Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@20:03:29 GMT

تمام تغييرات پوستي در دوران بارداري

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۸۵۰۸۲

خبرگزاري آريا -


ميزان ترشح غدد چربي پوست در بارداري افزايش مي‌يابد

بارداري دوران خاطره‌انگيزي است که اغلب خانم‌ها احساس خوبي نسبت به آن دارند و در صورتي که با برنامه‌ريزي قبلي باردار شده باشند، حتما قبل از باردار شدن اطلاعات کافي در مورد تغييراتي که بايد منتظرش باشند و آنچه که در اين دوران طبيعي يا غيرطبيعي تلقي مي‌شود کسب مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يکي از مواردي که معمولا خانم‌ها درباره آن کنجکاوند، تغييرات پوستي در اين دوران و قابل‌برگشت يا غيرقابل‌برگشت بودن آنها پس از اتمام بارداري است.

بايد توجه داشته باشيد که تمام تغييرات پوستي در دوران بارداري اهميت يکساني ندارند. برخي از ضايعات شايع هستند و تقريبا در تمام خانم‌هاي باردار مشاهده مي‌شوند و برخي ديگر اختصاصي هستند و شيوع کمتري دارند. بارداري مي‌تواند بعضي بيماري‌هاي پوستي که فرد قبلا به آن مبتلا بوده را تشديد کند يا تخفيف دهد.

تغييراتي که در بارداري در پوست، ناخن و موها بروز مي‌کند، به علت شرايط خاص رواني اين دوران، مي‌تواند سبب بروز نگراني‌هايي در مورد زيبايي ظاهري، امکان عود در بارداري‌هاي بعدي، آثار بالقوه روي جنين يا مجموعه‌اي از آنها شود. ما شما را با شايع‌ترين‌ها آشنا مي‌کنيم.

تيرگي پوست
افزايش رنگدانه پوست به‌دليل تغييرات هورموني و افزايش توليد ملانين از سلول‌هاي ملانين‌ساز، منجر به تيره شدن پوست مي‌شود که در 90 درصد خانم‌هاي باردار، به‌خصوص آنهايي که موي تيره و پوست سفيد دارند، در فاصله هفته‌هاي اول تا نيمه بارداري ديده مي‌شود. قسمت‌هايي از بدن که به‌طور طبيعي تيره هستند، مخصوصا نوک سينه‌ها و هاله اطراف آنها، نواحي تناسلي و خط مياني ديواره شکم، تيرگي بيشتري پيدا مي‌کنند. همچنين گاهي تغييرات مشابهي زير بغل و کشاله ران‌ها ايجاد مي‌شود. در طول بارداري خال‌هاي تيره بزرگ‌تر يا تيره‌تر مي‌شوند و خال‌هايي که قبلا مورد توجه قرار نگرفته بودند، مشخص خواهند شد.

ماسک بارداري (ملاسما)
ماسک بارداري نيز به صورت تيرگي پوست در 70 درصد خانم‌هاي باردار در نيمه دوم بارداري ظاهر مي‌شود و لب بالا، گونه‌ها، پيشاني، روي پل بيني و چانه را گرفتار مي‌کند و در تماس با آفتاب تشديد مي‌شود. بنابراين چهره‌تان را هنگام خروج از منزل با کلاه و عينک بپوشانيد و در صورت امکان از دستکش‌هاي نخي کمک بگيريد. به تمام صورت و گردن کرم ضدآفتاب SPF 15 يا ضريب حفاظتي کمتر از 30 بزنيد. بهتر است در زمان‌هايي که شدت نور خورشيد بيشتر است (از ساعت 11 صبح تا 2 بعدازظهر) در صورت امکان در خانه بمانيد. اين تغيير رنگ‌ها و ماسک بارداري بعد از زايمان ممکن است از بين برود يا به درجاتي پايدار باقي بماند.

ماسک بارداري، در 70 درصد خانم‌هاي باردار در نيمه دوم بارداري ظاهر مي‌شود

مو
بيشتر خانم‌هاي باردار به پرمويي دچار مي‌شوند که معمولا در صورت، مشخص‌تر از ساير نواحي است. البته احتمال گرفتاري بازو، ساق و پشت پا نيز وجود دارد. علت اين پرمويي افزايش در نسبت موهاي در حال رشد بدن تحت‌تاثير عوامل هورموني است و در عرض 6 ماه پس از زايمان غالبا از بين مي‌رود. موهاي سر نيز در اين زمان پرپشت‌تر از حالت طبيعي مي‌شوند و از ريزش طبيعي مو به‌طور قابل‌ملاحظه‌اي کاسته مي‌شود. به همين دليل اغلب خانم‌هاي باردار از موهاي خود اظهار رضايت مي‌کنند اما با برگشت وضعيت هورمون‌ها به حالت طبيعي پس از زايمان، حدود 3 تا 5 ماه ريزش موي نسبتا شديدي رخ مي‌دهد. داشتن زايمان سخت و طولاني و خونريزي شديد در تشديد اين حالت موثر است، اما برخلاف عقيده عموم، شيردادن به نوزاد تاثيري در روند آن ندارد و معمولا رشد طبيعي موها در عرض 6 ماه تا 1 سال به حالت پيش از بارداري برمي‌گردد.

ناخن‌ها
خانم‌هاي باردار از شکنندگي، ايجاد شيارهاي عرضي و خطوط طولي تيره در ناخن‌ها شکايت مي‌کنند. حتي امکان دارد صفحه ناخن از بستر آن جدا شود. اين تغييرات نيز به وضعيت هورموني بدن نسبت داده مي‌شود، ولي ارتباط اين تغييرات با بارداري نامشخص است، بنابراين براي بررسي بايد مورد معاينه قرار بگيرند.

غدد چربي
ميزان ترشح غدد چربي پوست در بارداري افزايش مي‌يابد و پس از زايمان به حالت طبيعي برمي‌گردد. اين چربي ممکن است به ايجاد آکنه منجر شود. بهترين روش براي پرهيز از آکنه يا درمان آن پاکيزگي پوست با يک پاک‌کننده ملايم 3-2 بار در روز است. پوست صورت را زياد با آب و مواد شوينده نشوييد زيرا پوستتان خشک مي‌شود که اين خشکي، تغييرات پوستي را بيشتر مي‌کند.

همچنين در 3 ماهه دوم و سوم غدد چربي هاله نوک پستان بزرگ مي‌شود و برجستگي‌هاي کوچک قهوه‌اي‌رنگي ظاهر مي‌شوند.

عروق پوستي (خال‌هاي عنکبوتي)
«آنژيوم عنکبوتي» يا «خال عنکبوتي» به شکل يک برجستگي قرمزرنگ به اندازه سرسنجاق که داراي يک قسمت مرکزي است و از اطراف آن عروق خوني متسع به شکل شعاعي خارج مي‌شود، ممکن است در افراد طبيعي، به‌خصوص در زنان سفيدپوست و در نواحي چهره، گردن، بخش‌هاي بالايي قفسه سينه و بازو ديده شود، اما شيوع آن در بارداري افزايش مي‌يابد، به‌گونه‌اي که در 70 درصد خانم‌هاي باردار بين ماه‌هاي دوم تا پنجم بروز مي‌کند و طي 3 ماه پس از زايمان از بين مي‌رود.

از آنجا که اين تغيير منحصر به بارداري نيست و ممکن است در بيماري‌هاي خاصي نيز ديده شود، درميان گذاشتن آن با پزشک معالج ضروري است. برخي کارشناسان مي‌گويند در صورت ابتلا به اين خال در دوران بارداري، دريافت ويتامين C را بيشتر کنيد و از گذاشتن پاها روي هم به‌دليل فشار به رگ‌ها بپرهيزيد.

واريس و هموروييد
وريدهاي واريسي در پاها و هموروييد (بواسير) از عوارض شايع بارداري است. اغلب خانم‌هاي باردار دچار تورمي در صورت، پلک‌ها، دست‌ها و پاها مي‌شوند که صبح‌ها بيشتر است و به‌تدريج طي روز از بين مي‌رود. مشکلات قلبي، کليوي و عوارض ناشي از بارداري مي‌توانند نماي مشابهي ايجاد کنند، بنابراين مشورت با پزشک در اين موارد الزامي است.

لثه‌ها
80 درصد خانم‌هاي باردار دچار قرمزي و تورم در لثه‌ها مي‌شوند که اگر بهداشت دهان خوب نباشد، مي‌تواند به دردناک و زخمي شدن آنها منجر شود. ضايعات عروقي کوچکي نيز ممکن است در لثه ايجاد شوند که به دنبال تماس (مواد غذايي، مسواک و...) دچار خونريزي مي‌شوند. اين تغييرات بعد از زايمان از بين مي‌روند اما توجه به بهداشت دهان ضروري است.

خطوط کشش
اين خطوط در 90 درصد خانم‌هاي باردار در ماه‌هاي ششم و هفتم بارداري ابتدا در ديواره شکم و بعدا روي سينه‌ها و ساير نواحي بدن نمايان مي‌شوند. علت پيدايش اين خطوط را به مجموعه‌اي از تغييرات هورموني، کشش بيش از اندازه پوست و پارگي برخي الياف بافت نگهدارنده آن نسبت مي‌دهند. طول اين خطوط چند سانتي‌متر و پهناي آنها از 1 تا 10 ميلي‌متر متغير است و به رنگ صورتي تا ارغواني، گاهي همراه با خارش مختصر ظاهر مي‌شوند.

خارش
خارش پوست در بسياري از خانم‌هاي باردار ديده مي‌شود. عامل آن تغيير در کبد و مجاري صفراوي است که سبب رسوب املاح صفراوي به زير پوست و خارش شديد مي‌شود. خارش در سراسر بدن و به‌ويژه در شکم و پستان‌هاست. اگر اين خارش با تهوع، خستگي و استفراغ و بي‌اشتهايي همراه شود بايد بي‌درنگ به پزشک مراجعه کنيد. در موارد بروز خارش در بارداري، بهتر است از خوردن خوراکي‌هايي که تند هستند و ادويه دارند، پرهيز کنيد و در معرض گرماي زياد نيز قرار نگيريد و از کرم‌هاي مرطوب‌کننده و لوسيون‌هاي ضدخارش کمک بگيريد.

منبع: هفته نامه سلامت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

غلامرضا زارعی مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است طبق معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری برخی نهاد‌ها به مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال سبد تغذیه و بسته بهداشتی رایگان را به صورت ماهانه اختصاص دهد.

او افزود: بر همین اساس شارژ اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶ میلیون ریال برای مادران دارای فرزند شیرخوار شامل ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر از سه دهک اول درآمدی انجام شده است.

مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور حمایت از مادران ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص یافته است.

زارعی بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۷۱ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای و خرد در استان خراسان رضوی آماده عرضه بسته‌های غذایی و بهداشتی ویژه مادران دارای فرزند شیرخوار و زیر پنج سال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی