استان وجود دارد و بالغ بر ۳۰۰ اثر نیز در این حوزه به ثبت ملی رسیده که امید است بتوانیم به صورت مشترک این آثار را مرمت و بازسازی کرده و تحویل مردم و گردشگران دهیم.

وی ادامه داد: بحث دوم برگزاری تورهای گردشگری مذهبی و تعریف مسیرهای گردشگری مذهبی استان است که با توجه به وجود چشم اندازهای مذهبی به ویژه امامزاده‌هایی که در استان وجود دارد بتوانیم این مسیرها و این تورها را به خوبی تعریف کرده و در اختیار گردشگران ورودی استان دهیم‌.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: بحث سوم راه اندازی موزه وقف، قرآن و کتابت استان آذربایجان شرقی است که برای اولین بار قرار است در سطح کشور انجام شود که با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه استان در محل مسجد کبود تا پایان تابستان سال جاری برنامه ریزی شده تا انجام شده و به پایان برسد.

حجت الاسلام حسینی همچنین پیگیر ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری بعنوان اولین باغ مزار ایران شد تا با ثبت آن هم موقوفه احیا شده و هم مجموعه برای گردشگری ایجاد گردد.

حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این جلسه افزود: مولدسازی و استفاده بهینه از بناهای تاریخی موقوفه استان یکی دیگر از موضوعات اساسی است که در این راستا بسته‌های سرمایه گذاری برای پروژه تاریخی استان تعریف شده که در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا تبدیل به یک کاربری‌های فرهنگی گردشگری مرتبط با موضوعات فعالیت حوزه همچون هتل بوتیک، رستوران‌های سنتی و مراکز عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی استان شوند در این خصوص مصوب شد تا ۵ پروژه از جمله کاروانسرای جمال آباد شهرستان میانه، کاروانسرای الخرج، حمام میلان و حمام شنب غازان به صورت مشترک تعریف بسته شود تا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 6097646

دیگر خبرها

  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • همایش «حوزه انقلابی حوزه منتظر» به میزبانی شیراز برگزار می‌شود
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند