Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@21:24:25 GMT

پوشاکي که نبايد زنان باردار بپوشند

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۸۵۰۸۶

خبرگزاري آريا -


از ماه سوم يا چهارم بارداري کم‌کم رحم بزرگ مي‌شود و شکم خانم باردار جلو مي‌آيد. از اين زمان به بعد است که بايد براي دوران بارداري خريد کند و لباس‌هاي مخصوص بپوشد.

لباس بارداري
اينکه چه بخريد و از چه مارکي و چند تا بخريد، به بودجه شما بستگي دارد. مي‌توانيد کمي بيشتر، اما يک‌بار هزينه کنيد و لباس‌هايي بخريد که اندازه آنها قابل‌تنظيم و با بالا رفتن سن بارداري، مدل آنها قابل‌تغيير باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال، پوشيدن لباس‌هاي قبل از بارداري، بعد از ماه چهارم به سلامت شما و جنينتان آسيب مي‌رساند.

در ادامه، نپوشيدني‌هاي بارداري را به روايت دکتر حميد بهنيا، متخصص زنان و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، خواهيد خواند.

لباس‌ تنگ و چسبان
از ماه چهارم بارداري، لباس بايد راحت و گشاد باشد. لباسي که مي‌پوشيد نبايد به شکم و پاها بچسبد، وزن آن بايد روي شانه‌ها باشد و به واسطه کمربند يا کش، اين وزن روي شکم نيفتاده باشد.

همچنين خانم باردار بايد بتواند به راحتي لباس را بپوشد و دربياورد و وقتي لباس را به تن دارد، راحت بنشيند و بلند شود و موقع راه رفتن دست و پا گير نباشد.

پوشيدن شلوارهاي تنگ، مخصوصا در ناحيه فاق، اصلا توصيه نمي‌شود، چون خانم‌ها در دوران بارداري بيش از هر زمان ديگري به‌دليل تغييرات هورموني مستعد ابتلا به عفونت ادراري هستند. توصيه اصلي اين است که خانم‌هاي باردار، شلواري از جنس کتان يا نخ به پا کنند و از پوشيدن ساپورت که باعث افزايش تعريق مي‌شود، خودداري کنند.

اين موضوع در مورد لباس زير هم صادق است. لباس زير نبايد آنقدر تنگ باشد که شکم را به دو قسمت تقسيم کند. بهتر است خانم‌هاي باردار لباس زير نخي مخصوص بارداري انتخاب کنند، يا اگر لباس زير معمولي مي‌خرند، سايز خيلي بزرگ بپوشند تا کاملا راحت باشند و فشاري به شکم وارد نشود.

در دوران بارداري به دليل تغييرات هورموني اندازه سينه‌ها نيز بزرگ مي‌شود و خانم باردار بايد با توجه به اين مساله اندازه سينه‌بند خود را تغيير دهد.

کفش بدون پاشنه، يا پاشنه‌بلند
هم پوشيدن کفش‌هاي بدون پاشنه و هم پاشنه بلند، در دوران بارداري ممنوع است. بهترين کفش براي اين دوران، کفش لژدار سه سانتي است. فراموش نکنيد در دوران بارداري، پاها و کمر حساس‌تر از قبل و قوزک پا ضعيف‌تر است و وزن جنين مي‌تواند به راحتي تعادل خانم باردار را به هم بزند.

انتخاب کفش‌هاي بدون پاشنه و تخت يا کفش‌هاي با پاشنه بيش از چهار سانت، مي‌تواند باعث درد کمر، انقباض عضلات پا و درد زانو شود.

کفشي که انتخاب مي‌کنيد، اگر پاشنه‌دار است، بايد سه سانتي و پاشنه آن پهن باشد.

کفش‌ بنددار
براي ماه‌هاي آخر بايد کفشي انتخاب شود که به خم شدن و بند بستن نياز نداشته باشد، اما اگر لازم بود، خانم باردار نبايد به سمت جلو خم شود يا نبايد با تکيه به ديوار بند کفشش را ببندد. بهترين کار اين است که روي يک صندلي بنشيند و پايش را روي ران پاي مقابل قرار دهد و بند کفشش را محکم کند. براي پوشيدن جوراب نيز همين روش توصيه مي‌شود.

در ماه‌هاي آخر بارداري مرکز ثقل بدن نيز به سمت جلو خم مي‌شود و براي حفظ تعادل معمولا خانم‌هاي باردار شانه‌ها را عقب مي‌دهند، اما اين حالت باعث کمردرد مي‌شود. انجام هر نوع حرکتي که دامنه حرکت مفاصل در آن بالا باشد، مثل پوشيدن لباس‌هاي تنگ که لازم است براي اين کار دست‌ها خيلي عقب يا بالا برود، توصيه نمي‌شود.

کلا لباس و کفش بارداري بايد سبک و راحت باشد و در تابستان و زمستان برحسب گرمي و سردي بدن مادر انتخاب شود. البته معمولا خانم‌هاي باردار ناگهان حس گرما يا گرگرفتگي پيدا مي‌کنند و حرارت بدنشان بالاست و نيازي به پوشيدن لباس‌هاي خيلي گرم ندارند.

نپوشيدني‌هاي بارداري و سه نکته پوستي
دکتر اميري ، سه نکته زير را بيان مي کند:

1- به دليل تجمع آب در بدن در دوران بارداري، بيشتر خانم‌هاي باردار دچار ورم‌ پاها مي‌شوند و پوشيدن کفش‌هايي که قبل از بارداري مناسب بود، ممکن است اواخر بارداري به‌دليل تنگي کفش، زمينه فرو رفتن ناخن در گوشت را افزايش دهد. براي پيشگيري از اين مشکل، کفش راحت بپوشيد.

2- در دوران بارداري چين زيرپستان، زيربغل و کشاله ران مستعد عفونت‌هاي قارچي است. براي پيشگيري بايد چين‌ها را خشک نگه‌داشت. از آنجا که فعاليت غدد عرق نيز در بارداري افزايش مي‌يابد، خانم باردار بايد لباس‌هايي از جنس الياف نخي و پنبه‌اي بپوشد و از پوشيدن لباس‌هايي پلاستيکي خودداري کند تا از حساسيت و بروز درماتيت‌هاي متعاقب آن پيشگيري شود.

3- به دليل تغييرات هورموني در دوران بارداري، ناحيه ساق پا خشک مي‌شود بنابراين خانم باردار بايد پوستش را مرتب مرطوب و به جاي استفاده از صابون‌ها، از پن‌هاي خنثي استفاده کند و از پوشيدن جوراب، چکمه يا لباس‌هايي با الياف پشمي که خارش را افزايش مي‌دهد، خودداري کند.

دکتر نيرومنش، معتقد است:

«معمولا لباس‌هاي بارداري، گشاد و راحت هستند و جنس لطيفي دارند، اما گويا مادران جوان امروز، تمايلي به پوشيدن اين لباس‌ها ندارند.

تعجب مي‌کنم وقتي مي‌بينم خانم بارداري که براي معاينه‌‌ آمده است، بيش از 10 دقيقه وقت صرف مي‌کند تا با فشار و زحمت، شلوار جين تنگي که پوشيده، از پايش خارج کند. بيشتر آنها هم مي‌گويند اصلا در اين لباس‌ها راحت نيستند و اذيت مي‌شوند، اما از پوشيدن لباس‌هاي گشاد بدشان مي‌آيد، اما به همه خانم‌هاي باردار توصيه مي‌کنم به هيچ‌وجه شلوار جين نپوشند، چون ضخامتي که اين شلوار دارد و مدل آن که چسبان است، مانع تبخير رطوبت بدن مي‌شود و خود اين لباس عامل ايجاد عفونت است.

لباس خانم باردار بايد به او آرامش بدهد چون هر چقدر اعصاب مادر راحت‌تر باشد، رشد و سلامت جنيني که در شکم دارد، بهتر خواهدبود.

حتما تجربه کرده‌ايد روزي که يک لباس نامناسب و ناراحت به تن داريد يا کفش نامناسبي پوشيده‌ايد، چقدر بيشتر از روزهاي ديگر خسته و دچار تنش مي‌شويد. اين تنش براي افراد معمولي هم مضر است، اما براي خانم باردار، زيان آن بيشتر خواهد بود. اگر از پوشيدن شلوار جين خوشتان مي‌آيد، حداقل شلوارهاي مخصوص بارداري را که طرح پارچه‌شان جين‌مانند است، انتخاب کنيد. اين شلوار نبايد ضخيم باشد و مانع حرکت بدنتان شود.

پيراهن مخصوص بارداري يا بلوزهاي مخصوص که زير سينه پيلي دارند و جنسشان هم نخي و لطيف است، براي يک خانم باردار بهترين هستند.

سعي کنيد رنگ لباسي که مي‌پوشيد، روشن و ملايم باشد تا به شما آرامش بدهد. رنگ‌هاي آبي و سفيد به‌خصوص در فصل گرما، بهترين انتخاب هستند.

در جنس لباس دقت کنيد، چون پوست خانم باردار حساس و خشک مي‌شود و الياف مصنوعي مخصوصا اگر لباس تنگ باشد و به پوست بچسبد، باعث آسيب مي‌شود. اين لباس‌ها از نظر بهداشتي هم مشکل‌ساز هستند، چون جلوي تبخير عرق را مي‌‌گيرند و زمينه را براي ابتلا به عفونت قارچي مساعد مي‌کنند.

هرچند پوشيدن يک لباس نامناسب تاثير مستقيمي روي سلامت و رشد جنين ندارد، اما لباس تنگ احساس آرامش را از مادر مي‌گيرد و اين ناآرامي روي جنينش تاثير خواهد داشت. فشار لباس روي شکم باعث افزايش دماي بدن و عرق کردن زياد هم مي‌شود که به اين طريق آب بدن از دست مي‌رود. همزماني اين موضوع با فصل گرم و نياز بيشتر بدن به آب براي سلامت مادر مضر است.

توصيه ديگر به خانم‌هاي باردار، پوشيدن کفش مناسب است. از آنجا که مرکز ثقل بدن خانم در ماه‌هاي آخر بارداري به هم مي‌خورد و نمي‌تواند مانند قبل تعادل خود را حفظ کند، احتمال پيچ‌خوردن پا و زمين‌خوردن او بيشتر مي‌شود. بهتر است کفش چرمي و با پاشنه‌اي سه سانتي‌متري باشد. کفش پاشنه‌ بلند، به کمر فشار مي‌آورد و از نظر ايمني خطرناک است.»


منابع:
salamat.ir
aftabnews.ir
tebyan.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر تجمع روحانیون قم در حمایت از «طرح نور» با لباس پلنگی جنگ

 

 

دیگر خبرها

  • طرح «نور» است یا «زور»؛ روحانیون برای جنگ با که لباس نظامی پوشیده‌اند؟
  • اصالت لباس محلی عشایر ایل شاهسون
  • روحانیون و طلاب قم، لباس نظامی پوشیده اند برای جنگ با که؟ با زنان و دختران این سرزمین؟!
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟!
  • تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی + عکس
  • تصاویر تجمع روحانیون قم در حمایت از «طرح نور» با لباس پلنگی جنگ
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی