Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا نصرآبادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از این میزان، 135 هزار و 487 هکتار نهالکاری، 13 هزار و 876 هکتار بذرکاری و 20 هزار و 648 هکتار مدیریت روان آبهای سطحی انجام شده است.
وی گفت: سرعت باد، نبود وجود مانع در مسیر جهت باد و بافت خاک از جمله عوامل موثر بر فرسایش بادی هستند، لذا ایجاد پوشش گیاهی یکی از بهترین، مطمئن ترین، بادوام ترین و اقتصادی ترین روش های مبارزه در زمینه مهار فرسایش بادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: نقش پوشش گیاهی در حفاظت خاک با اندام های هوایی و زیرزمینی صورت می پذیرد چرا که اندام های هوایی با جلوگیری از برخورد مستقیم قطرات باران به سطح خاک نقش موثری در فرسایش آبی دارد.


** ایجاد پوشش گیاهی سبب کاهش فرسایش بادی می شود
وی ادامه داد: کاهش سرعت آستانه فرسایش بادی، عامل موثری در کاهش فرسایش بادی است، اندام های زیر زمینی نیز موجب چسبندگی بهتر ذرات خاک و در نتیجه کاهش فرسایش می شوند.
به گزارش ایرنا نصرآبادی اظهار کرد: ایجاد پوشش گیاهی در کانون های بحرانی فرسایش بادی با توجه به نقش حفاظتی سبب کاهش آثار فرسایش بادی و در نتیجه مشکلات متعدد از جمله طوفان های گرد وغبار و ریزگردها می شود.

** شناسایی 28 کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی
وی با بیان اینکه 28 کانون بحرانی فرسایش بادی در استان شناسایی شده است، افزود: مساحت این کانون ها یک میلیون و 867 هزار و 741 هکتار است که به جز شهرستان بیرجند در مابقی شهرستان های استان پراکنده است.
وی ادامه داد: شهرستان بشرویه با 301 هزار و 813 هکتار بیشترین سطح کانون های بحرانی و درمیان با 38 هزار و 312 هکتار کمترین مساحت کانون های بحرانی را داراست.
وی یادآور شد: با توجه به اولویت کانون های بحرانی فرسایش بادی در کانون های با اولویت یک و 2 انجام فعالیت های احیایی برنامه ریزی و اجرا شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت پذیرفته به منظور جلوگیری از تبعات تک کشتی در پروژه های اجرایی بیابانزدایی، برنامه تنوع گونه ای در اولویت برنامه های این اداره کل قرار گرفته است.
نصرآبادی ادامه داد: با شناسایی گونه های بومی و غیر بومی متناسب با شرایط آب و هوایی استان، کشت این گونه ها در پروژه های اجرایی صورت پذیرفته به طوری که هم اکنون 9 گونه تاغ، آتریپلکس، دیودال، قیچ، کلمو، جفنه، عجوه، اسکنبیل در دو گونه ی بوته ای و درختی و قره داغ کشت می شود.
وی اظهار کرد: در کانون های بحرانی فرسایش بادی تا پایان سال 1395 در حدود 112 هزار و 353 هکتار عملیات نهال کاری انجام شده است.
وی افزود: از اولویت دارترین کانون های بحرانی فرسایش بادی در سطح استان، کانون بحرانی فرسایش بادی ریگ شهرستان بشرویه، سرچاه عماری شهرستان خوسف، چاهداشی شهرستان نهبندان، شاهرخت و همت آباد خواجه شهرستان زیرکوه، دشت سربیشه و عشق آباد شهرستان طبس است.
وی اضافه کرد: از سال 1384 تاکنون اجرای فعالیت های بیابانزدایی در این کانون ها و سایر کانون های بحرانی فرسایش بادی استان از رشد مطلوبی برخوردار بوده و بخش های بحرانی این کانون ها با انجام فعالیت های نهالکاری، احداث بادشکن و مدیریت روان آب های سطحی کنترل شده است که نمونه بسیار موفق آن در سرچاه عماری شهرستان خوسف و ریگ شهرستان بشرویه قابل مشاهده است.
نصرآبادی به محدودیت های مناطق بیابانی استان اشاره کرد و افزود: منابع آبی محدود و برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی، خشکسالی های متمادی و کاهش بیوماس در سطح عرصه های طبیعی و خاک با حاصل خیزی کم و پوشش گیاهی ضعیف از جمله این محدودیت هاست.
وی ادامه داد: ضعف آگاهی های عمومی از اهمیت منابع طبیعی و نقش آن در جلوگیری از فرسایش بادی، وزش بادهای فرساینده مانند باد 120 روزه سیستان در غالب نقاط استان و بروز پدیده گرد وغبار به ویژه در فصل تابستان، تغییر کاربری اراضی و استفاده نامناسب از اراضی با توجه به قابلیت ها و توان محیطی از دیگر محدودیت های مناطق بیابانی استان است.
استفاده نکردن از روش های جدید برای مدیریت و حفاظت خاک در اراضی کشاورزی، وجود بهره برداری بی رویه از مراتع در استان، اقلیم خشک با بارش های تند و ناگهانی که سبب بروز فرسایش سریع خاک از دیگر محدودیت هایی بود که نصرآبادی به آن اشاره کرد.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر تاغزارهای این استان را تهدید می کند آفت شپشک سفید تاغ است که در برخی نقاط سبب خشکیدگی و از بین رفتن این گونه در جنگل های دست کاشت استان شده است، در این زمینه مبارزه مکانیکی و محلول پاشی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

** مدیریت و کنترل پدیده بیابان زایی امری ملی و فرابخشی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به مهمترین راهکارهای کنترل پدیده بیابانزایی در استان اشاره کرد و افزود: مقوله مدیریت و کنترل پدیده بیابان زایی امری ملی و فرابخشی است که با مشارکت تمامی دستگاه ها، جوامع روستایی و عشایری، بهره برداران و غیره محقق می شود.
نصرآبادی اضافه کرد: همچنین با توجه به گستردگی مناطق تحت تاثیر، تعدد و پیچیدگی عوامل محیطی و انسانی بیابان زا و تعدد دستگاهها، جوامع و مشاغل موثر و متاثر از این پدیده، این مهم در قالب برنامه ای هدفمند از اساسی ترین راهکارهای مقابله با بیابان زایی است که در قالب اهتمام به اجرای برنامه اقدام ملی بیابان زدایی کشور قابل تحقق خواهد بود.
وی افزود: نخستین قدم برای اجرای این برنامه قانونمند کردن الزام رعایت شاخص ها و معیارهای بیابان زایی در همه طرح ها و برنامه های دستگاه های موثر و متاثر از پدیده بیابان زایی است.
وی ادامه داد: ضمن آن که فرهنگ سازی، فقرزدایی، ظرفیت سازی و توانمندسازی جوامع محلی و اقتصادی کردن واحدهای بهره برداری از مراتع و اراضی کشاورزی با ملحوظ کردن اصول و مبانی مدیریت و توسعه پایدار از مهمترین اصول بیابان زدایی پایدار است.

** انجام 143 طرح مطالعاتی در 850 هزار هکتار اراضی استان
به گفته نصرآبادی تاکنون 143 طرح مطالعاتی آبخیزداری و آبخوان داری در 850 هزار هکتار از ارارضی به منظور تقویت منابع آب های زیرزمینی، مهار سیلاب های فصلی و نیز فرسایش خاک در استان انجام شده است.
وی یادآور شد: مطالعه و اجرای طرح های آب خیزداری و آبخوان داری سبب ثبات و افزایش دبی قنوات و به دنبال آن دوام یا افزایش سطح زیر کشت، جلوگیری از بروز سیل و خسارت و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی www.irna.ir/skhorasan
کانال اطلاع رسانی : http://telegram.me/birjand
7557* 6054* خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- مریم پنجابی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۱۳۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید

 آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: پنج مرغداری، تاسیسات آبیاری و آغل‌های دام هم در سیل آسیب دیدند که برآورد اولیه خسارت ۱۴۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: ۸۴۹ دام سبک در سیل هفته گذشته خراسان جنوبی تلف شدند که خسارت آن ۹۵ میلیارد ریال برآورد شده اما مشمول بیمه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: بارندگی‌ها در شهرستان زیرکوه شدت بیشتری داشت اما سایر شهرستان‌ها هم متاثر بودند.

وی گفت: با توجه به حجم خسارت‌ها، زیرکوه تنها شهرستانی بود که کمک‌ استانی درخواست کرد و در بقیه شهرستان‌ها با توان داخلی، سیلاب مدیریت شد.

