Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-05-06@14:06:56 GMT

ماهور آوازهای«سیدجواد بدیع‌زاده»را منتشر کرد

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۹۲۸۶۴

به گزارش بولتن نیوز، در این اثر بزرگانی همچون عبدالحسین شهنازی و علی صالحی (تار)، مصطفی نوریانی و حسینقلی طاطایی (ویُلن)، هانس و فرهاد معتمد (پیانو) و مهدی غیاثی (تمبک) آواز بدیع‌زاده را همراهی کرده‌اند.
محمدرضا شرایلی در دفترچه‌ی این آلبوم در مورد شیوه‌ی آواز بدیع‌زاده نوشته است: شیوه‌ی آواز بدیع‌زاده را می توان در مجموعه‌ی شیوه‌های آوازی دوره‌ی قاجار دسته‌بندی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرا و پروراندن گوشه‌های آوازی (نظیر قرایی، مخالف چهارگاه و حصارِ او) به عنوان آوازهای مستقل نشان از پیروی بدیع‌زاده از نظام آوازی دوره‌ی قاجار دارد که در آن اهمیت هر آواز (گوشه یا مایه) کمتر از مایه‌ی اصلی دستگاه نبوده است. به عبارت دیگر شاید بتوان چنین رویکردی به اجرای ردیف دستگاهی در آوازهای بدیع‌زاده را نشان از نظامی دانست که مجریان آن ــ پیش از شکل‌گیری ردیف دستگاهی امروزی ــ برای هر گوشه یا به روایت قدما هر آواز، ارزشی کامل در اجرا قائل بوده‌اند.
وی در ادامه می‌نویسد: شاید این مجموعه بیش از آنکه بیانگر تسلط سیدجواد بدیع‌زاده بر آواز و ادای دِینی به هنر آوازخوانی او باشد ــ خواننده‌ای که اغلب او را تصنیف‌خوانی فکاهی می‎شناسیم ــ منبعی برای اهل پژوهش قلمداد شود که به کمک آن بتوانند به بررسی ریشه‌های مشترک شیوه‌های آوازی رایج در ایرانِ انتهای دوره‌ی قاجار تا ابتدای دوره‌ی پهلوی بپردازند؛ دوره‌ای گذار که بسیاری از عناصر موسیقایی ما را، همچون عناصر فرهنگی، دستخوش تغییر و دگرگونی کرد.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۹۲۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزاداری در سوگ امام ششم شیعیان در گوشه وکنار استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ همزمان با سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری ارادتمندان خاندان اهل بیت (ع) باحضور در مسجدها، تکایا و حسینیه‌ها و امام زادگان استان در سوگ این امام همام اجتماع و سوگواری کردند.

عزاداران برای ارادت به امام ششم شیعیان غذای نذری هم بین سوگواران توزیع کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طنین «آواز آن پرنده آتشین» در نمایشگاه کتاب
  • تصویر قدیمی از آشپزخانه بازار طهران در دوره قاجار
  • مستند «نغمه های فروزان» فیلمی درباره بدیع الزمان فروزانفر
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • کلید اولیه پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • عزاداری در سوگ امام ششم شیعیان در گوشه وکنار استان
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش