Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@22:45:51 GMT

آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۰۴۲۶۵

آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح آخرین وضعیت برنامه ملی کنترل سرطان،‌ گفت: ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی که با سرعت زیاد در حال رسیدن به اهداف کنترل بیماری‌های غیرواگیر است، از حمایت‌ها و مشاوره‌های سازمان بهداشت جهانی بهره می‌برد.

کاظم زنده‌دل، در خصوص برنامه ملی کنترل سرطان، اظهار کرد: برنامه ملی کنترل سرطان جزو اولویت‌های دولت یازدهم بوده و بر 5 محور شامل پیشگیری اولیه، تشخیص زودهنگام، درمان، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی و توسعه برنامه ثبت سرطان جمعیتی و تحقیقات سرطان استوار است که در هر کدام از این محورها پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برای پیشگیری اولیه، سند ملی غیرواگیر تنظیم شده که پیشگیری و کنترل عوامل خطر سرطان‌ها را تحت پوشش قرار داده است و در کاهش ابتلای مردم تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در رابطه با مصرف سیگار که متهم ردیف اول در ایجاد سرطان‌های مختلف است، با اقداماتی که در دولت و مجلس شورای اسلامی انجام شد، شاهد افزایش مالیات سیگار بودیم که منجر به افزایش قیمت و کاهش مصرف سیگار به خصوص در نوجوانان در سال گذشته شد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: همچنین در همین راستا با سازمان بهداشت جهانی همکاری‌های گسترده‌ای صورت گرفته است و کشور ما به عنوان یکی از کشورهایی که با سرعت زیاد در حال رسیدن به اهداف کنترل بیماری‌های غیرواگیر است، انتخاب شده است و از همکاری‌ها، حمایت‌ها و مشاوره‌های این سازمان بصورت منظم بهره می‌بریم.

زنده‌دل به غربالگری سرطان‌ها اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا ملاحظاتی وجود دارد که بنا بر توصیه سازمان بهداشت جهانی بدون برنامه‌ریزی و ملاحظات علمی نباید به مساله غربالگری سرطان پرداخت؛ از این رو ما در این حوزه بیشتر از اینکه وارد برنامه‌های جمعیتی شویم، برنامه‌هایی را به صورت پایلوت و تحقیقاتی انجام می‌دهیم. وزارت بهداشت برنامه‌ای تحت قالب «ایراپن» در چهار نقطه کشور برای سه سرطان دهانه رحم، پستان و روده بزرگ بصورت آزمایشی انجام می‌دهد. پروژه‌های تحقیقاتی دیگری هم توسط مراکز تحقیقاتی سرطان کشور در حال اجراست. نتایج این تحقیقات برای برنامه‌ریزی در سایر جمعیت‌های کشور و سایر استان‌ها استفاده خواهد شد.

به گفته وی، پیشرفت‌هایی نیز در تکنیک‌های غربالگری همچون استفاده از نوعی کیت آزمایشگاهی برای سرطان‌های روده بزرگ، تجهیز مراکز به کارگیری دستگاه‌های ماموگرافی، تجهیز بیمارستان‌ها و استفاده از آزمایش ویروس اچ‌پی‌وی برای سرطان دهانه رحم اتفاق افتاده است.

زنده‌دل به حوزه درمان نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه زیر ساخت‌های حوزه درمان هم در کشور ما توسعه مناسبی داشته است و علی‌رغم کمبودها در شرایط نسبتا مناسبی هستیم. تعداد متخصصان تربیت شده در این حوزه افزایش یافته و این متخصصین در نقاط مختلف کشور به درمان بیماران مشغول هستند. از طرفی تجهیز بیمارستان‌ها و ساخت بیمارستان‌ها و یارانه‌ای که به داروهای شیمی‌درمانی ارائه می‌شود، مناسب بوده؛ به گونه‌ای که توسعه قابل قبولی در حوزه درمان سرطان داشته‌ایم و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد تغییر شاخص‌ها و کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان باشیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه بستری در بیمارستان، جزو مراحل مهم درمان سرطان است، در چارچوب نظام سلامت بیماران سرطانی با مراجعه به بیمارستان با آرامش و حمایت بیشتری خدمات دریافت می‌کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۴۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند

مدیر گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند، گفت: بیماری های کلیه و مجاری ادراری و سرطان پروستات از بیماریهای شایع اورولوژی هستند و یک‌سوم افراد جامعه در طول زندگی شواهدی از بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، «محمدرضا نوروزی» در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین کنگره سالیانه اورولوژی در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان دستگاه ادراری و تناسلی جز کشنده ترین سرطان ها است و جمعیت زیادی را تحت پوشش قرار می دهد، افزود: علل مختلفی باعث بروز چنین عارضه‌ای می‌شود که علل فیزیولوژیک ناشی از سن یکی از عوامل مهم است، زیرا با افزایش سن، عضلات انسان ضعیف می‌شود

وی همچنین از زایمان‌های مکرر به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجادکننده بی‌اختیاری ادرار در زنان نام برد و گفت: برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار باید به افراد آموزش دهیم تا زندگی خوبی را سپری کنند.

نوروزی ادامه‌داد: زنان بعد از یائسگی بیشتر دچار بی اختیاری ادرار می شوند، زیرا با افزایش سن کنترل عضلات و توانایی در کنترل ادرار ضعیف تر می شود و اگر ورزش های لازم را در بعد از زایمان انجام ندهند بیشتر دچار بی‌اختیاری ادرار می شوند.

وی تصریح کرد: برای درمان این بیماری بر اساس تشخیص پزشک، گفتار درمانی، فیزیوتراپی و تقویت عضلات لگن، جراحی و ابزار های مختلف انجام می شود.

رئیس بیست و هفتمین کنگره سالیانه اورولوژی با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی درباره اهمیت بی‌اختیاری ادرار از طریق همکاری با جامعه پزشکی برای استفاده از پوشینه تا درمان قطعی بیماری، گفت: اورولوژی رشته‌ای است که مردم در بیماری‌های آن گرفتار هستند و باید نسبت به اشتراک گذاری دانش میان متخصصان و آگاهی بخشی به بیماران به طرق مختلف اقدام شود.

وی از سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین بیماری‌های مردان یاد کرد و گفت: این بیماری دومین سرطان شایع در مردان است و بیماران هزینه زیادی را در طول درمان پرداخت می کنند.

نوروزی تاکید کرد: نگاه درمانی به‌منظور ایجاد امنیت خاطر برای کسانی که دچار بیماری شده اند بسیار ضروری است، زیرا بیماری های سرطان نیاز به درمان های پیچیده دارد و بیمار را از نظر جسمی و هزینه های درمانی ناتوان خواهد کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: اکنون همه جوامع نگاه پیشگیرانه به سلامت را در برنامه های کلان بهداشتی خود لحاظ کرده اند و ما نیز در این کنگره در این زمینه برنامه های پیشگیرانه ای را ارائه خواهیم داد.

در این مراسم، «طلا سپهرنیا» از مدیران یک شرکت تولیدی نیز گفت: در حال حاضر سن بی اختیاری ادراری به ۴۹ سال رسیده و با توجه به رسیدن بیماران به درمان قطعی، استفاده از پوشینه می تواند مشکلات آنها را در جامعه برطرف کند.

وی اظهار داشت: پوشینه در واقع لباس زیر بهداشتی یک‌بار مصرف بوده و می تواند به شرم زدایی بیمار دچار بی اختیاری ادرار در جامعه کمک کند.

«محمد علی زرگر» رییس انجمن اورولوژی ایران نیز گفت: این کنگره با هدف ارتقای دانش پزشکان و ارائه تازه های علمی رشته اورولوژی ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت برگزار و محورهای مورد نظر شامل ناباروری و اختلالات جنسی، اورولوژی اطفال، زنان لاپاراسکوپی و غیره است.

وی بیان‌داشت: این کنگره برای اورولوژیست ها دارای ۲۰ امتیاز بازآموزی بوده و نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دارویی نیز در حاشیه کنگره برگزار است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مثانه بیش فعال دارید ؟ روش‌های سریع برای درمان را بدانید چرا همیشه احساس می کنم نیاز به دفع ادرار دارم؟ سرطان سومین عامل مرگ ایرانی ها

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!