Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا گفت: افرادی که می‌گویند صدرالمتألهین فلسفه سیاسی ندارد حکمت و فلسفه را درست نشناخته‌اند چرا که سیاست جزو لاینفک فلسفه و حکمت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی ظهر امروز در همایشی که به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا در سالن اجتماعات مجتمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار شدبا بیان ویژگی شخصیتی بزرگ این فیلسوف بزرگ اسلامی اظهار داشت: او فردی بود که در عالم فقه، عرفان، حکمت و فلسفه درخشید و با گذشت نزدیک به 5 قرن از درگذشت وی هنوز انوار درخشان علوم او دنیای علم و مراکز علمی را نورانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به برخی آثار گران‌قدرصدرالمتألهین گفت: وی آثار ارزشمندی را در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی اعم از فلسفه، عرفان و حدیث بر جای گذاشته است که منبع علمی غنی و سرشاری را شامل می‌شود.

جوادی آملی با اشاره به هستی‌شناسی صدرالمتالهین تصریح کرد: ملاصدرا هستی را منحصر در ذات خدا می‌داند اما در عالم تشریع برای سایر موجودات نیز مراتب هستی را قائل است، همچنین معتقد است ذات خدا ایجاد و آفرینش است اما ممکن است همین معنا در مکاتب دیگر با الفاظ مختلفی بیان شود که خللی در اصل معنا نمی‌کند.

استاد فلسفه و حکمت اسلامی با بیان تقسیمات مربوط به انواع علوم تأکید کرد: علوم به دو نوع اعتباری و حقیقی تقسیم می‌شود که برای وجود ذهنی نیز همین تقسیم‌بندی قابل تطابق است همچنین موجودات نیز به دو نوع اعتباری و حقیقی تقسیم می‌شوند که تابعی از همین تقسیمات است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی امور شرعیه مانند نماز و روزه از حوزه تکوین برخاسته است و اعتبار همه آن‌ها از ناحیه اعتبار حقیقی سرچشمه می‌گیرد، صدر المتالهین شریعت را روح سیاست می‌داند.

جوادی آملی با اشاره به مفهوم و مرز بین فقه سیاسی و فلسفه سیاسی تأکید کرد: مفهوم و مرز این دو کاملاً از هم جدا استفقه سیاسی ناظر به عمل سیاسی یک فرد در جامعه است اما فلسفه سیاسی از فعل خدا بحث می‌کند و این‌که آیا خدا برای جامعه بشری تدبیری در زمینه سیاست و اقتصاد و اخلاق اندیشیده است یا نه؟

وی با انتقاد از افرادی که می‌گویند صدرالمتألهین فلسفه سیاسی ندارد، تصریح کرد: در حکمت الهی سیاست جزو لاینفک حکمت است و فردی که چنین سؤالی را مطرح می‌کند آشنایی درستی با حکمت و فلسفه ندارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا خاطرنشان کرد: سیاست متعالیه به معنای واقعی کلمه هنوز نگاشته نشده و لازمه نگارش آن شناخت حکمت متعالیه است و تا زمانی که نتوانیم به ظرایف و دقایق حکمت متعالی دست بیابیم، نخواهیم توانست به سیاست متعالی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

R7854/P1357/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۸۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مستند «زندگی با فلسفه» امروز ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه چهار سیما پخش و فردا ساعت ۱۲:۳۰ بازپخش می‌شود.
این مستند درباره زندگی، و سلوک علمی و فرهنگی «انشاءالله رحمتی» استاد فلسفه و مترجم آثار حکمی و عرفانی، به خصوص آثار هانری کُربن و سید حسین نصر است.
نخستین قسمت از فصل دوم برنامه کافه نقد امشب ساعت ۲۱ به بررسی برنامه پدرخوانده اختصاص دارد.

پدرخوانده به کارگردانی سعید ابوطالب، یک بازی دورهمی با نقش مخفی بر پایه استدلال و استنتاج است که تا کنون دو فصل آن از سکوی صوت و تصویر فیلم نت پخش شده است.
مجموعه تلویزیونی شهباز جمعه تا سه‌شنبه هر هفته، ساعت ۲۱:۳۰ با کیفیت ۴K از در شبکه فراتر پخش و روز بعد ساعت‌های ۱۱:۰۰ و ۱۶:۳۰ تکرار می‌شود.
این مجموعه پلیسی درباره فعالیت یک گروه سایبری است که تلاش می‌کنند یک مجرم بین المللی را دستگیر کنند.
مجموعه تلویزیونی «دوباره زندگی» هر روز ساعت ۱۷ از شبکه سلامت پخش و ساعت ۲۴ روز بعد بازپخش می‌شود.
این مجموعه داستان افرادی است که برای مبارزه با تروریسم یک آزمایشگاه ویروس شناسی تأسیس می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد
  • لزوم مقابله با گرانی/ زمان وعده صادق اقتصادی مسؤولان به مردم است
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • خبر‌های رسانه - ۱۳ اردیبهشت
  • لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا