Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‏ فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد ظهر امروز دوشنبه، یکم خردادماه در برنامه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره انبیاء(ص) که در محل آمادگاه باباعباس خرم‌آباد برگزار شد، گفت: آیه ۸۷ و ۸۸ سوره انبیاء با این مضمون « وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِينَ﴿86﴾ وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» در مورد سرگذشت حضرت یونس(ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: سوره انبیاء سوره‌ای است که در آن شرح حال و زندگی پیامبرانی که جنبه‌ی الگو دارند، بیان شده است.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که نام حضرت یونس چهار بار در قرآن آمده است، تصریح کرد: در قرآن یک سوره به نام حضرت یونس وجود دارد این در حالی‌است که بیشترین شرح حال حضرت یونس در سوره‌ی صافات آمده است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که حضرت یونس از پیامبران بنی‌اسرائیل است که بعد از حضرت سلیمان مبعوث به رسالت شد، عنوان کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که درباره حضرت یونس آمده است مسئله قرار گرفتن یونس در شکم ماهی است.
امام جمعه خرم‌آباد گفت: حضرت یونس(ع) در سرزمین نینوا در عراق و نزدیکی شهر موصل زندگی می‌کرد مردم نینوا انسان‌های بت‌پرست و دارای افکار تباهی بودند و عقاید انحرافی داشتند کمااینکه وقتی حضرت یونس مبعوث به رسالت شد به تبلیغ دین خدا پرداخت اما هرچه زحمت کشید، نتیجه‌ای نگرفت.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: حضرت یونس در مدت سی و سه سال در میان قوم خود به تبلیغ پرداخت کمااینکه یکی‌از درس‌هایی که می‌توانیم از زندگی پیامبران الهی بگیریم درس استقامت است.
آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: حضرت یونس بعد از ۳۳ سال تبلیغ از خداوند متعال درخواست عذاب کرد یونس برای این‌که دچار عذاب الهی نشود، قوم خود را ترک کرد تا کنار دریایی رسید و منتظر ماند و سرانجام سوار کشتی مسافربری شد و از منطقه قومش فاصله گرفت.
وی با اشاره به این‌که بعد از سوار شدن یونس بر کشتی ناگهان در اعماق دریا طوفان شد، گفت: به قید قرعه حضرت یونس را به دریا انداختند که نهنگ دهان خود را باز کرد و او را بلعید و یونس مدتی در شکم ماهی بود و بعد از مدتی نهنگ حضرت یونس را کنار دریا انداخت و یونس مجدداً به نزد قوم خود بازگشت.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که یکی از القاب حضرت یونس «ذالنون» است، عنوان کرد: در عربی نون به‌معنای ماهی بزرگ یا همان نهنگ است این در حالی‌است که خداوند در آیات دیگر از یونس با عنوان صاحب حوت نام برده است.
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که ماجرای حضرت یونس در شکم ماهی یک معجزه است، تصریح کرد: در روایتی از امام جعفرصادق(ع) آمده است که خداوند به نهنگ دستور داد بدون آن‌که استخوان‌های حضرت یونس را خرد کند به امانت نزد خود نگه دارد.
وی با طرح این سؤال که چرا خداوند حضرت یونس را در شکم ماهی قرار داد، تصریح کرد: بعضی از مفسران علت قرار گرفتن یونس در شکم ماهی را ترک اولی می‌دانند یعنی حضرت یونس خشمگین شد این در حالی‌است که یونس پیامبر الهی بود کمااینکه آیه ۸۸ سوره انبیاء به غضب حضرت یونس اشاره دارد.
آیت‌الله میرعمادی گفت: برخی مفسرین در پاسخ به علت قرار گرفتن حضرت یونس در شکم ماهی می‌گویند که حضرت یونس قوم خود را رها کرد این در حالی‌است که یک رهبر باید در میان قوم خود باشد یک فرمانده باید در میان نیروهای خود باشد یک رهبر باید در سختی‌ها و راحتی‌ها در میان قوم خود باشد.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که قرآن از قرار گرفتن حضرت یونس در شکم ماهی تعبیر به «ظلمات» کرده است، عنوان کرد: ظلمات، تاریکی در اعماق دریا را می‌گویند این در حالی‌است که بچه در شکم مادر در ظلمات ثلاث است.
امام جمعه خرم‌آباد افزود: وقتی حضرت یونس در شکم ماهی قرار گرفت همواره ذکر یونسیه را بیان می‌کرد که آن ذکر این است که «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین».
وی ادامه داد: ذکر یونسیه خواص و اثرات فراوانی دارد به‌طوری که پیامبر اسلام(ص) در حدیثی فرموده است هر بیمار مسلمانی که ذکر یونسیه را بخوانند یا شفا پیدا می‌کند و یا اگر بمیرد خداوند پاداش شهید او می‌دهد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۹۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه

جمعی از معلمان سراسر کشور در سالروز شهادت شهید مطهری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

️این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.

 انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • آغاز دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