Web Analytics Made Easy - Statcounter

بخش عمده بافت فرسوده نهاوند که حدود ۱۳۳.۳ هکتار است در مرکز شهر نهاوند قرار گرفته ‌که احیاء آن سال‌هاست به سبب عدم تامین اعتبار معطل مانده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نهاوند، شهر نهاوند دارای بیش از 172 هکتار بافت فرسوده است که وجود قسمت عمده بافت فرسوده نهاوند در مرکز شهر، خدمات رسانی در بخش مرکزی شهر را با مشکل مواجهه کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که بر اساس مبانی شهرسازی قسمت‌های مرکزی شهر نباید دچار فرسودگی و ناامنی شوند تا مدیریت بحران در مواقع بروز حوادثی چون زلزله، طوفان و سیل به خوبی انجام شود.

وجود بافت فرسوده در مرکز شهر نهاوند به یک معضل در این شهر تبدیل شده است و هم‌چنین، هم‌پوشانی بافت فرسوده با بافت تاریخی و مذهبی سبب ایجاد مشکلاتی برای احیای بافت فرسوده نهاوند شده است .

بنا بر اظهارات رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند تا هنگامی که اعتبار لازم برای کاوش معبد لائودیسه که در منطقه دوخواهران، یکی از مناطق بافت فرسوده است قرار دارد، تامین نشود ساکنان این منطقه اجازه ساخت و ساز ندارند و اما آن‌چه که باید در این میان مورد توجه جدی قرار بگیرد، این است که شهر نهاوند یکی از شهرهای زلزله‌خیز است و به لحاظ مجاورت با چهار گسل زلزله به عنوان یک منطقه بحرانی در استان محسوب می‌شود و ممکن است عدم توجه به احیای بافت فرسوده نهاوند سبب بروز حوادث ناگواری شود.

بیش از 172 هکتار بافت فرسوده در شهر نهاوند وجود دارد

شهردار نهاوند گفت: در سطح شهر نهاوند بیش از 172 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این بافت فرسوده شامل بافت فرسوده تاریخی و بافت فرسوده با ارزش معمولی یا غیر تاریخی می‌شود.

امیررضا یوسفیان در گفتگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند اظهار داشت: این بافت‌های فرسوده در سه نقطه از شهر نهاوند شامل بافت مرکزی، گوشه سرآسیاب، گل زرد و شاطر آباد واقع شده است.

وی تصریح کرد: 133.3 هکتار از بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر و 38.5 هکتار در حاشیه شهر که شامل 6.5 هکتار در منطقه گوشه سرآسیاب، 24.8 هکتار در منطقه گل زرد و 7.2 هکتار در منطقه شاطر آباد واقع شده است.

یوسفیان با اشاره به این‌که بیشترین بافت فرسوده در بخش مرکزی شهر قرار دارد تاکید کرد: با توجه به این‌که بیشترین وسعت بافت فرسوده در مرکز شهر نهاوند واقع شده است و تمرکز خدمات‌رسانی در این بخش است که این به یک معضل در شهر نهاوند تبدیل شده است.

تعیین مساحت دقیق معبد لائودیسه یکی از اقدامات اساسی برای نوسازی بافت فرسوده است

وی افزود: یکی از اقدامات اولیه و اساسی در نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر نهاوند مشخص شدن محدوده و مساحت دقیق معبد لائودیسه توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری است.

یوسفیان تاکید کرد: مشکلات اجرایی احیای بافت فرسوده نهاوند شامل هم‌پوشانی بافت فرسوده با بافت تاریخی و مذهبی، وضعیت توپوگرافی منطقه، ریزدانگی املاک و عرض کم معابر این بافت‌ها است.

شهردار نهاوند عنوان کرد: اگر قرار باشد با این شرایط بازسازی و یا بهسازی انجام شود باید راهکار بهتری پیش گرفت زیرا در کشور ما شهرهای شیراز و اصفهان بافت تاریخی، مذهبی بسیاری دارند اما بازآفرینی موضوع مدیریت شده و مشکلی هم ندارند، ما می‌توانیم با لحاظ کردن موقیعت بافت تاریخی و تأمین اعتبارات مورد نیاز و البته با طرح‌های راهبردی، بازآفرینی را به اجرا درآوریم.

وی بیان کرد: تهیه طرح راهبردی همه جانبه در این میان بسیار مهم است که بدون آن دوباره کاری و صرف هزینه است و نتیجه‌ای هم ندارد.

یوسفیان تصریح کرد: برای حل مشکلات بافت فرسوده نهاوند ابتدا باید زیرساخت‌های لازم انجام شود زیرا در غیر این صورت خدمات‌رسانی به مردم این مناطق غیر ممکن است.

کمبود اعتبار مشکل اصلی احیای بافت فرسوده نهاوند است

وی اظهار داشت: مشکل اصلی بافت فرسوده نهاوند کمبود اعتبار و عدم هماهنگی ادارات ذی‌ربط است زیرا فقط با اقدامات شهرداری مشکل بافت فرسوده نهاوند حل نمی‌شود و همه ادارات و نهاد‌های مربوطه باید با هم متحد باشند و در حیطه کاری خودشان اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.

یوسفیان افزود: طرح مطالعاتی بازآفرینی بافت فرسوده نهاوند آماده است و برای اجرای این طرح نیاز به تأمین اعتبار داریم.

وی تصریح کرد: برای نوسازی و رفع مشکلات بافت فرسوده باید همه ادارات و نهادهای مربوطه از جمله شهرداری، اداره راه و شهرسازی، اداره میراث فرهنگی، اداره توزیع نیروی برق، اداره آب و فاضلاب شهری با هماهنگی هم وارد کار شوند و زیرساخت‌های لازم را برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر نهاوند فراهم کنند چرا‌که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند همه این مشکلات را حل کند.

شهردار نهاوند به مشکلات بافت فرسوده نهاوند اشاره کرد و گفت: فقدان تسهیلات زیربنایی، کمبود امکانات رفاهی، فقر و محرومیت مردم این مناطق، آسیب‌پذیری ساختمان‌های بافت فرسوده، معضلات اجتماعی، مشکلات زیست محیطی و غیره از جمله مشکلات اساسی در مناطق بافت فرسوده نهاوند است.

وی عنوان کرد: بافت فرسوده نهاوند دارای فرسوده‌ترین و قدیمی‌ترین شبکه فاضلاب است که تاکنون نوسازی 30 درصد فاضلاب شهری در این بافت انجام شده و همچنین کم عرض بودن کوچه‌ها در این مناطق در مواقع بروز خطرات احتمالی برای ارائه خدمات سبب ایجاد وضعیت دسترسی نامناسب و ایجاد معبر در این مناطق را با مشکل مواجهه کرده است.

یوسفیان بیان کرد: با توجه به این‌که اکثر ساختمان‌های بافت فرسوده شهر نهاوند بیشتر از 30 سال قدمت دارند و مصالح به کار رفته در آن‌ها اکثرا خشت، چوب و آجر است و همین امر سبب آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها به ویژه در برابر زلزله شده و شهرداری نیز به سبب درآمد کمی که دارد نمی‌تواند برای بازگشایی معابر مناطق این بافت اقدام کند.

وی افزود: امروزه توجه به بافت‌های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آن‌ها به موضوعی جدی و محوری تبدیل شده به گونه‌ای که سازمان‌های ذی‌ربط را به تکاپوی ساماندهی و بازآفرینی بافت‌های مذکور سوق داده است.

یوسفیان بیان کرد: بیشتر بافت‌های فرسوده نهاوند در مناطق مرکزی شهر مثل خیابان معلم، دوخواهران و غیره که بافت میانی و مرکزی شهر را تشکیل می‌دهند قرار دارند.

شهردار نهاوند اظهار داشت: این موضوع خلاف سیاست‌های شهرسازی است زیرا بر اساس مبانی شهرسازی قسمت‌های مرکزی شهر نباید دچار فرسودگی و ناامنی شوند تا مدیریت بحران در مواقع بروز حوادثی همچون زلزله، طوفان و سیل به خوبی انجام شود و امنیت این محدوده‌ها به لحاظ متروکه شدن منازل، محل و پناهگاهی برای خلافکاران نشود.

یوسفیان تصریح کرد: به همین جهت سیاست‌های تشویقی شهرداری نهاوند همیشه بر این مبنا بوده که بافت فرسوده شهری تبدیل به بافت استاندارد با ساختمان‌های نوساز و گذرهایی دارای امکان امداد رسانی شود.

وی تاکید کرد: شهرداری نهاوند در نظر دارد با سیاست‌های تشویقی بافت‌های قدیمی شهر از فرسودگی نجات پیدا کنند و قطعا بازآفرینی بافت فرسوده راهی به سوی بالندگی شهر است.

یوسفیان عنوان کرد: برای تحریک بافت‌های فرسوده تعامل بین شهرداری، راه و شهرسازی، بانک‌ها و سازندگان مسکن لازم و ضروری است.

وی بیان کرد: همچنین احیای بافت فرسوده به همراهی شهروندان نیز نیاز دارد که در همین راستا بسته تشویقی ساخت و ساز فعال شده تا به واسطه آن شاهد جهش عظیم در بحث احیاء بافت فرسوده در شهر باشیم.

شهردار نهاوند گفت: توجه هر چه بیشتر به بافت فرسوده می‌تواند حیات و طراوت را به بسیاری از نقاط شهری باز گرداند و شهرداری نهاوند خوشبختانه برای نوسازی این بافت‌های فرسوده تسهیلات و سیاست‌های تشویقی نظیر تخفیف عوارض تا سقف 50 درصد و پرداخت وام مسکن 30 میلیون تومانی 12 درصد به ازای هر واحد در نظر گرفته است.

یوسفیان بیان کرد: مدیریت شهری نهاوند نیز با دیدگاهی مشارکتی پا به این عرصه گذاشته تا با همیاری شهروندان خود ضمن توسعه درونی شهر، شکوه و بالندگی زندگی شهری و ارتقاء کیفیت شهرنشینی را محقق سازد.

برای کاوش و تعین محدوده دقیق معبد لائودیسه به تأمین اعتبار نیاز داریم

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری شهرستان نهاوند نیز در این خصوص گفت: برای کاوش معبد لائودیسه و تملک منازلی که در منطقه دوخواهران مدنظر ماست به حدود 500 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

محسن جانجان اظهار داشت: تا هنگامی که محل دقیق معبد مشخص و تعین تکلیف نشود مردم این منطقه اجازه ساخت و ساز ندارند.

وی تصریح کرد: در سال 95 مبلغ 30 میلیارد ریال اعتبار برای کاوش‌های آثار باستانی شهرستان نهاوند که شامل تپه باستانی گیان، معبد لائودیسه و تپه باباقاسم بود پیش‌بینی شد که تاکنون از این مبلغ رقمی تخصیص نیافته است.

جانجان افزود: هم‌چنین در سال 95 کمیته برنامه‌ریزی شهرستان 900 میلیون تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی شهرستان و کاوش معبد لائودیسه اختصاص داد که تا کنون از این میزان اعتبار حدود 15 درصد تخصیص داده شده است .

کشف معبد لائودیسه می‌تواند به بلاتکلیفی ساکنان بافت فرسوده منطقه دوخواهران پایان دهد

وی عنوان کرد: طبق شواهد و آثاری که از محله دوخواهران که یکی از مناطق بافت فرسوده نهاوند است کشف شده است محل احتمالی معبد لائودیسه را در محله دوخواهران می‌دانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند بیان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب با توجه به اینکه محل دقیق معبد لائودیسه مشخص نشده بود کل محله دوخواهران نهاوند ثبت آثار ملی شده است و تمامی اماکن و محله‌هایی که ثبت آثار ملی شده‌اند ساخت و ساز در این محله‌ها باید طبق قوانین و ضوابط خاص باشد.

جانجان تاکید کرد: طبق سه فصل کاوش که طی سال‌های 84، 90 و 91 در محله دوخواهران صورت گرفته است به نتایجی دست پیدا کردیم که به احتمال قوی محل معبد لائودیسه در این محل است اما پژوهش‌های ما در این زمینه قطعی و تکمیل نیست و نیاز است کاوش‌های باستان شناسی را در این محل ادامه دهیم و از همین رو ساخت و ساز برای اهالی این منطقه ممنوع است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند نتواسته کاوش‌ها را در این محله ادامه دهد و به یک نتیجه قطعی برسد.

جانجان افزود: برای ادامه فصل چهارم کاوش معبد به 500 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم در صورتی که این اعتبار صددرصد تخصیص یابد کار کاوش را در این منطقه انجام می‌دهیم .

جانجان در ادامه به مشکل کاوش در این منطقه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مشکل اصلی برای کاوش در این منطقه کمبود اعتبارات است زیرا کاوش در این منطقه بسیار ضروری است و ضروری است هرچه سریع‌تر وضعیت این منطقه تعیین تکلیف شود که بر اساس ضوابط و قوانین بتوانیم به مردم این منطقه مجوز ساخت و ساز دهیم.

انتهای پیام/

R41405/P1361/S6,75/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۱۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه حدود هفت درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان واقع شده است، اظهار داشت: سکونتگاه‌های غیررسمی این استان شامل ۶۴ محله در ۱۴ شهر می‌باشند که با مساحت یک هزار و ۵۲۹ هکتار بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی شهری اعم از احداث مساجد، روکش آسفالت، احداث مدرسه، مرمت بناهای تاریخی، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی در استان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص بخشی از اقداماتی که در راستای بازآفرینی شهری این استان طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ انجام شد، اضافه کرد: پرداخت تخفیف صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است.

وی ادامه داد: تعریف پروژه‌ای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در این بازه زمانی بوده است.

قاری قرآن با اشاره به پرداخت بالغ بر چهار هزار و یکصد میلیارد ریال تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده، گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ تعداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد جهت تسهیلات بافت فرسوده به بانک معرفی شدند که از این تعداد، متقاضیان برای افزون بر یک هزار و ۳۰۰ واحد تسهیلات دریافت کرده اند.

وی تهیه طرح‌های توانمند سازی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان به تعداد پنج طرح در شهرهای اصفهان-کاشان- نجف آباد-شهرضا-خمینی شهر، اجرای ۵۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد ریال و تخصیص حدود ۴۰۲ میلیارد ریال اعتبار قیر برای آسفالت با اولویت معابر خاکی بافت‌های ناکارآمد در سطح استان را از دیگر اقدامات صورت گرفته بیان کرد.

کد خبر 6095282

دیگر خبرها

  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • توسعه فضای سبز در بافت فرسوده شهر قم
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید