Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرویس دین و اندیشه پایگاه خبری تحلیلیبی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


آیین رونمایی از کتاب «راهنمای آموزش نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» در بیروت برگزار شد.

به گزارش بی‌باک، محمدمهدیشریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های گفت‌وگوی بین ادیان، در آیین رونمایی کتاب «راهنمای آموزش نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» که در هتل هیلتون حبتور بیروت برگزار شد، شرکت کرد و طی آن با اندیشمندان لبنانیدر خصوص مسایل فرهنگی و همزیستی پیروان ادیان، به گفت‌وگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم با اشراف عالی میشل عون، رییس جمهور لبنان و به همت مؤسسه ادیان و انستیتوی شهروندی و مدیریت چندفرهنگی (diversity) لبنان با مشارکت شورای کلیساهای خاورمیانه، دارالفتوی، مجلس اسلامی اعلای شیعیان و شورای مذهبی طایفه موحدان درزی و همکاری و حمایت «برنامه مشارکت دانمارکی ـ عربی» و مؤسسه Danmission دانمارک، برگزار شد.

در آیین رونماییاز این کتاب پدر فادی ضو، رییس مؤسسه ادیان، کشیش حبیب بدر، رییس شورای کلیساهای خاورمیانه، شیخ سامی ابوالمنی به نمایندگی از شیخ نعیم حسن، شیخ العقل طایفه موحدان درزی، شیخ احمد قبلان، مفتی جعفری ممتاز به نمایندگی از شیخ عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اسلامی اعلای شیعیان، شیخ اسامه حداد به نمایندگی از پاتریارک کاردینال مار بشاره بطرس الراعی، رییس شورای پاتریارک‌ها و اسقف‌های کاتولیک لبنان و مراون حماده، وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان به ‌نمایندگی از رییس جمهوری لبنان، سخنرانی کردند.

در این مراسم که با شعار «شهروندی، بستر تکثر و چندگونگی» و تحت عنوان «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» برگزار شد، بیشتر سخنرانان درباره مفاهیم گفت‌وگو، تسامح، پذیرش دیگران، اهمیت آموزش این اصول و ستایش تلاش انجام شده در تهیه این راهنما، سخنرانی کردند.

همچنین رییس مؤسسه ادیان، نماینده مفتی و به ‌ویژه نماینده پاتریارک الراعی، نقش الازهر و شیخ آن و اقدام اخیرش در برگزاری اجلاس ادیان را ستود.مروان حماده، وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان نیز در سخنرانی خود اظهار کرد: این اقدام می‌تواند گامی در جهت تحقق هدف «لغو فرقه‌گرایی سیاسی» که در دو سند دستور و منشور ملی لبنان بر آن تصریح شده، تلقی شود.

وی همچنین در توصیف لبنان اظهار کرد: در حال حاضر یک هیأت دولتی لبنان در یک اجلاس عربی، اسلامی و آمریکایی شرکت می‌کند؛‌ در حالیکه بعضی از جریانات سیاسی نسبت به برگزاری آن تحفظ یا نگرانی دارند و این ویژگی پلورالیسم در لبنان است.

در پایان این مراسم از کارشناسان شرکت‌کننده در این پروژه از جمله: شیخ اسامه حداد، رییس کل اوقاف اسلامی دارالفتوی، شیخ نعیم حازم، هماهنگ‌کننده اداری دفتر جوانان و دانشجویان در هیأت تبلیغ دینی وابسته به مجلس اسلامی اعلای شیعیان، شیخ فاضل سلیم، رییس اداره امور آموزشی و دینی شورای مذهبی طایفه موحدان درزی، پدر نقولا سمیره، مدیرکل دفتر آموزش مسیحی در سراسقفی روم ارتدکس بیروت، پدر غابی هاشم، استاد الهیات دانشگاه روح‌القدس (کسلیک)، پدر نبیل معمارباشی، مدیر آموزش دینی کلیسای انجیلی ملی و نایلا طباره، مدیر انستیتوی شهروندی و مدیریت چندگونگی و ویولت مسن، معاون مرکز مطالعات و پژوهش‌های مشرقی، تجلیل به ‌عمل آمد و لوح تقدیر توسط وزیر آموزش عمومی و عالی لبنان به آنان اعطا شد.

درباره کتاب

کتاب راهنمای دو جلدی «نقش مسیحیت و اسلام در تحکیم شهروندی و همزیستی» در چارچوب برنامه «آموزش دینی شهروندی به ‌عنوان بستر پلورالیسم فرهنگی» که از سوی مؤسسه ادیان اجرامی‌شود با همکاری مرجعیت‌های دینی لبنان؛ یعنی شورای کلیساهای خاورمیانه (شامل کلیساهای ارتدکس، ارتدکس شرقی، کاتولیک و انجیلی)، دارالفتوی، مجلس اسلامی اعلای شیعیان و شورای مذهبی طایفه موحدان درزی در مدت دو سال تهیه شده است.

جلد اول این کتاب ویژه نقش مسیحیت است که برای واعظان و مربیان پرورشی مسیحی و جلد دوم آن، ویژه نقش اسلام است که برای خطبا و مربیان مسلمان، مواردی را درباره ارزش‌های زندگی عمومی مشترک گوشزد می‌کند و پیشنهاد شده است که این دو کتاب در برنامه‌های آموزش مدارس گنجانده شود.

هر یک از این دو جلد، پس از پیش درآمد و یک مقدمه عمومی درباب مفهوم شهروندی و ارزش‌های زندگی عمومی و مشترک، در هشت فصل ارزش‌های کرامت انسانی، پذیرش دیگری، امانت‌داری، احترام به قوانین و پیمان‌ها، عدالت، تکافل و همبستگی، عفو و گذشت و خیر عمومی را مطرح می‌کند و در پایان هم نمایه اصطلاحات را ضمیمه کرده است.

این دو جلد با همکاری دایره آموزش دینی اداره‌کل اوقاف اسلامی دارالفتوی، هیأت تبلیغ دینی مجلس اسلامی شیعیان لبنان، اداره آموزشی و دینی شورای مذهبی طایفه موحدان درزی و شورای کلیساهای خاورمیانه با مؤسسه ادیان تهیه شده است.

یادآوری می‌شود که مؤسسه ادیان، پیش از این مجری پروژه تغییر کتب آموزشی دو ماده درسی فلسفه و تعلیمات اجتماعی در نظام آموزش رسمی لبنان بوده که طبق اطلاعات موجود، با تأمین مالی سفارت انگلستان (به مبلغ ۱۸۰ هزار دلار) توسط وزارت آموزش عمومی و عالی اجرا شده و به ‌ویژه در مورد فصل‌بندی این کتاب‌ها، مفاهیم و محتوای آنها، عدم حضور نماینده‌ای از سوی شیعیان در تدوین کتاب درس فلسفه و اهداف احتمالی مورد نظر در این طرح، مورد انتقاد جدی واقع شده است.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۵۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمد دوستار» رییس دانشگاه گیلان با «حجت‌الاسلام والمسلمین» اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان دیدار کرد.

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی رییس کل دادگستری استان گیلان با تبریک روز معلم و تقدیر از جایگاه و شان رفیع معلم و استاد و اهمیت علم آموزی اظهار کرد: امنیت و آرامش دانشجو باید مورد توجه دانشگاه قرار گرفته و حتی الامکان از دسته بندی و گروه بندی در دانشگاه ها اجتناب شود.

وی ضمن ارج نهادن به مقام دانشجو و اهمیت علم آموزی افزود: در اسلام نیز تاکیدات زیادی به تحصیل و فراگیری علم و دانش صورت گرفته و اولین دانشگاه جهان اسلام که شامل علوم معاصر و علوم دینی بود توسط امام جعفر صادق (علیه السلام) تاسیس شده است.

رییس شورای قضایی استان ضمن اعلام آمادگی دادگستری گیلان در راستای حل مشکلات قضایی دانشگاه افزود: دادگستری این توانایی را دارد که در کنار پژوهش های حقوقی زمینه استفاده از ظرفیت همکاران قضایی با حضور در بین دانشجویان را فراهم نماید و انتظار می رود دانشگاه نیز با تولید مقالات علمی مناسب و تحلیل های کارشناسی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه موثر باشد.

گفتنی است، در پایان این جلسه تفاهم نامه ای نیز در راستای افزایش همکاری های علمی و پژوهشی به امضای طرفین در آمد.

کد خبر 6093239

دیگر خبرها

  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • رونمایی از کتاب در جستجوی آداب آبادانی در یزد
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • رونمایی ازکتاب شعر پشت پنجره سکوت درگناباد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • رونمایی از نام جدید مورایس پس از مسلمان شدن | هدیه سپاهانی را ببینید