Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه موسیقی و تئاتر: اخبار حوزه تئاتر و موسیقی نیز همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارد؛ به همین خاطر در مطلب پیش رو تلاش کردیم مهمترین و جذاب ترین مطالب این حوزه را جمع آوری نموده و تقدیم علاقه مندان کنیم تا اگر امکان پیگیری مطالب در طول روز را ندارد، در یک زمان مشخص و یکجا از آنها مطلع شوند.به گزارش بولتن نیوز، تیتر مهمترین خبرهای امروز 31 اردیبهشت ماه 96، به صورت هایپرلینک در زیر آمده که شما می توانید با کلیک بر روی آنها به صورت اختصاصی وارد آن مطلب شوید؛ البته متن کامل این مطالب در ادامه مطلب نیز آمده است و شما می توانید متن کامل و تصاویر مرتبط عناوین را در ادامه مشاهده فرمایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از «میوه ممنوعه» تا «ماه عسل»برنامه کنسرت‌ها پیش از آغاز ماه رمضان / پاپ‌ها همچنان پرتعدادندشهرام شکوهی درباره تتلو: خدا از کسی که باعث شد او "جیگیلی" بخواند، نگذرد! +عکسوحدت یا آزادی؟ مساله این استدر آلبوم «یعنی درد» با آقای روحانی حرف زده‌ام/ همه را غافلگیر می‌کنمبار دیگر «رقص روی لیوان‌ها»ادای دینی متفاوت به«توران خانم»درتالار وحدت«پرده خوانی» بهرام بیضایی اجرا می‌شوداز سیاست تا خانواده روی صحنه تئاترمشروح اخباراز «میوه ممنوعه» تا «ماه عسل»
ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی و عبادت در برابر خداوند است و تلویزیون نیز سعی دارد با برنامه‌های ویژه در راستای تقویت فضای معنوی این ماه مبارک بکوشد. در ماه رمضان برنامه‌های مختلفی از جمله ویژه برنامه‌ها، مستندها، سخنرانی‌ها و همین طور سریال‌های تلویزیونی از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود که در برخی از این برنامه‌ها لزوم اجرای یک یا چند قطعه موسیقی برای تکمیل کردن فضای برنامه احساس می‌شود. به همین دلیل از شروع دهه 80، موسیقی‌های مناسبتی مختلفی در برنامه‌های تلویزیونی ویژه ماه رمضان اجرا شد که ضمن کمک کردن به دیده شدن برنامه، هر کدام به طور جداگانه و خارج از فضای برنامه و سریال نیز طرفداران بسیاری پیدا کردند.

در سال‌های ابتدایی دهه 80 معمولاً فقط دو یا سه قطعه موسیقی مناسبتی در ماه رمضان پخش می‌شد اما در سال‌های اخیر شمار این قطعات به بیش از 100 قطعه رسیده که این امر نشان از اهمیت و تأثیرگذاری موسیقی در مباحث معنوی و اجتماعی دارد.
عده‌ای گمان می‌کنند خواندن یک قطعه برای یک برنامه تلویزیونی در ماه رمضان مثل خواندن تیتراژهای بدون مناسبت است اما کار خوانندگان مشهور نشان داده که خیلی از آن‌ها در خواندن تیتراژهای مناسبتی موفق نبوده‌اند چون با همان تفکر و بینش تک آهنگ‌های خود وارد مبحث تولید یک تیتراژ مربوط به ماه رمضان رفتند. طی دو دهه اخیر، خوانندگانی چون احسان‌ خواجه‌امیری، مجید اخشابی، محمد علیزاده، محسن یگانه، مهدی یراحی و فرزاد فرزین موفقیت خود را در این عرصه نشان داده‌اند و برخی از خوانندگان مطرح نیز همچون محسن چاوشی با وجود خواندن تیتراژهای موفق در برنامه‌های دیگر، تا کنون تیتراژ رمضانی نخوانده‌اند.
اکنون نیز در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هستیم و قطعاً در سال جاری نیز برنامه‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها از صدای خوانندگان فعال موسیقی کشور استفاده خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که خوانندگان پاپ، سنتی و تلفیقی در رمضان سال جاری چقدر در اجرای تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی موفق خواهند بود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر قطعاتی که در دو دهه اخیر به عنوان تیتراژ سریال‌های تلویزیونی ویژه ماه رمضان و یا تیتراژ ویژه‌برنامه‌هایی چون "ماه عسل" یا "شهر باران" اجرا شده‌اند و هر کدام به قطعاتی شناخته شده و تأثیرگذار تبدیل شده‌اند:
برای آخرین بار، میوه ممنوعه و مادرانه – احسان خواجه‌امیریاحسان‌ خواجه‌امیری که همراه با علی لهراسبی رکورددار اجرای تیتراژهای تلویزیونی است، طی یک دهه اخیر برای برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان چند قطعه بسیار خوب را اجرا کرده است. این خواننده برای اولین بار در سال 84 تیتراژ سریال "برای آخرین بار" را اجرا کرد و به موفقیت رسید. او سپس سال 86 تیتراژ سریال "میوه ممنوعه" به کارگردانی حسن فتحی را خواند که آن تیتراژ نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت. وی سال بعد تیتراژ سریال "مثل هیچکس" را خواند و در سال 89 نیز در یک همکاری دیگر با حسن فتحی، تیتراژ سریال "در مسیر زاینده‌رود" را اجرا کرد که مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت. در ادامه تیتراژهای رمضانی خواجه‌امیری، این خواننده در سال 92 دو قطعه "به دادم برس" و "شب سرمه" را برای سریال "مادرانه" اجرا کرد. خواجه‌امیری در سال 94 نیز تیتراژ پایانی برنامه "ماه عسل" را اجرا کرد.
شهر باران، هوات‌ُ کردم و برادر – محمد علیزادهمحمد علیزاده از جمله تیتراژخوان‌های موفق تلویزیونی است که در ماه‌ مبارک رمضان‌ نیز تیتراژهای مناسبتی خوبی اجرا می‌کند. اولین تیتراژ رمضانی موفق این خواننده در ویژه برنامه "شهر باران" شبکه یک سیما صورت گرفت که وی در سال 90 ترانه‌ای از مجید صالحی را با آهنگسازی بهنام کریمی اجرا کرد و تنظیم این قطعه نیز برعهده بهروز صفاریان بود. البته علیزاده یک سال قبل تیتراژ برنامه "ماه عسل" را هم اجرا کرده بود. در سال 92 نیز علیزاده قطعه بسیار موفق "هوات‌ُ کردم" را با ترانه محمد کاظمی و تنظیم میلاد ترابی برای سریال "خروس" اجرا کرد که همچنان یکی از قطعات پرطرفدار این خواننده است. علیزاده سال گذشته هم دو تیتراژ ویژه ماه رمضان اجرا کرد، نخست تیتراژ سریال "برادر" با ترانه مهرزاد امیرخانی و تنظیم معین راهبر که این قطعه نیز به یک اثر هیت تبدیل شد و مخاطبان تلویزیون آن را تیتراژ برتر ماه رمضان در سال 95 انتخاب کردند و دوم، قطعه‌ای ویژه شب‌های قدر برای برنامه "ماه عسل" بود.
منو درگیر خودت کن و هر چی تو بخوای – محسن یگانه"منو درگیر خودت کن" اولین و شاید موفق‌ترین تیتراژ تلویزیونی برنامه "ماه عسل" بود که در سال 86 توسط محسن یگانه اجرا شد. این قطعه همچنان که به معرفی برنامه ماه عسل کمک کرد، برای اولین بار صدای محسن یگانه را به طور در تلویزیون به گوش مردم رساند که آن قطعه همچنان موفق‌ترین اثر برای خواننده مطرح پاپ است که تقریباً به جز آن قطعه، دیگر در زمینه تیتراژخوانی موفق نبوده است. ترانه "منو درگیر خودت کن" را روزبه بمانی سروده و آهنگسازی آن را هم خود محسن یگانه انجام داده است. این خواننده در سال 95 نیز یکبار دیگر تیتراژ برنامه ماه عسل را این‌بار با قطعه‌ای تحت عنوان "هر چی تو بخوای" اجرا کرد که به نسبت اثر 9 سال پیش خود به موفقیت آنچنانی نرسید. یگانه برای دومین تیتراژ مناسبتی خود در ماه رمضان هم به سراغ روزبه بمانی رفت و ترانه‌ای را از این ترانه‌سرا اجرا کرد که به عنوان تیتراژ آغازین برنامه "ماه عسل" به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
پنجمین خورشید – علیرضا افتخاریسریال "پنجمین خورشید" در سال 88 از شبکه سوم سیما پخش شد که تیتراژ آن را علیرضا افتخاری خواند. این سریال که در زمان خودش به محبوبیت بالایی رسید، ساخته علیرضا افخمی است. در این سریال علیرضا افتخاری قطعه‌ای را با آهنگسازی پیروز ارجمند اجرا کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. نام این قطعه "خوشه دنیا" بود. از آن‌جایی که در سال 88 هیچ خواننده دیگری برای ماه مبارک رمضان قطعه‌ای منتشر نکرد، قطعه "خوشه دنیا" در معرض توجه بیشتری قرار گرفت.
گمگشته و متهم گریخت – مجید اخشابیمجید اخشابی یکی دیگر از خوانندگان پر کار ماه رمضان است که به نوعی تیتراژ اولین سریال نوین ماه رمضان را در سال 80 اجرا کرد. سریال "گمگشته" به کارگردانی رامبد جوان و اجرای مجید اخشابی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این سریال، اخشابی قطعه‌ای را بر اساس شعری از علی معلم اجرا کرد. اخشابی سپس در سال 83 نیز یک قطعه دیگر را با شعری از علی معلم این‌بار برای سریال پرطرفدار "متهم گریخت" به کارگردانی رضا عطاران اجرا کرد. "یک وجب خاک" هم نام سریالی است که در سال 86 در ماه رمضان پخش شد و اخشابی تیتراژ آن را با آهنگسازی حمیدرضا صدری اجرا کرد.
هوای تو، هر جای دنیایی، سازش – مهدی یراحیمهدی یراحی از جمله خوانندگانی است که بخشی از محبوبیت خود را به تیتراژهای مناسبتی ماه رمضان مدیون است. این خواننده در سال 88 با قطعه "هوای تو" برای برنامه ماه عسل به محبوبیت رسید و پس از آن آلبوم اولش را کلید زد. یراحی سپس چند قطعه دیگر نیز برای برنامه احسان علیخانی اجرا کرد. اثر "هر جای دنیایی دلم اونجاست" با ترانه‌ای از روزبه بمانی یکی از این آثار موفق است که مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفت. همچنین وی قطعه "سازش" را هم بر اساس همان الگوی پیانو محور "هر جای دنیایی دلم اونجاست" برای ماه عسل اجرا کرد که آن اثر نیز با بازخوردهای خوبی مواجه شد. همه ترانه‌هایی که یراحی در ماه رمضان اجرا کرده از سروده‌های بمانی هستند و جنس موسیقی یراحی طوری است که این آثار به عنوان حسن ختام برنامه پخش می‌شود و آثار پر انرژی‌تر سایر خوانندگان به عنوان تیتراژ ابتدایی قرار می‌گیرد.
