Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان گفت: مرکز اقامتی میان مدت برای ترک اعتیاد بانوان در زنجان وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنجانم تقی نصیری امروز در گفت و گو با خبرنگار زنجانم با بیان اینکه با وجود نیاز به ایجاد مرکز اقامتی میان مدت برای زنان معتاد تاکنون مرکزی در سطح استان ایجاد نشده است، اظهار داشت: در سال 94 سازمان بهزیستی به عنوان متولی صدور مجوز برای کمپهای ترک اعتیاد صدور مجوز برای مراکز ترک اعتیاد را متوقف کرده و نسبت به اصلاح این مراکز اقدام کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با اجرای دستور العمل و پروتکل جدید مراکز ترک اعتیاد (مراکز اقامتی میان مدت) از اول فروردین ماه سال 1395 در سراسر کشور ، تاکنون هیچ مورد صلاحیت دار و متقاضی برای راه اندازی کمپ بانوان نداشته ایم.

نصیری گفت: ضابطه‌های مختلفی در دستور العمل جدید در نظر گرفته شده است که از جمله آنکه فردی که تمایل به اخذ مجوز این مراکز را دارد، حتماً باید دارای تحصیلات دانشگاهی باشد که امیدواریم اصلاح این موارد سبب افزایش کارایی مراکز ترک اعتیاد شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه روند درمان اعتیاد به دو صورت سرپایی و بستری انجام میشود، خاطرنشان کرد: در درمان سرپایی معتاد با مراجعه پزشک مشاوره شده و داروی مورد نیاز خود را دریافت می کند اما در روش بستری فرد از یک تا سه ماه در مراکز اقامتی میان مدت بستری می شود که متاسفانه چنین مرکزی برای درمان اعتیاد بانوان در سطح استان زنجان وجود ندارد.

*کمتر از 20 درصد از افرادی که اقدام به ترک کرده اند مصرف مواد را کنار گذاشته اند

وی با اشاره به ضرورت بازنگری اساسی در شیوه های درمان اعتیاد خاطرنشان کرد: متاسفانه کمتر از 20 درصد از افرادی که اقدام به ترک کرده اند مصرف مواد را کنار گذاشته اند و در بیش از 80 درصد دوباره مصرف مواد را داشته اند.

نصیری افزود: یکی از مهمترین دلایل کارامد نبودن دوره های ترک عدم توجه به توصیه های پزشک توسط معتادان در حال ترک و نیز بکار گیری روش نامناسب درمان است.

وی با بیان اینکه آمار مشخصی از تعداد معتادان زن در کشور وجود ندارد، ابراز کرد: بسیاری از افراد اعتیاد خود را کتمان می کنند و این پنهانکاری در خصوص اعتیاد بانوان شدیدتر است.

این مقام مسئول افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده 9 درصد از جامعه هدف معتادان را بانوان تشکیل می دهند که این میزان در استان ما نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

*6درصد از معتادان زنجان را زنان تشکیل می دهند

نصیری خاطرنشان کرد: 6 درصد از معتادان زنجان را زنان تشکیل می دهند که بیش از یک هزار نفر می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار موجود یک درصد از مردم استان دارای اعتیاد هستند، گفت: باید به این آمار میزان اعتیاد پنهان را نیز اضافه کرد که با احتساب این موضوع بین 15 تا 20 هزار نفر از جمعیت استان درگیر اعتیاد هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با بیان اینکه مسئله اعتیاد از بزرگترین آسیبهای اجتماعی کشور ما محسوب میشود، عنوان کرد: متاسفانه اعتیاد یک زن و مادر تبعات بسیار بیشتری برای خانواده و جامعه بدنبال دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۰۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟

آلرژی فصل بهار یکی از مسائل شایع و مزاحم در این فصل است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد که علت بروز آن به دلیل وجود آلرژن‌ها در فصل بهار است، اما به‌ طور کلی استفاده از روش‌های طب سنتی برای درمان آلرژی فصل بهار می‌تواند یک راه حل آسان با تأثیر بلند مدت باشد و عوارض آن را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به گفته متخصصان، حساسیت‌های فصلی یک پدیده پیچیده است که از واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی ناشی می‌شود؛ این عوامل محیطی شامل گرده‌های گل‌ها، قارچ‌ها، بعضی مواد شیمیایی و تغییرات هوایی موسمی است، حساسیت فصلی می‌تواند تأثیرات روحی و اجتماعی زیادی داشته باشد و افراد ممکن است به دلیل محدودیت‌های ناشی از علائم حساسیت، از تفریحات یا فعالیت‌های اجتماعی منع شوند.

در آلرژی بهاری به‌طور معمول افراد دچار سرخی چشم و چهره می‌شوند، سوزش و خارش بینی دارند و رطوبت‌هایی که سوزان هستند از چشم و بینی خارج می‌شود؛ از دیدگاه طب سنتی گاهی گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد مغز و گاهی نیز مشکلات معده و شُل بودن دریچه معده، منجر به بروز چنین مشکلی می‌شود.

متخصصان طب سنتی معتقدند، با توجه به اینکه در فصل بهار حرارت افزایش پیدا می‌کند، موادی که در بدن تجمع کرده است، شروع به پخته شدن و نضج می‌کند؛ یکی از راه‌های دفع و خروج این مواد از طریق مغز است و رطوبت‌هایی که سوزان است از چشم و بینی خارج می‌شود و در واقع علت تشدید آلرژی‌ها در فصل بهار همین است.

اصلاح غذایی و رفتاری برای درمان آلرژی

رضا معطری، متخصص طب سنتی و عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ایران در خصوص روش‌های درمان آلرژی و حساسیت فصلی در طب ایرانی اظهار می‌کند: با آمدن فصل بهار حرارت افزایش پیدا کرده و مواد تجمع یافته در بدن پخته می‌شود و این مواد به‌طور معمول از طریق چشم و بینی از بدن خارج خواهد شد؛ اگر فرد لینت مزاج داشته باشد و شکم خود را با خوردن ملین‌هایی مانند انجیر (برای افراد سرد مزاج)، آلو بخارا (برای افراد گرم مزاج) و روغن بادام شیرین نرم کند، این مواد تجمع یافته به راحتی از بدن فرد دفع خواهد شد و دیگر از راه بینی و چشم خارج نمی‌شود که فرد را دچار حساسیت و آلرژی کند.

وی در خصوص اصلاح رژیم غذایی برای درمان آلرژی ادامه می‌دهد: بهتر است افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند تا جایی که امکان دارد از مصرف سرخ کردنی و ترشی‌ها پرهیز کنند و مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند و از غذاهایی مانند آش جو، آش عدس، پلو ماش و پلو عدس که رقیق‌کننده خون بوده و بسیار مؤثر است، استفاده کنند؛ گاهی مصرف ماءالشعیر نیز توصیه می‌شود؛ لازم به ذکر است افرادی که با آلرژی فصلی درگیر هستند از سبزیجاتی مانند گشنیز و اسفناج و حبوباتی همچون ماش و نیز گوشت مرغ در پختن آش جو استفاده کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به تأثیر بعضی میوه‌ها بر درمان آلرژی و حساسیت فصلی تصریح می‌کند: مصرف میوه‌هایی مانند لیموشیرین و مغز خیار برای درمان آلرژی مؤثر است؛ همچنین بهتر است افراد مبتلا به آلرژی از غذاهای تند و شور استفاده نکنند، علاوه بر این موضوع این افراد می‌توانند از گل‌گاوزبان به عنوان یک ضدالتهاب طبیعی، زنیان به عنوان آنتی‌هیستامین طبیعی، زیره سبز، عسل و عناب به عنوان ضدآلرژی معروف استفاده کنند، این گیاهان می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم حساسیت فصلی کمک کند، البته مهم است که این داروهای گیاهی زیر نظر متخصصان طب سنتی مصرف شود.

وی درباره تأثیر حجامت بر درمان آلرژی می‌افزاید: اقداماتی مانند خون‌گیری و حجامت نیز می‌تواند برای درمان آلرژی مؤثر باشد؛ از دیدگاه طب سنتی، حجامت و خون‌گیری اثرات مثبتی در کنترل علائم آلرژی دارد، چرا که با این روش، خون از مواد آلرژنیک و سموم تصفیه شده و جریان خون بدن تنظیم می‌شود.

معطری درباره آلرژن‌ها و بروز حساسیت به واسطه آن بیان می‌کند: سعی کنید لباس‌ها و ملافه‌ها را در فضای خارج از خانه خشک نکنید؛ خشک کردن لباس‌ها و ملافه‌ها در فضای آزاد موجب چسبیدن گرده‌های گیاهان به آن‌ها شده و علائم آلرژی فصلی را در افراد مستعد افزایش می‌دهد، همچنین صبح‌ها قبل از ساعت ۹ پنجره‌ها را باز بگذارید و از هوای تازه لذت ببرید؛ در این ساعت هوا هنوز رطوبت صبح‌گاهی خود را دارد و مانع از حرکت آزادانه آلرژن‌ها در هوا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: روز را با یک دوش آب گرم به پایان برسانید تا آلرژن‌هایی که به مو و پوست شما چسبیده است پاک شود؛ قبل از خواب هم یک فنجان دمنوش گیاهی ضدآلرژی بنوشید تا بتوانید بدون نگرانی از حساسیت فصلی به آرامی بخوابید.

ضرورت توجه به تغییرات آب و هوایی برای جلوگیری از آلرژی در فصل بهار

این متخصص طب سنتی اظهار می‌کند: تغییرات آب‌وهوا روی مقدار گرده‌ای که توسط گیاهان آزاد می‌شود، تأثیر دارد؛ در روزهای گرم، رشد و قدرت باروری گیاهان بیشتر می‌شود، اما در روزهای بارانی انتشار گرده‌ها متعادل است؛ در روزهایی که باد می‌وزد انتشار گرده‌ها به راحتی انجام می‌شود و نشانه‌های حساسیت در افراد نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین افراد مستعد آلرژی و حساسیت در فصل بهار مهم است که به وضعیت هوا و وزش باد توجه کنند تا کمتر درگیر عوارض آلرژی شوند.

وی می‌افزاید: گیاهانی مانند بید، کاج، توت، چنار، نخل، بلوط، راش، سرو، نارون، زیتون، صنوبر، چاودار، توسکا، سپیدار، افرای سیاه، سرو کوهی، زبان گنجشک، گردوی آمریکایی و درخت قهوه کنتاکی می‌تواند موجب بروز علائم حساسیت‌های بهاری در افراد شود.

معطری می‌گوید: حساسیت‌های فصلی به‌طور معمول در یک زمان مشخصی از سال برای فرد رخ داده و طی یک مدت زمان محدود رفع می‌شود؛ در بیشتر افراد این حساسیت در فصل بهار شروع شده و تا پاییز ادامه دارد، هر چند که احتمال درگیری با تب یونجه در هر چهار فصل سال وجود دارد؛ تب یونجه با التهاب بینی خود را نشان می‌دهد که ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به مواد حساسیت‌زای موجود در هوا است، موادی مانند گرد و خاک یا گرده گل و گیاهان که همواره در محیط اطراف وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: لازم است بدانیم که مصرف سیگار توسط افراد مبتلا به آلرژی‌های فصلی می‌تواند این حساسیت را بیشتر کند، در نتیجه اگر به سلامت و آرامش خود اهمیت می‌دهید، استعمال دخانیات را کنار بگذارید.

با این اوصاف، متخصصان طب سنتی در خصوص درمان آلرژی و حساسیت فصلی توصیه می‌کنند که از تغذیه‌ای استفاده شود که مواد تجمع یافته در بدن را تخلیه کرده و علائم آلرژیک را کاهش دهد، در همین راستا روش‌های سنتی مانند حجامت و خون‌گیری برای درمان آلرژی و حساسیت فصلی پیشنهاد می‌شود، زیرا این روش‌ها می‌توانند به تصفیه خون و تنظیم جریان آن در بدن کمک کنند، همچنین باید به تغییرات آب‌وهوا و نکات بهداشتی برای کنترل علائم آلرژی در طول فصل بهار توجه کرد.

کد خبر 744203

دیگر خبرها

  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • رفع نقاط حادثه خیز در زنجان نیازمند تأمین اعتبارات است
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • تعهدات وزارت نفت در بخش درمان بوشهر نیازمند بازنگری جدی است
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل
  • 5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور