Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان- سیستان و بلوچستان با توجه به تنوع آب و هوایی و وسعتش از ظرفیت های بی نظیر و ناشناخته ای در زمینه کشاورزی برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها انگور یاقوتی منطقه سیستان است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: استان سیستان و بلوچستان با توجه به تنوع آب و هوایی و وسعتش از ظرفیت های بی نظیر و ناشناخته ای در زمینه های مختلف برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها موضوع تنوع محصولات کشاورزی در این استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان نمونه هندوانه های با کیفیت منطقه بلوچستان که در فصل زمستان و همزمان با شب یلدا برداشت می شود یکی از این ظرفیت ها است، اما ظرفیت های کشاورزی این استان بسیار فراتر از این ها است یکی از این ظرفیت ها برداشت انگور یاقوتی در منطقه سیستان است.

انگور یاقوتی یا «مروارید سیستان» از جمله محصولاتی است که به دلیل تحمل بالای شرایط سخت محیطی مختص این منطقه است و یکی از زود رس ترین انواع انگورها در کشور است.

همین موضوع زود رس بودن این انگور و کیفیت آن باعث شده که این روزها به عنوان محصول نوبرانه در پایتخت با قیمت ۴۷ هزار تومان به فروش برسد! البته این قیمت فقط مختص پایتخت است و این محصول در خود منطقه سیستان با قیمتی بسیار پایین تر از کشاورزان خریداری می شود.

انگور یاقوتی به صورت عمده در منطقه سیستان و در سطح کمتر در شهرستان های خاش، میرجاوه، نیکشهر و ایرانشهر کشت می شود.

درخت انگور یاقوتی در نیمه دوم اسفند شکوفه می زند و در اواخر فروردین میوه اش سبز می شود و بالاخره در اردیبهشت شاهد تغییر رنگ حبه های آن هستیم و برداشت انگور در سیستان و بلوچستان از نیمه نخست خرداد ماه آغاز می شود.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در استان سیستان و بلوچستان ارقام متنوعی از انگور از جمله یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی و انواع مختلف دیگر کشت می شود.

وی افزود: انگور یاقوتی قرمز که رقم غالب تاکستان های منطقه سیستان است، از گروه انگورهای اروپایی «Vitis vinifera» و از انواع انگورهای بی دانه است که به مصرف تازه خوری می رسد.

انگور یاقوتی سیستان یکی از زود رس‌ترین انگور ها در سطح کشور است که هر ساله در اوخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد برداشت آن آغاز می‌شود که همین موضوع نیز باعث بازار پسندی بیشتر این محصول می شود

وی گفت: این صفت بی دانه بودن در انگورها بسیار اهمیت دارد و نقش زیادی در بازارپسندی این محصول دارد از این رو در حال حاضر، تحقیقات گسترده ای در دنیا روی این صفت و انگورهای حائز این ویژگی متمرکز شده است.

سیامک سرابندی خاطر نشان کرد: انگور یاقوتی قرمز منطقه سیستان بطور میانگین در خوشه ۲۳۰ عدد جبه دارد و هر یک حبه نیز دارای ۲۲ درصد مواد جامد است.

وی ادامه داد: انگور یاقوتی سیستان یکی از زود رس‌ترین انگور ها در سطح کشور است که هر ساله در اوخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد برداشت آن آغاز می‌شود که همین موضوع نیز باعث بازار پسندی بیشتر این محصول می شود.

وی تصریح کرد: قبل از خشکسالی ۱۸ ساله منطقه سیستان ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات منطقه به کشت انگور یاقوتی اختصاص داشت که متاسفانه پس از وقوع خشکسالی مقدار زیادی از آنها از بین رفت.

این کارشناس کشاورزی گفت: البته در چند سال اخیر با توجه به توسعه کشاورزی نوین در منطقه بخش قابل توجهی از این باغات احیا شده است.

در هرصورت همانطور که همه می دانند پایه و اساس کشاورزی در هر منطقه ای وجود آب در آن منطقه است که متاسفانه با توجه به وجود نزدیک به دو دهه خشکسالی در منطقه سیستان بسیاری از ظرفیت ها این منطقه مغفول مانده است.

آغاز برداشت دردانه کویر

البته در سال های اخیر با توجه به نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به این منطقه طرح انتقال آب با لوله در سطح ۴۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان با تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار آغاز به کار کرده است.

اما از نظر برخی کارشناسان حوزه کشاورزی و آب این طرح از سوی دولت با نواقصی در حال اجرا است که امیدواریم با مشاوره از این کارشناسان اصلاح شود و نتیجه مطلوب حاصل شود.

نکته بعدی که در خصوص محصولات کشاورزی استان سیستان و بلوچستان بسیار حائز اهمیت است «برند سازی» آن ها است زیرا متاسفانه بسیاری از محصولات زارعان و کشاورزان این استان با قیمتی اندک خریداری می شود و بعد از آن با بسته بندی و یا فرآوری هایی که در دیگر نقاط انجام می شود با قیمتی گزاف به فروش می رسد.

در این میان انگور یاقوتی منطقه سیستان و یا همان «مروارید قرمز سیستان» می تواند نقش به سزایی در توسعه منطقه داشته باشد.

۲۵ هزار تن انگور از باغ های سیستان و بلوچستان برداشت می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها امسال ۲۵ هزار تن انگور از تاکستان های استان برداشت می شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب این تاکستان ها در منطقه سیستان قرار دارند، افزود: سه هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ های سیستان و بلوچستان به کشت انگور اختصاص دارد که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است.

وی گفت: ۸۵ درصد انگور تولیدی در استان از نوع یاقوتی و بقیه شامل انواع فخری، لعل، امیری، سنگک، غلامی، شصت عروس، چشم گاوی، قندهاری و حاجی عباسی است.

رضا نجفی گفت: هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود

در هر صورت این استان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتاسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز عمده بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.

همچنین قطعا استان سیستان و بلوچستان با توجه به این همه تنوع اقلیمی و همینطور محصولات کشاورزی می تواند یکی از قطب های کشاورزی کشور باشد البته به شرط اینکه زیرساخت های لازم برای این موضوع در استان ایجاد شود که این موضوع نیاز به توجه ویژه دولت به این منطقه دارد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۱۳۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تولید بذر گندم در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان

اردشیر شهرکی   معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تبریک ۳۱ فروردین روز ملی گندم ونان میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد وگفت: سالانه بین ۶ تا هفت هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان وبلوچستان است.

وی ادامه داد: هم اکنون علاوه بر بذر تولیدی سیستان و بلوچستان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد می‌کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی  تاکنون کشاورزان ۶ هزار و ۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده‌اند، بیان کرد: امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان وبلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱ هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزارهای تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.

شهرکی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل داده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • حادثه واژگونی خودرو در کویر مرنجاب آران و بیدگل با ۳ مصدوم
  • حادثه واژگونی خودرو در کویر مرنجاب با ۳ مصدوم
  • خودکفایی در تولید بذر گندم در اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • تلاش برای خودکفایی در تولید بذر گندم در سیستان و بلوچستان
  • ۳۲۷ واحد مرغداری در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است
  • مبادلات مرزی بیش ازیک میلیون تن محصولات کشاورزی ازسیستان وبلوچستان
  • یک میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری سیستان و بلوچستان
  • قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی اعلام شد
  • قیمت پیشنهادی آپارتمان در منطقه ۵ تهران
  • نرخ فعلی خرید تضمینی گندم با میزان تورم هم‌خوانی ندارد