آخوندی با بیان اینکه بارش باران در روستای بیشه شهرستان خوسف ۵۸ میلیمتر و حاجی آباد زیرکوه بیش از ۶۰ میلیمتر بوده است افزود: در شهرستان زیرکوه به خاطر شکستن چند بند خاکی قدیمی و توپوگرافی منطقه سیلاب شدیدتر بود لذا خسارت‌های بیشتری به جا ماند.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیلاب عملیات ایمن سازی آغاز و قطعی آب و برق رفع شد اما خسارت‌ها همچنان باقی بوده که نیازمند کار تشکیلاتی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی درباره جزئیات خسارت‌های سیل در استان گفت: ۲۹ کیلومتر کانال انتقال آب در حوزه کشاورزی با ۱۸۵ میلیارد ریال، ۱۲۵ استخر ذخیره آب با ۵۰ میلیارد ریال، ۱۰۱ رشته قنات به طول ۱۰۴ کیلومتر با ۹۴۰ میلیارد ریال، ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ و مزارع کشاورزی با ۴۵۸ میلیارد ریال، ۱۲۶ کیلومتر جاده‌های بین مزارع با ۴۸۰ میلیارد ریال از جمله این خسارت‌هاست.

وی افزود: شبکه توزیع برق ۱۳۰ میلیارد ریال، خسارت به بند خاکی ۶۰۰ میلیارد ریال، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، هزار و ۶۳۵ ابنیه فنی راه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر ایل راه‌های عشایری ۹۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

آخوندی با بیان اینکه خسارت وارده به ۶ طرح هادی روستایی ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است عنوان کرد: پنج سیل بند حفاظتی روستایی نیز خسارت دیده که برآورد اولیه آن ۷۵ میلیارد ریال است.

وی گفت: ۳۰ کیلومتر خطوط انتقال آب و مجتمع‌های روستایی در سیل خسارت دیده که ۵۹۰ میلیارد ریال برآورد اولیه بوده و چهار حلقه آب شرب نیز ۴۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: لایروبی رودخانه‌ها نیز حدود هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و خسارت وارده به بخش عمران شهری بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

وی با اعلام اینکه حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل در خراسان جنوبی است اظهار کرد: هنوز خسارت مرزبانی، میراث فرهنگی، مدارس و مساجد روستایی اعلام نشده است.

آخوندی گفت: بیشترین خسارت سیل به بخش راه روستایی و ابنیه‌ راه‌ها بوده که برآورد اولیه آن بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۴۰ درصد خسارت‌ها مربوط به شهرستان زیرکوه است افزود: وضعیت اضطراری تا هفته آینده در شهرستان زیرکوه ادامه دارد و در آینده نزدیک با حضور استاندار تصمیم جدی برای جبران خسارت‌ها گرفته می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: میزان خسارت‌هایی که تاکنون جمع بندی شده را به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده‌ایم و مکاتبات لازم نیز انجام شده لذا امیدواریم اعتبارات فوری برای بازسازی تخصیص یابد.

وی با اشاره به احتمال بارندگی در پایان هفته جاری گفت: بارش‌های پیش رو به شدت قبل نیست اما هشدار سطح نارنجی است و بیشتر جنوب و شرق استان را درگیر خواهد کرد.

آخوندی با تاکید بر اینکه مردم باید محمدعلی آخوندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج مرغداری، تاسیسات آبیاری و آغل‌های دام هم در سیل آسیب دیدند که برآورد اولیه خسارت ۱۴۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: ۸۴۹ دام سبک در سیل هفته گذشته خراسان جنوبی تلف شدند که خسارت آن ۹۵ میلیارد ریال برآورد شده اما مشمول بیمه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: بارندگی‌ها در شهرستان زیرکوه شدت بیشتری داشت اما سایر شهرستان‌ها هم متاثر بودند.

وی گفت: با توجه به حجم خسارت‌ها، زیرکوه تنها شهرستانی بود که کمک‌ استانی درخواست کرد و در بقیه شهرستان‌ها با توان داخلی، سیلاب مدیریت شد.

آخوندی با بیان اینکه بارش باران در روستای بیشه شهرستان خوسف ۵۸ میلیمتر و حاجی آباد زیرکوه بیش از ۶۰ میلیمتر بوده است افزود: در شهرستان زیرکوه به خاطر شکستن چند بند خاکی قدیمی و توپوگرافی منطقه سیلاب شدیدتر بود لذا خسارت‌های بیشتری به جا ماند.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیلاب عملیات ایمن سازی آغاز و قطعی آب و برق رفع شد اما خسارت‌ها همچنان باقی بوده که نیازمند کار تشکیلاتی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی درباره جزئیات خسارت‌های سیل در استان گفت: ۲۹ کیلومتر کانال انتقال آب در حوزه کشاورزی با ۱۸۵ میلیارد ریال، ۱۲۵ استخر ذخیره آب با ۵۰ میلیارد ریال، ۱۰۱ رشته قنات به طول ۱۰۴ کیلومتر با ۹۴۰ میلیارد ریال، ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ و مزارع کشاورزی با ۴۵۸ میلیارد ریال، ۱۲۶ کیلومتر جاده‌های بین مزارع با ۴۸۰ میلیارد ریال از جمله این خسارت‌هاست.

وی افزود: شبکه توزیع برق ۱۳۰ میلیارد ریال، خسارت به بند خاکی ۶۰۰ میلیارد ریال، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال، هزار و ۶۳۵ ابنیه فنی راه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال، چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر ایل راه‌های عشایری ۹۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

آخوندی با بیان اینکه خسارت وارده به ۶ طرح هادی روستایی ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است عنوان کرد: پنج سیل بند حفاظتی روستایی نیز خسارت دیده که برآورد اولیه آن ۷۵ میلیارد ریال است.

وی گفت: ۳۰ کیلومتر خطوط انتقال آب و مجتمع‌های روستایی در سیل خسارت دیده که ۵۹۰ میلیارد ریال برآورد اولیه بوده و چهار حلقه آب شرب نیز ۴۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: لایروبی رودخانه‌ها نیز حدود هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و خسارت وارده به بخش عمران شهری بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.

وی با اعلام اینکه حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل در خراسان جنوبی است اظهار کرد: هنوز خسارت مرزبانی، میراث فرهنگی، مدارس و مساجد روستایی اعلام نشده است.

آخوندی گفت: بیشترین خسارت سیل به بخش راه روستایی و ابنیه‌ راه‌ها بوده که برآورد اولیه آن بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۴۰ درصد خسارت‌ها مربوط به شهرستان زیرکوه است افزود: وضعیت اضطراری تا هفته آینده در شهرستان زیرکوه ادامه دارد و در آینده نزدیک با حضور استاندار تصمیم جدی برای جبران خسارت‌ها گرفته می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: میزان خسارت‌هایی که تاکنون جمع بندی شده را به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرده‌ایم و مکاتبات لازم نیز انجام شده لذا امیدواریم اعتبارات فوری برای بازسازی تخصیص یابد.

وی با اشاره به احتمال بارندگی در پایان هفته جاری گفت: بارش‌های پیش رو به شدت قبل نیست اما هشدار سطح نارنجی است و بیشتر جنوب و شرق استان را درگیر خواهد کرد.

آخوندی با تاکید بر اینکه مردم باید هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند ادامه داد: تعداد دام‌های تلف شده ناشی از قرار گرفتن در مسیر سیل بوده لذا انتظار می‌رود در شرایط بارندگی شدید دام‌ها در مکان امن نگهداری شوند.

وی گفت: در مورد ترددها و خسارت‌های جانی هم هشدارها جدی است و به هیچ عنوان نباید رانندگان وارد آبنماها شوند چون زمانی که ارتفاع آب زیاد باشد احتمال گرفتار شدن در سیلاب زیاد است. هواشناسی را جدی بگیرند ادامه داد: تعداد دام‌های تلف شده ناشی از قرار گرفتن در مسیر سیل بوده لذا انتظار می‌رود در شرایط بارندگی شدید دام‌ها در مکان امن نگهداری شوند.

وی گفت: در مورد ترددها و خسارت‌های جانی هم هشدارها جدی است و به هیچ عنوان نباید رانندگان وارد آبنماها شوند چون زمانی که ارتفاع آب زیاد باشد احتمال گرفتار شدن در سیلاب زیاد است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • کاهش ۲۲ درصدی حوادث ساختمان در خراسان جنوبی
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • عملیات روسازی و ریل گذاری ۷۰ کیلومتر از پروژه راه آهن خراسان جنوبی
  • کشف ۲۲ تن برنج احتکار شده در خراسان جنوبی
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد