Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مسير خانه تا حوزه رأي‌گيري را مي‌پيمايد، ساعت‌ها در صف مي‌ايستد، برگه رأي مي‌گيرد و در نهايت يا جاي نام کانديدا را خالي مي‌گذارد و به صندوق مي‌اندازد يا نامي غير از نام کانديداهاي اعلام شده مي‌نويسد! برخي از آراي‌شان عکس هم مي‌گيرند و احتمالاً براي خوشمزگي و نشان دادن ذوق و قريحه‌شان در شبکه‌هاي اجتماعي هم تصوير برگه رأي‌شان را به اشتراک مي‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ايسنا، روزنامه «ابتکار» افزوده است: از بين اينها، يکي نوشته همسرم و دورش را با قلب تزئين کرده و يکي نوشته پدرم. ديگري نام فرهاد مجيدي بازيکن سابق تيم استقلال تهران را نوشته و ديگري برانکو ايوانکوويچ سرمربي پرسپوليس را. اين يکي نام خواننده موردعلاقه‌اش را مي‌نويسد و آن يکي شخصيت‌هاي تاريخي را مي‌نويسد. در اين ميان هستند چهره‌هايي مثل محمود احمدي‌نژاد و حميدرضا بقايي، کانديداهاي رد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري دوازدهم که نام يکديگر را در برگه رأي مي‌نويسند و لبخندزنان آن را به دوربين هم نشان مي‌دهند و در صندوق رأي مي‌اندازند.
در هر انتخاباتي که در تاريخ سياسي جمهوري‌اسلامي برگزار شده است، به صورت جدي به آراي سفيد و باطله پرداخته نشده است. اين مسئله از جايي نشات مي‌گيرد که شايد شهروندان و افکار عمومي به اين نتيجه رسيده‌اند که آنها را نمي‌توان در اعداد شهروندان مسئوليت‌پذير آورد. اما اين مسئله يا اتفاق در هر حالتي به عنوان يک پديده محسوب مي‌شود؛ امري که کارشناسان و جامعه‌شناسان از آن به عنوان يک اعتراض به سبکي متفاوت نيز ياد مي‌کنند. در باور عمومي نيز اين تفکر وجود دارد که نبودن مهر انتخابات در شناسنامه، باعث سلب برخي موقعيت‌ها از فرد خواهد شد و اين فرد در قبول نداشتن هيچ يک از کانديداها، نامي را مي‌نويسد که نوشته باشد! البته هستند کساني که نام کانديداي موردنظرشان را تنها به منظور شوخي و خنده و اشتراک تصوير نمک‌ريزي‌شان در شبکه‌هاي اجتماعي نوشته‌اند.
پديده آراي باطله در قانون
موضوعي که اين روزها در خصوص نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري در رسانه‌ها و اذهان عمومي رد و بدل مي‌شود مربوط به آراي باطله است. سئوالي که در ذهن‌ها به وجود آمده اين است که اين آراي باطله چگونه مشخص و در نتيجه انتخابات چه تاثيري دارد. ماده 19 قانون انتخابات صراحتاً به اين موضوع پرداخته است: آراي ناخوانا، آرائي که حاوي اسامي غير از نامزدهاي تأييد شده باشد و آرائي که سفيد به صندوق ريخته مي‌شود. در کنار موارد ذکر شده ذيل همان ماده 19 مي‌توان به مواردي ديگري چون صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتي، آراي زائد بر تعداد تعرفه، نرسيدن به سن قانوني، آرائي که با شناسنامه افراد فوت شده يا غير ايراني داده شده باشد، آرائي که با تقلب و تزوير (در تعرفه‌ها، آراي، صورت جلسات، شمارش) به دست آمده باشد، آرائي که با شناسنامه غير يا جعلي اخذ شده باشد، آراي تکراري و ...
موارد فوق البته تبصره‌هايي نيز دارد؛ در تبصره 1 کل آراي مندرج در صورتجلسه‌اي که صندوق اخذ راي آن فاقد اوراق راي يا برگه‌هاي تعرفه باشد، باطل و جزو آراي ماخوذه محسوب‌ نخواهد شد، در ‌‌تبصره 2 آراء زائد مذکور در جزء (2) بند «ب» به قيد قرعه از کل برگه‌هاي راي کسر مي‌شود و ‌‌در تبصره 3 آراء باطل ماخوذه در حد نصاب انتخاب نماينده موضوع ماده (8) اين قانون محاسبه نمي‌شود.
موضوعي که در اين بين وجود دارد آن است که بند 2 بخش الف ماده 19 صراحتاً اشاره کرده است که: «آرائي که کلاً حاوي اسامي غير از نامزدهاي تاييد شده باشد» جزو آراي باطله محسوب مي‌شود؛ يعني اگر کسي در برگ تعرفه‌اي که بايد دو کانديدا را انتخاب کند نام دو نفر خارج از ليست را بنويسد آن راي باطل محسوب مي‌گردد ولي اگر نام يکي را خارج از ليست و نام ديگري را صحيح و از داخل ليست بنويسد آن راي باطله محسوب نخواهد شد و براي کانديدايي که نامش در ليست وجود دارد صحيح است و بايد محاسبه شود.
نکته ديگري که وجود دارد محاسبه آراي باطله در حد نصاب 25 درصد ورود در مرحله اول انتخابات است که بر اساس تبصره 3 ماده 19 آراي باطله در حد نصاب محاسبه نمي‌شود؛ يعني آراي باطله از کل آراي ماخوذه کسر و سپس حد نصاب 25 درصد محاسبه خواهد شد.
آراء باطله در جمع مشارکت تعيين‌کننده است
آراي باطله اگرچه در بسياري موارد مي‌توان نگاه متکثري به آن داشت، اما در مواردي مي‌توان نگاه رسمي به آن داشت. آنگونه که سخنگوي شوراي نگهبان اعلام کرده مي‌توان نوعي نگاه رسمي و قانون‌گرايانه نيز براي بررسي قانوني آن لحاظ کرد.
عباسعلي کدخدايي در تبيين نگاه قانون‌گرايانه به آراي باطله مي‌گويد: آراي سفيد و ناخوانا باطل محسوب مي‌شوند و براي هيچ نامزدي لحاظ نمي‌شوند، ولي جزو آرايي است که در جمع مشارکت محسوب مي‌شود و تعيين‌کننده است. کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در حاشيه حضورش در ستاد مرکزي نظارت بر دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري درباره سرنوشت آراي سفيد و نيز با بيان اينکه قانون انتخابات در بحث آراء يک تفکيک سه‌گانه دارد - آراي صحيح، آراي باطله ماخوذه و آراي باطله غيرمأخوذه - گفت: آراي صحيح آرايي هستند که در صندوق مي‌رود و شمارش مي‌شود، آراي باطله ماخوذه نيز آرايي مانند آراي سفيد است، شما مشارکت کرده‌ايد ولي راي سفيد است، اين راي براي هيچ نامزدي محسوب نمي‌شود ولي جزو آرايي است که در جمع مشارکت محسوب مي‌شود و تعيين‌کننده است، آراي باطله غيرماخوذه آرايي است که هم خود راي باطل است و هم جزو آن آراي مشارکت محسوب نمي‌شود، مانند آرايي که از طريق خريد و فروش، آراي تکراري و امثالهم ايجاد مي‌شود.
برخي از افراد اعتقادي به مسئله انتخابات رياست‌جمهوري ندارند
ناصر ايماني فعال سياسي اصول‌گرا در پاسخ به اين سوال خبرنگار «ابتکار» که افرادي که راي آنها جزو اراي باطله محسوب مي‌شود چگونه بافت فکري دارند، گفت: نکته اول اينکه بايد بررسي کنيم که آراء باطله در دوره‌هاي قبل چقدر بوده است ـ يعني چند درصد مشارکت‌کنندگان بوده است ـ و مقايسه کنيم که آيا آراي باطله نسبت به مشارکت‌کنندگان اين دوره از انتخابات بيشتر بوده است يا چند برابر يا کمتر بوده است. اگر آراي باطله نسبت به دوره‌هاي گذشته به لحاظ درصدي ـ نه تعداد آراء ـ بيشتر شده است، بايد به صورتي جدي و تامل‌برانگيز به آن پرداخته شود. اگر با درصد اندکي کمتر يا بيشتر از دوره‌هاي قبل بوده است، در اين صورت دليلي که مي‌توان براي آن آورد، همان دليلي است که در دوره‌هاي گذشته نيز بوده است. يعني اتفاق خاصي در اين دوره نيفتاده است. بنابراين اولين نکته مقايسه است؛ در دوره‌هاي قبل و همين‌طور اين دوره پديده آراء باطله از کجا به وجود مي‌آيد و ماهيت يا علت‌العلل آن چيست؟ در انتخابات دوره دوازدهم که متاسفانه صف‌هاي طولاني داشتيم و مردم از جهت رنج زيادي متحمل شدند و بايد مورد توجه مسئولان اجرايي انتخابات قرار گيرد که چرا شهروندان بايد ساعت‌ها پشت صف قرار بگيرند و تدابيري براي برگزاري آسان اتخاذ نشود.
ايماني در تحليل لايه‌هاي مختلف آراء باطله گفت: کساني هستند که تنها قصد دارند که شناسنامه آنها مهر بخورد. به اين معنا که احساس مي‌کنند که اگر شناسنامه آنها مهر نخورد به لحاظ قانوني مشکلي پيش مي‌آيد. برخي ديگر کساني هستند که تمايل ندارند به کانديداهاي رياست‌جمهوري راي دهند و قصد دارند تنها به نامزدهاي شوراي شهر راي دهند. در واقع تنها به گرفتن برگه يا تعرفه راي بسنده مي‌کنند. برخي از آراء باطله کساني هستند که نتوانسته‌اند فردي را پيدا کنند که در راستاي تمايلات و مطالبات آنها باشد، اما در هر حالت تصميم گرفته‌اند که راي بدهند. در واقع احساس مسئوليت به اصل مشارکت مي‌کنند، اما نسبت به اين موضوع که فردي را پيدا کنند که طبق خواسته‌هاي متعدد آنها باشد، يا عاجز هستند و يا طبق آگاهي نامزدهاي مورد نظر را نمي‌پذيرند. بنابراين تنها در بالا رفتن مشارکت سهيم هستند اما فرد خاصي را پيدا نکرده‌اند. البته کساني هستند که نه تقيدي به مشارکت دارند و نه اعتقادي به اينکه چه کسي رئيس‌جمهور مي‌شود.
آراء باطله مي‌تواند اعتراض به وضعيت موجود باشد
مصطفي عبدي جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «ابتکار» علت وجود آراي باطله را در دو مورد بررسي کرد و گفت: دليل نخست را مي‌توان در اعتراض و دليل دوم را از سر بي‌تفاوتي دانست. در واقع برخي از آنها بنا به دلايلي خودشان را ملزم مي‌دانند که در انتخابات مشارکت کنند و تنها شناسنامه آنها مهر بخورد. مورد ديگر اين است که اين قشر در انتخابات شرکت مي‌کنند اما در اعتراض به گزينه‌هاي موجود، افراد يا اسامي ديگري را در برگه راي مي‌نويسند. براي مثال آقاي بقايي نام احمدي‌نژاد را مي‌نويسد. اين عملکرد او به گونه‌اي اعتراض به وضعيت موجود و قبول نداشتن کانديداهاي نهايي است. در واقع اين افراد با باطل کردن راي خود اعتراض خود را نشان مي‌دهند. عده‌اي هستند که کاملا بي‌تفاوت به انتخابات هستند. در واقع اين بي‌تفاوتي مي‌تواند متوجه کليت ساختار نيز باشد. برخي نيز عقده‌هاي دروني خود را در برگه‌هاي راي بيرون مي‌ريزند.
ذائقه تبديل يک امر جدي به يک امر شوخي
رحيم محمدي در تحليل لايه‌هاي مختلف افرادي که آراء آنها آراء باطله محسوب مي‌شود به « ابتکار» گفت: نخست اينکه مشارکت انتخاباتي صورتي از مشارکت سياسي است و در واقع شاخصي براي ملت‌سالاري يا دموکراسي نيز محسوب مي‌شود. بنابراين مشارکت انتخاباتي در ماهيت خودش يک رفتار شهروندي آميخته به زندگي روزمره است که در واقع راي دهندگان در زندگي روزمره در حين تبليغات انتخاباتي در پديده انتخابات زندگي مي‌کنند.
اين جامعه‌شناس در چيستي شخصيت افرادي که آرا آنها باطله لحاظ مي‌شود، گفت: نمي‌توان اين نوع افراد را معلوم‌الحال ناميد؛ اين افراد هم جزو شهروندان محسوب مي‌شوند اما در محاسبات خود در انتخابات به نتيجه‌اي نرسيده‌اند. در ضمن نبايد آراء باطله را باطل حساب کنيم بلکه آنها آراء معناداري هستند. اگرچه براساس روش‌هاي حقوقي نمي‌تواند جزو آراء ديگر شهروندان محسوب شود، اما راي معناداري هستند. يک بخش از آراي باطله اعتراضي هستند. بخش دوم آرايي هستند که تنها مي‌خواهند شناسنامه آنها مهر بخورد و از مزيت مشارکت انتخاباتي در زندگي روزمره مي‌توانند استفاده کنند. بخش ديگر آرائي است که در اثر فشارهاي اجتماعي (دوستان، خانواده و نزديکان) است.
وي ادامه داد: يک نوع از اين افراد گروهي از شهروندان هستند که با کار جدي طنازي مي‌کنند و يا با کار جدي شوخي و مزاح مي‌کنند. ايرانيان در طول تاريخ ذائقه‌اي دارند مبني بر اينکه يک امر جدي را به يک امر شوخي تبديل کنند.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۸۹۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوسمار: به خاطر دوستانم در برزیل ناراحتم اما از برد پرسپولیس خوشحالم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اوسمار در نشست خبری بعد از بازی با نساجی گفت: قبل از صحبت در مورد بازی می خواهم در مورد سه موضوع حرف بزنم. تشکر می کنم از هواداران تیم مان که تیم را حمایت کردند و به هواداران نساجی هم تبریک می گویم که جو قشنگی در ورزشگاه درست کردند که این باعث می شود فوتبال قشنگ تر دیده شود.

وی افزود: از کسانی که چندین سال پیش در بازی پرسپولیس و شموشک جانشان را از دست دادند یادی کنم و ما کنارشان هستیم همیشه، به کسانی که در جنوب برزیل جان خود را ازدست دادند تسلیت می گویم زیرا بخاطر دوستانم ناراحتم اما بخاطر نتیجه و برد خوشحالم و از آنها یادی می کنم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین ۱۳۷۹ دستگاه برای ثبت الکترونیک آرا در قائمشهر
  • ۵۰ شعبه آماده ‌اخذ آرای مردم رامشیر در دور دوم انتخابات
  • اعلام آرای انضباطی رقابت‌های جام حذفی؛ جریمه نقدی برای تراکتور و پرسپولیس
  • به بازپرس گفتم؛ بخاطر پرسپولیس حاضرم شلاق بخورم!
  • صیانت از آرای مردم در مرحله دوم انتخابات استان تهران تضمین می‌شود
  • تضارب آراء در سیاست‌های ارزی طبیعی است
  • آغاز رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری پوتین پس از ادای سوگند
  • اوسمار: به خاطر دوستانم در برزیل ناراحتم اما از برد پرسپولیس خوشحالم
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • پاسخ عجیب آبفا خوی به بوی بد فاضلاب: مربوط به برخی فصول سال است!