گاردین درباره فیلم عباس کیارستمی چه نوشت؟
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۱۳۴۲۰
در حالی که فیلم «۲۴ فریم» عباس کیارستمی در جشنواره کن به نمایش درآمد، این فیلم با نقدها و نظرهای بسیاری از سوی منتقدان روبه رو شده و توجهها را به خود جلب است.
خبرگزاری مهر: به گزارش گاردین، ژان بروکس منتقد سایت گاردین که به فیلم «۲۴ فریم» حاضر در هفتادمین جشنواره فیلم کن چهار ستاره داده است درباره فیلم مینویسد: عباس کیارستمی با فیلم «مثل یک عاشق» در سال ۲۰۱۲ به بخش رقابتی فستیوال فیلم کن آمد، فیلمی که باعث میشد آدم سرش را بخاراند و طوری تمام میشد که مخاطب را آویزان رها میکرد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«۲۴ فریم» به عنوان پاسخ کیارستمی به عکسها و نقاشیهایی که الهامبخشش بودند شکل گرفت و نیروی پیش برنده او این غریزه بود که میخواست فریم را ثابت نگه دارد تا جان گرفتن هر تصویر را ببیند و نمایش داده شدن هر درام را شاهد باشد. اما این پروژه حس یک تجلیل را ندارد، حتی حس تالیف را هم ندارد و چیزی غنیتر و عجیبتر از آن است، انگار که در لحظه مرگ، ضمیر ناخودآگاه این مرد بیرون ریخته و در یک بطری گیر افتاده است. بله، «۲۴ فریم» به شدت امتحانی است؛ نیازمند صبر و درگیر شدن است اما این فیلم شبحوار باعث شد من کاملا در خلسه فرو بروم.
کیارستمی از باد و موج خوشش میآمد، کلاغ و برف، و این عناصر دوباره و دوباره بازمیگردند، مثل بازیکنان قراردادی در یک رویای تکرارشونده. مردم، در تضاد، تا حدود زیادی به خاطر غیابشان به ذهن میآیند. میبینیم که آنها از کنار یک خیابان پاریسی عبور میکنند، یا کامیونی را هدایت میکنند که جمعی از کلاغها را پراکنده میکند. تلویحش این است که حضور آنها (ما؟) یک حواسپرتی ناخوشآمد است که دنیایی طبیعی را مختل میکند که با ریتم مرموز خود جلو میرود. مثلا فریم ۱۶، یک قایق موتوری کوچک زرد را نشان میدهد که به آرامی توسط موج به سمت ساحل میآید آن هم در حالیکه دستهای از اردکها کنارش جمع میشوند. این اردکها درگیر کار اردکی خودشان هستند و نمیتوانند با از راه رسیدن این دروازهشکن ساخت دست بشر کنار بیایند.
این کارگردان بیباکانه، حتی پس از مرگ، راهی پیدا کرده تا از صندلیهای سینمای منفورش هم استفادهای بکند. در حالیکه ممکن است «۲۴ فریم» او مثل عکسهایی در یک گالری تنظیم شده باشند، صندلی ما را سر جایمان نگه میدارد، از ما میخواهد به هر فریم وقتی مساوی (چهار دقیقه و نیم) بدهیم و جلوی این غریزهمان را بگیریم که میخواهیم بزنیم جلو یا به عقب برگردیم. مخاطبان مختلف، فریمهای محبوب خودشان را خواهند داشت. من کمی نگران بودم که شاید بازسازی دیجیتالیشده فیلم «شکارچیان در برف» پیتر بروژل کمی گستاخانه و بیجا باشد اما چیزهایی از این قبیل به هیچ وجه تاثیر کلی فیلم را زیر سوال نمیبرند؛ فیلمی که بسیار زیبا و مرموز است و تماشا کردنش مثل باز کردن مجموعهای از عروسکهای تو در تو است، یا ورق زدن کتابی از رویاها.
چه اتفاقی برای این تصاویر میافتد وقتی که زمان به پایان میرسد و بالاخره مجبور میشویم به جلو حرکت کنیم؟ در پایان «۲۴ فریم»، زندگی ادامه پیدا میکند که باید هم همینطور باشد، اما به نظرم ما بسیاری از آن تصاویر را با خودمان به دنیای بیرون میبریم، در لحظات ساکت آنها را درذهنمان بازپخش میکنیم و هنوز سعی میکنیم رمزشان را بگشاییم. کیارستمی رفته اما آثارش زنده هستند. ضمیر ناخودآگاه او، به نظر من، همهمان را مبتلا کرده است.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۱۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم
شهردار سنندج پنجشنبه شب در آئین افتتاحیه برنامههای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی هفته سنه که در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: سنندج در طول تاریخ همواره مامن و خاستگاه مردان و زنانی است که با شجاعت، جسارت، عشق و ایمان خشت بر خشت نهاده و میراثی اینچین گرانبها و گنجینهای پر از هنر و دانایی و خرد از خویش به یادگار گذاشتهاند.
سیدانور رشیدی گفت: به مناسبت هفته فرهنگی سنه ۱۹ عنوان برنامه شاخص شهرداری سنندج تدارک شده است.
وی یادآور شد: در برنامهریزی برای اجرای ویژه برنامههای هفته سنه به هنرهای گوناگون و اقشار و طیفهای مختلف سنی توجه شده است.
وی، رونمایی از سردیس استاد نام آشنای کردستان استاد عباس کمندی را از برنامههای شاخص هفته سنه بیان کرد و ادامه داد: طی روزهای اخیر شاهد ایثار جان یکی از شهروندان به نام آرمان بنفشی که برای نجات ۴ شهروند گرفتار در چاه بودیم با پیشنهاد استاندار مسیری به نام این جوان ایثارگر در این مراسم فرهنگی خواهیم بود.
همزمان با برگزاری آیین افتتاحیه ویژه برنامههای هفته سنه از سردیس استاد ناماوازه عباس کمندی رونمایی شد.
زنده یاد عباس کمندی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است. بر اساس آنچه عنوان شده است این هنرمند عرصه موسیقی هرگز از هیچ کس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را داشت.
استاد کمندی اول خرداد ماه سال ۹۳ در سن ۶۲ سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج دار فانی را وداع گفت.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج