Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در جلسه اخیر کمیته حریم آثار ملی غیر منقول سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور، ممنوعیت فعالیت معادن در محدوده غار تاریخی اسپهبد خورشید در استان مازندران مصوب شد .
وی که از این مصوبه با عنوان مصوبه لازم الاجرا نام برد ، ادامه داد :براساس این مصوبه برخی معادن که فعالیتشان به این غار تاریخی آسیب می زند اجازه فعالیت در حریم این غار را ندارند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون میراث فرهنگی مازندران تعداد معادنی که هم اکنون در حریم این غار فعالیت می کنند را پنج واحد اعلام کرد و افزود : براساس این مصوبه علاوه بر ممنوع شدن فعالیت برخی از این معادن ، اجازه فعالیت مجموعه های گردشگری نیز می بایست براساس نظر کارشناسی این اداره کل انجام شود .
وی گفت : فعالیت معادن ، کارخانه های برداشت شن و ماسه در حریم و اطراف این قلعه دژ تاریخی موجب بوجود آمدن خطراتی برای این اثر شده بود که حتی بیم تخریب آن هم می رفت .
معاون میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر حساسیت این مساله به تلاش مسوولان میراث فرهنگی مازندران برای جلوگیری از فعالیت این کارخانه ها و معادن اشاره کرد و ادامه داد : فعال بودن این معادن در اطراف این قلعه دژ تاریخی باعث شد تا ریزش و تخریب بدنه آهکی این اثر را تهدید بکند .
وی اضافه کرد : لایه های آهکی غار در مقابل ارتعاشات صوتی این کارخانه ها و معادن مقاوم نیستند که این مساله بر حفظ آن تاثیر می گذارد .
طاق طبیعی اسپهبد خورشید با دهانه ای به طول 85 متر با بقایای قلعه ای کهن در ارتفاعات خطیرکوه در حاشیه شرقی جاده سوادکوه واقع شده است که در دو سوی دهانه داخلی این اثر طبیعی سازه هایی مطبق از کف تا زیر طاق با کاربری فضاهای مسکونی و تدافعی شامل پلکان ، حوض، انبار و آب انبار، از جنس لاشه سنگ و ملات آهک و گچ بنا شده است.
ورودی این طاق و غار که در سال 1335 توسط عده ای از غارشناسان ایرانی کشف شد با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد ، حکایتگر سابقه ساخت این بنا در دوره ساسانیان است.
به دلیل سوابق تاریخی ،معماری بی نظیر و نقش بی نظیر در رخدادهای تاریخی در سال 1381 به شماره 7839 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
2096/1899

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان با محوریت کارخانه عظیم و تاریخی ریسباف در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نمایشگاه ایران اکسپو به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی شد.
امیر کرم‌زاده، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف را یکی از مهمترین و زیباترین بنا‌های صنعتی و تاریخی کشور معرفی کرد وافزود: مقرر است این کارخانه به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.
نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ درتهران بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد تجاری به‌منظور نمایش توانمندی‌های صادراتی با بازار‌های بین‌المللی است که در این دوره از نمایشگاه، غرفه اصفهان به معرفی توانمندی‌های صادراتی استان با رویکرد و ارائه زنجیره ارزش‌های راهبردی به‌ویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری پرداخت.
دراین رویداد همچنین بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری به‌ویژه ۱۲ طرح برتر گردشگری در غرفه اصفهان معرفی شد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: تفاهم‌نامه‌های توسعه گردشگری با ۶ استان تهران، یزد، فارس، کرمان، قم و خراسان رضوی به‌منظور تعامل و همفکری بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها در این نمایشگاه منعقد شد.

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • فعالیت‌های دریایی در خزر ممنوع شد
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون