Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان، دست درازی برای کسب درآمد این روزها بازار داغی دارد و روز به روز به شاغلان در این بخش افزوده می‌شود و این در حالی است که با توجه به تعیین گردشگری به عنوان محور توسعه کشور و به ویژه شهر اصفهان باید به این پدیده که قارچ گونه و به اشکال مختلف نیز رو به افزایش است توجه ویژه صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اخیرا حضور متکدیان در سطح شهر اصفهان چهره جدیدی به خود گرفته است و نه تنها در کوچه و خیابان بلکه در دیگر اماکن عمومی و خصوصی نیز حضور می‌یابند و حضور یکی از این افراد در یکی از نشست‌های خبری در اصفهان در نوع خود جالب توجه بود که بدون هیچ گونه هماهنگی وارد جلسه شد و با تهدید مسئولان نشست از جلسه خارج شد.
احمد رضا مصور، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اوج فعالیت متکدیان در اصفهان را در روزهای پایانی سال می‌داند و می‌گوید: در این ایام افراد آماتور نیز در کنار متکدیان حرفه‌ای وارد چرخه تکدی‌گری در شهر اصفهان می‌شوند.
متاسفانه بیش از ۷۰ درصد از متکدیان غیر بومی هستند که در بین آنها متکدیان خارجی از کشورهای عراق و پاکستان و همچنین شهرهای جنوبی و برخی از شهرهای حاشیه‌ای را داریم
وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های ویژه شهرداری اصفهان با هماهنگی نیروی انتظامی در طول سال و در برخی از مواقع در قالب طرحی ویژه نسبت به جمع آوری متکدیان اقدام می‌کند، اضافه می‌کند: این متکدیان پس از جمع‌آوری تحویل بهزیستی می‌شوند.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با ابراز امیدواری در خصوص همکاری سازمان بهزیستی برای ساماندهی متکدیان تصریح می‌کند: همه تلاش خود را برای ساماندهی این افراد در مرکز فضیلت به کار خواهیم گرفت تا متکدیان زودتر از ماموران خدمات شهری به محل قبلی خود باز نگردند.
۷۰ درصد متکدیان اصفهان غیر بومی هستند
وی در خصوص بومی و غیر بومی بودن متکدیان شهر اصفهان نیز اظهار می‌کند: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد از متکدیان غیر بومی هستند که در بین آنها متکدیان خارجی از کشورهای عراق و پاکستان و همچنین شهرهای جنوبی و برخی از شهرهای حاشیه‌ای را داریم.
مصور با بیان اینکه در شهر اصفهان به صورت روتین روزانه چهار الی پنج مورد متکدی جمع آوری می‌شود، ‌ادامه می‌دهد: در ایام نزدیک به نوروز این افراد بین دو الی سه برابر روزهای عادی افزایش می‌یابد.
معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان متکدیان را به دو دسته نیازمندان واقعی و افراد طمعکار دسته بندی می‌کند و می‌افزاید: نیازمندان واقعی بدترین راه را برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند و طمعکاران نیز به نوعی به این شغل عادت کرده و از تکرار آن لذت می‌برند.
وی حیطیه وظایف شهرداری در قبال متکدیان را تنها در حوزه جمع آوری این افراد می‌داند و می‌گوید: در این بین این افراد در مرکز فضیلت جمع آوری شده و برای نیازمندان اشتغال‌زایی و برای غیر نیازمندان نیز فعالیت‌های ارشادی صورت می‌گیرد.
برخی متکدیان ساعتی ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند
مصور که معتقد است در بیشتر موارد اداره کار و مرکز بهداشت و درمان در این حوزه اقدامات کج‌دار و مریض انجام داده است، اضافه می‌کند: لزوم هماهنگی بیشتر در این زمینه امری ضروری است.
عموم مردم جامعه ما نسبت به متکدیان نگاه عاطفی دارند و از این رو با کمک‌های خود به این افراد آنها را تشویق به ادامه فعالیت ‌می‌کنند
وی که معتقد است درآمد متکدیان در شهر اصفهان بالاست، ادامه می‌دهد: در این زمینه فردی را شناسایی و جمع آوری کردیم که ساعتی ۵۰۰ هزار تومان در خیابان چهارباغ درآمد از محل تکدی گری کسب می‌کرد.
رشد تکدی‌گری زمینه ساز افت ارزش‌ها می‌شود
کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران نیز در این خصوص رشد تکدی گری را همراه با پایین آمدن عزت نفس در جامعه عنوان می‌کند و می‌گوید: رشد تکدی گری در جامعه منجر به افت ارزش‌ها می‌شود و این معضل با روند رو به رشد کودکان خیابانی اجیر شده توسط سودجویان در کشور و به ویژه کلانشهر اصفهان رو به افزایش است.
وی با تاکید بر اینکه تکدی گری می‌تواند امنیت روابط اجتماعی جامعه را خدشه دار کند، اضافه می‌کند: متکدیان افرادی هستند که به لحاظ روابط اجتماعی و همچنین ظاهری با افراد معمولی جامعه سنخیتی نداشته و ناهنجاری را ایجاد می‌کنند.
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران که معتقد است نگرش جامعه ایران به سمت گدا پروری و رشد تکدی گری خیز برداشته است، ادامه می‌دهد: عموم مردم جامعه ما نسبت به متکدیان نگاه عاطفی دارند و از این رو با کمک‌های خود به این افراد آنها را تشویق به ادامه فعالیت ‌می‌کنند.
فاصله طبقاتی نجومی تقویت کننده تکدی گری در کشور
وی تعریف طبقات اجتماعی در کشور را نیز از دیگر دلایل اصلی رشد تکدی گری در کشور اعلام می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر فاصله طبقاتی در کشور نجومی شده است و از این رو باید یادآور شوم که حقوق روزی ۵۰ تومان یک کارگر و حقوق روزانه ۱۵ میلیون تومانی یک بازیکن فوتبال به این امر دامن زده است.
بهزیستی و شهرداری نمی‌توانند ریشه‌ای با تکدی گری برخورد کنند و از این رو افراد سودجو با راه اندازی گرمخانه و با جمع آوری کودکان خیابانی دختر و پسر از آنها نهایت استفاده را برای رسیدن به اهداف خود می کنند
محمدی اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را نیز یکی از عوامل اصلی تقویت‌ کننده تکدی گری در جامعه می‌داند و ادامه می‌دهد: در راستای اجرای این طرح و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و از سوی دیگر افزایش بی رویه قیمت‌ها در کشور به دنبال تورم ایجاد شده به نوعی به تکدی گری مشروعیت بخشیده شد.
وی تقویت نگرش اجتماعی نسبت به پدیده تکدی گری را امری ضروری می‌داند و بیان می‌کند: بهزیستی و شهرداری نمی‌توانند ریشه‌ای با تکدی گری برخورد کنند و از این رو افراد سودجو با راه اندازی گرمخانه و با جمع آوری کودکان خیابانی دختر و پسر از آنها نهایت استفاده را برای رسیدن به اهداف خود می کنند.
رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه در کلانشهر انواع متکدیان فعالیت دارند، ادامه می‌دهد: در حال حاضر بیکاری و متکدی گری در استان اصفهان به صورت موازی در حال پیشرفت است و از این رو تکدی گری بزرگ‌ترین تهدید برای جوانان اصفهان است.
وی با انتقاد از نبود متولی مشخص برای کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌افزاید: ۱۹ دستگاه مسئول مرتفع کردن مشکل تکدی‌گری شده‌اند ولی از این مساله غافل هستند که تکدی‌گری زائیده حاشیه‌نشینی است.
گفتنی است که این روزها تکدی گری به عنوان فعالیت ناسالم اقتصادی رواج یافته است که می‌تواند بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد ضمن اینکه زیبایی بصری شهر اصفهان را نیز تهدید می‌کنند و باید هر چه زودتر برای این پدیده روبه رشد چاره‌ای کارساز اندیشیده شود.
منبع: مهرانتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۷۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

همزمان با تشدید مشکلات اقتصادی دهه هفتادی‌ها پیشتاز رحم اجاره‌ای شدند.

به گزارش تجارت نیوز، اما مسئله مهم در این بین حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می‌کنند و البته سود‌های کلانی هم به دست می‌آورند.

وقتی هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده بود که مسئله ناباروری همچون امروز قابل حل باشد بسیاری افراد که در آرزوی بچه داشتن بودند وقتی به دلیل مشکلات سلامتی این آرزویشان دست‌نیافتنی می‌شد به مسئله رحم اجاره‌ای فکر می‌کردند. از همان زمان هم زنانی که در این بازار فعالیت می‌کردند کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌دادند.

امروز هم در این زمینه چیزی تغییر نکرده جز قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند.

اکنون مسئله به شکل دیگری هم رقم می‌خورد و هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد زیبایی و فرم بدن خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می‌دهند این کار را به فرد دیگری سپرده و با استفاده از رحم اجاره‌ای باردار شوند و در نهایت هم تناسب و زیبایی خود را حفظ کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا این اندازه قیمت رحم اجاره‌ای در کشور ما افزایش پیدا کند همین مساله باشد.

قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی، زیبایی ظاهری و ... است گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

رقمی که برای خیلی از افراد با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی این روز‌ها به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز خواهد بود.

میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان، در این باره می‌گوید: اجاره رحم هم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل و فصل کنند.

او می‌افزاید: این اتفاق حداقل برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند و آرزوی فرزنددار شدن دارند بسیار هم خوب است، اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید: قبل از هر چیز فردی که قرار است رحم خود را اجاره دهد باید از نظر سلامتی تائید شود. این کار اغلب از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و برگه تایید سلامت می‌دهند؛ از سوی دیگر فرد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرد.

اما متاسفانه در برخی موارد اتفاق افتاده که واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می‌گذارند و در نهایت هم ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است و ...

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر است که افراد متقاضی باید در این زمینه دقت عمل بیشتری به خرج دهند و قبل از اینکه به افراد غیر مسوول مانند واسطه‌ها برای انجام این امور مراجعه کنند از افراد ذی صلاح مشورت بگیرند و در نهایت هم در تمام مراحل تایید سلامت فرد مورد نظر حضور داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

او در مورد زنانی که می‌توانند، اما به دلایلی نمی‌خواهند باردار شوند و از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند نیز می‌گوید: متاسفانه این مساله طی سال‌های گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است. از وقتی که مساله ظاهر برای بسیاری از افراد به یک مساله حیاتی تبدیل شد و عمل‌های جراحی زیبایی رونق گرفت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری رخ می‌دهد و خیلی از افرادی که خود توانایی بارداری دارند به دلایل واهی از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • اشتغال ۳۴۱ مددجوی بهزیستی در واحد‌های صنعتی و خدماتی نیشابور
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • طرح ملی مسکن در ۱۰۸ شهر استان در حال اجرا
  • ورود ۸۵۳ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • اهدای ۱۴ سری جهیزیه به ۱۴ زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