Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-25@20:33:22 GMT

رژیم غذایی مناسب برای رشته پاورلیفتینگ

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۹۷۱۷۷

سرویس سلامت و پزشکی بی باک؛ بخش مهمترین عناوین:

امروزه تب بدنسازی، داغ تر از هر تب دیگری در بین جوانان است. تمامی جوانان چه زن و چه مرد علاقمندند تا اندامی زیبا و بدنی روی فرم داشته باشند و در این راه از هیچ تلاشی چه صحیح و چه غلط فروگذار نمی کنند. پاورلیفتینگ از جمله محبوب ترین شاخه های بدنسازی است که در ادامه مطلب یکی از بهترین رژیم های غذایی را برای ورزشکاران و طرفداران این رشته ورزشی قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دکتر سلام همراه باشید.

 

در ورزش بدنسازی یکی از اصلی ترین مقدمات رسیدن به اندام متناسب داشتن تغذیه مناسب است. عده ای برای جبران کمبود های غذایی خود اقدام به استفاده از مکمل های ورزشی و یا تزریق هورمون به بدن خود می کنند که ماه عسل این کار چیزی جز بیماری و به وجود آمدن اختلال در اعضای بدن نخواهد بود اما داشتن یک برنامه تغذیه ای مناسب و کامل در کنار برخی مکمل های مناسب می تواند تمام نیاز های بدن شما را برطرف کند.

پاورلیفتینگ چیست؟

پاورلیفتینگ یک ورزش قدرتی است و همه نکته این ورزش این است که شما به عنوان یک پاورلیفتر چقدر قوی و قدرتمند هستید . اصول این ورزش به طور باور نکردنی ساده است ؛ و لازمه آن یک بدنسازی هدفمند و حرفه ای است. در هر مسابقه پاورلیفتر (وزنه بردار) بر روی یک سکو می ایستد وسعی می کند سنگین ترین وزنه را بلند کند. و باید قادر باشد که آن را تکرار کند. داوران هم نظاره گر این هستند که قوانین و اصول به درستی در بلند کردن وزنه ها رعایت شود.

مکمل های سالم و مناسب

مکمل هاي حاوي پروتئين هاي با کيفيت و مرغوب امکان مصرف پروتئين کافي براي ورزشکاراني که براي ترميم مصدوميت هاي و براي تشديد سنتز پروتئين در عضلات نياز به حجم عظيمي از اين درشت مغذي در رژيم روزانه غذايي خود دارند را فراهم مي کند.

براي اينکه تبليغ مستقيم براي کمپاني خاصي را نکرده باشيم از ذکر نام و مشخصات مکمل هاي مناسب خودداري مي کنيم اما به اين مهم نيز اشاره مي کنيم که مکمل مناسب پروتئيني براي ورزشکاران رشته وزنه برداري قدرتي علاوه بر اصل بودن بايد حاوي پروتئين با ارزش بيولوژيکي مناسب نيز باشد.

رژیم غذایی شماره یک

دستور اول مصرف رژيم غذايي مبتني بر قند فراوان، چربي کم و پروتئين متوسط تا بالاست. در اين دستور بايد 40 الي 45 درصد از کالري مصرف روزانه را از قندها، 40 الي 45 درصد از کل کالري مصرفي را از پروتئين ها و 10 الي 20 درصد از کل کالري مصرفي روزانه را نيز بايد از چربي ها گرفت.
اين مقدار قند پيش بيني شده در رژيم روزانه غذايي موجب مي شود تا انرژي کافي براي انجام تمرينات شديد را در بدن داشته و در نتيجه با پرداختن به تمرينات آنابوليسم واقعي را تجربه کنيد.

اين مقدار قند پيش بيني شده در رژيم روزانه غذايي موجب مي شود تا انرژي کافي براي انجام تمرينات شديد را در بدن داشته و در نتيجه با پرداختن به تمرينات آنابوليسم واقعي را تجربه کنيد.
با اين دستور مصرف عضلات شما همواره از گليکوژن انباشته بوده و شما هيچگاه با کمبود انرژي در عضلات خود مواجه نخواهيد شد. در صورتي که از اين دستور مصرف پيروي کرده و يا قصد به کار بستن آن را داريد به اين مهم توجه داشته باشيد که بايد سهم عمده اي از قند مصرفي خود در طول روز را در وعده هايي که تا قبل از پرداختن به برنامه تمريني مصرف مي کنيد دريافت کنيد و همين طور هم در برنامه غذايي خاصي که بلافاصله پس از تمرين مصرف مي کنيد قند زيادي گنجانده و در وعده هايي که در هنگام شب و در نزديکي زمان خواب خود مصرف مي کنيد قند کمتري مصرف کنيد.

رژیم غذایی شماره دو

دستور دوم که کمتر نيز مورد مصرف بوده است مبتني بر چربي بالا، قند کم و پروتئين کافي است به طوري که بايد 30 الي 40 درصد از کل کالري مصرفي روزانه را از چربي ها، در حدود 40 الي 50 درصد از کل کالري مصرفي در طول روز را از پروتئين ها و 10 الي 30 درصد از آن را نيز از قندها بگيريد.
متخصصين اين دستور مصرف را براي کساني که قصد کم کردن از چربي هاي زايد بدن خود را دارند توصيه مي کنند! بسياري از ورزشکاران رشته هاي قدرتي از ترکيبات شميايي و از مکمل هاي مختلف براي تشديد فرايند چربي سوزي در دوران کات استفاده مي کنند اما من به دليل اينکه اين دسته از ترکيبات منجر به تحليل رفتن بافت هاي عضلاني شده و منجر به از دست رفتن آب بدن و همين طور هم منجر به از دست رفتن شادابي و طراوت عضلات مي شوند استفاده از اين ترکيبات را براي ورزشکاران توصيه نکرده و استفاده از مواد غذايي و رژيم هاي غذايي مناسب و همين طور هم استفاده از روش هاي طبيعي براي کم کردن از ميزان چربي زايد موجود در بدن را پيشنهاد و توصيه مي کنم.

بدون مکمل نتیجه ای نخواهید گرفت!

امروزه پیدا کردن کردن مکمل اصلی و مرغوب کار بسیار سخت و دشواری است. افراد زیادی تا کنون قربانی استفاده از مکمل های بی کیفیت ورزشی شده اند که این امر سبب بی اعتمادی مردم نسبت به ورزش بدنسازی و همچنین مکمل های تغذیه ای بدنسازی شده است؛ اما یکی از مهم ترین نکات برای پیشرفت در این رشته ورزشی استفاده از مکمل های تغذیه ای است.

مکمل های پروتئینی گلوتامین کراتین گلوکزآمین و Chondroitin

اصلی ترین مکمل های تغذیه ای هستند که لازم است تا شما برای تقویت بدن خود و پیشرفت در این رشته ورزشی، یعنی پاور لیفتینگ مورد استفاده قرار دهید.

در این باره بیشتر بخوانید: نکاتی که در ورزش بدنسازی باید مد نظر داشته باشید

 

گردآوری و تدوین حسن جوانبخت

هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام مجاز است

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۹۷۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

باروری به معنای توانایی برای داشتن فرزند، به عنوان یکی از علت‌های تشکیل خانواده شناخته می‌شود؛ با توجه به اینکه سبک زندگی، الگوی غذایی و فعالیت بدنی زوجین بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر دارد، پیروی از یک الگوی غذایی مناسب، مصرف ریزمغذی ها، فعالیت بدنی منظم و حفظ وزن مطلوب می‌تواند از بسیاری از مشکلات باروری جلوگیری کرده و سبب کاهش هزینه‌های درمان ناباروری شود. در ادامه با ۱۰ توصیه تغذیه‌ای کاربردی و مؤثر در باروری سالم آشنا می‌شویم:

سعی کنید غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند منابع ویتامین C، E و کاروتنوئید‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و نسبت به گذشته مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی، بروکلی و میوه‌های نارنجی رنگ را بیشتر مصرف کنید.

از مصرف ماهی‌های چرب و ماهی تن، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و جگر گاو غافل نشوید؛ این مواد غذایی به عنوان منابع ویتامین D، می‌تواند در بارورری افراد مؤثر باشد.
منابع غذایی فولات (B۹) مانند جگر، نخود، عدس، لوبیا، آجیل و مغزدانه ها، بادام زمینی، اسفناج، مارچوبه، سبزی‌های سبز تیره، مرکبات و بروکلی را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید.

مصرف جگر، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه‌ها به دلیل غنی بودن از روی، توصیه می‌شود.

بهتر است در طول هفته از منابع غذایی امگا ۳ مانند گردو، ماهی سالمون، دانه کتان، کلم بروکسل و دانه چیا مصرف کنید.

نسبت به گذشته فیبر بیشتری مصرف کنید؛ میوه ها، سبزی‌ها و غلات کامل و سبوسدار به عنوان منابع سرشار از فیبر شناخته می‌شود.

مصرف مغزدانه‌ها و حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا، بادام، گردو و دانه آفتابگردان بسیار حائیز اهمیت است.

توصیه می‌شود مصرف کربوهیدرات تصفیه شده مانند قند و شکر، کیک و شیرینی و انواع نان سفید کاهش یابد.

مصرف چربی‌های غیر اشباع مانند روغن‌های زیتون، کانولا و آفتابگردان به صورت متعادل و کنترل شده افزایش یابد.

سعی کنید مصرف چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و حیوانی و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس را تا حد ممکن کاهش دهید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی