Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@18:47:34 GMT

پايان دفتر انتخابات 96 و حکايت هاي باقي

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۸۲۸۱۵

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دفتر دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري با اعلام راي اعتماد مجدد اکثريت مردم به «حسن روحاني» بسته شد و نتيجه انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز مشخص شده است، با اين حال، همچنان متن و حاشيه انتخابات اصلي ترين کانون مورد توجه رسانه ها است.

به گزارش گروه پژوهش و تحليلي خبري ايرنا، پرونده دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري بسته شد، اما پيامدها و حاشيه هاي آن هنوز ادامه دارد؛ از پيام هاي تبريک مسوولان و شخصيت هاي داخلي و خارجي تا واکنش ها به نتيجه انتخابات و تحليل ها از چرايي پيروزي روحاني در برابر رقيبان اصولگرا، همه و همه موجب شده هنوز بخش عمده اي از فضاي رسانه اي کشور انتخاباتي باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنين، بسياري در سراسر کشور پس از اعلام پيروزي روحاني به خيابان ها آمدند و به تقسيم شادماني خود در جشن مشارکت پرداختند.
اين گزارش تازه ترين تحولات در اين حوزه را بررسي کرده است.

** پيام رهبري به مناسبت حضور گسترده و حماسي مردم در انتخابات
در پي حضور پرشکوه و حماسي مردم در دوازدهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره‌ انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي پيام تشکر و قدرداني صادر و بر نکات مهمي تاکيد کردند.
در بخشي از اين پيام مي خوانيم: به مردم عزيز، عرض ميکنم خداي را بر موفقيت در برگزاري انتخابات شکر گزاريد و پس از التهابِ روزها و هفته‌هاي پيش از انتخابات، اکنون به اتحاد و اتفاق عمومي بيانديشيد که بي‌شک يک عامل مهم استحکام و اقتدار ملي است. همه در زير سايه‌ي نظام جمهوري اسلامي و فرزندان اين ميهنِ سرافرازيد، بکوشيد تا سهم خود از وظيفه‌ي پيشبرد کشور به سمت هدفهاي بزرگ را بشناسيد و دنبال کنيد. برآمدن همه‌ي آرزوهاي ملي در گرو چنين انديشيدن و چنين عمل کردن است.
در بخش ديگر آمده است: به رييس‌جمهور محترم و همه‌ کساني که در دولت آينده شرکت خواهند داشت سفارش و تاکيد ميکنم که کار و تلاش پرانگيزه و انديشيده و جوانانه را براي برطرف کردن مشکلات کشور در پيش گيرند و لحظه‌اي از اين خط مستقيم غفلت نکنند. رعايت قشرهاي ضعيف، توجه به روستاها و مناطق فقير، در نظر گرفتن اولويت ها، برخورد با فساد و با آسيبهاي اجتماعي، بايد در صدر برنامه‌ها قرار گيرد.

**نخستين گفت و گوي تلويزيوني منتخب مردم با آنان
روحاني در نخستين گفت‌وگوي زنده تلويزيوني با مردم که ديروز از شبکه خبر پخش شد، گفت: يش از 41 ميليون راي شما تاريخ را از توقف و ترديد درآورد. با حضور و مشارکت گستردۀ معنادار و موثر خود در انتخابات ارديبهشت 96 گامي بلند در راه اعتلا و منافع ملي و سرافرازي ايران عزيز برداشتيد. شما به همه آنها که ما را به بازگشت به گذشته و توقف در شرايط فعلي مي‌خواندند «نه» گفتيد و زمانه را به جلو رانديد. اعتماد دوباره شما به اينجانب سبب شد بار سنگيني را بر دوش خويش احساس کنم و اميدوارم وکيل شايسته‌اي براي مطالبات شما مردم عزيز ايران باش
روحاني در ادامه گفت: مردم عزيز ايران! انتخابات صحنه تصميم‌گيري و روشي مردم‌سالارانه براي حل مسالمت‌آميز و اختلاف‌نظرهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي بر پايه رأي مردم است و نه آغازي براي توسعه و عميق‌تر کردن آنها. مردم راه آينده خود را انتخاب کردند و همه بايد به خواست و تصميم آنها احترام بگذارند.
انتخابات پايان يافته و من رييس‌جمهور همه ملت ايران و نيازمند تک تک مردم ايران هستم؛ حتي کساني که مخالف من و سياست‌هاي من بوده‌اند. دست ياري خود را به سوي همه اقشار، احزاب و همه مردم دراز مي‌کنم. براساس قاعده مردم‌سالاري و به حکم قانون به مخالفان خود احترام مي‌گذارم و حق آنها براي انتقاد از دولت را پاس مي‌دارم.

**بيانيه معاون اول رييس جمهوري
معاون اول رييس جمهور با صدور پيامي، ضمن تبريک پيروزي بزرگ ملت،‌ تحقق خواست بلند رهبري معظم انقلاب و تداوم انديشه و راه اصلاحات و اعتدال بيان داشت: حماسه تاريخي ارديبهشت 96، برگ زرين کارنامه ملت ماست و مردم در اين روز به واقع کار را به شايستگي تمام کردند و همه سياست‌مداران و مسئولان را مرهون و مديون آگاهي، مسئوليت‌ شناسي و زمان آگاهي خود ساختند. اکنون روز بعد از انتخابات است، به جاي رقابت‌ها زمان رفاقت‌ها فرا رسيده است. رييس‌جمهور اينک رييس‌جمهور همه است و بايد در شنيدن صداي همه آنانکه به او رأي ‌دادند به ويژه راي اولي ها و همه آنان که رأي ندادند.

**پيام ساير نامزدها پس از اعلام نتايج
حجت الاسلام «سيدابراهيم رئيسي» پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري بيانيه اي منتشر کرد. در بخشي از بيانيه او مي خوانيم: رأي قريب به 16 ميليون ايرانيِ خواهان تغيير، سرمايه اي مهم و پشتوانه عظيم است که به هيچ وجه نمي توان آن را در عرصه سياسي و تصميم گيري کلان کشور ناديده گرفت. اينجانب با اتکاء به همين پشتوانه مردمي، همه ظرفيت ها را براي پيگيري مطالبات مردم در مبارزه با فساد و تبعيض و تحکيم ارزش هاي انقلاب اسلامي به کار خواهم بست و هر اراده و تلاشي در دولت آينده با اين جهت گيري را مورد حمايت قرار خواهم داد و همواره زبان گوياي محرومان خواهم بود.
در ادامه مي خوانيم: گرچه حضور بانشاط و حداکثري مردم پاي صندوق هاي رأي کام هر ايراني را شيرين کرد. لکن برخي بداخلاقي هاي انتخاباتي و تخلفات آشکار در قبل و حين برگزاري انتخابات از لحظات تلخ اين انتخابات بود که آن را از مسير قانون پيگيري خواهم نمود، اما هم اکنون همگان بايد عزم خود را جزم کنيم تا با ساختن ايراني آباد بر استقلال وآزادي و کرامت براي اين ملت پافشاري نماييم. همچنين براي تمام دولت مردان و رئيس جمهور منتخب آرزوي موفقيت دارم و اميدوارم اجراي عدالت اجتماعي و رفع دغدغه هاي اقتصادي مردم و معيشتي محرومان در اولويت برنامه هاي دولت دوازدهم قرار گيرد. رئيسي اما امروز در ويدئويي که از وي منتشر شد از برخي روش هاي غيراصولي سخن گفت که در برتري روحاني در انتخابات موثر بوده است.
«سيد مصطفي هاشمي‌طبا» ديگر نامزد انتخاباتي هم در پيامي با تبريک به ملت ايران که بلوغ و تشخيص مصالح خود را نشان دادنديادآورشد که روحاني تلاش هرچه بيشتر خود را براي ارجمندي ايران به کار خواهد بست.
«سيدمصطفي ميرسليم » هم در پيامي با تبريک به ملت ايران براي خلق حماسه حضور در انتخابات، براي رييس جمهوري منتخب آرزوي موفقيت کرد.

