Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنرانی علی مطهری در دانشگاه اراک علی مطهری در یادداشتی نوشته است: «گروه فرقان گروهی است که در سال ٥٦ شکل گرفت. گرایش فکری آنها به مجاهدین خلق و آثار دکتر شریعتی بود و پشت جزوه‌های خودشان معمولا جملاتی از این دو منبع می‌نوشتند و وامدار تز «اسلام منهای روحانیت» بودند. بعد از آنکه شهید مطهری و مرحوم بازرگان اعلامیه مشترکی درباره آثار دکتر شریعتی منتشر و در آن به برخی اشتباهات او تصریح کردند، یک بمب صوتی مقابل منزل مهندس بازرگان کشف شد که همه فکر می‌کردند کار ساواک است ولی کار گروه فرقان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر آنها جوانی بیست‌ و چند ساله بود که سابقه طلبگی هم داشت و از حوزه‌های علمیه مختلف از جمله حوزه چهلستون تهران اخراج شده بود. او کم‌کم شروع کرد به نوشتن و انتشار جزواتی در تفسیر قرآن در حالی‌که سواد این کار را نداشت.

آیات قرآن را تفسیر مادی می‌کرد و بر مارکسیسم منطبق می‌کرد و یک تز انقلابی هم به کار می‌برد. جزوات آنها در برخی دانشگاه‌ها راه پیدا کرده بود و جوان‌ها فکر می‌کردند اینها در راه امام خمینی هستند. تنها کسی که به مخالفت با آنها و آگاهی‌بخشی پرداخت، استاد مطهری بود. ایشان در مقدمه چاپ هشتم کتاب «علل گرایش به مادی‌گری» از این تفسیرها با لحن مشفقانه و با تعبیر «عزیزان من» انتقاد و نمونه‌هایی از اشتباهات فاحش آنها را بیان کردند. این امر بر آنها سنگین آمد و به استاد پیغام دادند که اگر این روش را ادامه بدهید با شما برخورد فیزیکی می‌کنیم. ایشان جواب دادند که من وظیفه‌ای دارم و باید انجام بدهم.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی اینها آیت‌الله مطهری را در رأس شورای انقلاب دیدند، نمی‌توانستند این امر را تحمل کنند، بنابراین تصمیم به ترور ایشان گرفتند. آنها ارتباط نزدیکی با مجاهدین خلق داشتند و به نظر من منافقین آنها را برای ترور استاد جلو انداختند چون هنوز خودشان مشی مسلحانه را در پیش نگرفته بودند. اکبر گودرزی آدم بی‌سواد و کینه‌جو و لجباز و دارای عقده‌های روانی بود.

در دادگاهش از او پرسیدند شما در جزوه‌های تفسیری‌تان در تفسیر آیه «ان الانسان لکنود» کنود را «بسیار کُند» معنی کرده‌اید در حالی‌که «کنود» عربی است و «کُند» فارسی. جوابی نداشت، فقط گفت ما بحث ایدئولوژیک با هم نداریم. او می‌فهمید که راهشان غلط است ولی حاضر نبود بپذیرد و اعتراف کند. خلاصه آدم خبیثی بود و با شهیدکردن آیت‌الله مطهری ضربه مهلکی به آینده انقلاب اسلامی و به حوزه‌های علمیه زد.

چون شهید مطهری در صورت ادامه حیات، هم در حوادث انقلاب مؤثر بود و بسیاری از حوادث به شکل دیگری رخ می‌داد و هم حوزه علمیه قم را متحول و طلاب و روحانیون بسیاری را ترغیب می‌کرد و برنامه‌ استاد و نظر امام نیز همین بود که ایشان در قم مستقر شوند ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود.
داستان گروه فرقان برای امروز ما باید درس‌آموز باشد. آنها تحت تأثیر افکار مارکسیستی، هر کس را که خانه خوب یا در شمال شهر داشت، مورد انتقاد و حمله قرار می‌دادند.

به شهید مطهری انتقاد می‌کردند که چرا خانه‌اش در قلهک است و ماشین و راننده دارد. کارشان تظاهر و ریا بود. شیخی بود به نام آشوری از طلاب مشهد که مظهر این تظاهر و ریا بود و با گروه فرقان همکاری نزدیک داشت. همیشه لباس‌هایش وصله‌دار و کثیف بود و روی فرش نمی‌نشست و بسیاری از جوانان و دانشجویان را فریب داده بود. متأسفانه امروز هم افکاری شبیه افکار آنها پیدا شده. دائم می‌گویند خانه فلانی چند متر است و ماشینش داخلی است یا خارجی. ظاهر را چسبیده‌اند و محتوای اسلام را رها کرده‌اند.

در سفر اخیر خودم به ارومیه زمانی که از جلوی ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداها با خودروی میزبان رد می‌شدیم، چند جوان و نوجوان که من‌ را شناخته بودند، آمدند جلو. مهم‌ترین حرفشان این بود که آقای مطهری چرا سوار ماشین خارجی شده‌اید؟ گفتم اولا این ماشین خارجی نیست و داخلی است، ثانیا ماشین من نیست و ماشین میزبان است، ثالثا چه اشکالی دارد که انسان سوار ماشین خارجی شود؟ بی‌اختیار یاد گروه فرقان و فضای سال‌های مشرف به پیروزی انقلاب افتادم و البته تأسف خوردم که چرا برخی جوان‌ها و نوجوان‌های ما اینقدر سطحی شده‌اند و تحت تأثیر شعارهای عوام‌فریبانه قرار می‌گیرند؟»
منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۱۲۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به نقش مهم و اثر گذار معلمان و اساتید بر نسل جوان، پاسخگویی به شبهات دانش آموزان و دانشجویان را از رسالت‌های مهم معلمان و اساتید دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار معلمان و اساتید مدارس‌ و دانشگاه‎‌های آستان قدس رضوی که به مناسبت «هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم» در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد؛ این هفته را به تمام اساتید و معلمان دلسوز کشورمان تبریک گفت و با بیان اینکه معلمان باید شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند، به روایت «رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا، رحمت خدا بر بنده‌اى را که امر ما را زنده کند.» از امام رضا(ع) اشاره و اظهار داشت: معلمان و اساتید رشته‌های مختلف در کنار تدریس دروس تخصصی خود اگر نکته‌ای اخلاقی و تربیتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان بیان کنند و همچون شهید مطهری از دین و انقلاب با شجاعت و کلام منطقی و صحیح دفاع کنند، آنگاه مشمول دعای حضرت رضا(ع) خواهند شد.

وی با اشاره به هجمه گسترده دشمن برای القاء شبهات در عرصه‌های مختلف دینی و انقلابی در ذهن نسل جوان، گفت: دستور قرآن است که در راه دفاع از دین و ارزش‌ها نباید از هیچکس جز خدا هراس داشت و شهید مطهری اینگونه بود، امروز نسل جوان آماج شبهات دینی و سیاسی دشمن است، معلمان وظیفه دارند با بیان صحیح و منطقی، شبهات نسل جوان را پاسخ دهند و از مبانی دینی و انقلابی دفاع کنند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شهید مطهری در جبهه‌های متعدد وارد میدان دفاع از اسلام شد؛ گفت: رسالت معلمی تنها تدریس دروس مختلف علمی نیست، معلمان باید با تسلط بر اخلاق اسلامی، آداب و مبانی دینی احیای فضیلت‎‌ها و امر اهل بیت(ع) را انجام دهند؛ هنگامی که یک معلم ریاضی، زبان انگلیسی یا علوم دیگر از معنویات می‌گوید، بسیار این سخن اثرگذارتر از سخن یک معلم دینی است.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معلم فرزانه، علامه شهید مرتضی مطهری، رسالت معلمی را فراتر از جغرافیای کلاس درس دانست، اظهار کرد: شهید مطهری به اصطلاح امروزی استاد رسمی حوزه علمیه یا دانشگاه نبود؛ ایشان در دهه 40 در حوزه تدریس داشتند و نیز در دانشگاه بعضا به عنوان استاد مهمان حضور پیدا می‎کردند‎، در سال 56 نیز یک روز در هفته در حسینیه ارک قم فلسفه تدریس می‌کردند، اما چرا روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم نامگذاری شد؟ یکی از حکمت‎های‌ این نامگذاری این است که معلمی را از چهارچوب کلاس و مدرسه خارج کنند زیرا معلمی امری گسترده و فراگیر است.

وی افزود: معلمی تنها در مدرسه و دانشگاه معنا پیدا نمی‎کند، حضور در کلاس تنها جلوه‌ای از ظهور و بروز معلمی است؛ معنای معلمی به مراتب گسترده‌تر و بالاتر و جغرافیای آن همه عالم است؛ همانگونه که نماز تجلی عبودیت و بندگی خداوند بوده اما تمام بندگی نیست، کلاس نیز یک جلوه عینی معلمی است اما معلمی به کلاس خلاصه نمی‌شود، لذا اگر حتی روز میلاد پیامبر خاتم(ص) را نیز روز معلم بنامند، سزاوار است.

مروی با اشاره به این سخن امام خمینی(رضوان‌الله‌علیه) که فرمودند «معلّمی شغل انبیا است»؛ گفت: این سخن امام راحل بر گرفته از آموزه‌ها، متون و منابع دینی و نشان دهنده جایگاه ارزنده و رفیع معلمی است، زیرا انبیاء خود معلم بشر بودند و وجوب هدایتگری معلم از متون و آموز‎‌های دینی استنباط می‌شود.

وی در ادامه به بیان جایگاه «تعلیم و تعلم» در اسلام از منظر قرآن و متون روایی پرداخت و خاطرنشان کرد: نگاهی اجمالى به آیات قرآن، روایات ائمه اطهار(ع) و سیره بزرگان حکایت از اهتمام فوق العاده اسلام به امر مهم «تعلیم و تعلم» حکایت دارد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود برخی ویژگی‏ های ممتاز شخصیت شهید مطهری را بیان و با اشاره به جامعیت علمی این معلم شهید، عنوان کرد: مطالعات علمی علامه مطهری بسیار فراگیر و جامع بود، به‌طوری که تقریبا در تمام حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی ایشان صاحب نظر بودند.

وی افزود: شهید مطهری آنجا که احساس می‌کند جامعه به هدایت و روشنگری نیاز دارد، بی اعتنا به سرزنش‌ها و خطرات وارد میدان می‌‎شود، تا آنجا که وقتی در مقاله ای در نشریۀ «زن روز» به مسئله حقوق زن در اسلام حمله‌ می‌شود، شهید مطهری در همان نشریه و همان ستون مقاله ای در خصوص «نظام حقوق زن در اسلام» می‏نویسد و پاسخ هجمه‌ها را می‌دهد.‎

مروی افزود: در آن دوران برای یک روحانی و عالم دینی نوشتن مقاله در نشریه مبتذل «زن روز» حقیقتا یک انتحار به شمار می‎رفت؛ بسیاری به این عمل شهید مطهری اعتراض کردند و ایشان در پاسخ گفت «در نشریه "زن روز" علیه حقوق زن در اسلام مقاله نوشتند، من بروم در نشریه "مکتب اسلام" پاسخ بدهم؟ آن کسی که "زن روز" می‏خواند که "مکتب اسلام" نمی‌‎‌خواند.» که این نشان از شجاعت شهید مطهری دارد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری از مصادیق آیه شریفه «لایَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» بودند؛ ابراز کرد: شهید مطهری در راه دفاع از اسلام و تبلیغ دین برای خود شئوناتی قائل نبود و برای خود تنها شأن دفاع از دین و تربیت مردم قائل بود؛ به طوری که روزی برکتاب سنگین «اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی شرح می‏‌نویسد و روزی به نیاز جامعه در جایگاه یک فیلسوف برجسته، کتاب ساده‎ای همچون «داستان راستان» برای عموم مردم تألیف می‌کند.

مروی در پایان گفت: مراکز علمی آستان قدس رضوی باید به نحوی با حرم مطهر امام رضا(ع) مرتبط باشند؛ دانش‎‌آموزان و دانشجویان مراکز علمی آستان قدس باید به شکلی با حضرت رضا(ع) پیوند داشته باشند و برای تحقق این مهم اساتید، معلمان و مربیان مراکز علمی آستان قدس می‎‌توانند با ارائه طرح‌ها و پیشنهادات خود مسئولان امر را یاری کنند.

در ابتدای این دیدار تعدادی از معلمان و اساتید مدارس و دانشگاه‌‌های آستان قدس رضوی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پیرامون امور آموزشی و تربیتی پرداختند.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود
  • پاسخ به شبهات نسل جوان رسالت خطیر معلمان و اساتید است
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • شهید مطهری مهذب در اخلاق، مبتکر در روش و فرقان انقلاب بود
  • معلمِ متفکر
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • شهید مطهری از اساتید حوزه تربیت بود
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد