Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@23:32:47 GMT

پيام مشارکت مردم در انتخابات چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۹۳۳۴۱

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مشارکت 73 درصدي مردم در انتخابات و نوع انتخاب آنان، حاوي پيام روشني براي مسوولان نظام جمهوري اسلامي ايران است؛ تداوم راه عقلانيت و اعتدال و اهتمام به دغدغه هاي اجتماعي و سياسي مردم در کنار بهبود بخشي به وضعيت اقتصادي از جمله اين موارد است .

به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، پرونده دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري، شنبه 30 ارديبهشت ماه با اعلام نتايج نهايي به پايان رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«حسن روحاني» رييس جمهوري با کسب 57درصد آرا، توانست حضور خود را در پاستور براي چهار سال ديگر تضمين کند.
مشارکت جمعيت بسياري از مردم در اين دوره از انتخابات و راي دوباره آنها به روحاني، حاوي پيام هاي روشن و آشکاري است؛ پيام هايي که مسير حرکت دولت در چهار سال آينده را تعيين مي کند.
پژوهشگر ايرنا براي واکاوي معناي مشارکت مردم، نوع انتخاب آنها و مسووليت دولت در برابر اعتماد دوباره مردم، با 4 تن از کارشناسان سياسي «حسين بيادي»، دبير کل جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي ، «محمد خوش چهره» فعال سياسي اصولگرا ، «مرتضي مبلغ» معاون سياسي وزير کشور دولت اصلاحات و «عبدالله ناصري » فعال اصلاح طلب گفت و گو کرده است. در ادامه نظر اين کارشناسان را در مورد مسايل مطرح شده مي خوانيم.

** بار مسووليتي مشارکت گسترده بر دوش دولت
«حسن بيادي» دبير کل «جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي» در گفت و گو با پژوهشگر ايرنا گفت: مشارکت بيش از هفتاد درصدي مردم در انتخابات حاوي پيام هاي روشني است؛ حضور گسترده مردم پاي صندوق هاي راي باز هم نشان داد که مردم به اصل نظام علاقه دارند و تا پاي جان در راستاي حفظ و حراست از انقلاب تلاش مي کنند. اين مهمترين و ترديدناپذيرترين پيام انتخابات بود.
به گفته اين فعال سياسي اصولگرا، اين حجم مشارکت مسووليت سنگيني را بر دوش مسوولان دولت و همين طور ساير قوا گذاشت. اينکه مردم به رغم مشکلات متعددي چون بيکاري که در جامعه وجود دارد، پاي صندوق هاي راي حاضر شدند، بار مسووليت دولت و ديگر مسوولان را سنگين تر مي کند. دولت جديد بايد با تدبير و برنامه مشخص در راستاي تامين خواسته هاي مردم حرکت کند.
همچنين به گفته بيادي، دولت علاوه بر تلاش براي رفع چالش هاي اقتصادي موظف به حفظ ارزش ها و توجه ويژه به مسائل فرهنگي است. مساله ديگري که تلاش گسترده دولت را مي طلبد مبارزه بي امان و آشتي ناپذير با فساد به ويژه در عرصه اقتصادي و اداري است. در اين باره بايد گفت آنچه در حال حاضر بيشتر سبب نارضايتي نزد ملت شريف ايران شده وجود فساد و تبعيض است تا دشواري هاي معيشتي زيرا در دوره جنگ بسياري با مشکلات معيشتي جدي روبرو بودند اما رضايت بيشتري در اقشار گوناگون وجود داشت.

**انسجام ملي و اقتدار بين المللي؛ پيام مشارکت مردم
«محمد خوش چهره» فعال سياسي اصولگرا در گفت و گو با پژوهشگر ايرنا مشارکت مردم را نمودي از افزايش سرمايه اجتماعي در جامعه دانست. به گفته خوش چهره، مشارکت مردم در انتخابات در هر کشوري يکي از مصاديق سرمايه اجتماعي است.
واقعيت اين است که جمهوريت نظام جمهوري اسلامي ايران، تنها از طريق حضور و مشارکت مردم در همه عرصه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و ... محقق مي شود. بر همين اساس حضور مردم و مشارکت آنان در طول سي و چند سال گذشته به عنوان موتور محرک و نيروي پيش برنده در نظام بوده است. پيروزي انقلاب اسلامي در نتيجه مشارکت مردم در عرصه هاي سياسي محقق شد. آنچه توانست در سال هاي نخست انقلاب در برابر تحرکات تجزيه طلبانه، از انسجام و يکپارچگي ملي محافظت کند، همين حضور مردم بود. در دوره دفاع مقدس هم اين مردم بودند که با حضور خود از تماميت عرضي کشور دفاع کردند .
پيام اصلي مشارکت مردم در اين دوره از انتخابات هم اين است که سرمايه اجتماعي و حضور مردم در صحنه همچنان سرمايه اصلي کشور و مهمترين نيرو محرکه براي تحولات داخلي است.
به گفته خوش چهره، انتخابات در عرصه بين المللي و داخلي حاوي پيام هاي مهمي بود. در شرايطي که ناامني و تشتت در کشورهاي منطقه خاورميانه به اوج رسيده، اين انتخابات نمايش انسجام و اقتدار ملي ايران براي منطقه و جهان بود؛ اقتداري که قدرت چانه زني و توانمندي کشور براي تامين منافع ملي را افزايش داده است. از نظر داخلي هم پيام اين انتخابات تاييد مجدد مردم بر راهي بود که 4 سال پيش انتخاب کرده بودند.
به گفته خوش چهره به رغم دوقطبي بودن انتخابات و اختلاف سليقه نامزدها در مورد مسايل مختلف، اما دو طرف بر سر مساله لزوم بهبود معيشت مردم، وضعيت اقتصادي، بهبود فضاي کسب و کار، رفع موانع از سر راه توليد ملي و ... با يکديگر اشتراک نظر داشند. در زمان حاضر هدف راهبردي نظام بهبود وضعيت اشتغال و معيشت مردم است؛ اين مساله جزو اصلي ترين مطالبات مردم از دولت است.
پيروزي اعتدال گرايان در انتخابات، فرصت بسيار خوبي را پيش روي دولت و مجلس قرار داده تا با همسويي و تعامل با يکديگر، تحقق اين هدف مهم را در دستور کار خود قرار دهند و اختلاف سليقه هاي پيشين را در راستاي حفظ منافع ملي و التزام به خواسته هاي مردم کنار بگذارند.
خوش چهره در ادامه افزود: افزايش راي روحاني، فرصت طلايي را پيش روي او قرار داده که کابينه منسجم تر و کارآمدتري تشکيل دهد. آراي بيشتر روحاني در مقايسه با دوره پيشين انتخابات، اسباب تحولاتي را در راستاي تحقق بيشينه مطالبات مردم در دولت فراهم مي آورد.

**راي نه مردم به بازگشت به گذشته
«مرتضي مبلغ» معاون سياسي وزير کشور دولت اصلاحات هم در گفت و گو با پژوهشگر ايرنا با کم نظير خواندن اين حجم از مشارکت، حضور گسترده مردم را ناشي از چند عامل دانست.
به گفته مبلغ، نگراني مردم از بازگشت به گذشته، ميزان مشارکت مردم احساس کردند که برخي جريان ها مي خواهند به همان روش ها سياست ها و منش ها برگردند،بنابراين با مشارکت خود به اين تفکر نه گفتند. مردم خواهان تداوم راهي بودند که از 4 سال پيش انتخاب کردند. مردم آنقدر آگاه شده اند که بدانند در يک دوره چهار ساله امکان تحقق همه مطالباتشان فراهم نمي شود، بنابراين به رغم برخي نارضايتي ها، مصرانه ايستادند و گفتند آنچه را مي خواستيم همچنان خواهانش هستيم.
افزايش ميزان مشارکت و آراي روحاني،پشتوانه قوي تري براي او ايجاد کرده است؛ پشتوانه اي که با تکيه بر آن بسيار قوي تر مي تواند در مسير تحقق مطالبات مردم گام بردارد. روحاني از نظر پشتوانه مردمي در اوج اقتدار و توانمندي قرار دارد. از اين به بعد نوبت او است که بايد تدبيري به کار بگيرد تا پاسخ اين همه محبت و پشتوانه حماسي مردم را بدهد.
يکي از انتقادهاي جدي جامعه سياسي به دولت روحاني اين بود که توجه دولت به دو محور سياست خارجي و مسايل اقتصادي او را از اهتمام به حوزه هايي چون سياست داخلي و مسايل فرهنگي و اجتماعي دور کرده است.
دولت به دلايل مختلف در سال هاي گذشته در اين زمينه چندان قوي عمل نکرد. حتي کابينه روحاني در تراز بخش مطالبات مهم جامعه نبود. به جرات مي توان گفت تيم سياسي روحاني در تراز جامعه سياسي نبود، تيم رسانه اي هم همينطور؛ اينها بخش هايي است که دولت دوازدهم بايد اهتمام جدي به آن داشته باشد. کاستي ها بايد جبران شود. مديران سياسي که مي توانند نقش بسياري مهمي در رضايتمندي جامعه و در بستر سازي توسعه و پيشرفت داشته باشند، بايد در تراز جامعه، مردم و شخص روحاني باشد.
بخش ديگر مطالبات مردم که دولت جديد بايد به آن توجه داشته باشد، به نيازهاي ساري و جاري مردم در بخش هاي اقتصادي و معيشتي باز مي گردد. همچنين بحث تعامل بين المللي براي مردم از اهميت بالايي برخوردار است. دولت بايد بر حل مشکلات باقي مانده در ارتباط با مسايل منطقه، مسايل جهاني متمرکز شود. رفع بقيه تحريم ها و تداوم اجراي برجام از ديگر مطالبات عمومي است.

**راي به رويکرد دولت اعتدال
«عبدالله ناصري» فعال اصلاح طلب در گفت و گو با پژوهشگر ايرنا درک پيام انتخابات را به در نظر گرفتن شرايط ويژه کشور منوط دانست.
به گفته ناصري دولت يازدهم که ميراث دار ويراني هايي بود که به دنبال هشت سال سوء مديريت در کشور ايجاد شده بود، بيشترين توان خود را روي حل مساله هسته اي و برطرف کردن موانع تعامل اقتصادي کشور با نظام بين الملل از جمله تحريم ها گذاشت. برجام مهمترين دستاورد دولت، توانست بسياري از تنگناهاي کلان اقتصادي را برطرف کند. اما دستاوردهاي برجام بيش از آنکه کوتاه مدت باشد، دراز مدت است و در آينده به بار خواهد نشست.
برجام دستاورد بزرگي بود، اما دولت به خاطر ضعف رسانه اي و اطلاع رساني خود نتوانست به اندازه اي که بايد مردم را نسبت به فوايد و دستاوردهاي آن آگاه کند. از سوي ديگر تمرکز دولت روي حوزه تورم، موجبات افزايش رکود را فراهم کرد و از نظر معيشت مردم را در تنگنا قرار داد. اگرچه همه اين ها ميراث گذشته بود، اما ضعف دولت در فضاسازي و افکارسازي عمومي، موجب افزايش مطالبات عمومي در حوزه معيشتي شد؛ مساله اي که رقيب دولت در رقابت هاي انتخاباتي روي آن دست گذاشت.
راي مردم به دولت نشان داد اگرچه معيشت و اقتصاد براي مردم مهم است و نارضايتي هايي در اين حوزه وجود دارد، اما معيشت همه دغدغه مردم نيست. مردم دغدغه هاي ديگري هم دارند که به نوع رويکرد دولت به جامعه، باز مي گردد. رقيب اصلي روحاني در انتخابات نماينده تفکري تلقي مي شد که اجازه نمي داد کنسرت مجاز در برخي مناطق کشور برگزار شود. بنابراين مردم با نوع انتخاب خود نشان دادند بيش از آنکه خواهان مسايل اقتصادي و معيشتي باشند، خواهان يک رويکرد متعادل به انسان، جامعه و محيط بين المللي خودشان هستند و از بازگشت به دوره قبل از روحاني هراس دارند. آنچه مهم بود اينکه مردم به ادامه روند عقلانيت و تدبير و اميدبخشي به جامعه راي دادند. وظيفه روحاني در اين دوره بسيار سنگين تر شده است. او بر همين اساس بايد توجه به مطالبات اجتماعي و سياسي مردم و حاميان خود را در دستور کار قرار دهد.
ناصري افزود: وظيفه دولت در برابر راي مردم در اين دوره بسيار سنگين تر از پيش شده است. راي قابل توجه رقيب روحاني در انتخابات هم معناي مهمي داشت. به نظرم بخش قابل توجهي از کساني که به حجت الاسلام «سيد ابراهيم رئيسي» راي دادند، آرايشان سلبي و براي نه گفتن به روحاني بود، نه آري گفتن به رئيسي. نارضايتي از بخش هايي از عملکرد دولت به ويژه در بخش اقتصادي آنها را به سمت رقيب سوق داد. اين نشان مي دهد روحاني بايد در دوره دوم رياست جمهوري خود، يهبود وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم را در دستور کار قرار دهد.
**پژوهشم**9275**1601**خبرنگار: اعظم حميدپور**انتشار دهنده: شهناز حسني

ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران و جهان، https://t.me/Irnaresearch با ما همراه شويد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۹۳۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است

به گزارش خبرنگار مهر یوسف، نوری پیش از ظهر دوشنبه در جلسه ستاد انتخابات استان با تقدیر از مشارکت خوب مردم استان در انتخابات اسفند سال گذشته تاکید کرد انتخابات پیش روی نیز باید بدون نقص برگزار شود.

وی صیانت از آرای مردم را مسئله مهم بیان کرد و دخالت مسئولان را در انتخابات پذیرفتنی ندانست و افزود: انتخابات باید باشکوه‌تر در استان برگزار شود.
وی تصریح کرد تمامی فرایندهای انتخابات تسط مردم و هیئت‌های اجرایی انجام می‌شود.

قاسم عزیززاده گرجی رئیس ستاد انتخابات مازندران نیز شمار واجدان شرایط رأی دادن در حوزه انتخابیه قائمشهر سوادکوه سوادکوه شمالی سیمرغ و جویبار را ۳۷۰ ۱۴۰ نفر اعلام کرد و گفت ۴۱۶ رأی مردم این حوزه را جمع آوری می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان مشارکت مردم در مرحله اول انتخابات گفت تعداد صندوق‌های روستایی ۲۲۱ شعبه است.

کد خبر 6098093

دیگر خبرها

  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  •  فراخوان ایده‌های مردم برای تحقق مشارکت در جهش تولید
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!