**تحليل هايي درباره علل به ثمر ننشستن تلاش اصولگرايان براي کسب رياست جمهوري
در حالي که بسياري اعتدال گرايان و اصلاح طلبان نتيجه انتخابات روز 29 ارديبهشت را به «راي منفي مردم در برابر تندروي» تعبير مي کنند، اصولگرايان بعضا تحليل هايي متفاوت را ارايه داده اند.
يکي از روزنامه هاي اصولگرا امروز در تحليلي نوشت: به آساني مي‌توان نتيجه گرفت که رأي آقاي رئيسي دست کم دو برابر آراء اعلام شده يعني نزديک به 30 ميليون است چرا که وقتي با امکانات اندک و فرصت 40 روزه توانسته است صاحب 16 ميليون رأي شود، به يقين اگر امکانات فراوان و فرصت 4 ساله آقاي روحاني را در اختيار داشت، تقريبا رأي چنداني براي رقباي ايشان باقي نمي‌ماند.
يکي از روزنامه هاي اصلاح طلب اما شکست اصولگرايان را در موفقيت اصلاح طلبان در جذب آراي خاکستري جستجو کرد و نوشت: روحاني در اين انتخابات نشان داد، اين خاصيت را دارد که آراي خاکستري را به سمت خودش جذب کند. به هر حال هميشه بيش از 25 درصد آراي مردم، آراي خاکستري و مردد هستند که بيشتر به سمت اصلاح‌طلبان جذب مي‌شوند تا اصولگرايان. در اين انتخابات اصلاح طلبان تمرکز ويژه‌اي به آراي خاکستري داشتند و توانستند که اين بخش از آرا را به پاي صندوق بياورند، مجموع اصلاح‌طلبان و آراي خاکستري و البته گروه‌هايي که هرگز حاضر به راي دادن در انتخابات نمي‌شدند باعث شدند تا روحاني بيش از 23 ميليون راي آورده و اکثريت آرا را حفظ کند.
يکي ديگر از روزنامه هاي اصلاح طلب هم نوشت: حادثه بزرگ روز 29 ارديبهشت ماه داراي پيام‌ها و درس‌هاي بزرگي هم بود. مهم‌ترين درسي که از آن مي‌توان استنباط کرد؛ اين است که جامعه ايران با هرگونه تندروي، افراط، حرکت‌هاي غيرمنطقي و هيجاني مخالف و به دنبال منطق، اصلاحات، اعتدال، اميد، توسعه، پيشرفت و امثالهم است. همچنين درس بزرگ ديگري که مي‌توان از اتفاق مبارک روز جمعه گرفت؛ اين است که جامعه ايران از سطح بالايي از هوشمندي، فرهيختگي و بلوغ سياسي و اجتماعي برخوردار شده و ديگر تحت‌تأثير هر حرفي با هر لعاب و پشتوانه‌اي نخواهد بود. جامعه ايران با منطقي استوار سعي دارد تا با تحليل و بررسي راه درست را به خوبي انتخاب کند. پيام‌هايي که مي‌توان از دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري گرفت؛ اين بود که مردم به کساني که درصدد بودند تا با روش‌هاي هيجاني و وعده‌هاي غيرواقعي جامعه را تحت‌تأثير قرار دهند، پاسخ منفي داده و اذعان داشته که بايد با آن‌ها با زبان منطق حرف زد.

**ارسال پيام هاي تبريک از سراسر دنيا
«فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار پيامي در صفحه توييتر خود نوشت: مردم ايران به شکلي پرشور در زندگي سياسي کشورشان شرکت کردند. من به رييس جمهور روحاني براي اين تفويض قدرتمند تبريک مي‌گويم.
موگريني در ادامه نوشت: اتحاديه اروپا آماده است تا به همکاري براي اجراي برنامه جامع اقدام مشترک، تعاملات دوجانبه، صلح منطقه‌اي و تحقق خواسته‌هاي تمام مردم ايران ادامه دهد.
«ولاديمير پوتين» رييس جمهوري روسيه و «بشار اسد» رييس جمهوري سوريه هم با ارسال پيامي پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري را به وي تبريک گفتند. همچنين «شينزو آبه» نخست ‌وزير و «فوميو کيشيدا» وزير امورخارجه ژاپن در پيام‌هايي جداگانه، پيروزي روحاني در دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران را تبريک گفتند.
«امانوئل مکرون» رييس جهوري فرانسه هم در اطلاعيه اي، پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران را تبريک گفت.
«سيد حسن نصرالله» دبير کل حزب الله لبنان ،«فواد معصوم» رييس جمهوري عراق، «ميشل عون» رييس جمهوري لبنان، «شي جين پينگ»، رييس‌جمهور چين پيروزي مجدد روحاني در انتخابات را تبريک گفته اند. «نارندرا مودي» نخست وزير هند در تويتر خود، به زبان فارسي به حسن روحاني تبريک گفت.
در اين ميان، واکنش «عادل الجبير» وزير خارجه عربستان به انتخابات ايران جالب توجه بود. وزير خارجه عربستان سعودي در يک نشست خبري مشترک با «رکس تيلرسون» همتاي آمريکايي‌ خود درباره انتخابات ايران گفت: انتخاب دوباره حسن روحاني يک مساله داخلي ايران است و عربستان ايران را اعمالش مي‌سنجد و نه وعده‌هاي سياستمدارانش.

**آخرين خبرها از انتخابات شوراي شهر و روستا
ستاد انتخابات پايتخت آخرين نتايج انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران را امروز اعلام کرد. بر اساس نتيجه اعلام شده، ليست اميد در انتخابات شوراي شهر تهران موفقيت کامل داشته است. بر اساس آمار اعلاني، محسن هاشمي بهرماني، مرتضي الويري، احمد مسجدجامعي، شهربانو اماني، محمدجواد حق‌شناس، بهاره آروين، سيدابراهيم اميني، افشين حبيب‌زاده، سيدآرش حسيني ميلاني، حسن خليل‌آبادي، علي اعطا، زهرا صدر اعظم نوري، محمد سالاري، سيدحسن رسولي، ناهيد خداکرمي، مجيد فراهاني، زهرا نژادبهرام، سيدمحمود ميرلوحي، الهام فخاري، محمدعلي خاني و بشير نظري به شوراي شهر تهران راه يافته اند.
پژوهشم** 9275**9279**خبرنگار: اعظم حميدپور**انتشاردهنده:سيدمحمد موسي کاظمي

ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما همراه شويد.
https://t.me/Irnaresearch



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به هفته عقیدتی سیاسی در سپاه تاکید کرد: سپاه مکتبی الهی و خدایی است که مولود انقلاب، اسلام و قرآن بوده و جان و آبرو می‌دهد تا زندگی، آبرو و عزت ایران و ایرانی باقی بماند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز ضمن تبریک فرارسیدن هفته کار و کارگر گفت:کارگران عزت آفرین و قدرت آفرین بوده و تامین کننده استقلال، امنیت اقتصادی و غذایی کشور هستند.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته معلم و سالگرد شهادت شهید مطهری تصریح کرد: هر آنچه داریم، مدیون معلمان هستیم چرا که مطابق فرموده خداوند متعال "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ كَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِكَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فیها خالِدونَ"آیه 257 سوره بقره، معلم و مربی جهل‌ها را می‌زداید و به سمت نورانیت انسان را هدایت می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه زنجان ادامه داد: اگر ما می‌توانیم دانشی داشته باشیم همه اینها به برکت وجود معلمان و استادان است که متربی خود را آموزش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به هفته عقیدتی سیاسی در سپاه تاکید کرد: سپاه مکتبی الهی و خدایی است که مولود انقلاب، اسلام و قرآن بوده که جان و آبرو می‌دهد تا زندگی، آبرو و عزت بماند.

حجت‌الاسلام بیگدلی با بیان اینکه سپاه با عزت و قدرت توانسته است خدمات رسانی و فعالیت کند، خاطرنشان کرد: فرماندهان و پاسداران ما مکتبی قرآنی و حسینی هستند و این رمز بقای این عظمت است که امروز می‌بینیم.

وی با اشاره به نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: تا زمانی که جان بر کفان نیروهای مسلح هستند، عزت و عظمت و قدرت مضاعف می‌شود، زیرا این عزیزان در راستای عظمت و عزت الهی تلاش می‌کنند.

حجت الاسلام بیگدلی در ادامه با اشاره به وظایف نهاد نمایندگی در سپاه پاسداران گفت: ارتقا و تعمیق بصیرت و معرفت دینی، رواج اندیشه ارزش‌ها و نمادها و سبک زندگی اسلامی و دینی و شئونات فرهنگی و اسلامی، پاسداری از پاسداری و حفظ و حراست از پاسداران، تعمیق رواج معارف، روحیه و عمل انقلابی و جهادی یکی برخی از این وظایف است.

وی تاکید کرد: سپاه خود به تنهایی حرکت نمی‌کند بلکه همراه و همسو با سایر دستگاه‌هاست، زیرا سپاه از مردم و برای مردم است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته بیش از 23 هزار نشست بصیرتی و معرفتی در پایگاه‌های مقاومت در نهادهای مختلف مجموعه‌های مرتبط برگزار شد، اذعان کرد: بیش از یک میلیون نفر در مجموع کل در این جلسات حضور یافتند.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان اینکه بیش از 400 برنامه در هفته عقیدتی امسال در زنجان اجرا می شود، ادامه داد:گلباران و عطرافشانی مزار و تجدید میثاق با شهدا، برگزاری همایش حکمت مطهر در راستای تبیین اندیشه‌های شهید مطهری، سخنرانی قبل از خطبه در نماز جمعه، سرکشی از خانواده‌های شهدا و معلمین و مربیان ، برگزاری مسابقات قرآن و کتابخوانی آثار شهید مطهری برخی از برنامه هاست.

وی در پایان بابیان اینکه پاسداران و بسیجیان تربیت شده مکتب امام حسین(ع) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند، یادآور شد: عزت و امنیت و اقتدار امروزمان را مرهون رشادت‌های این عزیزان و شهدا هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • کریمی قدوسی و ادعای سلاح هسته ای!
  • کتابِ «حکایت زخم‌ها» به چاپ دوم رسید
  • کتابِ «حکایت زخم ها» به چاپ دوم رسید
  • رضوانی عضو هیئت رئیسه ورزش‌های آبی جهان شد/ فتاحیان مدیر اجرایی آسیا باقی ماند
  • سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • (ویدیو) عصبانیت تروریست‌های پاکستان از سفر رئیسی از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری