Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-27@23:05:44 GMT

کیوریتوری در ایران باید تغییر جهت دهد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۸۷۷۰۶

کیوریتوری در ایران باید تغییر جهت دهد

به گزارش بولتن نیوز، این روزها نمایشگاهی با عنوان «بیداری تمام سهم است» با حضور ۹ عکاس جوان و با کیوریتوری حمید جانی پور در گالری دنا برپاست. در این نمایشگاه به تعداد متفاوتی از هر عکاس، عکس هایی روی دیوار رفته است مثلا از یک عکاس ۴ اثر و از عکاسی دیگر ۱۶ اثر تا در مجموع ۷۳ اثر روی دیوار گالری چیدمان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که به همه عکاسان داده شده واحد است و به گفته جانی پور کار جمع آوری آثار برای این پروژه حدود یکسال به طول انجامیده است. دو هنرمند کارهایی مستندگونه ارائه داده اند و باقی هنرمندان در فضای «فاین آرت» کارهای خود را ارائه داده اند که از آن میان آثار سه هنرمند به فضای رئالیستی نزدیک تر است.

جانی‌پور درباره این نمایشگاه گفت: من یک موضوع اولیه به عکاسان دادم و یک سال طول کشید تا ۹ عکاس را پیدا کردم و سوژه هم به مرور پیش رفت و حتی در گذر این یکسال فرم ارائه آثار که در ابتدا قرار بود مینیمالیستی باشد تغییر کرد اما در محتوا همان روحیه مینیمالیستی حاکم است.
وی ادامه داد: همه عکاسانی که در این نمایشگاه حضور دارند حداقل در یک نمایشگاه گروهی حضور داشته اند اما در مجموع هنرمندان تازه کار محسوب می شوند و هدف من هم کشف استعدادها بوده است. معتقد هستم کیوریتورها بهتر است بیشتر روی کشف استعدادها کار کنند تا اینکه مدام نمایشگاه های گروهی با هنرمندانی که مدام اسمشان را کنار هم می شنویم برپا شود.
این عکاس همچنین بیان کرد: تنها در صورت تغییر جهت نگاه کیوریتورهاست که کیوریتوری می تواند در ایران به خوبی جای خود را باز کند.
جانی پور درباره این موضوع که چگونه موضوع طی یک سال دستخوش تغییر شد، گفت: وقتی یک نویسنده رمانی را می نویسد در سال‌هایی که آن را در دست دارد قصه ابتدایی اش تغییر نمی کند اما شخصیت پردازی ها و فرم آن در طول یک سال دستخوش تغییر می شود. ما در محتوا تغییر فاحشی نداشتیم اما فرم را جهت بهبود محتوا تغییر دادیم و ایده های اولیه پخته تر شد چراکه در طول زمان بر دانش آدمی افزوده می شود.
این عکاس در توضیح بیشتر فضای حاکم بر کارها نیز گفت: همه ما این روزها دچار نوعی روزمره گی شده ایم و آسمان زندگی هایمان زیادی ابری است. فضای مینیمال در واقع به سمت کوچک سازی آدمها می رود و ما از این کوچک سازی در راستای کوچک سازی شخصیت ها در فضایی بزرگ الهام گرفتیم تا این کوچکی را به رخ بکشیم چرا که روزمره گی هم همین کار را با ما می کند.
او که سومین نمایشگاه خود را کیوریت می کند و پیش از آن برپایی چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی را در کارنامه خود دارد درباره هدف اصلی اش از کشیده شدن به سمت بحث کیوریتوری بیان کرد: من قبلا هم در مصاحبه ای گفته ام که از وجود اینهمه عکاس در اطرافم ناراحت نیستم. هر چه تعداد علاقه مندان عکاسی بیشتر باشد به نفع ماست چرا که مردم به بهترین شکل تفاوت میان عکس خوب و بد را تشخیص می دهند.
جانی پور در پایان گفت: شاید هم صنف های من گاهی گلایه کنند این روزها دست هر کسی دوربین است اما در این میان استعدادهایی هستند که هیچ وقت فرصت ابراز خود را ندارند. از یک جایی به بعد احساس کردم باید در این فضا اتفاقی بیفتد برای همین اولین بار که شروع به جمع آوری عکس برای یک کافه گالری کردم فقط از هنرمندان شهرستانی عکس قبول می کردیم. البته از آن کار استقبال نشد و فرض من این است که در شهرستان اکثرا افراد درگیر ناله کردن هستند در حالیکه آنها هم برای بهبود شرایط خود باید تلاشی بکنند. اما کلید این ماجرا از همین جا زده شد و بعد از آن تصمیم گرفتم روی جوان ها و ایجاد فرصتی برای کار آنها تمرکز کنم و در حال حاضر مهمترین هدفم پیدا کردن استعدادهاست.
این نمایشگاه تا ۱۲ خرداد در گالری دنا برپاست.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی به دنبال تغییر تاریخ در فینال

به گزارش ورزش سه، خاطره شکست تلخ و ملال آور دوره گذشته از ژاپن همچنان از یاد‌ها نرفته و این قهرمانی می‌تواند برای شمسایی و ستاره‌هایش التیام بخش دردها و خستگی‌های اخیر باشد. آن زمان لزوم دگرگونی در تیم ملی را تکرار می‌کرد و به چهره های جدید روی آورد و به آن‌ها دل بست. چیزی که باعث شد بسیاری علیه او جبهه بگیرند و تصمیمش را « بی‌اعتنایی به واقعیت » بخوانند. او پس از ناکامی در فینال جام ملت‌های آسیا تصمیم گرفت چند تغییر ظاهراً بزرگ انجام دهد، ولی همچنان قماری که در تغییر نسل به راه انداخته بود را ترک نکرد. ابتدا علی‌اصغر حسن زاده به تیم ملی فراخواند که تشویق خیلی‌ها را برانگیخت که این تصمیمش نشان از تیزهوشی‌اش بود و سپس برترین های لیگ باشگاهی را زیر ذره‌بین خود قرار داد.

نتایج تیم ملی پس از جام ملت‌های آسیا در تورنمنت‌های متخلف از جمله تایلند و برزیل، امیدوار کننده بود، اما بحث‌های تاکتیکی میان علاقه‌مندان به فوتسال شدت گرفت، با این تفاسیر که دیدگاه او در مربیگری آزادی عمل دادن به ستاره‌هایش بود، به رخ کشیدن قریحه و تکنیک آن‌ها و همه این‌ها ایران را به جایی رسانده که انتظارش را می‌کشیدند و تا برآورده کردن توقعات تنها یک قدم دیگر فاصله داشته است.

وحید شمسایی دوران بازیگری پُرزرق‌وبرقی را پشت‌سر گذاشته و از او یک اسطوره در ورزش ایران ساخته است. سرمربی تیم ملی، در برهه‌ای که قاتل بالفطره دروازه ها به شمار می‌رفت، در جام ملت های آسیا هشت بار طعم قهرمانی را چشید و روی هم رفته 194 گل را در این رقابت‌ها به ثمر رساند. رکورد دست‌نیافتنی 31 گل در یک دوره از مسابقات به وحید شمسایی در سال 2001 تعلق دارد و خیلی‌ها را حیرت زده کرده است و 9 بار آقای گلی جام را به خود اختصاص داد و کفش طلایی را چنگ زد.

شمسایی روی نیمکت تیم‌های باشگاهی، عملکرد موفقی را در دبیری تبریز و تاسیسات دریایی تهران برجای گذاشته که طی این سال‌ها با تمامی ستاره های فوتسال به قهرمانی ایران و آسیا دسته یافته است. اما جای خالی قهرمانی قاره کهن در کسوت مربیگری‌ ملی در کلکسیون افتخاراتش حس می‌شود.

به هر حال، شمسایی به نخستین توفیق خود روی نیمکت داغ ایران نزدیک شده و همچنین سیزدهمین قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا که باید آن‌ها تحقق خواهند یافت یا خیر.

دیگر خبرها

  • مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از ۳۴ سال (فیلم)
  • شمسایی به دنبال تغییر تاریخ در فینال
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • جانی دوباره درتالاب هامون جازموریان سیستان وبلوچستان
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • (ویدئو) ملکی: مورد مصدوم و تلفات جانی تا این لحظه نداشتیم
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • سرنوشت تلخ زیبای ۲۷ساله، یک ایران را متاثر کرد
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم