Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-20@03:24:02 GMT

توصیه‌های بهداشتی درباره خرید زولبیا و بامیه

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۰۸۷۵۳

مهندس سیدرضا غلامی، با تأکید بر این که از خرید محصولات روباز که در فضای معمولی نگهداری می شوند، باید خودداری کرد،‌ ادامه داد: شیرینی سنتی از جمله زولبیا بامیه از مراکز مجاز خریداری شده و از خرید کردن از مراکز و محل های غیر مجاز و دستفروشان خودداری شود. خرید شیرینی‌های سنتی از جمله زولبیا بامیه در جعبه‌های مشخص و دارای مهر استاندارد و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



غلامی با بیان اینکه در هنگام خرید توجه شود که متصدیان یا شاغلین مراکز عرضه غذا بهداشت فردی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: آش و حلیم و مواد غذایی مشابه از محل‌های مجاز و شناخته شده، خرید و تهیه شود و توزیع این مواد غذایی در ظروف یکبار مصرف مناسب و ترجیحا گیاهی باشد.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص وزارت بهداشت گفت: نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی داغ نباید در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یا ظروف یکبار مصرف نازک و رنگ روشن باشد. غذای پخته شده و آماده مصرف در فضای آشپزخانه بیشتر از دو ساعت نگهداری نشود و در سریع‌ترین زمان ممکن مصرف شود. ضمنا در تهیه مواد غذایی بسته بندی شده ازجمله خرما، پنیر، حلوا شکری و مواد غذایی مشابه به سالم بودن بسته، مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف و تولید و انقصا توجه شود.

غلامی افزود: افرادی که غذای سحری را هنگام افطار یا شام تهیه می‌کنند، در صورت پخت روی شمعک گاز یا سماور نگهداری کنند تا هنگام مصرف در سحر سرد نباشد. در صورت استفاده از سبزی و میوه در وعده های غذایی نسبت به سالم سازی آن توجه شود. شستشوی اولیه، انگل زدایی، گندزدایی با مواد گندزدای مجاز و شستشوی نهایی ضروری است.

غلامی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در هنگام خرید و تهیه مواد غذایی از جمله عدم رعایت بهداشت فردی، نظافت و بهداشت محیط، نگهداری و فروش مواد غذایی غیر بهداشتی و تاریخ گذشته و موارد مشابه، از طریق سامانه شکایات مردمی ۱۹۰ وزارت بهداشت را مطلع کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص در توصیه‌های بهداشتی در ماه مبارک رمضان به متصدیان و شاغلین مراکز و اماکن بویژه مراکز تهیه و طبخ مواد غذایی، توصیه کرد که همکاری با مامورین و بازرسین بهداشت محیط را در اولویت قرار دهند.غلامی گفت: رعایت بهداشت فردی به ویژه در هنگام تهیه و سرو مواد غذایی، رعایت نظافت و بهداشت محل کار خود، به ویژه محل و کارگاه‌های تهیه و طبخ شیرینی‌های سنتی، زولبیا بامیه و آش و حلیم و سایر موادغذایی الزامی است. مواد غذایی پخته شده از جمله آش و حلیم روی شعله پایین گاز نگهداری شود یا درصورت نگهداری در فر، حرارت غذا از بین نرفته باشد.

غلامی تاکید کرد: فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه توجه کنند که جهت توزیع و فروش این مواد از جعبه‌های مقوایی یا بسته‌های بهداشتی دارای مجوز و مهر استاندارد و سازمان غذا و دارو استفاده کنند. همچنین فروشندگان شیرینی سنتی و زولبیا و بامیه از نگهداری این مواد به صورت روباز و در خارج از ویترین خودداری کرده و هنگام بسته بندی از انبرک یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.وی درخصوص تهیه شیرینی‌جات نیز گفت: تهیه کنندگان شیرینی سنتی و زولبیا بامیه از روغن‌های مناسب و مخصوص تهیه شیرینی استفاده کرده و از چند بار مصرف کردن روغن خودداری کنند.

مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت‌ها و ایام خاص، به هیات‌های امنای مساجد و محل‌های برقرای افطاری و سحری توصیه کرد: برای این محافل مواد غذایی سالم و بهداشتی تهیه شده و در صورت طبخ در محل، بهداشت فردی خدمه‌ها در هنگام تهیه و طبخ رعایت شود. مواد غذایی پخته شده در محیط آشپزخانه یا صحن مساجد در مدت طولانی نگهداری نشود و ترجیجا در کمتر از دو ساعت توزیع و مصرف شود.

وی بر توزیع غذای پخته شده به صورت گرم در مساجد تاکید کرد و افزود: غذای گرم در ظروف مناسب و تمیز توزیع شده و در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف ترجیحا از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استفاده و از ظروف و لیوان یکبار مصرف پلاستیکی استفاده نشود.غلامی گفت: در هنگام توزیع غذا خادمین از راه رفتن روی سفره خودداری کرده و نظافت و بهداشت صحن مساجد و محل‌های برگزاری مراسم رعایت شود.

بنابر اعلام وب‌دا، وی بر رعایت نظافت و بهداشت سرویس های بهداشتی و وضوخانه و استفاده از سیستم لوله کشی یا جعبه های مایع دستشویی در این محل‌ها تاکید کرد و گفت: باید دقت شود که دخانیات توسط مراجعین در مساجد و محل‌های برگزاری مراسم استعمال نشود.مسئول مدیریت بهداشت محیط مناسبت ها و ایام خاص وزارت بهداشت در پایان به خادمین و داوطلبان ارائه خدمت در توزیع افطاری یا سحری توصیه کرد بهداشت فردی را رعایت کنند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۰۸۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟

درک نحوه عملکرد سم زدایی ممکن است به رفع برخی ابهامات کمک کند. سم‌زدایی فرایندی است که بدن به طور شبانه‌روزی با استفاده از مواد مغذی مهم رژیم غذایی انجام می‌دهد. این فرآیندی است که سموم را دگرگون می‌کند تا بتوانند از بدن خارج شوند. آنها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ سمومی که در طول متابولیسم منظم در بدن ساخته می‌شوند و سمومی که از خارج بدن تولید می‌شوند و با خوردن، آشامیدن، تنفس یا جذب از طریق پوست در بدن ایجاد می‌شوند.

سلامت نیوز در خبری نوشت:سموم تولید شده در بدن شامل اسید لاکتیک، اوره و مواد زائد میکروب‌های موجود در روده است. سموم خارجی ممکن است شامل آفت‌کش‌ها، جیوه در غذا‌های دریایی، سرب ناشی از اگزوز خودرو و آلودگی هوا، مواد شیمیایی موجود در محصولات تنباکو و مواد مخدر یا الکل باشد.

سم زدایی همچنین از فرآیندی استفاده می‌کند که طی آن دارو‌ها متابولیزه و از بدن خارج می‌شوند. از آنجا که سموم به طور بالقوه برای سلامتی انسان خطرناک هستند، باید از طریق ادرار، مدفوع، تنفس یا تعریق دفع شوند. توانایی هر فرد برای سم زدایی متفاوت است و تحت تأثیر محیط، رژیم غذایی، شیوه زندگی، وضعیت سلامتی و عوامل ژنتیکی قرار دارد و این نشان می‌دهد که برخی افراد ممکن است بیش از دیگران به سم زدایی نیاز داشته باشند، اما اگر میزان سمومی که فرد در معرض آن قرار می‌گیرد از توانایی بدن او برای دفع آنها بیشتر باشد، ممکن است سموم در سلول‌های چربی، بافت نرم و استخوان ذخیره شوند و بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد. این دلیل استفاده از شیوه‌هایی است که از قابلیت سم زدایی بدن پشتیبانی می‌کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در اکثر برنامه‌ها و رژیم‌های سم‌زدایی توصیه می‌شود که مواد غذایی که برخی از افراد نسبت به آنها حساس هستند، مانند لبنیات، گلوتن، تخم مرغ، بادام زمینی و گوشت قرمز را حذف کنید. آنها همچنین توصیه می‌کنند بیشتر سبزیجات ارگانیک، میوه، غلات کامل بدون گلوتن، آجیل، دانه‌ها و پروتئین بدون چربی مصرف کنید. برنامه‌های دیگر روزه‌داری را توصیه می‌کنند.

در عین حال بسیاری از افراد بدون تخصص و دانش ادعا می‌کنند که متخصص سم زدایی هستند. با این حال، در حال حاضر تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از این روش‌ها وجود ندارد. به علاوه برنامه‌های سم زدایی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و ممکن است برای برخی افراد (مانند افرادی که مشکلات دارند، افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند، افرادی که چندین دارو مصرف می‌کنند و زنان باردار یا شیرده) خطراتی را به همراه داشته باشد.

راه‌هایی برای حمایت از سم زدایی طبیعی بدن

سم‌زدایی نیازی به یک برنامه دقیق ندارد. انجام برخی یا همه موارد زیر می‌تواند از سم زدایی طبیعی بدن شما حمایت کند:

- به اندازه کافی آب بنوشید.

- روزانه پنج تا ۹ واحد میوه و سبزیجات بخورید.

- هر روزبه اندازه کافی فیبر از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل دریافت کنید تا به نظم روده کمک کنید.

- مصرف مقادیر کافی پروتئین بدون چربی که برای حفظ سطح مطلوب گلوتاتیون، آنزیم اصلی سم زدایی بدن ضروری است.

- در صورت تمایل به مصرف مولتی ویتامین/مینرال برای پر کردن هرگونه شکاف در رژیم غذایی سالم، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی (مراقبین سلامت) یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

- از غذا‌های تخمیر شده مانند کفیر و ماست برای کمک به سلامت روده استفاده کنید.

منبع: خبرآنلاین 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • معدوم‌سازی ۲ تن مواد غذایی فاسد در اردستان
  • امحا مواد غذایی فاسد در آباده
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزندشيرخوار
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد
  • جمع آوری هزار و ۷۹۵ کیلو گرم مواد غذایی غیر بهداشتی در فیروزه
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • پلمب ۱۳۸ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی فاسد در طرح سلامت نوروزی سبزوار
  • ۲ هزار بازرسی بهداشتی در قالب بسیج سلامت نوروزی گناوه انجام شد