Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-08@11:26:19 GMT

ماده خطرناک درون سرخ‌کردنی‌ها!

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۹۶۳۵۲

ماده خطرناک درون سرخ‌کردنی‌ها!

پوسته قهوه‌ای روی سیب زمینی‎های سرخ‌شده یا رنگ تیره نان تست برشته حاکی از وجود یک ماده شیمیایی است که می‎تواند برای سلامت بدن انسان مضر باشد.

به گزارش «تودی»، آکریلامید، آلاینده‎ای است که هنگام سرخ کردن، کباب کردن، پختن یا روش‎های دیگر پخت در دماهای بالا - بیش از 120 درجه سلسیوس - تولید می‎شود.مطالعه‎ای جدید که توسط پژوهشگران انگلیسی انجام شد، نشان می‎دهد، بیشتر مردم از وجود آکریلامید هیچ اطلاعی ندارند، اما چه چیزی موجب نگرانی است؟بر اساس مطالعات صورت گرفته روی حیوانات، آکریلامید به عنوان یک ماده سرطان‌زا احتمالی برای انسان در نظر گرفته شده است، اما مطالعات انسانی همچنان ناقص هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آکریلامید بیشتر در غذاهایی که از محصولات گیاهی و غلات تهیه شده و در دماهای بالا پخت می‌شوند، یافت می‎شود. همچنین، این ماده شیمیایی زمانی که دانه‎های قهوه بو داده می‎شوند نیز در قهوه شکل می‌گیرند. سازمان استاندارد غذایی بریتانیا بیشترین میزان تراکم آکریلامید را در تنقلات، سیب زمینی‌ها - به ویژه سیب‌زمینی‌های سرخ شده - و غلات صبحانه یافته است. مطالعات دیگر به این نکته اشاره داشته‎اند که چیپس‌های سیب‌زمینی و سیب‌زمینی سرخ‌شده سطوح بالاتری از آکریلامید را نسبت به مواد غذایی دیگر دارا هستند. از سوی دیگر، لبنیات، گوشت و ماهی، یا غذاهایی که بخارپز یا جوشانده می‌شوند، کمترین میزان آکریلامید را داشته یا فاقد آن هستند.
آیا باید مصرف غذاهای سرخ شده یا کبابی را متوقف کرد؟
پاسخ سازمان غذا و داروی آمریکا منفی است. این سازمان به مردم توصیه کرده است که یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنند و از مصرف غذاهای بیش از اندازه سرخ شده یا کباب شده پرهیز کنند.
 پخت سیب‌زمینی تا زمانی که رنگ زرد طلایی به خود بگیرد و به رنگ قهوه‌ای درنیاید، به کاهش شکل‌گیری آکریلامید کمک می‎کند. این مسئله درباره نان تست شده قهوه‎ای روشن در برابر قهوه‌ای تیره نیز صادق است.همچنین، توصیه می‌شود از نگهداری سیب زمینی در یخچال پرهیز شود زیرا می‎تواند سطوح آکریلامید را افزایش دهد. بهتر است سیب‌زمینی‎ها را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.
اگر نگران آکریلامید هستید، مصرف موادغذایی آب‌پز یا بخارپز، به ویژه برای سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی، به جای سرخ یا کبابی کردن آنها می‌تواند عاقلانه باشد. اگر به غذای سرخ کرده یا کبابی علاقه دارید، این کار را گاه به گاه انجام دهید و اندازه وعده‌های غذایی را کوچک انتخاب کنید و از مصرف بخش‌های بسیار قهوه‌ای یا سوخته پرهیز کنید.
کنار گذاشتن سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس برای کاهش مواجهه با آکریلامید، به ویژه برای افرادی که مصرف زیادی دارند، مفید است و همچنین، این کار فضای بیشتری را برای مصرف انواع مختلف سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی و مغزهای خوراکی فراهم می‌کند.

-----------------------------------------------------------------------------

برای ورود به گلبرگها بعنوان جامع‌ترین مجله اینترنتی در حوزه سلامت و خانواده بر روی تصویر ذیل کلیک کنید!

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۹۶۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روان آب‌ها شهر یزد به درون قنوات هدایت نمی‌شود

شهردار یزد با بیان این که در اجرای پروژه هدایت آب های سطحی، ادعای انتقال روان آب‌ها به قنوات متروکه بی پایه و اساس است، گفت: سه مقصد نهایی و خروجی برای این کانال‌ها طراحی شده و به هیچ وجه در اجرای این طرح، آب‌های جمع آوری شده به درون قنوات هدایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی شهرداری یزد، ابوالقاسم محی‌الدینی با اشاره به اینکه کانال‌ها و تأسیسات دفع آب‌های سطحی ایجاد شده توسط شهرداری بر اساس بررسی‌های کارشناسی ایجاد شده است، اظهار کرد: این کانال‌ها، روان آب‌های شهر یزد را به سه مقصد مسیل مرکزی شهر، محدوده آبخوان سیل بند شاهدیه واقع در جنوب شهر شاهدیه و آبخوان مجاور بوستان محیطی کویر واقع در بلوار نصر هدایت می‌کنند.

وی افزود: اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی در سال جاری متوقف نشده و این طرح در بلوار جمهوری اسلامی، بلوار نصر و بلوار آزادگان در دستور کار شهرداری بوده و در حال اجرا است.

شهردار یزد با تأکید مجدد بر اینکه در اجرای پروژه دفع آب‌های سطحی، روان آب‌ها به هیچ عنوان به قنوات متروکه هدایت نمی‌شود، اعلام کرد: تمام تلاش‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد در اجرای این پروژه، پیشگیری از مسدود شدن مسیرهای اصلی شهر، احیای مسیل مرکزی و هدایت آب‌های باران به سفره‌های زیرزمینی به صورت امن است تا فضایی شاداب برای شهروندان به دور از مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی به وجود آید.

کد خبر 750931

دیگر خبرها

  • آفلاتوکسین چیست؟ سمی خطرناک در آجیل با ...
  • این سَم را فقط با یک تلفن درب منزل تحویل بگیرید!
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قبل از مصرف قهوه ژن‌های خود را بررسی کنید!
  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برخورد یک شراره خورشیدی به زمین چقدر خطرناک است؟
  • روان آب‌ها شهر یزد به درون قنوات هدایت نمی‌شود
  • روان آب‌ها به درون قنوات هدایت نمی‌شوند
  • گشت و گذار خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان (فیلم)