Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:03:39 GMT

وقتي برندها ناجي فوتبال مي شوند

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۰۰۲۹۶

خبرگزاري آريا - بخش عظيمي از بودجه هاي ميليارد دلاري فوتبال در جهان از تبليغات به دست مي آيد. نگاهي به حضور برندهاي بزرگ در تبليغات فوتبال بر اين واقعيت اشاره مي کند که تاثير اين نوع تبليغ از رسانه ها و بسته هاي ديگر تبليغي که مخاطبان به صورت اجبار و اکراه با آن رو به رو مي شوند به مراتب بيشتر است.

طبيعي است هر ورزشي پرتماشاگر باشد تبليغات به آن رشته ورزشي توجه بيشتري نشان مي دهد و تبليغات در تمامي جهان براي سودآوري بيشتر به اثربخشي نياز دارد؛ اين اتفاقي است که فوتبال، به واسطه علاقه و انبوه هوادارانش، آن را ممکن مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه اين ابزارها در کنار هم بر ناخودآگاه مخاطب اثر مي گذارند و بر شناساندن نام برندها تاثيرگذار هستند.

وقتي از فوتبال به عنوان يک رسانه قوي صحبت مي کنيم صحبت از ثانيه ها و دقيقه ها و ساعت هاست و البته تمامي محيطي که به فوتبال تعلق دارد، از روي پيراهن گرفته تا دور زمين بازي و حتي استاديومي که در آن بازي برگزار مي شود. همين چندي پيش بود که نقل قولي از مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال، منتشر شد که اعلام کرده بود قرار است نام ورزشگاه آزادي به نام يکي از اپراتورهاي تلفن همراه تغيير يابد.

اين اتفاق بلافاصله با واکنش هاي بسيار مواجه شد و سرانجام رييس فدراسيون فوتبال اين اظهارنظر را تکذيب کرد؛ اما در صنعت فوتبال دنيا چنين اتفاقي موسوم است. به همين بهانه نگاهي کرديم به نام گذاري هايي از اين دست که در باشگاه هاي بزرگ دنيا انجام مي شود.

آرسنال

نام استاديوم: امارات (اشبرتون گراو)مبلغ قرارداد: 250 ميليون پوندمدت قرارداد: 24 سال

آرسنال اسم ورزشگاهش را به يک شرکت هواپيمايي واگذار کرده است که کمبود بودجه ساخت ورزشگاه خود را جبران کند. ساخت ورزشگاه آرسنال اشبرتون گراو در سال 2002 آغاز و در سال 2006 به پايان رسيد.





آرسنالي ها براي ساخت اين ورزشگاه 470 ميليون پوند هزينه کردند که 260 ميليونش از طريق وام بود و مقداري ديگر از هزينه هايش با ساخت و ساز در محله قديمي هايبوري به دست آمد؛ البته آن ها دست به دامان شرکت هاي بزرگ دنيا هم شدند تا اينکه شرکت هواپيمايي امارات در سال 2005 ميلادي مبلغ 100 ميليون پوند براي پانزده سال به آرسنال پرداخت کرد و نام ورزشگاه را در اختيار گرفت، اما در سال 2012 قرارداد دوباره امضا شد و تا سال 2024 يک قرارداد 150 ميليون پوندي ديگر ميان امارات و آرسنال امضا شد. اين وضعيت در حالي بود که آرسنال پول قرارداد قبلي را گرفته بود و اين قرارداد جديد درآمد زيادي نصيب باشگاه آرسنال کرد.



دورتموند

نام استاديوم: سيگنال ايدوناپارک (وست فالن)مبلغ قرارداد: 30 ميليون يورومدت قرارداد: 17 سال

در آلمان دورتموند جزو باشگاه هاي برتر و پرطرفدار است؛ درست است که به پاي باشگاه بايرن مونيخ نمي رسد، ولي با فروش عنوان ورزشگاه خود توانست مبلغ خوبي به دست آورد. در سال 2002 باشگاه شهر دورتموند با مشکلات زيادمالي رو به رو شد؛ به همين دليل تصميم گرفت اسم ورزشگاه را بفروشد و آن را به صورت قسطي بخرد. اول قرار بود باشگاه با يک قرارداد پانزده ساله آن را از شرکت فلورين هام پس بگيرد.