تکیه بر باد – محمد اصفهانیدکتر محمد اصفهانی تیتراژخوان بسیار خوبی است که کارنامه هنری وی در تلویزیون حکایت از این ماجرا دارد. این خواننده در سال 90 تیتراژ سریال مناسبتی "تکیه بر باد" را اجرا کرد که استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمد. "تکیه بر باد" قطعه‌ای از ساخته‌های مهدی یغمایی آهنگساز و خواننده پاپ است که خودش هم یک بار تیتراژ مجموعه ماه عسل را خوانده. همچنین ترانه این اثر نیز از سروده‌های روزبه بمانی است و بهروز صفاریان هم به عنوان تنظیم‌کننده در این قطعه حضور دارد.
نگران منی – مرتضی پاشایی"نگران منی" یکی از آخرین آثار پرطرفدار مرحوم مرتضی پاشایی بود که چند ماه پیش از درگذشت این خواننده پاپ به عنوان تیتراژ برنامه "ماه عسل" روی آنتن شبکه 3 رفت و آنقدر محبوبیت پیدا کرد که در مراسم خاکسپاری پاشایی نیز به زمزمه طرفدارانش تبدیل شد. برای این قطعه یک ویدئویی نیز تدارک دیده شد که مرتضی پاشایی در آن با استایل جدید خود پس از شیمی‌درمانی حاضر شد و از آن‌جایی که محتوای اثر نیز خیلی به وضعیت جسمی و روحی پاشایی شبیه بود، "نگران منی" یکی از تیتراژهای موفق مجموعه ماه عسل را رقم زد. ترانه این قطعه را مهرزاد امیرخانی سروده، آهنگسازی آن را پاشایی انجام داده و معین راهبر نیز به عنوان تنظیم‌کننده و میکس و مسترینگ در این قطعه حضور داشته است.
ماه عسل – فرزاد فرزینفرزاد فرزین در سال 92 خواننده تیتراژ ابتدایی برنامه "ماه عسل" بود که قطعه او به یکی از آثار محبوبش تبدیل شد و همچنان هم در کنسرت‌هایش بیشترین درخواست را برای اجرا دارد. این خواننده پاپ که سابقه چند همکاری دیگر را هم با علیخانی دارد، بالأخره در سال 92 به آن‌چه که از این همکاری می‌خواست رسید و یک قطعه هیت را از خود به جای گذاشت. قطعه "ماه عسل" نیز از سروده‌های روزبه بمانی است و ملودی آن را فرزاد فرزین ساخته. همچنین مهران خلیلی به عنوان تنظیم‌کننده و آرش پاکزاد به عنوان مهندس صدا در این قطعه حضور داشته‌اند.
ملکوت و دودکش – رضا صادقیرضا صادقی نیز تجربه چند تیتراژ خوب ویژه ماه رمضان را در تلویزیون دارد. این خواننده در سال 89 قطعه‌ای موفق را برای سریال "ملکوت" به کارگردانی محمدرضا آهنج اجرا کرد که این اثر بسیار مورد استقبال قرار گرفت، به خصوص آن‌که فضایی مناسب ماه رمضان و همچنین مناسب با خود سریال داشت. او همچنین در سال 92 نیز چند قطعه را برای سریال "دودکش" اجرا کرد که در این میان تیتراژ پایانی سریال که درون‌مایه‌ اجتماعی داشت، با موفقیت بسیار بالایی مواجه شد. صادقی به جز این قطعات، چند اثر دیگر نیز در ماه رمضان اجرا کرده که تیتراژ برنامه شهر باران یکی از آن‌هاست ولی در میان آثار ویژه ماه رمضان وی، ملکوت و دودکش بیشتر مورد توجه قرار گرفتند.همچنین شهاب رمضان، سعید شهروز، قاسم افشار، امیرحسین مدرس، حامد زمانی، مهدی یغمایی، امیرعلی بهادری، بهروز صفاریان، مهدی احمدوند، حجت اشرف‌زاده، بهنام صفوی و بنیامین بهادری سایر خوانندگانی هستند که تیتراژهای ویژه برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی ماه رمضان را اجرا کرده‌اند.برنامه کنسرت‌ها پیش از آغاز ماه رمضان / پاپ‌ها همچنان پرتعدادند
گروه‌ها و هنرمندان فعال حوزه موسیقی در یک هفته باقی مانده به آغاز ماه مبارک رمضان که تراکم برگزاری کنسرت ها به شکل محسوسی کاهش می یابد، برنامه ها و کنسرت های خود را در تهران و شهرستان‌ها برگزار می کنند.

براساس تازه ترین اطلاعات منتشر شده در سامانه های رسمی فروش بلیت، برنامه های قطعی شده کنسرت ها در تالارهای مختلف پایتخت و شهرستان ها طی روزهای آینده به شرح زیر اعلام شده است.
کنسرت های موسیقی ایرانی، کلاسیک و تلفیقیکنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران، چهارشنبه ۳ خرداد، ساعت ۲۱، تالار رودکیکنسرت گروه موسیقی نواحی «روناک»، چهارشنبه ۳ خرداد، ساعت ۲۱:۳۰، تالار وحدتکنسرت گروه «سه نقطه»، چهارشنبه ۳ خرداد، ساعت ۲۱، فرهنگسرای نیاوران تهرانکنسرت کارگاه موسیقی باروک تهران، چهارشنبه ۳ خرداد، ساعت ۱۷، نگارخانه تهرانکنسرت گروه «آرشاویر» به سرپرستی فرشاد رستمی، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۱۸،
مجموعه برج آزادیکنسرت گروه «خجسته» به سرپرستی سوسن اصلانی، پنجشنبه ۴، جمعه ۵ خرداد، ساعت ۱۸، تالار رودکی تهرانکنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۲۱:۳۰، تالار وحدتکنسرت گروه آذری «موغام»، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۱۸:۳۰، تالار وحدتکنسرت گروه «سایه سار» به سرپرستی حسین سلیمانی، جمعه ۵ خرداد، ساعت ۱۸، تالار وحدتکنسرت گروه «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی وحید تاج، چهارشنبه ۱۰ خرداد، ساعت ۲۱:۳۰، تالار وحدتکنسرت گروه «ترنگ» به سرپرستی برزو امیری، پنجشنبه ۱۸ و جمعه ۱۹ خرداد، ساعت ۲۱، مجموعه برج آزادی
کنسرت های پاپکنسرت مهدی یراحی، دوشنبه اول خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، مرکز همایش های برج میلاد تهرانکنسرت حامد همایون، دوشنبه اول و سه شنبه دوم خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۲، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهرانکنسرت فریدون آسرایی، سه شنبه دوم خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، مرکز همایش های برج میلاد تهرانکنسرت عماد طالب زاده، سه شنبه دوم خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱، تالار فخرالدین اسعد گرگانی گرگانکنسرت علیرضا طلیسچی، چهارشنبه ۳ خرداد، ساعت ۲۱:۴۵، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهرانکنسرت علی زند وکیلی، چهارشنبه ۳ خرداد، ساعت ۱۸ و ۲۱، سالن ارشاد کرجکنسرت امید حاجیلی، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۱۹ و ۲۱:۳۰، سالن سینما مهر آبادانکنسرت مازیار فلاحی، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۱۸ و ۲۱:۳۰، مرکز همایش های برج میلاد تهرانکنسرت عماد طالب زاده، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۲۲، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهرانکنسرت اشوان، پنجشنبه ۴ خرداد، ساعت ۲۱، تالار پارس لاهیجانکنسرت گروه «دارکوب»، جمعه ۵ خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، مرکز همایش های برج میلاد تهرانکنسرت گروه «سون»، جمعه ۵ خرداد، ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهرانشهرام شکوهی درباره تتلو: خدا از کسی که باعث شد او "جیگیلی" بخواند، نگذرد! +عکس
در شرایطی که امیر تتلو به دلیل حاشیه های پس از انتخابات و البته بی احترامی به شجریان با شدیدترین فشارها مواجه است و حتی به دلیل این فشارها شبکه های اجتماعی خود را مسدود کرده ، شهرام شکوهی در پستی اینستاگرامی به حمایت از این خواننده جنجالی پرداخت. البته شکوهی اعتقاد دارد این متن به دنبال توجیه رفتارهای اخیر تتلو نیست.

او در پست اخیر اینستاگرامی خود چنین نوشته است:« مردی نبود فتاده ای پای زدن...امیر حسین مقصودلو یا همان امیر تتلوی معروف را از نزدیک ندیده و نمیشناسم اما دوستان مشترک زیادی داشته ایم... امیرحسین یکی از استعدادهای درخشان این سرزمین از نظر خوانندگی در سبک ار اند بی بود و کسانی که کارهای ابتدایی او را بیاد دارند احتمالا با بنده هم عقیده اند.موسیقی امیر جدی بود و در سبک خودش منحصر بفرد تا اینکه.....به نقل از دوستی سودای مهاجرت و بحث خواندن برای یک کمپانی انور آبی پیش آمد و خدا نگذره از کسانی که این جوان جدی خوان را تشویق به خواندن آهنگهایی موسوم به رپ شیش وهشت ازجمله"جیگیلی" و"درسته پول ندارم" و غیره کردند به این امید واهی که اسپانسرش خواهند شد و برای او که جوان بود و هزاران آرزو در سر بهشتی دروغین ساختند و پس از استفاده او را در غربت رها کردند...امیر به ایران برگشت و بازداشت شد...ویران شد .... داغون شد ...برید... از خودش و از موسیقی جدیش... کسانی که اکنون رفتارهای او را مورد نقد قرار میدهند آیا از سختیها و ناملایمتها و از همه بدتر خراب شدن کاخ آرزوهای یک هنرمند بر سرش خبر دارند و آیا میتوانند خود را یک لحظه به جای او بگذارند.این نوشته به هیچ عنوان توجیه اعمال امیر تتلو نیست که خود من از منتقدان رفتار و گفتار وی مخصوصا در مورد استاد شجریان هستم و معتقدم ایشان بسیار به بیراهه رفته، بلکه تنها یادآوری این نکته است که تمسخر دیگران بدون دانستن واقعیتهای زندگی آنان،عین بی عدالتی و مصداق یک طرفه به قاضی رفتن است.یا حقشهرام شکوهی»
وحدت یا آزادی؟ مساله این است
«این آخرین کنسرت من در تالار وحدت است و طبق اعلام مسوولان این مجموعه، دیگر هیچ اجرای پاپ و پاپ - کلاسیک در این سالن روی صحنه نخواهد رفت و دیگر من هم اجازه اجرا در تالار وحدت را ندارم.» این جملات را آقای حامی در اواسط کنسرتش گفت و انگار دیگر قرار نیست کنسرت پاپ در تالار وحدت برگزار شود و حامی می‌تواند به این افتخار کند که آخرین اجرای پاپ تاریخ تالار وحدت متعلق به وی بوده است. تصمیمی که با مخالفت تعداد زیادی از خوانندگان سبک پاپ مواجه شده است. آنها این تصمیم را اجحاف در حق خودشان می‌دانند.

دلیل مشخصیکی از خوانندگان پاپ که نخواست نامش منتشر شود، درباره اختصاص برج آزادی به کنسرت پاپ و ممنوعیت اجرا در تالار وحدت گفت: به نظرم این تصمیم ناعادلانه است و دلیل مشخصی ندارد. تالار وحدت به‌دلیل حضور در مرکز شهر برای عموم مردم مناسب‌تر است. برج آزادی ضعف‌های خودش را دارد. تالار وحدت را نمی‌توان خاص موسیقی سنتی دانست. مگر قرار است چه اتفاقی در تالار وحدت و زمان کنسرت پاپ بیفتد. ای کاش تقسیم‌بندی دیگری داشتند. ما شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی سنتی ضعیف هم هستیم. اگر قرار بر تقسیم‌بندی بود باید براساس کیفیت کار این اتفاق می‌افتاد نه سبک موسیقی.
پاپ‌ها در آزادی«به طور حتم خوانندگانی چون حمید حامی و سایر عزیزانی که در حوزه موسیقی پاپ کلاسیک یا پاپ فعالیت می‌کنند برای ما از درجه احترام بسیار بالایی برخوردارند، به همین دلیل ما به هیچ عنوان مخالف برگزاری اجرای صحنه‌ای پاپ در مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیستیم اما با توافقاتی که میان دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی هنری رودکی انجام گرفته از این پس برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که با توجه به تجهیز برج آزادی، برنامه‌های مرتبط با موسیقی پاپ کلاسیک در این مکان برگزار می‌شود. با تلاش انجام گرفته از سوی همکارانم این مجموعه به لحاظ امکانات از تجهیزات بسیار خوبی برخوردار شده که می‌تواند میزبان خوبی برای گروه‌ها و هنرمندان حوزه موسیقی پاپ یا پاپ کلاسیک باشد.»آقای حسن عمیدی معاون برنامه‌ریزی و توسعه هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی با بیان جملات بالا ادامه می‌دهد: «البته نظر به برنامه ریزی‌هایی که در تالار وحدت صورت گرفته عمده تمرکز ما در روزهای پایانی هفته روی اجرای صحنه‌ای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی است و از این به بعد ماجرا را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم عمدتاً میزبان گروه‌های فعال در موسیقی ایرانی و آثار ارکسترال باشیم. به هرحال مجموعه تالار وحدت تنها تالار فعالی است که به‌طور کامل پتانسیل اجرای ارکسترال دارد که بر همین اساس بیش از ۵۰ گروه در این حوزه متقاضی اجرای برنامه در این مکان‌اند و لازم است ما در حد امکانات به این هنرمندان اهمیت ویژه‌ای بدهیم تا بتوانند آثار خود را به تناسب کیفیت سالن اجرا کنند.معاون برنامه‌ریزی و توسعه هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: طبق برنامه ریزی‌هایی که انجام گرفته، ما تلاش کردیم تا برنامه کامل سال ۹۶ بنیاد فرهنگی هنری رودکی به ویژه در تالار وحدت را ببندیم و سعی می‌کنیم به زودی این برنامه‌ها را نیز اعلام کنیم، اما در حوزه موسیقی پاپ کلاسیک بر اساس توافقات انجام گرفته میان دفتر موسیقی و بنیاد برنامه‌ها در برج آزادی برگزار می‌شود.
قدمت و شأنیتآقای فرزاد طالبی، مدیر کل مرکز موسیقی با بیان اینکه مدیران بنیاد رودکی بهتر می‌توانند دلیل این اقدام را تشریح کنند، گفت: «تالار وحدت قدمت و شأنیتی دارد که باید حفظ شود و حفظ تالار وحدت مهم‌ترین موضوع است. علاوه‌بر اینکه صندلی‌ها و سن مناسب موسیقی کلاسیک و ارکسترال یا سنتی است. به نظرم بنیاد کار بدی نکرده است و این تصمیم غیر منطقی نیست.
خانه در فرهنگ ایرانی یک جهان کامل استنشست نقد و بررسی کتاب «درخانه؛ انسان‌شناسی فضای خانگی» با حضور سیدمحمد بهشتی، دکتر حسین سلطان‌زاده و مهندس محمدرضا حائری مازندرانی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد. مهندس بهشتی انتشار کتاب «در خانه» را برای جامعه معماران کشور مهم بیان کرد و گفت: باید ببینیم در چه محیطی از خانه حرف می‌زنیم. وی با اشاره به اینکه انسان‌ها مسامحتاً در حوزه بیولوژیکی یکسانند اما آنچه تفاوت میان انسان‌ها را ایجاد می‌کند، محیطی است که انسان در آن زندگی می‌کند. انسان‌ها از جهت اینکه در چه محیطی زندگی می‌کنند، با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین پرسش اصلی این است که خانه در فرهنگ ایرانی چه معنایی دارد؟ مهندس بهشتی با اشاره به مطالب کتاب گفت: خانه در فرهنگ غربی، جایی است در برابر تهدید، یک قفس امن است، قفس قانون است، پناهگاهی است نسبت به تهدیداتی که در بیرون از خانه وجود دارد. خانه در فرهنگ غربی جایی است که باید نسبت به مناسبات با دیگران، حسن همجواری ایجاد کند از این رو به همسایه Neighbourhood گفته می‌شود به این معنا که مراحم هم نشویم، زحمت برای هم ایجاد نکنیم. در ادامه این نشست، دکتر حسین سلطان‌زاده، به معنا و مفهوم خانه در فرهنگ ایرانی اشاره کرد و گفت: به‌رغم گذشت سالیان زیاد و حوادث و اتفاقات رخ داده در جامعه ایرانی، واژه خانه اما همچنان زنده باقی مانده است؛ اگرچه واژه‌هایی مانند سرا، منزل، بیت، دار و کده در این سال‌ها وضع و استفاده شده، واژه خانه معنای خودرا حفظ کرده است؛ هر چند باید برای معانی متعدد آن واژه‌سازی می‌کردیم.
سخنران پایانی این نشست، مهندس محمدرضا حائری بود که به مفهوم انسان‌شناسی خانه پرداخت و گفت: انسان‌شناسی دانشی است که به کمک آن می‌توان به ده‌ها مطلب دیگر پی برد. وی به مطالب کتاب «در خانه» اشاره کرد و افزود: این کتاب ادبیات حوزه روش‌شناسی را نیز برای ما قوی‌تر می‌کند. بسیاری از مطالبی که در این کتاب تدوین شده، قابل استفاده برای ماست به شرط آنکه آنها را بومی کنیم و متناسب با فرهنگ خودمان تحقیق کنیم؛ به‌عنوان مثال آنچه در این کتاب درباره پنجره و هال در خانه گفته شده، می‌تواند دستمایه پژوهش‌هایی در فرهنگ معماری و خانه‌سازی ما باشد.در آلبوم «یعنی درد» با آقای روحانی حرف زده‌ام/ همه را غافلگیر می‌کنم
آلبوم «یعنی درد» تحت امتیاز موسسه صوت «آوای هنر» روانه

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۳۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امین سالمی رهبر ارکستر نوای آفتاب ضمن بیان این خبر، عنوان کرد: نخستین اجرای ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳، سی و یکم خرداد ماه و با اجرای یک کنسرت موسیقی بدون کلام همراه خواهد شد.

وی درباره علت اجرای کنسرتی بدون حضور خواننده و بی کلام توضیح داد: از سال ۱۳۸۷ که اجرا با ارکستر‌های مختلفی را آغاز کردم همیشه دغدغه‌مان این بود که در کنار خواننده‌ای که همراه ارکستر اجرا می‌کند، توانایی‌های خود ارکستر و اعضا ارکستر نیز دیده شود چرا که عموما توانایی ارکستر‌ها به دلیل حضور یک خواننده تحت الشعاع محبوبیت یا عدم محبوبیت خواننده قرار می‌گیرند و آنطور که باید و شاید گروه ارکستر به چشم نمی‌آیند.

ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۲ در دو مجموعه اجرا با خواننده همراه بود، اما برای سال جدید با مشورت دوستان و همکارانم در ارکستر و موسسه نوای آفتاب مهر تصمیم بر آن شد که کنسرتی بدون کلام با ارکستری ۴۰ نفره داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی ارکستر، قطعات اجرا تنظیم و آماده شده است و تمرینات ارکستر نوای آفتاب از دهم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و پس از اخذ مجوز از دفتر موسیقی درباره نحوه بلیت فروشی، سالن اجرای کنسرت و قطعات اجرایی اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»