دورتموند توانايي پرداخت پول را نداشت و از بهار 2005 مجبور شد نام ورزشگاه را بفروشد. گروه ايدونا که يک شرکت بيمه است و ست فالن را خريد و نام استاديوم به «سيگنال ايدونا پارک» تغيير کرد؛ البته اين طور که شنيده مي شود اصل مبلغ قرارداد بابت بدهي هاي باشگاه به شرکت فلورين پرداخت شده است.



شالکه

نام استاديوم: ولتينز آره نا (الد پارک اشتاديون)مبلغ قرارداد: 30 ميليون يورومدت قرارداد: 10 سال

ورزشگاه شالکه 04 اولين ورزشگاه آلماني است که بدون کمک از جايي و يارانه دولت، به صورت کاملا خصوصي ساخته شده است. اين ورزشگاه با هزينه اي حدود 191 ميليون يورو ساخته شد و يکي از مدرن ترين ورزشگاه هاي اروپاست و سقف آن قابليت جمع شدن دارد.



نام اين ورزشگاه هم به شرکت ولتينزو واگذار شد و به مدت 10 سال به همين شکل باقي خواهدماند. اين قرارداد بخش زيادي از هزينه ساخت استاديوم را از دوش باشگاه برداشت.



منچسترسيتي

نام استاديوم: اتحاد (سيتي پارک)مبلغ قرارداد: 150 ميليون پوندمدت قرارداد: 15 سال

عرب ها در دنياي فوتبال براي ديده شدن هزينه هاي زيادي کرده اند؛ کشوري همچون قطر حتي ميزباني جام جهاني را هم گرفت. شيخ منصور بن زايد آل نهيان، مالک هواپيمايي اتحاد و يکي از سرمايه داران بزرگ جهان، در انگليس و براي تيم منچسترسيتي هزينه هاي فراواني کرده است.



قرارداد نام استاديوم در سال 2011 امضا شده و البته در کنار تغيير نام، 10 سال هم حق تبليغات روي پيراهن منچسترسيتي به هواپيمايي اتحاد واگذار شده است؛ در مقابل، اين شرکت هواپيمايي همه مسافرت هاي منچسترسيتي و حتي تيم هاي پايه را به عهده دارد و مبلغ 150 ميليون پوند به اين باشگاه پرداخت کرده است. به نظر مي رسد نفوذ مالکان عرب در ليگ برتر انگلستان در باشگاه سيتي خيلي جدي تر از باقي باشگاه هاي اين کشور باشد.



هامبورگ

نام استاديوم: ايمتچ آره نامبلغ قرارداد: 40 ميليون يورومدت قرارداد: 10 سال

باشگاه هامبورگ هم، مانند ديگر باشگاه هاي آلمان، نام ورزشگاه خود را تغيير داده است. اين ورزشگاه براي ايرانيان يادآور خاطرات بسياري است؛ چون مهدي مهدوي کيا زماني ستاره همين استاديوم بود. آن ها در تغيير نام پيش رو هستند. در مي 1998 هامبورگ تصميم گرفت ورزشگاه قديمي خود را با استاديوم جديدي عوض کند. استاديوم جديد هم زمين فوتبال است و هم سالن کنسرت.





اين ورزشگاه تا سال 2001 والک اسپارک اشتاديون نام داشت تا اينکه شرکت اِي.او.ال حقوق نام گذاري آن را خريد. اولين قرارداد 15 ميليون يورو براي هامبورگ درآمد داشت. از سال 2007 اين باشگاه به مدت 6 سال حقوق نام گذاري را به ها.اس هانورد بانک فروخت. هامبورگ اين بار براي 6 سال 25 ميليون يورو از بانک آلماني دريافت کرد؛ اما سال 2010 پيشنهاد اغواکننده کننده شرکت ايمتچ کاري کرد قرارداد قبلي با بانک را فسخ کنند و با مبلغ حدود 40 ميليون يورو نام ورزشگاه هامبورگ «ايمتچ آره نا» شود.



بايرن مونيخ

نام استاديوم: آليانتس آره نامبلغ قرارداد: شايعات از رقم 90 ميليون يوروييمدت قرارداد:30 سال

بايرن مونيخ جزو پنج تيم برتر جهان است که جام هاي مختلف آلمان و جهان را کسب کرده است. کسب اين جام ها در برندينگ فوتبال اين امر را ميسر کرده است که در تبليغات مبالغ بيشتري کسب کنند. در 21 اکتبر 2002 براي اجراي اين تصميم راي گيري انجام شد که آيا بايد در اين مکان و با امکانات شهر مونيخ، استاديوم جديدي ساخته شود يا نه. حدود دوسوم راي دهندگان موافق بودند. آلترناتيو ديگر به جاي ساخت اين استاديوم، بازسازي عظيم استاديوم المپيک بود، اما معمار آن استاديوم، گوتهربهنيش، با اين طرح مخالفت کرده بود.





ساخت استاديوم تغييراتي اساسي در منطقه داد. نورهاي بيروني ورزشگاه طوري طراحي شده است که وقتي بايرن مونيخ بازي دارد ورزشگاه قرمز است، وقتي مونيخ 1860 بازي دارد، آبي است و به هنگام بازي هاي تيم ملي آلمان سفيد است. پارکينگ ورزشگاه يکي از بزرگ ترين ها در اروپاست، با جاي پارک 9800 ماشين. ساخت اين استاديوم 340 ميليون يورو براي باشگاه خرج دربرداشت. گروه آليانتس که خدمات مالي ارائه مي دهد حقوق نام اين ورزشگاه را تا 30 سال خريده است.



چرا ما نه؟

از بررسي اتفاقي که براي ورزشگاه ها و باشگاه هاي بزرگ دنيا رخ داده است مي توان اين گونه نتيجه گرفت که اکثريت آن ها فقط نام ورزشگاه خود را، آن هم به صورت مدت دار، واگذار مي کنند که به واسطه آن بتوانند از پس هزينه سنگين ساخت يا بازسازي استاديوم ها برآيند، البته نکته مهم اين است که اين باشگاه ها مالکيت ورزشگاه خود را دارند و اختيار تصميم گيري درباره آن را.


با اين حال در ايران حتي باشگاه هاي بزرگ پايتخت هم مالک استاديوم خود نيستند و از اين جهت که استاديوم آزادي ورزشگاهي ملي است واکنش اهل ورزش و افکار عمومي به تغيير نام آن منفي بود. ورزشگاه هايي هم که از سوي شهرداري در اختيار اين دو باشگاه قرار گرفته است ظرفيت و امکان برگزاري مسابقات آن ها را ندارد.

با همه اين احوال شايد وقت آن رسيده باشد که اين باشگاه ها بتوانند با شراکت با برندهاي سرشناس، استاديومي به نام خود دست و پا کنند، حتي اگر بهاي آن واگذاري نام ورزشگاه براي زماني طولاني باشد.

توجه کنيد که در استاديوم هاي روز دنيا مراکز خريد و رستوران و ساير امکانات رفاهي ديگر هم ديده مي شود که درآمدزايي براي سرمايه گذار و باشگاه فقط به بازه زماني انجام بازي محدود نشود. اين اتفاقي است که مي تواند توجيهي باشد براي سرمايه گذاري در اين زمينه و برداشتن فشار از دوش ورزشگاه پير و ملي آزادي.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۰۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود

پیشکسوت فوتبال خوزستان بر این اعتقاد است که اگر مدیران فوتبال کشور آگاه و سالم باشند، کار در این عرصه به خوبی دنبال می‌شود. - اخبار ورزشی -

ابراهیم قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در مورد اوضاع بد نمایندگان خوزستان در فصل بیست‌وچهارم لیگ برتر و به ویژه فولاد خوزستان گفت: استقلال خوزستان و صنعت نفت آبادان از نظر زیرساخت‌ها مشکل دارند، اما فولاد خوزستان از جهت مالی یا زیرساختی مشکلی ندارد؛ با این وجود وضعیت این باشگاه هم مانند بقیه است. این نشان می‌دهد هر سه باشگاه مشکل مدیریتی دارند و با سوءمدیریت روبه‌رو هستند. اگر مدیران بادانش،‌ آگاه و سالم باشند، کار فوتبال خوب پیش می‌رود. وقتی در رأس فوتبال ما مدیریت مشکل دارد، این موضوع به زیرمجموعه و باشگاه‌ها هم گسترش پیدا می‌کند.

جدول لیگ برتر| استقلال به صدر رسید؛ فولاد در نقطه ذوب!

وی افزود: باشگاه فولاد زیرساخت‌های خوبی دارد و از نظر مالی هم برای جذب بازیکن مضیقه‌ای نداشته و ندارد، ولی شاهد این هستیم که تیم نتیجه نگرفت و چند مرتبه مربیان این تیم تغییر کردند یا مربیانی انتخاب شدند که از نظر تاکتیکی نتوانستند کمکی به فولاد کنند. به طور کلی در فوتبال ما برخی از مدیران یا ساده هستند و کلاه بر سرشان می‌گذارند و یا اینکه ریگی به کفش‌شان است. چرا برخی بازیکنان فولاد هفت یا هشت سال است با این تیم همکاری دارند یا بازیکنان جدیدی که جذب شدند، آیا کیفیت لازم را دارند؟ بعضی بازیکنان این فصل فولاد کیفیت لازم را نداشتند. همین موضوعات باعث تأثیر منفی در روند نتیجه‌گیری تیم شد.

پیشکسوت فوتبال خوزستان تصریح کرد: در جامعه فوتبال ایران اعتقاد بر این است که فولاد خوزستان و سپاهان آکادمی‌های بسیار خوبی دارند، اما بررسی کنید چقدر از پتانسیل بازیکنان آکادمی در دو تیم استفاده می‌شود یا چند بازیکن به لیگ برتر تزریق شده است. بارسلونا و دیگر تیم‌های بزرگ دنیای فوتبال را ببینید، سیستم آنقدر درست طراحی شده است که بازیکن 16 ساله به ترکیب 11 نفره تیم اصلی می‌رسد.

قاسم‌پور در پاسخ به اینکه کدام تیم‌ها، شانس اصلی سقوط به لیگ دسته اول هستند، گفت: فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. چه کسی فکر می‌کرد برزیل در کشور خودش از آلمان هفت گل دریافت کند؟! اما با نگاه به جدول و ارقام، روی کاغذ صنعت نفت و نساجی احتمال سقوط‌شان بیشتر است. استقلال خوزستان و فولاد هم در رده‌های بعدی خطر سقوط را احساس می‌کنند. وقتی مدیران به صورت سفارشی انتخاب می‌شوند، تعجبی ندارد که وضع باشگاه‌ها اینطوری رقم بخورد.

وی در مورد مشکل حقوقی که میان مهدی رحمتی و فولاد خوزستان پیش آمده و کشیده شدن کار به کمیته وضعیت، تصریح کرد: در این فوتبال آقای تاج حرف اول و آخر را می‌زند. وقتی او به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال با ویلموتس مشکل قراردادی پیدا می‌کند و این میزان هزینه روی دست فوتبال کشور می‌گذارد، مشکلات بقیه باشگاه‌ها پیشکش! تازه آقایان رأس فدراسیون ادعا دارند که مسائل فوتبال را به خوبی می‌دانند و در کنار خودشان وکیل و مشاور حقوقی دارند. به آقای تاج بگویید ابتدا مشکل قرارداد آقای ویلموتس را که خودتان با نحوه مدیریتان ایجاد کردید، حل کنید، بعد از آن حواس‌تان به انتصاب و انتخاب مدیران باشگاه‌ها باشد! وقتی فدراسیون که در راس است آنطور عقد قرارداد می‌کند، چطور از باشگاه‌ها انتظار دارید که در  فوتبال بی در و پیکر ایران، عقدقراردادهایشان دچار مشکل نشود؟

پیشکسوت فوتبال ایران در پایان گفت: این فوتبال بی‌صاحب است و ما هم دل‌مان پُر. تا وقتی که گوش شنوایی نیست و کسی اهمیت نمی‌دهد، راهکار گرفتن از امثال من فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سن‌سیرو میزبان فینال چمپیونزلیگ می‌شود
  • عجیب‌ترین استادیوم فوتبال جهان بر روی صخره‌های سنگی (فیلم)
  • حکم کمیته انضباطی برای تکرار یک دیدار تعیین‌کننده
  • پای کار استقلال ملاثانی بوده ایم/ وقت حمایت ازتیم‌های خوزستان است
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • عادی نیست که پرسپولیس از تیم دهم جدول ۱۰ گل بخورد | درویش در تمدید قرارداد اوسمار حوصله کند | او تیم را خلع سلاح کرد | آدم به کارهای اوسمار شک می کند
  • نمای دیدنی از بسته شدن سقف آتلانتا استادیوم، از ورزشگاه های میزبان جام جهانی 2026 و کوپا آمریکا 2024 / فیلم
  • وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